DLE 55 starten

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door 99kris, 16 mrt 2013.

  1. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Je schreef zelf dat je na 30 min alweer de kelk met de duim moet dicht houden .

    En dat is ook voor een DLE niet normaal.
    Eenmaal benzin in de carb moet hij ook met het gaatje pompen .

    Alleen als er lucht in de slang zit en de carb is leeg en je niet aan de kelk kan om hem helemaal dicht te houden , dan is een dicht gaatje makkelijk .

    Sluit de klep wel helemaal dicht , komt wel eens voor dat hij niet helemaal korrekt zit.

    Mvg Johan
     
  2. juweeltje

    juweeltje

    Lid geworden:
    15 aug 2011
    Berichten:
    1.248
    Locatie:
    Belgium an t' zeeken
    gaatje is nu gedicht, ik ga nu de motor gaan monteren, en later even testen….

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 23 mrt 2013
  3. juweeltje

    juweeltje

    Lid geworden:
    15 aug 2011
    Berichten:
    1.248
    Locatie:
    Belgium an t' zeeken
    Johan, ja 30min….t' misschien wel iets langer hoor…lucht zie ik hem niet aanzuigen, de afstand van de benzine slag is slechts 10cm en bestaat in één stuk en goed aangesloten…
    ik ga eens proberen met het gaatje dicht nu, kan die nog altijd gemakkelijk verwijderen
     
  4. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Is dat gesoldeerd ?

    Lijmen zou ik niet doen in combi met benzine en olie .

    Mvg Johan
     
  5. juweeltje

    juweeltje

    Lid geworden:
    15 aug 2011
    Berichten:
    1.248
    Locatie:
    Belgium an t' zeeken
    Johan, het is een soldeerbolletje en dan plat gerivetteerd…

    JB weld is fluelbestendig, je moet maar eens op youtube opzoeken wat ze er allemaal niet mee doen...

     
  6. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.540
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Ben benieuwd. Misschien wel opletten dat die tin die is "gerivetteerd" toch niet kan lostrillen hoor!
    Vind dit ook raar dat er zijn die het gaat dicht moeten doen en anderen niet.
    Mijn dle55 ra start heel makkelijk zoals hij is en mn zg38 ook.
    Mvg Wes.
     
  7. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    De kleppen van de brandstofpomp zijn een vrij taai materiaal met vezel erin. In elk geval geen rubber.
    Ik vermoed dat bij sommige motoren de oppervlakte net niet glad genoeg is om teruglopen van brandstof te voorkomen. Bovendien kan door een beetje damp de brandstof ook teruggedrukt worden.

    Ik maak me er allemaal niet zo'n zorgen om, met het gaatje dicht zijn alle problemen opgelost en de motoren starten en lopen prima.

    Gewoon even dat schoefje van de chokeklep los, ontveten en beetje opruwen en binnen 10 seconden is dat gaatje dicht.
    Een actie van 5 minuten die compleet omkeerbaar is bovendien, niets te verliezen.

    Heb 2 DLE in gebruik een 30 en een 55.
    De 55 heeft er geen last van terwijl die met de staart naar beneden staat tijdens het starten, kan met simpel op en neer draaien aan de prop aanzuigen. Heeft een Walbro carb.
    De 30 staat in lijn met de tank maar loopt terug en heeft het gaatje dicht om het aanzuigen en choken goed te laten werken. Is een DLE eigen carburateur.
    Samengevat, ze starten en lopen allebei nu prima.
     
  8. juweeltje

    juweeltje

    Lid geworden:
    15 aug 2011
    Berichten:
    1.248
    Locatie:
    Belgium an t' zeeken
    Kijk , wat een grondige uitleg!
    ik zal wanneer het weer het toelaat de motor eens opnieuw proberen te starten, en dus zien of het helpt.
    is het dat niet, dan is het vlug omkeerbaar zoals Robke zei....
    lostrillen, tja...zit nu goed vast, ik hou het in het oog....
     
  9. juweeltje

    juweeltje

    Lid geworden:
    15 aug 2011
    Berichten:
    1.248
    Locatie:
    Belgium an t' zeeken
    gisteren opnieuw de motor proberen te starten, ditmaal met gesloten gaatje in de carbu plaat.
    maar nog steeds zuigt hij geen benzine aan bij de eerste start.
    Ik moet dus bij de allereerste keer mijn duim in de carburator kelk steken om ervoor te zorgen dat er een volledig afzuiging is.
    Wat hij na één uurtje stilstand doet weet ik niet, dat heb ik niet verder getest.
    Het blijkt dus dat de carbu volgens mij niet genoeg gedicht is....

    ik heb dus een kelk op de carubator aangebracht.De schroeven heb ik dichtgedraad, niet met volle kracht,maar gewoon goed dicht gedraaid....mag ik meer geven?
     
  10. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    751
    Locatie:
    Lent
    Heb je het vlindertje eraf gehaald? Dan even het boutje stuiken aan de achterkant, als die lostrilt en in je motor terecht komt wordt je niet blij!

    In het botenwereldje waar we 26-30 cc motoren gebruiken is de vinger in de carb heel normaal om benzine in de carb te krijgen.
     
  11. juweeltje

    juweeltje

    Lid geworden:
    15 aug 2011
    Berichten:
    1.248
    Locatie:
    Belgium an t' zeeken
    nee niet afgehaald
     
  12. Rickwolting

    Rickwolting

    Lid geworden:
    16 aug 2012
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Elim
    neem je carb mee naar een mechanisatie bedrijf, en zet er nieuwe pakkingen in, kost je nog geen tientje, en je probleem zal voor 90 % zeker opgelost zijn.

    en om nog even op het gaatje terug te komen, als de carb goed werkt hoef je die niet dicht te maken, het is het omzeilen van het probleem, niet het oplossen er van.
     
  13. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
    Ik denk dat het probleem van die 30 min is dat de slang te kort is. Doe er eens een slang van 20 cm aan
     
  14. juweeltje

    juweeltje

    Lid geworden:
    15 aug 2011
    Berichten:
    1.248
    Locatie:
    Belgium an t' zeeken
    de slang is idd maar een kleine 10a 12cm...zou een korte een reden hebben tot falen? en dan heb ik het over de benzine slang en NIETS anders! :)

    en zou dit het startprobleem in het algemeen verhelpen?
    zou zeker moeten zijn, want de tank uithalen is geen lachertje
     
  15. juweeltje

    juweeltje

    Lid geworden:
    15 aug 2011
    Berichten:
    1.248
    Locatie:
    Belgium an t' zeeken
    via een Amerikaanse forum kreeg ik de tip, de REEDS effen te maken.Naar het schijnt zou deze niet altijd goed vlak zijn en ook de oorzaak kunnen zijn....
    Write-up: DLE-20 reed valve block mod
     
  16. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
    Helpt zeker. Hoe langer de slang hoe moeilijker het er uit loopt vacuüm effect. Plus als je er een lus op de bodem ligt krijg je de wet van de communicerende vaten. Slang gaat nooit verder leeg dan dat de tank is.
     
  17. Rickwolting

    Rickwolting

    Lid geworden:
    16 aug 2012
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Elim
    sorry, maar de lengte van de slang heeft werkelijk helemaal niets met niet aan zuigen te maken.

    ik heb slangen van meer dan 40 cmt gehad, en van minder dan 5 cm..
    maar vooral proberen,
    lekker om de heette brij heen blijven draaien..

    en vooral NIET je carb uit elkaar trekken om de membranen te controleren, zeker niet doen..
    en in geen geval deze vervangen voor een paar degelijke van een beter merk,gelukig heb ik dat ook nog nooit hoefen doen, bij DLE motoren, dus het ligt 100% zeker weten niet aan je carb.

    mischien inderdaad wel aan je reed valves, deze werken ook alleen maar tijdens het choken, tijdens de motor loop doen ze helemaal geen dienst meer. ik zou ze er uit halen.

    en als je motor loopt, dan doet hij dat wel goed toch? dus groot kans dat het aan je reeds ligt.

    weet je eigenlijk wel weat ze doen? die reed valves?
     
  18. juweeltje

    juweeltje

    Lid geworden:
    15 aug 2011
    Berichten:
    1.248
    Locatie:
    Belgium an t' zeeken
    Nee, geen idee wat ze doen, maar op de Amerikaanse forum zeggen ze dat het de reeds zouden kunnen zijn.
    Ze geloven ook niet in de lengte van je brandstofleiding (sorry e.rukkers)
    En ja, eens de motor loopt, zijn er geen problemen, het zou dus kunnen zijn dat de carburator niet goed afgesloten is, en dat er dus wat vlakker moet gemaakt worden
     
  19. juweeltje

    juweeltje

    Lid geworden:
    15 aug 2011
    Berichten:
    1.248
    Locatie:
    Belgium an t' zeeken
    Als het dus niet betert, dan volg ik post 35 even....
     
  20. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    751
    Locatie:
    Lent
    Reed valves worden gebruikt om de inlaat af te sluiten zodat er geen brandstofmengsel terug de inlaat in worden geperst tijdens de compressie slag:
    Reed valve - Wikipedia

    Hebben dus absoluut niks met choken of benzine aanzuigen te maken.
    Kan Rick hier alleen maar gelijk in geven.
     

Deel Deze Pagina