De definitie van een stock klasse ?

Discussie in 'Electro onroad' gestart door Roelof, 5 apr 2013.

  1. J.Eichhorn

    J.Eichhorn

    Lid geworden:
    25 feb 2009
    Berichten:
    184
    Dat zijn enkele roelof.. Je generaliseert het probleem te veel. Bij ons op de mach mag je alle motoren uit elkaar halen en testen op alle genoemde punten. Ook alle regelaars mogen uit elkaar. Daar word echt niet moeilijk over gedaan en wei dat wel doet rijd gewoon niet meer mee. Wellicht dat dit elders wel zo is..

    Wat Matthijs probeert duidelijk te maken is dat het het probleem erkend is dat er verschillen zijn,dat er cheaters bij zitten weten we ook en dat er een oplossing moeten komen weten we ook. Laten we dan constructief meedenken naar een oplossingen ipv elke keer hetzelfde te herhalen. Daar schieten we niks mee op.
     
  2. Matthijs NED 469

    Matthijs NED 469

    Lid geworden:
    5 dec 2004
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    nederland
    Wat mij betreft mag je alles vragen, voor mij persoonlijk is er niks te negeren, ik zie het namelijk niet als een probleem. Toen ik begon met de klasse heb ik geaccepteerd met welke motoren er wordt gereden en heb me verdiept in alle facetten van de klasse. Dus optimaliseren van de beschikbare motoren, auto en apparatuur. Dat er gecheat is/wordt is onlosmakelijk verbonden met iedere vorm van sport, dat moet jij weten als fanatiek 1:8 rijder.

    Bij ons op de club kijk ik goed om me heen en ik vertrouw 100% mijn mederijders dat ze met legale spullen rijden. Zij rijden ook nog eens regelmatig op het podium en zullen dat op een NK ook doen. Met hen vergelijk ik mijn snelheid en spullen en ik kan constateren dat ik qua snelheid niks voor ze onder doe, nu nog goed leren sturen.

    Als ik een wat mindere oudere motor heb gooi ik die in de verkoop en koop het nieuwste type, gebleken is dat de laatste type motoren wat meer toeren maakt en een voordeel geeft t.o.v. de eerdere versies. Is dat een probleem? Lijkt me niet, voor 50 euro heb je een nieuwe, dat is nog altijd minder geld als voor een nieuwe lipo.

    Rijders zouden niet gecontroleerd willen worden? Pure onzin. Op de Mach wordt sowieso de top 5 gecontroleerd en bij ernstige twijfel de hele auto uit elkaar. Iedereen vindt het prima en is nergens bang voor. Dat je in theorie geen grenzen hebt gesteld door geen max toeren, kw etc . te stellen geeft misschien ruimte voor discussie maar dan zul je die grenzen tot in den treure moeten controleren.

    En dat is nou net het punt waar we op uitkomen. Je kunt roepen dat alles gecontroleerd moet worden, dat er materiaal moet komen, dat er handout motoren gebruikt moeten worden, etc, etc,etc. Maar als ik bij een ZAC rondkijk op de MACH is het al verdomd moeilijk om iemand te vinden voor de technische keuring en zijn we blij dat iemand die tijd en moeite wil nemen om de auto’s te wegen, accu te meten etc. Als ik op een NK van de Nomac kijk zie ik Rob Janssen stinkend zijn best doen om alles in een weekend te regelen samen met de clubs en dan moet hij zelf nog rijden ook. De organiserende clubs vinden over het algemeen ook lastig (kundige) mensen om controle te doen en kijken naar Rob om het te regelen of een uitspraak te doen. Die rijdt ook maar voor zijn lol en probeert het iedereen naar de zin te maken. Onder de rijders heerst volgens mij ook niet meer het idee dat er veel gecheat wordt en dat daar de snelheidsverschillen op zijn terug te voeren. Dat idee heerst meer bij diegene die van een afstandje het aanschouwen en een oordeel meteen klaar hebben. Op zich is het niet goed dat zo’n idee gevormd kan worden, dat geeft aan dat het niet optimaal is blijkbaar.

    Als je als rijder een serieus probleem hebt met de huidige regelaar en motoren op de club moet je een voorstel indienen om met andere spullen te rijden. Als je datzelfde wil bij de NOMAC moet je ook via je club daar wezen, dat moet jij (Roelof) als geen ander weten. Alle andere discussie is leuk om een forum te vullen en ideeën te creëren maar daar blijft het dan ook bij.

    Maar nogmaals, wat is jou motivatie?
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Dat de MACH druk bezig is om er controle op te houden weet ik, heb ik al eerder aangegeven maar het neemt niet weg dat het probleem landelijk wel degelijk bestaat (als ook nog steeds binnen je club) . Er zijn nogal wat mensen die over dit onderwerp geïrriteert raken en het probleem met onzin argumenten wegwuiven. Nogmaals: heb je niets te vrezen sta je open voor controle en deel je informatie en dat bespeur ik ook niet. Uit ervaring kan ik zeggen dat juist dat soort mensen waarschijnlijk wel degelijk wat te vrezen hebben......

    Jullie zijn massaal met die setjes bezig met motortesters en al al dan niet legaal. Dan heb je dus data verzamelt over gemiddelde toerentallen, vermogens, optische verschillen tussen alle versies etc. Info waarmee een degelijk landelijk controlesysteem opgezet kan worden. Maar oh, wacht... uitgebreide controles zijn niet wenselijk..... ;)

    En mijn motivatie? Weer in kunnen stappen zonder vraagtekens te hebben zoals er nu bij mij en velen wel zijn.
     
  4. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Waar slaat dan in jouw beleving de betekenis van de term “approval” spec motor op…. by EFRA/ROAR/IFMAR spec, en dan wordt je verwezen naar een handboek van de EFRA, zelf geeft SpeedPassion dit ook aan in haar manual!!! (Ergens ter keuring aangeleverd in 2009…in de winkels verkrijgbaar vanaf 2010, zover ik heb kunnen achterhalen!!!)

    http://www.speedpassion.net/uploadf...7SPcompetitioinV3_MotorManual_Feb25th2010.pdf

    Zie ik hier iets over het hoofd, of is mijn interpretatie verkeerd…!!!!

    Eric, ik heb is even goed gegoogled en toen is mij iets opgevallen…veel reglementen geven op het bestelnr SP138135V3 (3100Kv) en voorheen de NOMAC ook, zover ik mij kan herinneren (inmiddels alleen de cijfers 138135V3), dit is het oude model voor wat ik na heb kunnen trekken, het model met “de nieuwe look” heeft heel veel gelijkenissen met het enkel “ROAR” approved model, deze heeft het bestelnr SPA138135V3 (3300Kv)

    Het zou toch wel heel apart wezen wanneer er tussentijds zonder medeweten van haar leden, er een totaal andere motor is ingevoerd, kan iemand mij hier iets meer van vertellen, of zie ik ze nu vliegen???
     
    Laatst bewerkt: 13 apr 2013
  5. RC Bastard

    RC Bastard

    Lid geworden:
    4 feb 2012
    Berichten:
    272
    Locatie:
    Amsterdam
    Verklaard wel het verschil (3100kv / 3300kv).
    Zoals eerder gemeld maak het mij geen reet uit hoe de max snelheid gehaald wordt, als het maar 65 km/h is.
     
  6. bricks

    bricks

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    3.569
    Locatie:
    Rijsenhout
    Zo, ik heb eventjes een avondje genomen om dit draadje te volgen. Ik moet zeggen dat ik na Lance Armstrong geen enkele topsporter meer vertrouw, maar dat terzijde. Waarschijnlijk past niemand hier deze schoen.:D,
    Maar degene die in deze klasse willen winnen hebben denk ik wel ongeveer dezelfde mentaliteit. Ze steken er behoorlijk wat tijd in en brengen ook de nodige (financiële) offers

    Nou is een beetje cheaten aan je materiaal niet slecht voor je gezondheid, dus doe wat je niet laten kan. Geeft wel een impuls aan de detailhandel en die kunnen dat wel gebruiken.

    Natuurlijk vind ik het vervelend dat ik niet op dat podium kan komen, maar dat is van meer factoren afhankelijk, waaronder mijn rijkwaliteit en een gebrek winnaars mentaliteit.
    Heb ik dan geen plezier aan mijn hobby? Jazeker wel, maar ik kies mijn "tegenstanders" dan ook iets zorgvuldiger uit. Mannen van mijn leeftijd bijvoorbeeld. Of een plek in de B-finale is voor dit jaar mijn doelstelling.

    In de buggy cup hebben ze dat volgens mij ook wel aardig opgelost. Daar hebben ze een sportsman en een hobby klasse of zo iets. Matthijs en Jan weten exact hoe dat werkt. Dan heb je een gescheiden klassement voor de "topsporters" en de hobbyisten. En wat mij betreft ook nog een 40+ klasse. Kijk, ik ben dan wel weer competatief genoeg om voor de 40+ beker te gaan :). Mijn pleidooi is dus naast een altijd te kort schietend reglement, meerdere nivo's te onderscheiden waarop je kunt strijden.
    Of dat iets is voor een landelijke competitie dat betwijfel ik zelf ook, omdat ik toch niet meer het hele land door cross om alle wedstrijden af te schuimen die er zijn. Maar "onze" ZAC staat al weer ingebeiteld in mijn agenda
     
  7. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Heren,

    Ik neem alle woorden over de stock klasse terug, ik ben vandaag qua snelheid van een oude maximum van 63.1 km/u gegaan naar een maximum topsnelheid van bijna 70 km/u..en dat alles door alleen maar titanium schroeven in mijn topdeck te schroeven (4 stuks maar..), allemaal proberen..!!

    Meet you at the next zac race...

    (ps. motor is helemaal ok, niks mee gedaan...haha..kom maar op met die controle, na 7 minuten ga ik nog 65 km/u..;))

    16r in 5.02 is dat ok..? Met nieuwe banden kan er nog wel 10 seconden af denk ik?
     
    Laatst bewerkt: 30 apr 2013
  8. KweetNiet

    KweetNiet

    Lid geworden:
    22 feb 2008
    Berichten:
    341
    Heb je ook een oude deksel op je nieuwe motor zien schroeven! Of heb je die ook met titanium schroeven vastgezet ;-)
     
  9. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Ja precies, je moet ook die oude zilveren voor deksel hebben, dat is om het kleureffect mee te nemen.
    (ps. huisje is onderweg..)
     
  10. KweetNiet

    KweetNiet

    Lid geworden:
    22 feb 2008
    Berichten:
    341
    Top, hij doet t alweer, je moet ook geen brandstof in je electro gooien, dan krijg rare effecten. Moet wel zeggen dat hij nu wel weer schoon is, het heeft dus wel een positief effect :D
     
  11. RC Bastard

    RC Bastard

    Lid geworden:
    4 feb 2012
    Berichten:
    272
    Locatie:
    Amsterdam
    70km/h is helemaal niks, na monteren accu's van het merk 3S 85km/h aangetikt op het rechte eind.
     
  12. Oscar

    Oscar verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Alkmaar
    Sinds de komst van brushless motoren is het in theorie mogelijk een betere stock klasse te creëren.( in de zin van een gelijk rijdersveld)
    De regelaars kunnen precies bepalen wat de motor gaat doen (tot het maximum van de motor)
    Dus je zou in theorie een regelaar zo kunnen programmeren dat IEDEREEN het zelfde toerental haalt.
    Ook kun je het koppel en/of het aantal ampère te beperken.
    Op die manier maakt het bijna niet meer uit welke accu en welke motor je hebt,
    en zelfs de rolweerstand van je auto speelt minder een rol.

    Maar de fabrikanten hebben hier denk ik geen belang bij dus daar zal het initiatief niet vandaan komen, zo iets zou door een club zelf opgepakt moeten worden.

    Maar juist de meest fanatieke clubleden hebben hier geen interesse in,
    zij vinden het een sport om uit te zoeken waar je binnen of buiten de regels wat kunt winnen.

    Ik denk echt dat dit mogelijk is met programmeerbare regelaars,
    maar wie ik ook dit idee vertel niemand doet er iets mee.

    Ik denk dat het een illusie is dat mensen een echte stock klasse willen,
    we willen klooien en cheaten, net als in de betaalde 1:1 races.

    Dus zolang er geen mensen zijn die serieus gaan testen hoe je dit probleem echt aanpakt,
    is dit een discussie zonder einde.

    Het kan maar we willen het helemaal niet.
     
  13. stevenkoiter

    stevenkoiter

    Lid geworden:
    12 dec 2003
    Berichten:
    317
    Locatie:
    Den Haag
    Waarom denk je dat? Ik ben best fanatiek, maar mocht er een regelaar zijn waarmee dit allemaal kan (max. toeren begrenzing en max. toeren acceleratie) heb ik daar niks op tegen en zo zijn er nog wel meer fanatiekelingen.
     
  14. Oscar

    Oscar verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Alkmaar
    Als we hier een kandidaat regelaar kunnen vinden ( op dit forum ) dan is dat wel een test waard.
    Die jongens van de Proten en pancars weten wel wat je allemaal kunt programmeren.

    Wie weet welke regelaars uitgebreid progammeerbaar zijn?
    Met name toerental en amperage zijn belangrijk.
     
  15. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Er is in dit draadje geloof ik een printje van een Duitser genoemd die de gebruikte capaciteit meet. Een LED indicatie geeft aan als de limiet overschreden is. Juist bij een vaste FDR en Stock onderdelen kan je per circuit een capaciteit bepalen door eerst een accu leeg te rijden en te kijken wat er verbruikt is. Daar een bepaalde percentage overheen berekenen en dan het meetprintje programmeren.

    Persoonlijk blijf ik bij het idee van een geklonken motor en het liefst sensorless. Daarmee vang je een heleboel gaten op. zoals geen gekloot van binnen en geen sensoren die je kunt veranderen of optimaliseren, de spoelen zijn de sensoren en zijn dus mechanisch niet te vertimen.

    Wil je de huidige motor aanhouden is het misschien een idee om een serienummer in alle onderdelen te laseren, vanuit fabriek is dat niet zo moeilijk en het geeft een betere inzicht voor alle technische keurngen op de originele onderdelen.

    Hier sla je precies de 2 spijkers op de kop. Er is gebrek aan kennis en meetapparatuur bij de technische controles en inderdaad hebben div. mensen al aangegeven het niet te willen, ze willen geen uitgebreide keuringen ondergaan.
     
  16. Vincent K.

    Vincent K.

    Lid geworden:
    12 feb 2003
    Berichten:
    1.409
    Locatie:
    Drenthe
  17. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Yep, zeker op korte bochtige baantjes gaat het om het accelereren van bocht naar bocht. Een goede koppel zal dit verbeteren.
     
  18. berky155

    berky155

    Lid geworden:
    4 jan 2007
    Berichten:
    293
    Locatie:
    flevoland
    Ik heb een sp Competition MMM Series 13.5R en als ik rijd met blinky 20grade timing kan ik ook gewoon blijven 4.0 of hoger
     
  19. Vincent K.

    Vincent K.

    Lid geworden:
    12 feb 2003
    Berichten:
    1.409
    Locatie:
    Drenthe
    Liever hoger! al ligt het helemaal aan welke baan je gaat rijden. Bij de ETS gingen 70 van de 100 nieuwe motoren in rook op omdat men gewoon 4.0 bleef rijden met een 20graden sensor.
     
  20. berky155

    berky155

    Lid geworden:
    4 jan 2007
    Berichten:
    293
    Locatie:
    flevoland
    bedankt
     
    Laatst bewerkt: 3 mei 2013

Deel Deze Pagina