DLE 55 starten

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door 99kris, 16 mrt 2013.

  1. 99kris

    99kris

    Lid geworden:
    1 okt 2003
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Belgie/zwartberg
    Mijn DLE 55 wil zijn brandstof niet aanzuigen, met choke wil de luchtbel in de benzine leiding niet verplaatsen.
    Als ik de ontstekingskaars eruit haal en een elektro starter gebruik, dan krijgt hij wel brandstof.
    Daarna ontstekingskaars erin en dan loopt hij prima op stationeer en vol gas.
    Maar als ik de week erop hem terug wil starten, dan moet ik het hele ritueel opnieuw doen, en dan start hij elke keer weer.
     
  2. Wiert Land

    Wiert Land

    Lid geworden:
    19 nov 2010
    Berichten:
    653
    Locatie:
    Haulerwijk
    Is de motor nieuw? of tank je hem helemaal leeg na gebruik? Dan komen je membranen n.l. droog te staan, ik laat altijd wat benzine in de tank zitten. Nooit geen last van luchtbellen o.i.d.
     
  3. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Normaal is het niet dat je een luchtbel in de leiding hebt .

    Maak je de tank leeg ?

    Anders haalt hij ergens valse lucht weg.

    Voor het aanzuigen moet je even kijken of de chokeklep wel goed sluit , en je zou het gaatje in de klep ook nog dicht kunnen solderen.

    Mvg Johan
     
  4. 99kris

    99kris

    Lid geworden:
    1 okt 2003
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Belgie/zwartberg
    Ik laat altijd een beetje bezine in de tank staan, zodat hij niet droog komt te staan.
     
  5. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Soldeer even het gaatje in de choke-klep dicht en al je problemen zijn opgelost.
    Natuurlijk mits je klep verder goed sluit.
     
  6. Rickwolting

    Rickwolting

    Lid geworden:
    16 aug 2012
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Elim

    nou weet ik er natuurlijk niet zo heel veel van, maar dit heb ik nog nooit gehoord, of hoeven doen...dan zou dat er af fabriek niet in zitten...

    dat is het zelfde als een waarschuwings lampje in het dashbord er uit halen omdat het zo fel brand..
     
  7. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Normaal heeft tuingereedschap waar deze carb,s voor zijn hoofdzakelijk , een trekkoord .
    En met een koord trek je hem 3-4 keer door de ontsteking , en dan pompt het membraam veel makkelijker.

    Alleen wij modelvliegers proberen het door een propellor rond te slaan de motor tot draaien te bewegen . :)

    En als je de choke niet goed kan afsluiten is het wel eens lastig om sprit in de carb. te krijgen.
    En dan helpt het gaatje dicht te maken van de chokeklep.

    Mvg Johan
     
  8. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik ben zeker geen expert maar ik begrijp niet hoe het dichtsolderen van het gaatje in de chokeklep iets kan helpen als je luchtbellen in de leiding krijgt. Het helpt om ze er sneller weer uit te krijgen maar lost het probleem niet echt op....
    Die luchtbel hoort er niet te zijn of te komen. Als je clunk aan de ene kant in de brandstof hangt (tank dus niet leeg) en er komt toch lucht in de leiding zit er ergens een lek. Volgens mij. Zelf zou ik in dat geval de brandstofleidingen controleren/vervangen en voorzien van goede klemmetjes.
     
  9. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    kijk even of het filter in de carberateur niet vervuild is
    dat is meestal de oorzaak van dit probleem
    het filter zit achter het deksol wat met de grote schroef vast zit
    het is eigelijk een klein rond zeefje
     
  10. Rickwolting

    Rickwolting

    Lid geworden:
    16 aug 2012
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Elim
    en bij hoeveel motoren heb jij dit al gedaan/ want ik heb jouw volgens mij hier ook nog over gehoord,, ik ben het er mee eens dat hij dan beter aan zal zuigen, maar ik vind het niet nodig, zolang de carb droog staat zuigt hij sowieso slecht aan, maar als hij nat is... overbodig lijkt me
     
  11. Rickwolting

    Rickwolting

    Lid geworden:
    16 aug 2012
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Elim
    bij de way, bij motoren met een trek koord, zit er een extra hand pomp op de carb..en daar is het dus ook niet nodig om hem een half uur door de ontsteking te trekken.

    [​IMG]
     
  12. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    De vraag was niet aan mij gericht maar ik heb het wel gedaan. Omdat mijn RCG26 met nep-Walbro ook moeizaam aanzuigt na een weekje stilstaan. En al zoekend op het WereldWijdeWeb kwam ik deze modificatie overal tegen....ik ging er eigenlijk van uit dat dat dus algemeen bekend was. Doe eens een Google search op "Walbro solder hole choke valve" en je leest er alles over.
    En het werkt erg goed moet ik zeggen.
     
  13. Rickwolting

    Rickwolting

    Lid geworden:
    16 aug 2012
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Elim
    PH, ik zie ook zeker in dat dit zal werken, de logica is mij duidelijk, echter was het me volledig onbekend, en ik kan me voorstellen dat hij dan misschien te veel zal choken waardoor hij eerder verzuipt,

    persoonlijk ben ik van mening, dat een carb af fabriek moet werken zoals hij bedoelt is,
    doet hij dit niet dan is er iets aan de hand, en het gaatje dicht maken lijkt me dan iets als een lap middel wat het eigenlijke probleem verbloemt.

    ik heb op mijn dle een tillotson gezet ter vervanging van de originele EME carb, deze zuigt fantastisch aan, evenals de walbro op de 3W en op een andere dle zit de originele EME (tillotson cloon) ook deze choked goed.

    Ronald heeft 2 dle 55 op zijn p38 ook geen choke problemen.

    met het sluiten van het gaatje verhoog je de onderdruk achter de valve. als dit nodig is om goed aan te zuigen, is er mijns inziens iets anders aan de hand..(maar het zal ongetwijfeld werken)
     
  14. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Om niet helemaal off-topic te gaan....ik denk dat het probleem zit in de luchtbel die TS blijkbaar in zijn leiding krijgt. Niet in het gaatje in de choke. Dat was meer een zijstraat :)
     
  15. Rickwolting

    Rickwolting

    Lid geworden:
    16 aug 2012
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Elim
  16. Fraggy

    Fraggy

    Lid geworden:
    2 jul 2007
    Berichten:
    1.241
    Ik heb ook een motor die lastig aanzuigt. Zeker als hij lang stil heeft gestaan. Wat ik dan nog wel eens doe: Een rubberen balletje tegen de inlaatkelk aandrukken. Zo weet ik zeker dat er nergens lucht aangezogen kan worden en dan moet de motor wel brandstof aanzuigen. Dan heb ik na een paar keer draaien brandstof in de carburateur en daarna kan ik weer als vanouds starten.
     
  17. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    Hoe kan dat nou? Het zou niet moeten zo'n gasbel, en toch is het zo....lastig lastig lastig.
    En hoe kan dat gaatje nou helpen, ook al niet logisch.

    Ben er ook allemaal doorheen gegaan, en weet je wat???
    Het helpt echt, niet teveel over nadenken.
    Hij zuigt daarna prima aan en start normaal met korte burst.
    Choke eraf en aanslaan.

    Maar je hoeft het niet te doen hoor...zeker van mij en Johan niet :)
     
  18. juweeltje

    juweeltje

    Lid geworden:
    15 aug 2011
    Berichten:
    1.248
    Locatie:
    Belgium an t' zeeken
    ik heb momenteel hetzelfde probleem met mijn nieuwe dle-35Ra.

    hij zuigt ook met gesloten choke klep geen benzine aan,maar op een Amerikaanse forum gelezen wat je moet doen.

    ofwel stop ik mijn duim in de aangebrachte kelk, zodat de klep echt dicht is en dus geen lucht meer kan aanzuigen, dan een 2 tal toeren aan de prop draaien en er komt zo benzine in de carbu.Dan kan je gemakkelijk starten en zijn de problemen van de baan
    Maar dit probleem hervat zich wanneer de vlieger na een kleine 30 minuten opzei staat en gezien ik de vleugel moet demonteren om weer mijn duim in de kelk te kunnen steken ,is dit geen oplossing.

    Er zijn dan andere die het gaatje in de chokeklep dicht solderen (of gemakkelijker met JB WELD, een epoxylijm,maar hier moeilijk te vinden)
    daarmee zou hij wel meer kracht moeten hebben om benzine aan te zuigen en hoef je dus niet steeds de chokeklep af te dichten met duim of dergelijk.

    Ik ga alvast deze namiddag dat gaatje dichten….
     
  19. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Als hij na 30 min al niet meer aanzuigt trekt hij ergens valse lucht .
    En loopt je benzinpegel terug .

    Na 14 dagen zou ik nog akzepteren .
    Maar niet tijdens een vliegweekend.

    Mvg Johan
     
  20. juweeltje

    juweeltje

    Lid geworden:
    15 aug 2011
    Berichten:
    1.248
    Locatie:
    Belgium an t' zeeken
    Johan,
    de motor is gloednieuw, en ik heb hem dus voor het eerst eergisteren gestart.
    Dat ging niet zonder moeite, hij wilde zelfs niet, tot ik moest vaststellen dat hij GEEN benzine aanzuigt.
    er zijn nog dle eigenaars die dat hebben, en deze doen dat gaatje dan ook dicht, zodat hij net iets meer kracht heeft om aan te zuigen.
    eens hij benzine gekregen heeft, loopt hij perfect.
    ik ga beginnen met dat gaatje te dichten, zoals er mij velen zijn voorgegaan.

     

Deel Deze Pagina