Timing aanpassen via motor en/of esc?

Discussie in 'Electro auto's' gestart door RemcoINC, 25 mrt 2013.

  1. RemcoINC

    RemcoINC

    Lid geworden:
    17 nov 2010
    Berichten:
    147
    Locatie:
    Maarssen
    Ik rijd nu al een tijdje met een SC truck met een turnigy 120A en een turnigy 10.5 motor. Dit loopt prima kwa snelheid en temperatuur.

    Toch blijft het timing verhaal wat lokken. In de ESC kan ik van normal naar highest wat wat meer topspeed en of punch zou geven. Maar ook de motor zelf is vertimebaar.

    1. Kan je bij zowel de motor als esc de timing aanpassen tegelijk?
    2. Zo nee, zijn er verschillen/ voordelen om voor de een of de ander te kiezen?
     
  2. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    De "regel" is om altijd 1 ding per keer aan te passen zodat je weet wat je doet en er gebeurd.

    Wat timing betreft is het beter om zo laag mogelijk te gaan , meer timing zorgt alleen maar voor een groter verbruik , meer opwarming van je componenten en je batterijen krijgen er meer van langs tegen een geringe winst in prestaties.

    Op het moment dat je geen wedstrijden rijd en opzoek bent naar die ene tiende van een seconde sneller per rondje is lager beter ;-)
     
  3. RemcoINC

    RemcoINC

    Lid geworden:
    17 nov 2010
    Berichten:
    147
    Locatie:
    Maarssen
    Oke duidelijk, maar vroeg me af of het wel zin zou hebben op zowel de motor en esc aan de timing te sleutelen. Lijkt mij dat het dan juist averechts werkt.
     
  4. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Zoals ik al zei is het maar net waar je naar opzoek bent......

    Als doodgewone hobbyrijder schiet je er niet veel mee op , je wint er misschien 5km/u aan topsnelheid mee maar levert daar wel een aardige bonk aan rijtijd voor in.

    In wedstrijden is dat niet aan de orde , je wilt daar gewoon zo snel mogelijk rond kunnen gaan gedurende de 5~7 minuten dat je heat duurt. Daar kan die 5 km/u net het verschil maken.

    Voor de hobbyrijder die gewoon zolang mogelijk wilt rijden werkt het inderdaad averechts.
     
  5. RemcoINC

    RemcoINC

    Lid geworden:
    17 nov 2010
    Berichten:
    147
    Locatie:
    Maarssen
    Je snapt mijn vraag niet helemaal, ik vroeg me af of het uberhoubt KAN om op zowel de motor als de esc de timing aan te passen. Dus een vertimede motor op een vertimede esc aansluiten.

    Gewoon uit nieuwschierigheid wat er dan zou gebeuren.
     
  6. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Ja ik snap hem wel..... Het kan...

    Maar je zit dan met de dingen die ik eerder al noemde , en na een bepaald punt haal je er niks extra's meer uit...

    Waar dat punt ligt verschilt per motor/esc combo.
     
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Natuurlijk kan dat, de totale timing mag alleen niet te ver oplopen....
     
  8. dafke

    dafke

    Lid geworden:
    24 aug 2009
    Berichten:
    734
    Locatie:
    Waarschoot/oost-vlaanderen
    meer timing op de motor = aan minder koppel. wat bij een sct zekers geen verbetering zal zijn.
     

Deel Deze Pagina