Aankooptips gebruikte HPI Baja

Discussie in 'Big Scale auto's' gestart door Rc Amateur Reporting, 30 apr 2013.

  1. Etinogard

    Etinogard

    Lid geworden:
    27 mei 2012
    Berichten:
    608
    Locatie:
    Blerick-Limburg-Nederland
    Ik heb zelf Euro 95 getankt en Euro 98(BP Ultimate) en merk niet echt een verschil behalve de prijs, wel zou BP Ultimate schoner zijn maar daar kan ik niks over vertellen want mijn huidige motor is nog niet open geweest.
    Daardoor tank ik liever Ultimate want op een paar liter boeit die ene euro niet en als de motor daadwerkelijk schoner blijft win je het uiteindelijk weer terug.

    Olie heb ik nu Castrol RS 2takt, deze wordt vaker gebruikt door leden en lijkt mij tot nu toe gewoon goed.
    Zelf moet je niet kijken of het scooter olie is, scooters draaien namelijk niet snel 10.000+rpm.
    Je moet dus opletten dat je synthetische olie hebt en die geschikt is voor hoge toerentallen.

    Deze worden in verschillende stickies aangeraden:
    FG Rock Oil
    Castrol TTS
    Castrol STT
    Castrol A-747 2-Cycle
    Castrol R2 Racingbike
    Valvoline 2-T Competition
    Bel-Ray Synthetic
    Agip Racing 2T
    ELF HTX-976
    Motul 800 Racing 2T
    Putoline MX-7
    Silkolene Pro 2
    PSR-2 (pitstop shop)
    Panolin race olie

    Castrol TTS is inmiddels door RS 2 takt vervangen, lijstje is niet geheel up-to-date.

    Laders moet je zelf overwegen, ga je verder met deze hobby dan is het natuurlijk beter om gelijk een goeie lader te pakken.
    Blijf je enkel bij de HPI, dan kan je een simpele snellader pakken.
    Ik heb zelf de Imax B6 en deze heeft een vermogen van 50watt, ik kan dus een 10volt accu met 5ampere laden.
    Zelf gebruiken de meeste Bigscale rijders een 6volt of een 7.2/7.4volt accu, ligt aan de gebruikte servo's/volt limiter en is 50watt voldoende.
    Zo laad ik mijn accu binnen een uur op als het moet en met deze lader valt ook Lipo's op te laden, heeft een Delta peak functie(detecteert wanneer de accu vol is en overlaad hem dus niet) en ontlaad functie.

    Raad je aan om in de FAQ's te kijken, daar staat iets meer informatie dan wat ik hier omschrijf.
     
    Laatst bewerkt: 3 mei 2013
  2. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel

    De 29cc CY motoren hebben toch ook een +2 krukas er in zitten? iig dat zit in de 29cc CY motor die ik hier heb liggen.
     
  3. Rc Amateur Reporting

    Rc Amateur Reporting

    Lid geworden:
    30 apr 2013
    Berichten:
    37
    Locatie:
    bergen op zoom
    Mannen is aspen mengsmering goed genoeg voor de baja?
     
  4. Etinogard

    Etinogard

    Lid geworden:
    27 mei 2012
    Berichten:
    608
    Locatie:
    Blerick-Limburg-Nederland
    Daar zijn de meningen over verschillend, sowieso geen Aspen mengsmering zonder extra smering erbij te doen, dit is 1:50 en te weinig olie dus.
     
  5. leobijvlagen

    leobijvlagen

    Lid geworden:
    21 aug 2010
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Achterhoek
    Ik gebruik V power met castrol ts
     
  6. Predator-X

    Predator-X

    Lid geworden:
    8 jun 2010
    Berichten:
    391
    Locatie:
    Enkhuizen
    Hallo Tim ,hier komt ie. :D

    32mm piston with a 28mm crank (stock)=22.5cc this is a stock LH or R/C
    32mm piston with a 29mm crank (1mm stroker)=23.3cc
    32mm piston with a 30mm crank (2mm stroker)=24.1cc
    34mm piston with a 28mm crank (stock) =25.4cc
    34mm piston with a 29mm crank (1mm stroker)=26.3cc
    34mm piston with a 30mm crank (2mm stroker)=27.2cc
    35mm piston with a 28mm crank (stock) =26.9cc
    35mm piston with a 29mm crank (1mm stroker)=27.9cc
    35mm piston with a 30mm crank (2mm stroker)=28.9cc
    36mm piston with a 28mm crank (stock) =28.5cc
    36mm piston with a 29mm crank (1mm stroker)=29.5cc
    36mm piston with a 30mm crank (2mm stroker)=30.5cc
     
  7. fastrockets

    fastrockets

    Lid geworden:
    28 okt 2011
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    <(^^,)>
    Ziet er wel spannend uit al die getallen met komma
     
  8. Rc Amateur Reporting

    Rc Amateur Reporting

    Lid geworden:
    30 apr 2013
    Berichten:
    37
    Locatie:
    bergen op zoom
    Update!

    Nou gistere ff geragt met de machine wat een fun zeg en echt een krachtig monstertje zeg!

    Had alleen wel gelijk stukken nahja was met me lompe kop zachtes tegen een boom door geschoven en toen kwam me rechter wiel eraf,bleek dus het vergrendelclipje van de as losgeschoten te zijn.
    Na half uurtje sleutelen was het gelukkig alweer opgelost dus kon ik verder enkel bleek ook het stuur nu scheef te staan maar dat schijn ik ook af te kunnen stellen.

    Wat branstof betreft pak ik nu 5ltr v power gemengt met 200ml vol synth 2takt putoline tt sport.
     
  9. M@rcel

    M@rcel

    Lid geworden:
    15 apr 2012
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Nieuwegein
    Da's een vaak voorkomend akkefietje wat eenvoudig te voorkomen is door het c- clipje weg te laten, het opstaande randje weg te schuren, schroefdraad er in tappen (M3) en schroef met ringetje monteren, klaar. Komt niet meer los!

    Ziet er dan zo uit (let ff niet op het vuil...)
    [​IMG]
     
  10. Rc Amateur Reporting

    Rc Amateur Reporting

    Lid geworden:
    30 apr 2013
    Berichten:
    37
    Locatie:
    bergen op zoom
    Hey M@rcel

    Bedankt voor de goede tip!

    Ik heb alles alweer gefixt en het zit nu iig geval nog vast zelfs na zware belasting maar de volgende x eens zo doen.

    Zag bij depitstop shop dat ze tegenwoordig ook alweer ander soort asjes leveren die ook al niet meer gebruik maken van het c clipje dus het originele systeem schijn toch niet zo best te zijn.

    Ik ben alwel achter dat deze hobby best wat materiaal slijtge met zich meebrengt laatst weesten raggen na uurtje ff eten en drinken wil ik weer verder gaan trek ik het startkoord naar de ballen.
     
  11. Etinogard

    Etinogard

    Lid geworden:
    27 mei 2012
    Berichten:
    608
    Locatie:
    Blerick-Limburg-Nederland
    Misschien weet je het, misschien ook niet, maar je hoort eigenlijk het trekkoord rustig uit te trekken tot je weestand voelt(meenemer zit tegen je vliegwiel), vandaar uit door trekken.

    Nu trek je waarschijnlijk voluit, je vliegwielmeenemer knalt tegen je vliegwiel aan, ineens weerstand op je koord en pats, koord naar de klote.
    Als je dat blijft doen of een sterkere koord gaat monteren, heb je kans dat je meenemer en/of vliegwiel aan stront trekt en dan kost het je iets meer ;)

    Om het enigszins goed te praten, iedereen heeft dit gehad, is de enthousiasme en/of onwetendheid ;)
     
  12. Rc Amateur Reporting

    Rc Amateur Reporting

    Lid geworden:
    30 apr 2013
    Berichten:
    37
    Locatie:
    bergen op zoom
    Ja dat wist ik wel maar het mechaniek was ver op en toen ik eraan trok wel iets te hard is het asje van de meenemer afgebroken.

    Dus heb nu een nieuwe besteld vanuit engeland hoop het dit wknd nog te ontvangen zodat ik nog kan racen.

    Heb trouwens ook nog een k&n sportfiltertje besteld vraag me af of dit nog iets van vermogen zal geven?
     
  13. Etinogard

    Etinogard

    Lid geworden:
    27 mei 2012
    Berichten:
    608
    Locatie:
    Blerick-Limburg-Nederland
    Ligt eraan, sommige kelken(dit is het tussenstuk tussen carburateur en luchtfilter) zijn van binnen afgerond.
    'Flow' is bij een motor die zelf zijn lucht aanzuigt erg belangrijk, hierdoor verbeterd het vermogen en efficiƫntie.

    Nu weet ik niet hoe het bij HPI zit, maar bij FG is de standaard aansluiting kut en heeft geen (goede) flow.
    Ik heb sinds 1 tankje er een schuimfilter op zitten met een afgeronde kelk, ik heb wel het idee dat de motor beter loopt, starten deed ie een stuk beter in ieder geval!
    Normaal is het, 2 a 3 keer trekken met de choke en dan springt ie voor 1 seconde aan, daarna 2 keer zonder choke en lopen.
    Nu is het 1 keer trekken met choke en 1 seconde lopen, daarna 1 a 2 keer trekken en hij loopt.
    Beide op een koude motor.

    Echt serieus vermogen winnen doe je niet, maar het is wel belangrijk als je de puntjes op de i wilt zetten.

    Zorg er trouwens wel voor dat je filter goed geolied is!
     
    Laatst bewerkt: 9 mei 2013
  14. Rc Amateur Reporting

    Rc Amateur Reporting

    Lid geworden:
    30 apr 2013
    Berichten:
    37
    Locatie:
    bergen op zoom
    Bij het sportfiltertje zit een high flow alluminium kelp dus denk wel dat het btr zal ademen.
    Ik heb een 30,5 cc blok + sport uitlaat alleen nog een standaart luchtfilter mssh dat dit dan het cirkeltje rond maakt en het geheel net iets btr gaat lopen.

    Heren hoe lang duurt het normaal dat onderdelen vanuit engeland binnen komen het is de 7e verzonden?

    Oja en nog een vraag.

    In welke situatie en hoe gebruik je eigenlijk de choke heb namelijk zelf geen idee?
     
  15. Etinogard

    Etinogard

    Lid geworden:
    27 mei 2012
    Berichten:
    608
    Locatie:
    Blerick-Limburg-Nederland
    Dat zal het cirkeltje wel rond maken ja, heb zelf ook een 26cc met een VRC uitlaat maar alles werd tegengehouden door de luchtfilter met zijn kelk.
    Nu loopt het allemaal wel wat soepeler :thumbsup:

    Hoe lang het duurt voordat je de spullen binnen hebt zou ik niet durven te zeggen, ik bestel eigenlijk alles binnen Nederland omdat ik meestal niet kan wachten.

    Choke, naam zegt het al eigenlijk, betekend stikken.
    Als je motor koud is, druk je een paar keer op het pompballetje zodat je leiding vol benzine zit en de carb de benodigde brandstof heeft.
    Als je dan gaat trekken krijgt je motor de benzine binnen, maar omdat je cilinder vol lucht zit, ontsteekt het (vrijwel) niet omdat er niet genoeg benzine in zit.
    Door de choke aan te zetten, probeert de motor lucht aan te zuigen enkel staat de choke schuin, er kan zeer weinig lucht door.
    Dus dan gaat het volgende 'zwakke' schakel open, en dat is het membraan dat benzine in de carb laat gaan.
    Daardoor komt er extra benzine in de cilinder en ontsteekt het eerder dan als je constant aan de trekstarter trekt.
    Eenmaal 1 seconde(zelfs minder maar voor het gemak even zo geschreven) gelopen, zit er in je cilinder benzine en alles, en dan draai je de choke dicht en heb je hem meestal binnen 1 a 3 trekken lopend.

    Choke is dus een starthulpje, er zijn ook carburateurs zonder choke.
    Dit is meestal bij de grotere/snellere carburateurs, want ook het choke klepje+as zorgt voor minder flow.
     
  16. Rc Amateur Reporting

    Rc Amateur Reporting

    Lid geworden:
    30 apr 2013
    Berichten:
    37
    Locatie:
    bergen op zoom
    Hey Etinogard

    Bedankt voor jou uitgebreide info!

    Ja ikzelf heb dat ook wel maar kon het filter plus trekkoord goedkoper vinden op ebay dus vandaar.
    Alleen hoop het nog morgen of van het wknd binnen te krijgen want heb verschrikkelijk veel zin om weer te kunnen raggen met de baja.
     
  17. WonderTiger

    WonderTiger

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    3.718
    Locatie:
    Zaandam
    Als het eenmaal verzonden is duurt het meestal een dag of 3 voordat het binnen is.
     
  18. Rc Amateur Reporting

    Rc Amateur Reporting

    Lid geworden:
    30 apr 2013
    Berichten:
    37
    Locatie:
    bergen op zoom
    Zo me pull start is binnen en past en werkt weer perfect!

    Nu nog ff wachten op me sportfiltertje.

    Ging ff 5 min testen gelijk zo oud fossiel schreeuwen dat ik dat ding uit moest zetten vanwege het vele lawaai dat het produceert.

    En me kill switch reageerde niet meer wat wel irri is zal wel los contact wezen ofzo had alleen geen zin om alles uit elkaar te schroeven.

    Had hem nu uitgezet met de choke werkte ook perfect.
     
  19. Etinogard

    Etinogard

    Lid geworden:
    27 mei 2012
    Berichten:
    608
    Locatie:
    Blerick-Limburg-Nederland
    Welke uitlaat heb je erop zitten? Eventueel een losse demper erop of ergens anders testen.
    Zeikerds heb je altijd, wordt soms ook smerig aangekeken als ik met mijn FG voorbij kom gelopen zonder dat de motor loopt.

    Als je dat stop knopje bedoeld bij je trekstarter, die gaan vaker stuk, komt meestal omdat er zand in gaat zitten.
    Meende dat sommige een parker erin draaide, zo deed ie het weer ofzo iets.
    Daarover zou iemand anders je moeten informeren, ik heb het nog niet gehad en sinds ik de Killerbee heb gebruik ik het knopje niet eens, hij zit er wel op voor de zekerheid.
    Ook kosten ze de kop niet, en kan je er een stofdicht hoesje voor aanschaffen, of je trekt hem door een ballon en knipt het onnodige af, niet te kort want dan duw je hem er weer zo af en ook zeker niet te lang want dan hapt je vliegwiel er na, juiste lengte en duwt hem er weer terug in.
     
  20. Rc Amateur Reporting

    Rc Amateur Reporting

    Lid geworden:
    30 apr 2013
    Berichten:
    37
    Locatie:
    bergen op zoom
    Zit een sportuitlaatje op welk merk ben ik ff kwijt maar geluid produceren doet het iig wel.
    Ben sws niet meer van plan om echt bij mij voor te rijden teveel risico op stukken maarja ff testen zou toch niet zo probleem mogen zijn.

    Wat betreft de kill switch ik heb nog geen idee wat het kan zijn het werkte de laatste x nog perfect en nu stuk zal het zondag wel zien als ik de hele auto ga demonteren ik denk/hoop dat het gewoon een los contact zal zijn.
     

Deel Deze Pagina