Probleem 12x6 Carbon Fiber Propellers

Discussie in 'Multicopters' gestart door Hans52, 27 mrt 2013.

  1. Hans52

    Hans52

    Lid geworden:
    31 aug 2012
    Berichten:
    197
    Goeie namiddag iedereen!

    Ik wil graag even jullie mening voor wat betreft een voorval dat ik deze voormiddag heb gehad met 12x6 Carbon Fiber Propellers.
    Eerst even de voorgeschiedenis schetsen. Voorbije weken heb ik een nieuwe hexacopter gebouwd... mijn 2de dus...

    De configuratie is de volgende.

    DJI F550 frame waarvan de vliegarmen langer zijn gemaakt met zelfgemaakte extenties. Van center motor tot center motor heeft het frame nu een breedte van 650 mm. Ik noem hem dus de DJI F650 ;-)
    De bedoeling was om 12" propellers te kunnen gebruiken in combinatie met 3s lipo's en zwaardere motoren om meer liftvermogen te hebben voor het tillen van mijn handycam Sony cx730.

    X85 motoren Digitech met de standaard DJI 30A esc's

    DJI NAZA + GPS

    Lipo 3s 8400 mAh

    Zender: Graupner MC-20 HOTT met bijhorende ontvanger Graupner HoTT GR-24

    Voorlopig met de 10x4.7 Carbon Fiber Propellers en dat gaat prima... vrij satbiel en vliegt mooi met de volgende instellingen.

    De gains stonden ingesteld op:
    140 140 120 150
    120 120

    Na een aantal zeer geslaagde testvluchtjes met deze 10" propellers deze voormiddag de 12x6 Carbon Fiber Propellers geplaatst.
    Aan de instellingen had ik niets veranderd... dus dezelfde gains.

    PROBLEEM...

    hoewel ik zeer voorzichtig de hexacopter liet opstijgen ging die plots als een raket de hoogte in... geen id waarom... mss toch teveel gas gegeven ?... ik weet het gewoon niet maar dat was niet normaal. Ik schrok me een aap als ik dat tuig als een pijl de hoogte zag ingaan en reageerde binnen de sec. zeg maar en waarschijnlijk veel te fel met de gasstick waardoor ik vermoedelijk onder de 10% ben gekomen. Gevolg de nieuwe hexacopter kwam al even snel naar beneden!!! Gelukkig zat die naar mijn schatting maar een meter of 6 hoog en heb ik hem kunnen opvangen aan het landingsgestel. Ben er dus met de schrik en een schaafwondje aan de vinger vanaf gekomen.

    Ik heb nadien terug een test gedaan met de 10x4.7 propellers en alles ging terug vlekkeloos.

    Wat is hier mis gegaan ???

    Ik heb uiteraard zelf ook al eens zitten nadenken.

    Mss heeft het met de instellingen van de gains te maken want die had ik niet aangepast. En kan me voorstellen dat dit niet hetzelfde is voor 12" ipv 10"

    140 140 120 150
    120 120

    Ik heb natuurlijk niet meer durven proberen met de 12" propellers.

    Wat is jullie mening hierover.

    Na het voorval nog 3 testvluchtjes gedaan met de 10" propellers en geen enkel probleem.

    War doe ik volgens jullie fout?

    Vriendelijke groeten

    Hans
     
  2. lauterbacher

    lauterbacher

    Lid geworden:
    31 jan 2011
    Berichten:
    446
    Locatie:
    Winschoten
    Misschien per ongeluk in de manual mode gevlogen, want dan reageert die ook veel heftiger op het gas?
     
  3. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Met 12" props heb je gewoon een berg meer lift als met 10" props! :D
    Het enige wat er dus mis gegaan is is de propkeuze ;)
     
  4. justin_ma

    justin_ma

    Lid geworden:
    10 apr 2008
    Berichten:
    223
    Locatie:
    Oldenzaal
    Denk dat de proppelors te groot zijn of het gewicht te laag.
    Dat die maar een klein beetje power nodig heeft om te stijgen.
    Je kunt misschien is de idle speed aanpassen?
     
  5. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Je kan ook de attitide gain lager zetten, dan reageerd het allemaaal trager.. minder gevoelig... Dat zijn de laatse 2 gain waardes

    xx xx xx xx
    120 120

    Maar normaal met een goede gekozen setup zal dat rond de 100 tot 120 prima moeten werken...

    Meestal gebruik je dit om het boeltje wat op te krikken, dus wat meer agresiever te laten vliegen. Hoe groter het getal hoe feller hij reageert, en vise versa..

    Ik zet ze altijd op remote gain voor de eerste keer, kan je zou heel snel de sweetspot pakken. Zelfde geld voor de gains... Maar moet je wel een draaiknop hebben op je zender (of2)..
     
  6. Hans52

    Hans52

    Lid geworden:
    31 aug 2012
    Berichten:
    197
    @lauterbacher: in manual mode kan eigenlijk niet want heb alleen maar gps en atti en FS mode op de zender geprogrammeerd staan. Met mijn eerste hexacopter ook ooit eens brokken gehad door per ongeluk in manual mode te vliegen... nooit meer ;-).
    @markjuhh: dat 12" propellers een berg meer liftvermogen hebben heb ik echt wel kunnen zien... niet normaal. Maar anderzijds moet het toch af te stellen zijn en mogelijk zijn om met 12" te vliegen denk ik.
    @justin_ma:het totaal gewicht is momenteel zonder camera 3kg en daar hebben die propeller blijkbaar geen moeite mee ;-) met camera zou het uiteindelijk gewicht op een 3.6kg komen
    @Psygho Emil: Ik heb die attitude gain zowiezo al lager gezet, staan nu op 110 110 maar persoonlijk denk ik dat het hem mss meer te doen is om die vertical gain die op 150 stond. Ik zal het proefondervindelijk moeten uitvissen vrees ik.
    Ik heb schuifregelaars op de MC-20 waar ik remote gain kan opzetten. Dat moet ook wel gaan denk ik.
     
  7. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hallo Hans,

    Zolang je zonder je camera vliegt, zou ik voorlopig alleen met die 10" props vliegen.
    Zodra je de camera erop hebt zitten, of een gelijkwaardig gewicht en zwaartepunt hebt kunnen nabootsen...
    Dan pas zou je de Hexa verder kunnen tunen voor zijn nieuwe setup.
     
  8. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Denk dat je gewoon in manual opsteeg en je vliegt normaal op gps. Naza kan niet sneller dan 6m/sec stijgen in atti en gps.

    Gewoon opnieuw proberen en rustig met throttle en dan controleren dat je in de juiste stand zit. Half stick is altijd hover ongeacht setup.
     
  9. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    ik denk dat ie inderdaad gewoon enorm overpowerd was. hang bijvoorbeeld voor de test eens een extra accu eraan en probeer dan nogmaals met 12 inch;)
     
  10. Hans52

    Hans52

    Lid geworden:
    31 aug 2012
    Berichten:
    197
    @marten77: voorlopig blijf ik idd bij die 10" props tot ik weet wat hiervan de oorzaak is geweest.
    @garbungel: normaal gezien kan het niet in manual geweest zijn want ik kan niet schakelen naar manual. Heb een 3 standenschakelaar zo gezet dat hij in GPS of Atti of FS mode staat. Of het systeem moet gefaald hebben en zichzelf in manual gezet hebben wat ik toch sterk betwijfel gezien ik met de 10" props geen probleem ondervind. En die 6 meter per sec dat zou dus wel kunnen kloppen... het ganse gebeuren was idd mss maar 1 sec en ik schat dat de hexa van zo'n 5 a 6 meter naar beneden is gekomen wel door mijn fout vrees ik door de gasstick van het verschieten te laag te trekken. Maar het ging allemaal zo snel dat ik dat niet zo juist weet.
    @vinnygogo: bij mijn weten heb ik niet speciaal veel gas gegeven het was niet de bedoeling om hem snel op te laten stijgen maar wel om hem een paar meter boven de grond te controleren op zijn gedrag maar voor een nog onbekende reden ging ie plots snel de hoogte in.
    Ik zal het later nog wel eens proberen maar dan met veel lagere gains, het blijft in mijn hoofd zitten dat die 150 voor vertikale gain daar wel eens voor iets tussen zou kunnen zitten. Dat ie uiteindelijk naar beneden is gekomen dat zal wellicht mijn fout zijn door de foute reactie, maar het plotse snel stijgen blijft mij een raadsel.

    vriendelijke groeten

    Hans
     
  11. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    Als je powere0 veel te veel is, kan de naza in atti dat niet meer compenseren, en gaat ie dus al voor halfgas stijgen;) probeer het nog maar is met stuk extra gewicht:)
     
  12. Digitech

    Digitech

    Lid geworden:
    16 mrt 2011
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Heerlen
    hang er maar eens een 8000 mah accu erbij , vliegt die en langer en rustiger
     
  13. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Als je zijn specificaties leest heeft hij al een 3S 8400mAh Accu :D.

    Ik weet niet hoe zwaar je hexa is, maar volgens mijn berekeningen valt het overpowered wel mee wat ik zo snel kan zien. Je hebt toch MT2216 800kv motoren neem ik aan? Op 8400mAh 3S valt het reuze mee wat je aan lift vermogen hebt.
     
  14. _eLMo_

    _eLMo_

    Lid geworden:
    26 okt 2010
    Berichten:
    144
    Locatie:
    Gelderland
    Van 10x4.7 naar 12x6 is ook wel een enorme sprong hoor, niet alleen een grotere diameter maar ook nog eens een veel grotere pitch..
     
  15. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Ja maar lift zou in totaal maar 4-5kg moeten zijn en dat is niet bijzonder veel op zo'n zware hexa.
     
  16. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    x85 zijn niet die 2216 motoren he boris;)
     
  17. Digitech

    Digitech

    Lid geworden:
    16 mrt 2011
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Heerlen

    daarom zeg ik erbij niet vervangen

    de x-85 met een 3S heeft veel vermogen.
    en idd het is geen 2216 motor
     
  18. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Het is een 2814. 6-7kg lift ongeveer in totaal dan. Moet toch prima zijn :D. Denk eerder dat die 10x47 underpowered is voor zijn doeleinden!

    [​IMG]
     
  19. Hans52

    Hans52

    Lid geworden:
    31 aug 2012
    Berichten:
    197
    @vinnygogo: op de MC-20 staat de gasstick standaard op midstick zoals je weet. Dus na het starten van de motoren laat ik die gasstick heel stilletjes naar zijn midstickstand komen en dat weet ik nog dat die op midstickstand net niet ging opstijgen het is gebeurd op het moment dat ik op dat moment iets meer gas gaf om van de grond los te komen. Maar het zou best wel kunnen dat de power van die 12" propellers veel te veel is en dat er meer gewicht moet komen.

    @Digitech: is idd geen slecht id om als bijkomend gewicht ineens mijn 2de 8400mAh batterij erbij te gangen. zo heb ik dan ineens 620 gr gewicht erbij en een capaciteit van 16800 mAh

    @garbungel: zoals ik in een vorig berichtje al schreef is het totaal gewicht nu 3kg en met de camera erbij zou dat een 3.6kg moeten worden. De motoren zijn de X85 motoren van Digitech (770KV 2814-11) en ik had idd ook zoiets in mijn hoofd dat deze configuratie in combinatie met de 12x6 propellers me een liftvermogen zouden moeten opleveren van zo'n 4 a 5kg. m.a.w. ruim voldoende voor de configuratie met camera en eventueel 2de batterij.

    @eLMo: ik had idd niet gedacht dat het zo'n verschil ging uitmaken... dat het liftvermogen meer ging zijn was logisch maar zoveel...

    Ik zie hier echter niemand ingaan op de instellingen van de gains, moet ik daaruit besluiten dat dit er dan waarschijnlijk niets mee te maken heeft? Wat is dan eigenlijk het effect van de vertikale gain meer of minder? nu stond die dus op 150

    Vriendelijke groeten

    Hans
     
  20. Digitech

    Digitech

    Lid geworden:
    16 mrt 2011
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Heerlen
    begin eens op 100
    als die te traag is kan je altijd hoger
    als die te fel is lig je op je kant.

    ik doe altijd de harlem shake test.
    gewoon de rechter knuppel in de hoeken knallen en hij moet dan vrij snel weer stabiliseren , doet hij oscileren is het teveel.
    blijft hij een beetje op het eind scheef hangen dan wat meer.
    en als laatste de hoogte fix , dus flink rudderr links rechts doen en kijk of die stijgt
     

Deel Deze Pagina