De bouw van een snellere hellingzwever

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Berrie, 22 okt 2012.

  1. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ik was op tijd thuis, zodat er nog daglicht door de lamellen viel:

    [​IMG]

    [​IMG]


    Glimmend genoeg? :D

    Het oppervlakte heeft wel hele kleine puntjes, tussen de draadjes in. Het is lastig om 93 grams carbon helemaal dicht te rollen. Daarom heb ik het allerliefs eerst een laag 54grams glas. Maar ja, dat is dan weer eigenlijk alleen maar cosmetisch gewicht :(

    @Peral: neuslijst behandeling volgt nog.
     
  2. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Pcies das wat ik bedoelde, ik had een oppervlak verwacht van de laatste foto's...dus de eerdere foto's waren gewoon wat doffig :)
     
  3. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Als ik morgenmiddag naar het veld kom, neem ik hem mee. Dan kan je het eens in de je handen houden.
     
  4. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Berrie: domping 0-graden. zijwaartsstelling ook 0-graden.

    Eventueel je gas koppelen aan de 'speedstand' zodat de vleugel bij motor aan niet teveel lift produceert. Als je in thermiekstand de motor aanzet zal het model altijd teveel klimmen, ook teveel weerstand hebben, dus liever in speedstand klimmen.

    Gerben
     
  5. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Gerben bedankt. Weer een detail van het ontwerp beantwoord. Zo zachtjes aan wordt alles concreet.
     
  6. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    nice
     
  7. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Bij dit vleugelsetje krijg ik de neuslijst optisch al wat strakker. Qua uiteindelijk gewenste vorm is het nog niet het optimale resultaat dat ik zoek.

    Maar voor nu laat ik het zo. Eerst doorbouwen tot vliegende exemplaren. Mogelijk nadat ik vertrouwd ben met de zwever de neuslijst nog eens na lopen. Dan kan ik gelijk ervaren of al die moeite zin heeft.

    Nu doe ik het zo:
    Neuslijst open schuren, schuim er een beetje uit, goed de carbonhuid kaal maken, en de ontstane gleuf af plakken. Ik heb hier voor twee lagen afplakbank op elkaar geplakt, 2mm versprongen. Dan heb je een heel dun plakrandje waardoor je mogelijk de lak niet/nauwelijks beschadigd. Dit is allemaal eenvoudig werk.

    [​IMG]

    Geen foto van, maar drie 24K rovings met voldoende lengte plak ik aan de wortel rib. Dan kan ik deze vast houden, ze strak trekken, met epoxy in soppen en in de gleuf frotten. Dit is ook makkelijk.
    Na de rovings volgt een papje gekleurde epoxy/microballoons + beetje tixo. Dat is het rottige deel. Het is echt niet makkelijk om dit dikke papje in het naadje te krijgen. Ook niet als je dit papje in een plastic zakje stopt met een heel klein gaatje waardoor je het in het naadje zou kunnen persen. Het enige dat werkt is met een plamuur mesje d'r in duwen.

    [​IMG]

    Daarna komt het leuke deel. Langzaam met behulp van een schuurlatje en dmv controle met de CNC gelaserde stalen neusmal de vorm schuren. Een nauwkeurig karweitje. De rechtervleugel van Dennis voldoet het beste aan deze neusmal. Deze vleugel heeft nog een iets te spitse neus. Voor het baggen had dit gecontroleerd kunnen worden. (Neusmalletje 7 past goed op 6, om je een idee te geven met wat ik bedoel met te spits. Een kwestie van iets verder schuren, vooral. Dus dat komt nog.)

    [​IMG]

    Als ik het voor de ADAMAS toe ga passen ga ik eerst ook de schuimkern met de neusmallen afwerken. Dan heb ik er na het baggen uiteindelijk veel minder werk aan om de afwerking goed te krijgen.

    Nadeel is dat het relatief zwaar is; ongeveer 10 gram per meter.
    Ook het inbrengen van het mixje epoxy/microballoons/tixo is lastig.
    Er is een voordeel. Als je zo'n afgewerkt vleugeltje in je handen hebt is het net een vleugel uit een mal! Het voelt gewoon erg goed in je handen. Alles is strak en glad. Je kunt zeer nauwkeurige neuslijsten maken, want zo'n neusmal laat akelig goed zien waar het mis is. Verder is de neuslijst zo erg sterk.

    Maar ik geloof niet dat de wereld op deze methode zit te wachten. Het is moeilijk doen op z'n Berries.
     
  8. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Je weet dat je bij de apotheek, voor €0,15 of zoiets, gewoon injectiespuitjes kunt kopen?! Dat werkt fantastisch! En je kunt ze vele malen hergebruiken als je ze goed schoonmaakt ...

    Ik denk dat ik de neus van de Adamas-vleugel ga maken met een speciaal vooraf gemaakt neusprofiel.

    Dirk.
     
  9. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    V-staart

    De V-staart bevestiging is ook uitgedokterd.

    Ik wilde de staartdelen uit de zijkant van de carbonpook laten komen. Dat lijkt me veel cooler staan dan dat de staart stomweg OP de pook geschroefd wordt.

    Ook wilde ik de rudderhorns beschermd hebben. (had ik eens ergens anders ook zo gezien en dat leek me wel wat.)

    Zo moet het lukken:
    - V-staart word aan elkaar geplakt, en bestaat uit 1 stuk.
    - In Acad uitgevogeld waar dan de staart door de staartboom naar buiten komt.
    - Dat overnemen op de staartboom.
    - In de staartboom komt de V-staart op een balsa blokje. Zo kunnen we nog ietsie rommelen met de instel hoek, straks. Het carbon van de staartboom kan ook wel iets ruimer uitgeschuurd worden zodat er genoeg ruimte is om in te stellen. Is de kier te groot, dan frommelen we gewoon een rovinkje daarin en is het voor het zicht ook weer goed.
    - In de staartboom, onder vandaan, verlijmen we twee M3 aluminium bussen. Daarmee kunnen we de V-staart dan vast bouten, zonder op een lijm verbinding alleen te vertrouwen. (er zit namelijk een borst op de aluminium draadbus die niet door het geboorde gat past.)

    En dit is hoe het er afgetekend uit ziet:

    [​IMG]


    @Dennis: Ik kom twee aluminium draadbusje te kort... Je hebt er nog voldoende toch??
     
    Laatst bewerkt: 1 apr 2013
    Cnn vindt dit leuk.
  10. Meylink

    Meylink

    Lid geworden:
    15 sep 2003
    Berichten:
    194
    Locatie:
    schoonhoven
    Yep...
     
  11. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Niet bij stil gestaan. Daar wip ik dus binnenkort even langs.


    Gaat bij mij niet lukken, met al die blokjes die tot een behoorlijk elliptisch geschuurde vleugel leiden.
     
  12. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Berrie, een van de kijkers/gasten op het veld afgelopen zaterdag werkt in medische techniek en vooral ook met carbon...hij was onder de indruk van wat wij als vliegers doen, maar hij was echt onder de indruk van je skyfall vleugel en hoe iemand vanuit hobby zoiets moois en byzonders kan maken.
     
    Laatst bewerkt: 2 apr 2013
  13. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Bedankt voor dit compliment.
     
  14. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Ik heb vorig jaar hier een doos vol spuiten besteld, was als particulier gewoon mogelijk... Hoef je niet naar de apotheek (stellen vaak lastige vragen) en je hoeft ze ook niet meer schoon te maken, ik gooi ze na gebruik gewoon weg, zitten er 100 in een doos!

    Groet,

    Jacob Bos
     
  15. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Tja, die kende ik dan weer niet. Handig. Toegevoegd aan favorieten voor als mijn voorraad op is. :(
     
  16. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Daar is dit Forum dan weer voor!


    Groet,

    Jacob Bos
     
  17. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ik zal dan gewoon de lastige vraag beantwoorden met: Ik ga epoxie intravevleugelNEUS inbrengen.

    Maar bedankt voor de tip!
     
  18. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
  19. Ariel

    Ariel PH-SAM

    Lid geworden:
    8 dec 2009
    Berichten:
    2.820
    Locatie:
    Hoorn NH
    Een epoxy mengsel kan niet met een injectiespuit verwerkt worden.
    Dat gaat echt niet lukken!

    Gewoon proberen dan zie je wel wat ik bedoel.

    Johannes
     
  20. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Hoe kom je daarbij?
    Ik heb het vele malen gedaan!

    N.B.
    Als je bedoelt mbv. een naald, dan heb je een beetje gelijk. Onverdund, en met een dikke naald (1mm) gaat het net/moeizaam. Goed genoeg om een blaas te vullen maat met moeite ...
    Maar zonder naald, rechtstreeks uit het spuitje gaat prima.

    Dirk.
     

Deel Deze Pagina