Pull starter kapot

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Japie.G, 4 apr 2013.

  1. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Hallo mensen,

    Ik heb vandaag de pull starter van mijn Turnigy Nitro Rumble (ACME Warrior) kapot gemaakt. Eerst slipte hij door, dus de one way bearing goed schoongemaakt, waarna de pull starter het weer netjes deed. Vervolgens ishet koordje geknapt. Profisorisch houtje-toutje opgelost. En uiteindelijk brak de opwind veer.. Zucht.. Besloten een nieuwe pull starter te kopen! Als een gek lopen zoeken waar ik een nieuwe zou kunnen krijgen. Geeeeeeeen idee. Uiteindelijk ben ik er achter te komen dat als het goed is de pull starter van een Force .21 zou moeten passen. Die maar op goed geluk besteld en hopen dat die past! Weet iemand daar het antwoord op?

    Nu snap ik alleen 1 ding niet. In de pul starter zit een extra veertje (een soort pennenveertje, en dus niet de pull-opwind-veer). Als ik zoek naar parts zie ik dat veertje altijd voorkomen in combinatie met een pin. Die pin kan ik bij mij niet vinden. Waar dient dat pinnetje normaal voor? Ben ik die bij de demontage per ongeluk kwijt geraakt of hoor hij er hier niet in? Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

    [​IMG]
    Achterkant motor nu. De aandrijfpen zit nu nog in de one-way bearing. Het veertje zou in mijn optiek in het gaatje van de aandrijfpen moeten vallen.

    [​IMG]
    De kapotte trekstarter. Hier ook het veertje zichtbaar.

    [​IMG]
    Nogmaals. Ook
    Hier zit een gaatje waar het veertje weer in past.
     
  2. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    het veertje wat je hebt gevonden zit normaal achterin de as die je blok ingaat.
    Zoals je zelf al aangeeft.

    Waarom vraag je of de force trekstarter past NADAT je hem besteld hebt?
     
  3. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Haha bedacht me pas nu om een berichtje op het forum te plaatsen. Annuleren / terugsturen kan altijd ;)
    Het motortje is een SH .21, die als het goed is overeen zou moeten komen met de Force .21, maar dat zien we wel als het startertje binnen is ;-)

    Maar het veertje gaat hier dus in ZONDER dat pennetje wat ik overal tegen kom?

    Ik zie dus overal dit:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 4 apr 2013
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Dat is een kleiner veertje met een pennetje wat in de pen van de krukas valt.
     
  5. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Maar hoort er bij mij ook zo'n pinnetje in? Aangezien ik die dus nergens kan vinden!
     
  6. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    Er hoort in jouw geval geen pinnetje bij.
     
  7. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Thanks! Dan kan ik stoppen met zoeken :)
     
  8. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Jouw veertje dient alleen om de startas aan te drukken , en lekkage op de as een beetje te voorkomen.

    De zeskant op de as wordt door het veertje tegen je carter gedrukt en zorgt er zo voor dat de boel wat beter afgesloten blijft. Lekkage op die as is een berucht en zeer bekent probleem en 99 van de 100 keer oorzaak van startproblemen/slippende one-way's ;-)
     
  9. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Bedankt voor de info!

    Ja dat heb ik dus al gemerkt :) naja een doekje met ontvetter door de one way bearing en klaar is kees voor zolang als het duurt ;)
     
  10. Caretaker

    Caretaker

    Lid geworden:
    15 mei 2005
    Berichten:
    3.531
    Locatie:
    \m/ (-_-) \m/
    Nadeel is dat je elke keer je backplate eraf moet halen om je oneway schoon te maken.
     
  11. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Klopt inderdaad! Naja het wagentje kost ook niets hè, en heb er een hoop lol van.
     
  12. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    In jouw geval zou het mee moeten vallen aangezien je one-way in het carter zit , hierdoor wordt ie constant gespoeld en blijft er niet zoveel olie achter.

    Bij de "klassieke" one-way's die in de trekstarter zitten is het probleem nog erger , die gaan helemaal vol met olie zitten door de brandstof die lekt via de as en vervliegt.

    Alleen de olie blijft dan achter met alle gezeik vandien.
     
  13. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Hmm en toch slipte hij.. We gaan het zien! Bedankt voor alle input!
     
  14. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.478
    Locatie:
    Sassenheim
    Als het vervangen gaat worden moet je ook de as meenemen, een verse oneway op een ingesleten as is vaak ook geen langdurige oplossing.
     
  15. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Nieuwe zit er op en werkt prima!

    [​IMG]
     
  16. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Nu breekt me de klomp..

    Alweer een trekstarter kapot! En hetrare, hij gaat kapot TIJDENS het rijden! Zou het kunnen dat de one way bearing niet goed is, en af en toe 'zegmaar niet vrij loopt'? En zo dus mijn pull starter kapot trekt?
     
  17. sander_hpi

    sander_hpi

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    334
    Locatie:
    Groningen
    Dat lijkt mij wel de meest logische conclusie.
    Heb je de oneway en het asje dat je karter in gaat ook vervangen samen met de trekstarter?
    Als je het asje eruit haalt zul je zien dat daar oneffenheden zitten. omdat de oneway daarin 'hapt''.
    Dus je zult de achterplaat eraf moeten schroeven. daar zit je oneway lager tegen de krukas aan.
    Die vervangen, samen met het asje. en helaas toch weer een nieuwe trekstarter.
     
  18. RXfreak

    RXfreak

    Lid geworden:
    29 nov 2011
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Lembeke, België
    Ben ik dan de enige die vroeger een trekstarter ook herstelde?
    Je hoeft toch niet telkens een nieuwe te kopen?

    Als je het einde vd veer (waar de veer breekt) voorzichtig een stukje omplooid en opnieuw juist plaatst kan je gewoon verder met de starter. Je moet de veer wel op spanning houden zodat nadien je koord niet los bengelt.
     
  19. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    de one way de vorige keer niet vervangen, maar schoongemaakt. Inderdaad waren daar afdrukjes/krasjes gezien. Goed, die ga ik dus vervangen. De trekstarter ga ik proberen te repareren. In principe is alleen het kabeltje kapot.
     

Deel Deze Pagina