De weg naar de FAI F3C klasse....

Discussie in 'F3C & D3D' gestart door Super john, 17 jul 2010.

  1. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Afsteuning voorzijde

    Vandaag een beetje een dilemma, of gaan vliegen of verder met de romp. Ik heb gekozen om verder te gaan met de romp ik wil n.l. voor maart alle bouwprojecten helemaal klaar hebben voor het nieuwe seizoen en ik weet hoe het vaak loopt. Vroeg in de winterperiode al een heel eind op weg zijn omdat er nog genoeg "problemen" aan komen.

    Ik heb vandaag de afsteuning van de voorzijde voor een groot gedeelte afgemaakt. Goed gereedschap is het halve werk maar als je geen goed gereedschap hebt dan is het roeien met de riemen die je hebt. Dus m.b.v. veel, heel figuurzaagjes( geschikt voor metaal) heb ik uit een stuk aluminium hoeklijn een eerste uitvoering gemaakt voor de steun aan de voorzijde.

    Ik heb er even over moeten nadenken maar ik heb eens goed gekeken naar de Align oplossing om de Trex 700 in de Black Shark romp te bouwen en heb die een beetje gekopieerd. Zo op het eerste gezicht is het heel aardig gelukt.

    [​IMG]

    Alleen de hoeksteunen waren volgens mij te slap om een harde landing aan te kunnen vandaar dat ik er een "brug" tussen heb gemonteerd. Ik heb 4mm draadeind gebruikt en er aan de onderzijde busjes overheen gezet, deze ruimte is om de voorzijde van de romp onder het mechaniek te schuiven. Ik moet nog even afwachten hoe het zal uitpakken maar ik ben best tevreden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Om het mechaniek eerst goed te positioneren heb ik aan de achterzijde eerst twee draadeinden gemonteerd met twee moeren zodat ik het mechaniek makkelijk omhoog en omlaag kan stellen zodat ik een goede positie kan bepalen. Zodra ik de afstanden weet dan monteer ik de rubber dempers en vul deze uit tot de goede hoogte.

    [​IMG]

    Voorlopig staat het mechaniek heel aardig op zijn plek en ga eerst verder met het pas maken van de voorzijde van de romp. Ook dit is weer en precies werkje en vergt weer enig geklooi, maar met een beetje mazzel zit de boel er over een paar weken in.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    Mooi vlijtig werk John, ik heb het ooit ook allemaal zo gedaan.
    Ga lekker door zo!

    S.
     
  3. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Da blijf ik ook maar thuis met zo mooi werk,
    ziet compact uit,

    leuk te zien,
    groetjes Uwe
     
  4. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Laatste update 2012

    Het is een beetje stil in draadje vandaar maar weer eens een update. Afgelopen weken heb ik maar weinig tijd aan de hobby besteed, druk met het werk en ben ook enige tijd knock out geweest door een griep virus en het weer was ook prut. Dus niet gevlogen en eigenlijk maar weinig vorderingen aan de romp. Ik hoop eigenlijk de komende dagen wel weer wat tijd aan de romp te besteden zodat ik in ieder geval een proef vlucht kan maken met een ongespoten romp.

    Wat ik echter WEL gedaan heb is simmen, veel simmen ik denk dat ik de afgelopen maand bijna elke dag wel een kwartier tot een half uur op de sim gevlogen heb. Ik heb niets anders dan de aerobatic figuren gevlogen. Elke keer maar weer dze figuren gevlogen zowel links als rechts aanvliegen, het is misschien een beetje saai maar ik zal wel moeten. Ik moet mijn volledige aandacht op de FF figuren besteden omdat ik daar veel te weinig ervaring mee heb.

    Ik weet niet of het de definitieve nieuwe figuren worden voor 2014 maar het is in ieder geval wel een richting waar de nieuwe figuren heen gaan:

    [​IMG]

    Ook deze nieuwe figuren oefen ik elke keer weer en wat heb ik nog een lange weg te gaan zeg. Ik moet zeggen oefening baart kunst maar oh oh wat heb ik een hoop oefening nodig om het allemaal onder de knie te gaan krijgen. Mijn grijze "harde schijf" maakt overuren maar met kleine stapjes gaat het steeds iets beter.

    Ik was met de real heli net aan het rollen en loopen begonnen, maar moet eigenlijk direct ook het flippen en inverted vliegen een beetje gaan uitproberen want die nieuwe set figuren hebben zit soort moves er allemaal inzitten. Tja, vlieguren maken dus, ik ga dus maar extra accu pakketten voor de 600 aanschaffen want met twee pakketten (die ik nu heb) zijn de oefen sessies gewoon weg te kort. Het zal niet meevallen en ik wist dat het een lange, en moeilijke weg zou worden dus stug doorzetten is het enige wat ik kan doen.


    Verder wil ik iedereen een prettig uiteinde en een gelukkig nieuwjaar wensen en wie weet komen we elkaar tegen op een meeting of bij een van de wedstrijden.


     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. wildwil

    wildwil

    Lid geworden:
    29 jul 2010
    Berichten:
    313
    Locatie:
    spijkenisse
    :) :D :p Je heb het zelfde als ik John.
    Soms denk ik wel eens waar ben ik aan begonnen, maar als een figuur dan lukt is dat weer een lekkere opsteker en gaat de rest weer een stukje beter.
    Gewoon de tijd er voor nemen en doorgaan.
    Meer kan je er niet aan doen, gewoon uuren maken.
    Ik kom soms met vierkante oogjes achter de computer vandaan van de sim...
    Misschien eens leuk om samen in het echt te oeffenen, ik heb hier ook nog wel een colega vlieger die mee wil.
    We zien wel wat 2013 gaat brengen, ik hoop op meer vliegbaar weer ... en veld..
    Man wat is alles nat..:(
    We spreken elkaar wel weer eens.;)

    Gr Wil

    Voor alle lezers onder ons.

    Een heeeele goede oudejaars wisseling en een goed 2013.
    Ik hoop dat alles heel blijft en dat iedereen veel pleizier blijft houden met vliegen. :p
     
  6. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    Ik heb ze ook maar eens even geprobeerd. Schema op de rechter monitor en vliegen op de linker monitor. :D :D

    Ik weet nog niet wat ik er van zeggen moet. Mijn eerste gedachte is dat ze niet moeilijker zijn dan de huidige figuren. Wel zijn er andere aspecten die meer aandacht vragen , zoals de pullback die maar liefst 3 bogen in de achteruit gaat. Ik had nogal problemen om de heli op de roll recht te houden, maar dat kan ook aan mijn sim liggen. Mijn ervaring is dat mijn Hirobo's niet zomaar wegrollen.
    De Candle en de Ovaal gaan om de traveling flips, Als je die eenmaal doorhebt mag dat geen probleem zijn. Ik had geen problemen met het recht houden op de roll.
    De dubbele tail turn vond ik behoorlijk tricky omdat ik in de outside halve loop niet genoeg hoogte kon houden. Dat is dus slecht pitch management. Kwestie van vaak genoeg doen. 't was de eerste keer zeg ik dus maar.....

    Steven.
     
  7. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Nieuw jaar 2013

    Het is alweer een maandje stil in dit draadje geweest maar er is ook niet zoveel te melden. Ik had enkele maanden geleden stille hoop om tijdens de wintermaanden gewoon door te kunnen vliegen maar soms zijn er in het leven iets belangrijkere zaken dan de hobby. Maar als ik dan tijd had om te vliegen dan werkte het weer niet mee, de afgelopen weken was het mij te koud. Dus nu alweer maanden niet gevlogen maar wel veel op de sim gevlogen. Ook heb ik aan de romp nog maar een paar kleine zaken gedaan, dus eigenlijk ligt de boel stil.

    Maar de kou is uit het land verdreven en ik heb een beetje hoop om de komende weekenden maar wel in de gelegenheid te zijn om te vliegen. Het is nog 3 maanden tot de eerste wedstrijd in Bemmel dus met en beetje mazzel kunnen we nog een heleboel vluchten gaan maken. Afgelopen weken heb wel diep nagedacht over hoe het nu verder moet, ik kan nog een jaar mee gaan vliegen in de sportklasse en volgend jaar de stap nemen of....

    Ik heb voor mijzelf besloten om keuze te laten afhangen van de komende maanden, ik ga mijn uiterste best doen om vooral de Aerobatic figuren een klein beetje onder de knie te krijgen. Ik MOET daarvoor wel werken aan het doorzetten van de figuren zoals ik bij het loopen en de roll de gedaan heb. Ik MOET over die verdomde drempels heen, op de sim heb ik ze echt 100-en keren nu gevlogen en als ik de figuren maar voor een deel DURF! te gaan vliegen met de 700 dan..... stap ik vanaf wedstrijd 1 in Bemmel de F3C klasse in. Ik weet dat het misschien een te grote stap is maar wie weet brengt het mij ook weer iets nieuws, alleen kan ik nu nog niet inschatten wat.

    Het gaat dus een spannende tijd worden om te kunnen beoordelen of ik dit jaar al overstap. De hoverfiguren durf ik wel te vliegen maar die ver$%^&de aerobatic figuren...grrr.

    Ik heb de afgelopen week wel wat tijd besteed aan de F3C site, ik ben absoluut geen Facebook-er maar hoop dat facebook er wel voor kan zorgen dat de site meer bezoekers kan trekken zodat ik het komend jaar wat sponsoren kan regelen. Ik heb nog genoeg ideeën om het F3C vliegen te promoten maar moet daarvoor wat sponsoren vinden.

    Dus vind je F3C leuk, ga dan naar:Dutchf3c op facebook :pc:
     
    Laatst bewerkt: 29 jan 2013
  8. dutchhelipilot

    dutchhelipilot

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Doetinchem
    Zou ik niet doen sta je daar in je eentje......... wij zijn namelijk in Bemmel dan :wink:

    Gr. Remco
     
  9. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Je leest verkeerd, Remco ;)

    Geintje bedankt!
     
  10. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    En je kan misschien om je drempel te verlagen gaan oefenen met een setje goedkopietech bladen. Als je daarmee kan vliegen kan je het zeker met je rotortech bladen!

    Steven
     
  11. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    vorderingen...of toch geen vorderingen?

    Eind Februari.......nog 8 weken te gaan tot de 1e wedstrijd......&^$%# weer.......nauwelijks gevlogen......Grrrrr :cry:.

    Dit is weer zo'n winter waarbij er nauwelijks vlieguren gemaakt kunnen worden. In mijn optiek is het al maanden lang, te koud, te nat, te sneeuw, kortom: K^%$te weer!! Enkele weken geleden had ik goede hoop een begin te maken met de voorbereidingen om eventueel in de klasse van de grote jongen te stappen maar ik begin aardig zenuwachtig te worden. Vorige week had ik een paar accu's volgeladen en ben maar gaan vliegen maar tjonge, jonge. Vliegen doe ik voor mijn lol maar ik stond te blauwbekken en te bibberen als een rietje zo koud. De laatste vlucht had ik zelfs afgekapt omdat ik bijna geen gevoel meer in mijn vingers had. Dit weekend heb ik het weer vanaf donderdagavond tot vanmorgen gevolgd om maar te kijken of er misschien een gaatje tussen de sneeuwbuien was om toch een vluchtje te kunnen maken. Helaas ook dit weekend weer niet gevlogen, nog maar 8 weken dus het gaat penibel worden. Ik heb uiteraard wel op de sim gevlogen maar in het eggie is het toch weer net even anders.

    Ik heb wel een beetje tijd gespendeerd aan mijn promotie campagne om de F3C site wat meer in de belangstelling te krijgen. Op facebook gaat het goed maar er moeten nog VEEEEL meer likes komen:

    [​IMG]

    We hebben er nu al 42 maar we zoeken nog meer mensen die het leuk vinden. Ik doe in ieder geval mijn best om een paar keer per week iets van F3C te vinden en deze op de pagina te plaatsen.

    Dan mijn andere project: de SAB romp, dit gaat ook moeizaam. Ik heb de afgelopen week weer een beetje bouwzin gevonden maar ik zie dat ik geen ervaring heb met rompen en zit te klooien. Ben bezig om de de delen fatsoenlijk aan elkaar te zetten, standaard zit er een "veer en groef" verbinding om de 2 delen goed tegen elkaar aan te laten passen. Maar na twee avonden prutsen was ik er klaar mee, ik kreeg ze niet goed passend en heb het opstaande gedeelte die aan een zijde zit weg geslepen.

    Ik wil nu 4 paspennen gaan monteren maar heb nog geen idee hoe ik zoe precies tegenover elkaar kan krijgen. Ik heb ook gemerkt dat ik in mijn voorbereidingen om de delen passend te krijgen iets te enthousiast met de dremel ben geweest en heb hier en daar teveel weg gehaald. Op zich geen ramp maar het ziet er niet zo netjes uit.

    [​IMG]

    Hier de posities van de paspennen, in de voorzijde heb ik al gaten geboord en aan de achterzijden de gaten afgetekend. Misschien zijn er meelezers die mij tips kunnen geven hoe ik deze paspennen exact tegen over elkaar kan krijgen. De pennen wil ik maken van spijkers en deze dan in een stukje hout aan 1 zijde in de romp lijmen. Aan de andere zijde (waar de pen in komt) ook en blokje hout met een gaatje waar de pen dan invalt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dus maar hopen dat het weer snel opknap en dat de bouw van de romp een beetje wil vlotten want ook daar moet de nodige tijd nog in worden gestoken.



     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. wildwil

    wildwil

    Lid geworden:
    29 jul 2010
    Berichten:
    313
    Locatie:
    spijkenisse
    Hoi John.

    Jij ben weer lekker bezig he..;)
    Tja het werken met een romp is altijd wel even wat prutsen.
    Maar als hij dan af is heb je ook wel wat waar je trots op kan zijn.:D
    Jammer dat je niet veel heb kunnen vliegen, dat heb ik ondanks de kouw wel gedaan.
    En ik maak kleine stapjes vooruit, toch weer even terug naar de basis.
    Net als voor het brevet vliegen, uuren maken om weer wat verder te komen.
    Laten we hopen dat er de komende tijd weer lekker gevlogen kan worden.
    Met een zonnetje en bijna of geen wind. Heerlijk even er tussen uit.:cool:

    Ik gaat ook weer even verder met mijn romp, en ja ook weer even prutsen.. :rolleyes:

    Gr Wil :p
     
  13. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Vorige week ben ik maar eens diep gaan nadenken hoe ik de komende weken eens effectief te werk kan gaan en heb voor mijzelf een planning gemaakt. Ik ben er vrij zeker van dat ik minimaal een vlucht of 50! moet maken om een beetje voorbereid te zijn op de eerste wedstrijd. Lijkt veel 50 vluchten maar ik ken mijzelf en ben al 10 vluchten verder voordat ik weer een beetje zeker van mijzelf ben.

    Dus nog 7 weken te gaan en als we dan minimaal 3 vluchten in een weekend pakken dan is het te weinig, na het eten is nu geen optie omdat het voor 7-en al donker is. De avonden kunnen we dus pas vanaf eind maart inplannen omdat dan de zomertijd in gaat. Dus vanaf eind maart plannen we minimaal 3 avonden erbij in, dus 3 weken in april in de avond vliegen. 3x3x3 vluchten is ongeveer 27 +7 weken 3 vluchten in het weekend maakt totaal 48 vluchten. Is een strakke planning en we moeten een beetje mazzel hebben met het weer.

    Ik laad mijn accu's uit voorzorg vrijdagavond allemaal op, 3 pakketten voor de 700 en 2 voor de 600. Ik heb ze dan zo ie zo klaar staan en mocht ik een gaatje vinden dan gooi ik alles in no time in de auto en ga vliegen.

    Afgelopen weekend dus gestart met de strakke planning, zaterdag middag rond een uur of 4 dus even de tijd. hup de heli's in de auto en weg:

    [​IMG]

    Het was kouder dan ik dacht maar had het zender tentje bij mij en daarmee was het aardig te doen. Zoals verwacht ging het allemaal een beetje onwennig, ook de locatie was eigenlijk helemaal ruk. Het is vlak bij mijn huis maar ik vlieg nabij de A2 en de auto raasden op de achtergrond voorbij en ik kom mij slecht orienteren op mijn heli. Ik heb wel 5 pakketten leeg gevlogen maar op deze locatie ga ik niet meer vliegen.

    Thuis gekomen toch direct alle accu's maar weer volgeladen want wie weet kon ik misschien zondag nog een paar vluchten maken. Zondag was het weer niet echt beter dan zaterdag, alleen iets warmer ook nu weer kon ik in de middag even weg om te vliegen. Was even een stukkie verder (nabij papendorp) maar ik kon nu ongestoord mijn gang gaan. Ik moet wel toegeven dat het vrij ongezellig is zo in je eentje een beetje kloot vlooien maar het is niet anders. Mijn 600 doet wel een beetje vreemd ineens, bij het optoeren naar Idlup 1 en mijn stick blijft in 1 positie gaan de toeren op en neer???? na ongeveer 30 seconden is het weer weg en werkt alles weer normaal. Ik zou niet weten wat dit nu is.

    [​IMG]

    Met de 600 hebben we weer een paar loopings gemaakt en een aantal mislukte rollen, ik blijf daar mee stoeien. Ook met de 700 rondgevlogen, wat stall turns gemaakt en de hover figuren geoefend. Ik merkte zondags direct dat het beter ging, het hover figuur diamant lukte zowaar heel redelijk. Dit figuur moet bijna helemaal nose inn gevlogen worden en viel niet tegen.

    Dus afgelopen weekend had ik al 10! vluchten te pakken, als dit zo doorgaat dan mag ik niet klagen. Echter hoorde ik vanmiddag de weersvooruitzichten voor de komende week en die zijn weer ronduit teleurstellend... regen, kou en kans op sneeuw :eek:nweer:.
    Komende training sessie's maar een begin maken met de 600 om eens een Cuban 8 te gaan "proberen" en kijken of ik met de 700 een looping durf te maken.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    suc6 John,
    het weer is nu goed voor,

    groetjes van Heli-Uwe
     
  15. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.788
    Locatie:
    hengelo
    Looping met de 700? Makkie......!
    Kan je het met de 600? dan lach je erom als je hem met je 700 gevlogen hebt. Je gaat je nog afvragen waar je je zo druk over gemaakt hebt.....

    Heel veel succes John. 50 vluchten voor de eerste wedstrijd? Ik mag blij zijn als het er bij mij 10 worden....... Maar je gaat er zeker profijt van hebben, ik reserveer vast de plaats boven mij voor jou!

    Steven
     
  16. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Laat mij niet lachen..:rolling:

    Ik moet eerst nog zien of ik de komende weken mijn eerste F3C aerobatic durf/kan vliegen. Pas als ik zie dat dit gaat lukken dan beslis ik of ik ga meedoen, ik zal er in ieder geval alles voor gaan doen om het voor elkaar te krijgen :rolleyes:
     
  17. wildwil

    wildwil

    Lid geworden:
    29 jul 2010
    Berichten:
    313
    Locatie:
    spijkenisse
    Hoi John.

    Gaat gewoon lekker je ding doen.
    Doe ik nu ook.
    En dan zal je zien dat de looping met de 700 net zo gaat als met de 600, misschien wel makkelijker.
    Je kan toch niet meer doen dan je best.
    Zolang je er maar plezier mee heb is het al goed.
    De prestaties worden alleen maar beter, en er komen meer wedstrijden dit jaar.
    Dus gewoon je ding doen en je niet druk maken ... he..:proost:

    Gr Wil :cool:
     
  18. harkalt

    harkalt

    Lid geworden:
    17 apr 2009
    Berichten:
    23
    hallo john

    mee doen is toch leuker dan winnen jij durft in ieder te vliegen ik moet nog zien dat ik zo ver nog kan komen;)

    gr harrie
     
  19. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Klopt als een bus, maar......ik weet van mijzelf dat ik verder kom als ik doelen stel. Ik moet en zal een paar van die F3C figuren vliegen, of ze nu mooi en strak zijn of niet, boeit mij niet.

    De hover figuren zal mij wel lukken en als ik het voor elkaar krijg om minimaal twee aerobatic figuren te vliegen dan is dat een goede basis om verder te gaan. Ik denk zelfs dat zodra je echt mee vliegt in deze klasse dat de progressie stijgt.

    En zoals de titel van dit draadje al zegt, het is de weg naar... En oh wat zal het een kick zijn als ik een eerste ronde vlieg in DE FAI F3C klasse :banana:. Maar zover is het nog niet, eerst weer veel vliegen en zo nu en wat stukjes schrijven :pc:
     
  20. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    "stick-time" , en dan gaat het jou ook lukken,
    het duurt maar even, Harrie

    groetjes van Uwe
    (sorry voor even off-topic , John)
     

Deel Deze Pagina