Bouwgroep WW1 schaal 1/6 modellen voor DAWN PATROL

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Ton van Munsteren, 19 mrt 2013.

  1. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    dat vergroten van de stuurvlakken is vaak niet nodig
    dat is echt iets van vroeger
    toen de zenders nog knoppen hadden
     
  2. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Hans,

    Klopt Stabilo en Kielvlak mogen altijd wel iets groter zijn, 10% is altijd goed.
    Vooral als je twijfels hebt over het oppervlak wat van vele echte kisten voor ons net even te klein is,
    waardoor het model wat kriticher wordt.
    Zeker bij start en landing denk dan aan sneller een neusstand.
    Een 10% extra oppervlak zie je niet op een schaalmodel en het maakt het vliegen net iets prettiger
    dus gewoon doen, zeker met de schaal 1/6 modellen.

    Materiaal steviger dan zijdepapier, is japanse zijde op te brengen met spanlak dat is heel mooi spul
    maar zeker ook lastig op te brengen.
    Stinkt met spanlak en zeker ook meer kwetsbaar dan een Oratex of Solartex of wat dan ook dat met
    de strijkbout is op te brengen.

    Ton
     
  3. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Dus toch goed onthouden...

    OK bedankt voor het advies... die materialen heb ik hie al wel ns in een paar draadjes zien voorbij komen. Die Japanse zijde had wel wat textuur, daarom dacht ik er meteen aan.
     
  4. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Zo tijd voor wat plaatjes van de Bristol Scout D schaal 1/6.
    Ben wat aan het stoeien met het ontwerp en schiet al lekker op.
    Hoop dat de plaatjes een beetje overkomen.

    [​IMG]

    Zijaanzicht

    [​IMG]

    Bovenaanzicht

    [​IMG]

    Zij en Bovenaanzicht over elkaar heen om wat uitlijning te controleren

    [​IMG]

    Stabilo over 3view tekening heen getekend voor de juiste afmeting

    [​IMG]

    En zo gaat het Stabilo worden

    [​IMG]

    Bovenvleugel getekend over het 3view bovenaanzicht

    [​IMG]

    Zo gaat de Bovenvleugel worden

    [​IMG]

    Zelfde met de ondervleugel

    [​IMG]

    Zo wordt de ondervleugel met tevens een servo van ongeveer 9gr formaat,
    tevens ook de afbeeldingen van de ribben.

    [​IMG]

    Zijaanzicht met daarover het begin van de romp

    [​IMG]

    Zo gaat de romp eruit zien moet alleen nog een beetje constructie erin
    tekenen maar de basis is er. Oja het Kielvlak/Rudder staat er ook al op.

    Ton
     
    Laatst bewerkt: 9 apr 2013
  5. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Gave kist die Bristol Scout Ton!
    Je bent al een aardig stuk op weg met de tekening
    Welk tekenprogramma doe je dit in?
    Autocad met een PDF als achtergrond?

    Mooi werk! :D
    Groeten, Ralf
     
  6. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Ralf,

    Ja zeker een leuke kist krijg ook steeds meer zin de Scout te gaan bouwen.

    Tekenprogram is Rhino.
    Als basis zet ik de 3View van jpg om met Wintopo naar dxf,
    deze kun je dan inladen in Rhino, vervolgens op formaat zetten en
    je ontwerp er overheen tekenen.

    Ton
     
  7. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    voor de geinteresseerden heb ik digitaal nog wel de tekeningen van een bristolscout D en pfalz DIIIA in de schaal 1 op 8 .
     
  8. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    869
    Locatie:
    Drachten
    Ik heb de Fokker D8 laten afdrukken, en de Junkers D1.
    De Fokker is jammer genoeg niet zo geslaagd. Heb deze zo laten afdrukken en kom dan op een spanwijdte van 62 cm, een beetje klein.
    De Junker D1 die krijgt volgens de tekening een span van iets meer als 1,3 meter.
    Dat is een leuke afmeting om te bouwen.
    De prijs van het afdrukken viel mij mee, best kans dat ik nog eens een tekening af laat drukken. Of dat ik een ga kijken om de Fokker te laten verschalen.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  9. robo

    robo

    Lid geworden:
    14 dec 2004
    Berichten:
    202
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    tekeningen kan ik eventueel afdrukken tegen kostprijs
     
  10. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    869
    Locatie:
    Drachten
    Goed aanbod, vond dit ook niet zo heel uur rond de €4 voor een A0 inclusief vouwen en €3 voor een A1.

    Enigste is dus dat je met een PDF file niet weet hoe groot het afgedrukt wordt.
    Nog eens kijken of ik een Fokker D8 tekening kan vinden van rond de 1,5 meter of dat ik deze tekening 2,25 keer laat vergroten.
    Of toch een andere vliegtuig.
    Hoewel de Junckers ook heel leuk is, en vooral goed toepasbaar voor elektro.

    Om mee te doen heb ik een aantal dingen:
    1) Liefst een eendekker, hoef je maar 1 vleugel te bouwen en ook wat instellingen betreft is dit makkelijker.
    2) Van een tekening, ben niet zelf van plan om te tekenen
    3) Om een toestel te bouwen gaat vast lukken en om deze vliegend te krijgen ook, de schaaldetails dat is bij mij denk ik het lastigste.
     
  11. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Even tussendoor...

    Aangezien er hier nogal wat aan scratchbuilt gedaan wordt en er dus per definitie heel wat zelf uitgetekend wordt is het misschien interessant om te weten dat er een gratis 2D (met beperkte 3D mogelijkheden) tekenpakket kan gedownload worden bij Dassault Systèmes.

    Het is een AutoCAD clone zoals dat dan genoemd wordt, maw. het heeft min of meer een gelijkaardige functionaliteit als AutoCAD, dus als je daarmee overweg kan is deze echt wel te overwegen.

    Ik gebruik dit tekenpakket ondertussen al een paar jaar en ben er zeer tevreden over. Er zitten wel een paar onvolkomenheden in, maar die vallen de meeste gebruikers allicht niet eens op (het zijn in ieder geval geen kritische tekortkomingen).

    Heb ook een tijdje met Rhino gewerkt, maar dat is eerder 3D modelleer software. Heel fijn om vrije vormen zoals bijv. cowlings, helikappen, autobodies, ... uit te werken, maar naar mijn gevoel iets minder geschikt voor het opmaken van uitvoeringstekeningen.

    Het is uiteraard maar een suggestie.

    De link vind je hier:
    Free CAD software * for your DWG files: DraftSight - Dassault Systèmes
     
  12. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    ik zal het zeker eens proberen. Ik heb die Rhino topics al eens bekeken maar eer dat ik daar mee weg ben, heb ik het model al een paar keer getekend op een blad papier denk ik.

    Patrick
     
  13. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    ked,

    Je kunt toch gewoon vragen of Rob of een printshop de tekening van de Fokker vanaf PDF met factor 2,25 zou kunnen printen, lijkt mij geen probleem.
    Je moet dan wel kijken of de bestaande constructie ook bij een spanwijdte van 1,5mtr past, je kunt niet alles zomaar uitvergroten.

    Als ik zo je lijstje met wensen zie zou een Avia BH3 een prima optie zijn
    weet niet hoever Rob is met de kit maar gefreesde onderdelen en
    misschien een tekening zouden al leverbaar kunnen zijn.
    En hulp met de bouw is al helemaal geen probleem zit hier elke dag op het forum dus dat is ook geen probleem.
    [​IMG]



    Patrick,

    Zelf tekenen is erg leuk om te doen maar vergeet niet dat het niet alleen om tekenen gaat de constructie moet ook kloppen.

    Als het maar om een model voor je zelf gaat is met potlood tekenen net zo gemakkelijk, want voordat je met Cad overweg kunt heb je al 3 modellen kunnen bouwen.

    Ton
     
  14. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    869
    Locatie:
    Drachten
    Avia BH3 inderdaad leuke kist, alleen als ik zo zoek op Wikipedia dan is deze van na WW1 :
    De Avia BH-3 is een Tsjechoslowaaks laagdekker jachtvliegtuig gebouwd door Avia. De BH-3 is ontworpen door Pavel Beneš en Miroslav Hajn. In 1921 werd het gebouwd en in juni datzelfde jaar werd het getest. De toestellen werden in 1923 geleverd aan de Tsjechoslowaakse luchtmacht, waar ze als B.3 geregistreerd waren. Er zijn in totaal 14 BH-3's gebouwd.

    Ook de Morana Saulnier type N is een leuk kistje.
    Zit volgens de tekening alleen wel een heel grootte V-stelling in.
    Maar ook een Fokker E, zou nog binnen de eisen vallen. Is alleen niet zo heel leuk aangezien mijn maat ook al een Fokker E1 heeft.
    Zou de tekening van de Morana ook nog wel kunnen laten afdrukken kijken of die een beetje de maat heeft. V-stelling is er makkelijk uit te laten.
    Is er iemand die kan zien of zeggen als je het bestand/ tekening ( pdf|) zoals Ton hier geplaatst heeft laat afdrukken wat voor spanwijdte hier dan uit komt?
     
  15. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.115
    Locatie:
    N. Brabant
    Hoi Ked,

    Als je onderstaande tekening bedoeld is de spanwijdte 58" = 147,3 cm

    [​IMG]

    Toevallig heb ik de Model Airplane News waar die tekening in staat. Je moet er wel rekening mee houden dat dat model als zweefvliegtuig is ontworpen. Motorinbouw zul je zelf moeten verzinnen. Ook is de tekening niet echt schaal te noemen, er zijn heel veel concessies gedaan om `m als zwever te kunnen vliegen. Het model werd met alleen richtingroer bestuurd dus de overige functies moet je ook zelf verzinnen.

    Een lastige aan dit kistje is dat de 1/1 kist wing-warping had dus rolroeren zien er niet zo schaal uit. Wing-warping op zo`n klein model zal niet meevallen denk ik, hier een mooi voorbeeld van wing-warping.

    Er is een tekening op de markt van een Morane Saulnier type N van Peter Rake, die is heel wat moderner qua constructie en ook voor de huidige radiobesturing ontworpen.

    Succes in ieder geval! Het is een van m`n favourite kisten.

    Groeten, Ramses
     
  16. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Ked

    Nooit naar de geboorte datum gekeken van de Avia.
    Maar vind juist dat dit soort kisten een hoog WW1 gehalte hebben dat die wat mij betreft zo mee mag doen;).

    Morane is met wat aanpassingen best bruikbaar te maken misschien ook nog eens handig, kun je tijdens de Down Patrol nog effe een thermiekbelletje mee pakken.

    Zelf ook altijd een leuke WW1 kist gevonden voor al die grote spinner doet het prachtig , zou mooi staan naast me Bristol M1C.

    Heb de Bristol zondag weer even gevlogen om te ontdoen van wat stof, blijft een heerlijk kist van Balsa USA.
    [​IMG]

    Ton
     
  17. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.115
    Locatie:
    N. Brabant
    :D

    Heb afgelopen zondag je Bristol Bullet van dichtbij bekeken en ziet er erg mooi uit, gave kist! :thumbsup: Jammer dat ik `t vliegen met je Bristol gemist heb maar moest rond 3 uur gaan helaas!

    Leuk detail is trouwens dat van zowel de Bristol als de Morane Saulnier de "nickname" Bullet was; Bristol M.1 Bullet / Morane Saulnier N Bullet ;)

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt: 18 apr 2013
  18. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    869
    Locatie:
    Drachten
    Bedankt Ramses en Ton,
    Heb niet in de gaten gehad dat deze tekening als zwever getekend is, 1,47 m is anders wel een hele mooie maat.
    Deze zou wel aan te passen zijn voor elektro, met of zonder rolroeren.

    Heb ook even gekeken naar de tekening van Peter Rake. Ik heb een lijstje op internet gezien en inderdaad hier staat ie ook bij maar vrij klein getekend voor een Speed 400.

    Ach ja ben nog zoekende, het is nog heel lang geen winter zelfs nog niet herfst.
    De Junkers D1 is zonder meer te bouwen van de afgedrukte tekening.
    De Fokker D8 is behoorlijke favoriet, maar ook de junkers en de Morane zijn leuke toestellen.
    Ben vanavond nog zoekende geweest en heb een Cad plan van een Fokker D8 en een Morane cu 40 gedownload, maar eens kijken of dit wat is op de andere computer.
    Ben vanavond nog zoekende
     
  19. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Zo effe dit draadje weer omhoog knallen met goed nieuws.

    Heb voor de Dawn Patrol de SE5a van Topflite na veeeelen jaren weer van de muur gehaald en weer vliegend gemaakt.

    Hier wat plaatjes ;

    [​IMG]

    Was wat stoffig geworden en iets meer dan verwacht.

    [​IMG]

    [​IMG]

    :rolleyes:

    [​IMG]

    Wiel is nog net herkenbaar:p

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Eerst maar even de stofzuiger der overheen gehaald en uit elkaar gehaald

    [​IMG]

    De oude Robbe servo's blijven zitten, werken nog perfect en vind dat ook juis leuk om te laten zitten :cool:.

    [​IMG]

    Ziet er niet echt slecht uit eerst met Thinner afgenomen en daarna poetsen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Flink wat gebruik sporen van een aantal jaren F4C wedstrijd vliegen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Eerst maar even wat plaatjes schieten

    [​IMG]

    Blijft een leuke WW1 kist zo'n SE5a.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Veel wind en zeker niet uit de goede hoek veel turbulentie van de bomen, maar vliegen zal die:cool: dus hup gas der op en.

    [​IMG]

    Yihaaa hij vliegt weer en de AXI motor op 5S 5000ma Lipo is sterk genoeg om even uit een spannend momentje weg te kunnen trekken.

    [​IMG]

    Niet echt lekker vliegen met die wind maar maakt niet uit hij doet het weer.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Een echte mooie overshoot zat er niet in door de wind, gelukkig kon Bob toch nog wat leuke plaatjes schieten.

    Ton
     
  20. scaleflying4life

    scaleflying4life

    Lid geworden:
    24 nov 2007
    Berichten:
    688
    Locatie:
    waar de A15 eindigd in t oosten
    Ton,

    De se5 ziet er weer schitterend uit hoe krijg je het toch altijd voor mekaar je modellen er zo mooi uit te laten zien.
    Even iets anders is jou topflight se ook 1:6 ik dacht dat flair alleen 1:6 kits maakten.
    Was van mening dat topflight groter was 1:5 maar als ik zo naar de foto's kijk is ie toch 1:6
    Veel plezier ermee.

    Groetjes Pascal
     

Deel Deze Pagina