Project Quad - World Citizen

Discussie in 'Multicopters' gestart door World Citizen, 17 apr 2013.

  1. World Citizen

    World Citizen

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    886
    Project Quad - World Citizen
    Een zelfbouw quad zo ver ik het zelf kan :)

    Het topic is veranderd... Het was eigenlijk mijn topic met de laatste check voor aanschaf, maar de hele boel is gewijzigd en het topic gaan we vernieuwen.Helemaal onderaan zie je de oude post nog, maar ondertussen is er al het een en ander gewijzigd.




    Inleiding

    Ook ik heb een goede reden gevonden om aan een quad te beginnen. :) Na lang overwegen wil ik er toch een gaan bouwen. Ik zit bij een outdoor vereniging, en we zitten nogal eens in leuke situaties waar een quadcam echt ge-wel-dig zou zijn. Het idee is dus om een quad te bouwen met uiteindelijk een gimbal en GoPro.. Ik ga eerst eens beginnen met de quad zodat ik kan leren vliegen. Daarna bouwen we wel verder.

    Zelfbouw staat centraal. Ik ga proberen zoveel mogelijk zelf te ontwikkelen, dit is de helft van de pret. Gelukkig heb ik de gereedschappen voor de meeste dingen ter beschikking.. En de code is onderdeel van mijn vak.. dus dat loopt ook wel los.

    Ik heb vooral de tijd. Als het nog een maand of 3 duurt voordat ik kan beginnen met bouwen vind ik dat geen probleem.

    Mochten je een idee hebben omtrent een perfect combi van ESC, accu, props en deze motor dan hoor ik het graag. Ik ga nog een avondje in de online calc zitten rotzooien om te kijken wat een goede setup is, maar mocht je een tip hebben TOF!

    Ook kennis heb ik nog niet heel veel maar dat zal wel goed lopen. De soldeerbout, printplaten, code enz. zijn niet vreemd voor mij..

    Alvast bedankt voor de interesse, sorry als het soms wat vertraagd.. nogmaals ik heb tijd zat. Enkel de motor's liggen al hier, de rest ontwikkeld zich in de komende maanden. Tips maar vooral Directe No-nonse kritiek zijn erg gewenst.. Ik kan het hebben, ik doe geen aannames uit je schrijfstijl.. dus als het lullig overkomt dan schiet ik niet in de stres. Ik heb er meer aan dat mensen iets zeggen dan dat ze de mond dichthouden.. Hierbij alvast bedankt voor je kritiek.

    World Citizen






    *Gekocht*
    Allereesrst heb ik vandaag met ontzettend veel geluk precies het type motor kunnen kopen bij een medelid dat ik wilde. Hoe is het mogelijk, uit de 100e soorten, merken en type motoren word net die ene die ik pas 2 dagen zoek hier in het "te koop" gedeelte gezet. En dan kreeg ik er ook nog een setje mounts bij.


    Motor

    Dit lijkt me een geweldige motor voor een video type quad. Ik zit bij een outdoor vereniging, en het idee is om het ding mee in extreme situaties te nemen en te filmen. Ik heb nu enkel de motors en kan nu vanuit daar verder gaan zoeken. Ik zal nog eerst nog eens flink gaan zoeken naar andere mensen met de zelfde motor, en hen ervaringen.

    Tiger T-Motor MT3506-25 650KV 200W 14.5A

    Code:
    RPM/V	                     650Kv
    Number of cells	             2~4S LiPo
    Resistance                   155mΩ
    No Load Current	             0.2
    Max. efficiency current	     4~12A
    Max. continuous Amps	     14.5A
    Max Power (Watts)	     200W
    Size	                     42x24mm
    Weight	                     70g
    Shaft diameter	             4mm
    Suggested configuration      13x4~13x6.5 (3S)
    
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]




    Mainboard

    Qua bord denk ik voor een MultiWii Megapirate combi te gaan. De code is niet vreemd, en het idee erachter staat me wel aan. Tevens blijkt dit een goed bord te zijn waar je lekker aan kunt tweaken. Ik bestel deze indertijd wel.



    Props

    Props ben ik nog niet over uit. Ik ga nog een keer door de online calc heen om te kijken wat goed "zou" werken.. en dan wil ik straks in praktijk gewoon goed gaan testen. Je kunt nog zoveel berekenen, de praktijk zal pas leren. Ik bestel dus hier en daar bij forumleden props, en ga daar dan mee aan de slag. Advies is welkom, Eprops is waar mijn voorkeur licht. Carbon is sowieso een must voor props.



    ESC's

    Ik heb er nog niet veel over gezocht.. dus dat komt nog. Voorlopig begrijp ik dat je een hele goede hebt aan de Turnigy Plus, maar ik verwacht eerlijk gezegd dat er wel wat beter te verkrijgen is als Turnigy.. Dit is iets voor volgende week...



    Frame

    Het idee blijft om een model te maken wat iets weg heeft van een TBS discovery. Hij zal alleen wat groter worden. Ik wil alles zelf maken, tenzij het echt heel dom is om niet voor enkele euro's iets te bestellen wat net zo goed is. Het frame begint in ieder geval zo veel mogelijk met zelfbouw. Ik heb lang overwogen om toch de DJI armen te gebruiken maar ik vind het idee dat je een motor bovenop de arm monteert niet tof. Ik heb er nu de motor mounts bij gekregen, en dat staat me veel meer aan. Ik zou ze wel na willen maken van carbon, MAAR vooral het herproduceren voor na een crash is iets wat ik niet vergeet. De DJI armen hebben als voordeel dat je er zo een doos van besteld, en je kunt weer verder. Zelfbouw, is dus opnieuw zelf bouwen na een crash. Het design zou dus heel logisch worden, en zeker niet complex.









    Originele oude startpost.
    Originele bericht geplaatst door World Citizen op 17 april 2013 om 11:56:

    Waarschijnlijk blijft er niets over van de originele ideeën.

    Code:
    Hoi,
    
    Ik wil zelf een quad gaan bouwen en heb een combinatie van motor/ESC/accu/prop in gedacht waar ik graag jullie mening over hoor. 
    
    Het word een quad ongeveer gelijk aan een TBS Discovery. Dus geschikt voor een GoPro met FPV. De hoop is dat ik 15 minuten kan vliegen. Het totaal gewicht zal op ongeveer 1.5 kilo liggen. 
    
    Ik wil niet stunten, het gaat om rustige vluchten zonder scherpe koerswijzigingen. 
    
    De vraag is of de combinatie überhaupt samen wil werken, of ik niks over belast..
    
    De combi die ik in gedachten heb is
    
    ____________________________________________________________
    
    
    [B]Turnigy D2836/9 950KV Brushless Outrunner Motor[/B]
    Spec.
    Battery: 2~4 Cell /7.4~14.8V
    RPM: 950kv
    Max current: 23.2A 
    No load current: 1A
    Max power: 243W
    Internal resistance: 0.070 ohm
    Weight: 70g (including connectors)
    Diameter of shaft: 4mm
    Dimensions: 28x36m
    Prop size: 7.4V/12x6 14.8V/9x6
    Max thrust: 850g
    
    ____________________________________________________________
    
    [B]TURNIGY Plush 25amp Speed Controller[/B]
    Cont Current: 25A
    Burst Current: 35A
    BEC Mode: Linear
    BEC : 5v / 2A
    Lipo Cells: 2-4
    NiMH : 5-12
    Weight: 22g
    Size: 24x45x11mm
    Supported motor speed for all TURNIGY ESCs is;
    (Maximum): 210000 RPM (2 poles), 70000 RPM (6 poles), 35000 RPM (12 poles).
    
    ____________________________________________________________
    
    [B]Turnigy 4000mAh 3S 30C Lipo Pack[/B]
    Minimum Capacity: 4000mAh
    Configuration: 3S1P / 11.1v / 3Cell
    Constant Discharge: 30C
    Peak Discharge (10sec): 40C
    Pack Weight: 347g
    Pack Size: 144 x 50 x 22mm
    Charge Plug: JST-XH
    Discharge plug: 4mm Bullet-connector
    
    ____________________________________________________________
    
    [B]Slow Fly Electric Prop 1045R SF [/B]
    
    ____________________________________________________________
    
    
    
    Alvast vriendelijke bedankt !!
    
    
     
    Laatst bewerkt: 21 apr 2013
  2. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Als esc zou ik voor de 30A Plush gaan, heb je wat meer marge en ze zijn ietsjes goedkoper.
     
  3. World Citizen

    World Citizen

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    886
    Dat was inderdaad het enigste waar ik aan twijfelde voor mijzelf. Ik zou dan wel moeten wachten tot ze op voorraad zijn of ergens anders bestellen... .dat is dan weer jammer.
     
  4. ik ben een vliegtuig.nl

    ik ben een vliegtuig.nl

    Lid geworden:
    25 nov 2009
    Berichten:
    569
    HobbyKing 30A BlueSeries Brushless Speed Controller.

    Heb er nu 15 in gebruik , een deel met org. software en een deel met simonk er op.

    De motoren heb ik toevallig vandaag binnen gekregen en al mee gevlogen , prima motoren.


    gegroet :cool:
     
  5. World Citizen

    World Citizen

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    886
    Ik zou voor een ander merk kunnen gaan, maar ik begreep dat de Turnigy Plush wel erg stabiel zijn... Het zouden "de betere" zijn...?

    Ik vind het overigens niet erg om die 30A versies ergens anders te bestellen... dus als het echt raadzaam is om ipv 25A toch de 30a te nemen... dan doen we dat en wachten we gewoon wat langer.. of betalen we dubbel verzendkosten. Voor die paar euro wil ik niet gaan besparen.


    Die HK 30A Blue zijn trouwens ook uitverkocht...
     
    Laatst bewerkt: 17 apr 2013
  6. MarkoeZ

    MarkoeZ

    Lid geworden:
    29 mrt 2012
    Berichten:
    525
    Locatie:
    Tilburg
  7. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Gewoon lekker voor die 25Amp gaan als die op voorraad zijn. Die pieken namelijk tot 30-35amp max.

    Voor jouw setup is 25amp al zwaar overkill. Ik vlieg zelf zelfs op 20amp regelaars en mijn throttle is gemiddeld gezien in een vlucht vaak erg hoog.
     
  8. World Citizen

    World Citizen

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    886
    Ik heb ook 2 voorbeelden gezien van iemand die het met een 18A ESC deed... hij vond het zelf ook niet verstandig, de fabrikant van zijn Quad ook niet, maar het ging wel...

    Af 40A .. Kan ook nog.. is wel een stuk duurder...
     
  9. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    40A is overkill.
    25A moet ook gewoon kunnen!
     
  10. zzz16

    zzz16

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    23
    Locatie:
    Groningen
    Mag ik hier ook mijn config posten om te kijken of deze de lucht in kan?

    Frame: Hobbyking X525 V3 Glass Fiber Quadcopter Frame 600mm
    FC: MultiWii Standard Edition Flight Controller V2.0
    met bluetooth module
    Voor deze gekozen omdat hij uit te breiden is met gps en alt holt heeft.
    EC: 4x Turnigy Multistar 20 Amp Multi-rotor Brushless ESC 2-4S
    Motor: 4x
    2725 Brushless Outrunner Motor 1600kv
    Props:
    10x4.5 SF Props 2pc Standard Rotation/2 pc RH Rotation (Red)
    10x4.5 SF Props 2pc Standard Rotation/2 pc RH Rotation (Flouro Yellow)

    Deze heb ik dan ook nog nodig:
    Hobby King 2.4Ghz 6Ch Tx & Rx V2 (Mode 2)
    Nog niet in bezit ;)

    Wat ik dan nog nodig heb zijn lipo`s ik zou ongeveer 20 min liefst langer willen vliegen per accu. Welke zou ik dan nodig hebben? Moet dit dan 3s of 4s worden?
     
  11. World Citizen

    World Citizen

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    886
    :p Maar kan overkill kwaad :twisted:
     
  12. lennie054

    lennie054

    Lid geworden:
    19 mrt 2008
    Berichten:
    1.778
    Locatie:
    Tilburg
    Het is gewoon niet nodig. Als een gamers-pc om patience te spelen..
     
  13. World Citizen

    World Citizen

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    886
    Jahahaha... daar zeg je wat. Tegen een computerfreak .. ;)
     
  14. lennie054

    lennie054

    Lid geworden:
    19 mrt 2008
    Berichten:
    1.778
    Locatie:
    Tilburg
    Hahahaha.. Maar dan speel je vast geen patience..
     
  15. World Citizen

    World Citizen

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    886
    Nou... soms :)



    Ik zit nu toch te overwegen om naar een lagere KV setup te gaan... Ik ben telkens uitgegaan van om de nabij 900 KV, maar als ik kijk naar wat ik er mee wil doen, (filmen en vooral niet stunten) is het veel slimmer om naar een 600KV achtige setup te gaan... Langer vliegen en stabieler.

    Ergens is het budget dan ook ineens 100 euro meer geworden :sad:. Die Tiger motors lijken me toch wel een goede investering. Beter als de Turnigy in ieder geval...

    Zo een Tiger Motor MT-3506-25 650kv lijkt me wel wat.
    Code:
    RPM/V	                     650Kv
    Number of cells	             2~4S LiPo
    Resistance                   155mΩ
    No Load Current	             0.2
    Max. efficiency current	     4~12A
    Max. continuous Amps	     14.5A
    Max Power (Watts)	     200W
    Size	                     42x24mm
    Weight	                     70g
    Shaft diameter	             4mm
    Suggested configuration      13x4~13x6.5 (3S)
    
    Alleen zou ik ze liever met 11" props draaien... Maar 12 zou nog net gaan.


    Zucht....
     
  16. World Citizen

    World Citizen

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    886
    De hele startpost is gewijzigd.. We gaan het anders aanpakken.. En ik heb de motors al in huis. Zie de nieuwe startpost voor alle info!!!!
     
  17. World Citizen

    World Citizen

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    886
    Ik ben nu alles aan het lezen omtrend accus maar 1 ding snap ik niet.

    Er word geschreven dat de hoeveelheid mAh van de accu aangeeft wat de capaciteit is.
    Bij HK vergelijken ze het zelfs met een benzine tank

    Dat kan nooit kloppen als ik de rest van de logica bekijk. Volgens bovenstaande bewering en de formule C-ratingXmAh=A-continu, zou je auto dus meer vermogen hebben als je een grotere tank hebt?

    Ik snap dit niet... Volgens Ecalc en de formule C-ratingxmAh=A-continu zou het zo moeten zijn dat bij het stijgen van de mAh ook de kracht die beschikbaar is groeit.

    VB
    20C x 2000mAh = 40A continu
    20C x 4000mAh = 80A continu

    Dus het vermogen groeit.. en niet enkel de inhoud van de tank.. De stelling van HK dat je het kunt vergelijken met een benzine tank slaat dan toch kant nog wal? Immers zou eenzelfde auto met een 20 of 30 liter tank vooral niet meer vermogen krijgen. Hij kan langer rijden (mits gewicht efficiëntie goed is) Maar meer vermogen zou nooit kunnen.

    En nu snap ik niet meer waarom het vermogen stijgt en hoe ik dit meereken.
    Stel ik wil een 4000mAh 20C accu... Dan word er max 80a uitgeperst..
    80A is veel te veel voor wat ik nodig heb... Maar zover ik begrijp verbruik je enkel wat je vraagt. Dus als je 4 motors 60A gebruiken, dan heb je 20A over.. en het is niet zo dat die 20A dan vervliegt..

    Een te hoge C rating kan dan toch geen kwaad?
    Als mijn motoren opgeteld 40A trekken... en ik zet er een accu in die max 100A afgeeft.. dan maakt dat toch niet uit... Je hebt gewoon meer in de tank toch? Of vind de elektronica het niet fijn als je een te hoge C waarde pakt.

    Ik weet dat het een beetje een noob vraag is, maar ik kom er echt niet uit. Ik snap de fomules, maar de Max A die een accu afgeeft baart me toch zorgen.


    Alvast bedankt.
     
  18. unrealistic

    unrealistic

    Lid geworden:
    28 mrt 2012
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Zeist
    de C-waarde geeft meer de dikte van de benzineleiding aan... ;-)
    Deze C-waarde is een factor die samen met de capaciteit (inhoud tank) de maximale doorstroom aangeeft.
    In principe is een hogere C-waarde beter, maar ook duurder en zwaarder.
    Een accu met een wat lage C-waarde die zwaar belast wordt dipt en dan vliegt het niet lekker.
    Goed uitrekenen welke C-waarde je voor continu en voor piek nodig hebt.

    X-calc rekent ook het maximale uit.
    Met een accu met een hogere C-waarde kan de uitkomst voor max dus hoger liggen.
     
  19. ptrtjee

    ptrtjee

    Lid geworden:
    4 feb 2013
    Berichten:
    526
    Wat ik begrijp is dat de continustroom van de Lipo hoger moet zijn dan de vereiste totale maximale stroom van je motoren.
    Dus als je motoren maximaal 60A vragen, dient je Lipo gelijk of meer dan 60A te kunnen leveren.
    Dat je dus een aantal Ampères overhoudt is geen ramp. Liever teveel dan te weinig.

    Maar ik ben ook benieuwd in hoeverre dat goed is als je grenzen op gaat zoeken. Wat als je motoren 60A vereisen en je hebt een Lipo dat 120A pompt, dan is er dus een overschot van 60A dat niet wordt benut. Volgens mij kan dat geen kwaad maar is dat wel een ontzettende overkill. Kan iemand dat bevestigen?

    En overigens is het volgende ook interessant waar ik nog geen duidelijke verklaring voor kan vinden:

    Stel je motoren vragen 60A.
    Dan kun je voor de volgende Lipo's gaan:

    2000mAh x 40C = 80A
    4000mAh x 20C = 80A

    Beide leveren 80A, dus de motoren kunnen gemakkelijk van stroom worden voorzien maar toch zijn de Lipo's verschillend. Waar ga je voor? Een hogere ontladingscapaciteit met als gevolg een grotere accu maar een snellere stroomafgifte, of een Lipo dat een stuk kleiner/lichter is maar wel met een langzamere stroomafgifte?

    Een vraag die daaruit voort komt is:

    Hoe bepaal je welke C waarde het best geschikt is voor je toepassing?
     
  20. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Heeft met inwendige weerstand (Ri) te maken. Een accu met hogere C waarde heeft een kleinere Ri, waardoor de spanning minder inzakt. Meer spanning = natuurlijk meer power ;)

    Een grotere C waarde is niet per definitie beter, want het wordt uiteraard ook zwaarder.
     

Deel Deze Pagina