grotere speedcontroller efficienter?

Discussie in 'Multicopters' gestart door piepeklon, 18 apr 2013.

  1. piepeklon

    piepeklon

    Lid geworden:
    3 mei 2009
    Berichten:
    200
    Locatie:
    belgie
    Ik zat zo te denken.. als mijn motoren max 8 amp trekken zou het dan niet beter zijn om bv 20A speedcontrollers te plaatsen of zelfs 25A in plaats van 10A?
    Doordat ze zwaarder zijn warmen ze minder op en hebben minder interne weerstand...?

    Is maar een gedacht, mensen die dit kunnen bevestigen? ;)
     
  2. lennie054

    lennie054

    Lid geworden:
    19 mrt 2008
    Berichten:
    1.778
    Locatie:
    Tilburg
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  3. piepeklon

    piepeklon

    Lid geworden:
    3 mei 2009
    Berichten:
    200
    Locatie:
    belgie
    ja maar veel wijzer word ik daar niet uit, overkill word daar gezegd maar blijkbaar vliegt het wel... of gaat dit ten koste van de responsegevoeligheid.
    en ik weet nog altijd niet of het efficienter is..:rolleyes:
     
  4. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
  5. piepeklon

    piepeklon

    Lid geworden:
    3 mei 2009
    Berichten:
    200
    Locatie:
    belgie
    volgens het programma gaat het rendement er ietsje op vooruit, maar het is verwaarloosbaar...
     
  6. Bartholomeus

    Bartholomeus Guest

    Leuke discussie dit. In het andere topic gaat het over overkill zonder echt een goed verhaal waarom iets overkill is en hoezo.

    Een grotere ESC zal elektrisch zeer waarschijnlijk (als je bij zelfde merk/type ESC blijft) efficiënter. Dit vanwege een lagere interne weerstand in de halfgeleiders (mosfets of wat dan ook) of dat er meer van dezelfde parallel staan dus ook weer een lagere weerstand. Hierdoor verlies je dus minder energie in de ESC's.

    Vergeet alleen niet dat de ESC's op een multicopter zitten en dus ook de lucht in moeten. Dit gewicht is vaak een belangrijkere factor voor de efficiëntie van je platform.

    Een leuk voorbeeld zijn bijvoorbeeld de F20 en F30 van HK. Is zelfde PCB met zelfde componenten alleen andere fets. Zelfde gewicht ongeveer maar lagere interne weerstand bij de F30, wel ietsje duurder. Veel ESC's van 30A zijn wel weer lichter dan de F30.

    Dus bij efficiëntie vraagstukken altijd naar het totaal kijken! 1% winst op een component is leuk maar als daardoor het totaal niet beter wordt of juist slechter heeft het weinig nut.

    Voor ESC's kijk naar de continue stroom van de motor en de max en kies daarbij een waarde ESC die 1.5 tot 2 boven de continue stroom van de motor zit bij gekozen prop/gewicht. Die kan je vaak uit die tabelletjes halen die bij motoren staan.
     
  7. lennie054

    lennie054

    Lid geworden:
    19 mrt 2008
    Berichten:
    1.778
    Locatie:
    Tilburg
    Dus, Overkill
     
  8. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    verbruik versus gewicht vergeet dat ook niet he.
     
  9. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Ik denk dat de verbruik verschillen wel meevallen. Grootste voordeel van een grotere regeleaar is dat deze minder snel kapot gaat bij crashes, dus als de motoren zouden willen draaien maar het lukt niet. Dan wordt er enorm veel stroom gevraagd van de regelaar. Dan heb je met een sterkere regelaar meer kans dat deze het overleeft.
     

Deel Deze Pagina