Na diverse verschillende schepen gebouwd te hebben wil ik nu een drijvende bok gaan maken. Naar eigen ontwerp maar op basis van de matador 1&2. Deze heb ik eerst verschaald naar een kleinere capaciteit, en dan naar 1:50. Afmetingen ponton worden dan 600x280mm met een eindgewicht van 5,6 kilo. Dat is inclusief ballastwater dat nodig is voor het hijsen van 1,3 kilo last... Afgelopen zaterdag even lekker in de garage bezig geweest en het ponton is al ver af. De schroefjes moeten er nog uit natuurlijk en eens even precies kijken wat ik aan electronica/ onderdelen nodig heb zodat ik die kan bestellen.
Kijk eens aan een echt "werkschip". Denk je heel goed na als je waterballast gaat gebruiken dat je beslist GEEN "vrij vloeistof oppervlak" krijgt, want je gaat geheid omver als je gaat tillen.
Baggeraar, bedankt voor de opmerking, maar hier is al over nagedacht: Zoals al te zien is op de foto's komt er voor en achter een waterballast tankje... Die zijn onderling niet met elkaar verbonden dus wat dat betreft blijven de langsscheepse vstm's klein. Bovendien komt in ieder tank nog twee slingerschotten te zitten en aangezien de breedte tot de 3e macht meedoet in het gebeuren moet dit wel genoeg zijn.
Ballasttank voorin? Volgens mij knopen ze voor-langszij eventueel wel extra bakken voor drijfvermogen en dwars stabiliteit, maar ballast geloof ik zelf niet in. Mijn opmerking over vrij vloeistof was dus ook voor dwars scheeps, omdat van zij tot zij nu (op de foto) één compartiment is.
Baggeraar, idd voorin een ballast tank... ook zonder last moet het ponton een beetje recht in het water liggen. Door nu eerst het ponton omlaag te brengen met water en tijdens het hijsen de voortank te legen veranderd er niet veel aan het onderwaterschip en aan de langscheepse slagzij. dus een gecontroleerdere hijs. Ze gebruiken soms idd bakken om de waterlijn te vergroten maar dat is met dit model niet de bedoeling. Verder worden beide tanks door slingerschotten in 3 delen verdeeld. dus bijna volle langsspantjes van polystyreen erin brengen om het overgaand water te minimaliseren.
Waarom water balast? Leg de accu"s op een rails en tijdens het hijsen de accu"s naar achter.Aan sturen met een draad stang.Grt Rob.
Ik denk dat het gewicht van je mast nog weleens vies zou kunnen gaan tegenvallen, dat je geen ballast voorin nodig zal hebben.
Daarom liggen de masten van de bokken tijdens transport of achterover zoals de TL4 of in het midden zoals de T7. en voor zware lasten hijsen liggen ze achterover geballast.
Rob Haan, ik heb die optie ook bekeken maar ik heb te weinig hoogte in mijn ponton om de accu voldoende afstand te laten overbruggen. Er komen zowel werkende hijslieren als strijklieren te staan dus is antihellend moment van de accu's te klein. Baggeraar & rovman, zoals je dadelijk op de foto's kunt zien valt het gewicht van de mast wel mee. Gemaakt van 3mm hobbytriplex met hoekverstevigingen van 3x3mm latjes. Het gewicht zit nu op ongeveer 100 gram voor de hele mast. Dit valt dus wel in combinatie van de 5,6 kilo totaal gewicht. Daarbij komen later nog de extra jib natuurlijk. Ondertussen de tanken, voor én achter tweemaal in de epoxy gezet, nog een keer als het leidingwerk erin ligt. Ook is het dek uitgetekend en zijn alle doorgangen uitgezagen. De twee kleintjes zijn voor de strijklieren, de grote voor de 4 hijslieren en de langerekte is voor de accomodatie/accuplek. De mast is gemaakt van 3mm hobbytriplex met hoekverstevigingen. Als alles droog is en de bovenblokjes klaar zijn kan de mast gesloten worden en in vorm gebracht worden. Nu verder met de bovenblokjes want de post is net geweest met de schijfjes! Tot de volgende keer Het smileyface dek De mast aan binnen en buitenzijde
Stilte verbroken Ja, het is een tijdje geleden maar ondertussen verhuisd en veel tijd doorgekomen met de verdere bouw van de duwboot voor de bok: bouwverslag-duw-sleepboot-mv-concordia Ondertussen wel weer begonnen met de bok. Ik heb de slingerschotten in de tanks geplaatst en ook beide tanks voorzien van twee ontluchtingen/overstromen. Eentje aan de voorzijde en eentje aan de achterzijde van beide tanks met de opening in de tank net onder het onderdeks. Het geheel in de epoxy en dat is klaar. Ook begonnen met de "stuurhut", beetje zelfde stijl als de duwboot maar dit maal moet het interieur wat duidelijker worden met beeldschermen en bedieningshendels en hijstekeningen... Ik moet nog wat tandwielen binnenkrijgen zodat ik kan beginnen met het maken van de winches. Het is de bedoeling dat de winches aan dek gaan draaien en middels tandwielen onderdeks worden aangedreven. Vriendelijke groet en tot de volgende keer, hopelijk veel sneller!!!
Dag Jordihol. Ik heb bij de Rambiz de werkende lieren ook onder het dek gehad.Het werkte wel maar niet overzichtelijk. Daar om heb ik de motertje"s in de tromel"s gemaakt op het dek. Net zo als het echte schip. Zie foto album Grt Rob.
Een update Velen van jullie zullen denken, de bouw is gestopt maar dat is dus niet zo. Als zeevarende ben je vaak weg maar als je thuis ben kan je je gang gaan. Ondertussen een brandweerauto met verlichting etc in elkaar geknutseld én meest belangrijke verder gegaan met de bok. Op het dek heb ik enkele steunen gelijmd, voor het Aframe en de schoor maar het meeste heb ik onderdeks gedaan. Daar heb ik de leidingen voor de ballasttanks en de ballastpompen(pompjes eerder) en natuurlijk getest. Met beide tanken vol ligt ze aardig op haar merk, zeker als uiteindelijk alle dingen aan boord staan. Maak ik alleen de achterste tank vol dan ligt ze lekker achterover dus het hijsen middels ballast(de echte manier) acht ik zeer realistisch. Verder begonnen met het maken van het lieren gebeuren. Zoals gezegd maak ik de lieren onderdeks en dit moet dan onderdeks komen en aan dek, echte gedetaileerde(maar neppe dus). Tot de volgende keer