Hallo mede modelbouwers, Hierbij wou ik een draadje openen over MVVS en DA. Dit draadje open ik omdat ik binnenkort van plan ben om een nieuw toestel te kopen (2,6m span of groter) en ik enorm zit te twijfelen tussen DA en MVVS. Graag wou ik van jullie weten welk merk jullie verkiezen en waarom. Bij voorbaat dank. Groetjes, Gilson Huige.
Hallo Gilson, IK heb zelf nu een paar jaar een DA en ben daar erg tevreden over. Start goed en loopt betrouwbaar. Qua kwaliteit en betrouwbaarheid m.i. net zo goed als een Zenoah, maar dan veel meer power.
Bedankt voor je antwoord, Ik zal nog even verduidelijken om welk vliegtuig het zou gaan. Hoogstwaarschijnlijk zou het toch om de 125" extra van ExtremeFlight gaan.
dan wil ik die DA over een jaar of 10 nog eens zien .Zenoah kan rustig een jaar of 15 mee zonder veel problemen met normaal vliegwerk. Dat de DA en DLE motoren goed vooruitgaan tegenwoordig is een feit . mvvs motoren zijn omgebouwde methanol motoren en moet je goed beachten op koeling en juiste smering (teveel olie brengt ook meer hitte). Beiden zijn licht van constructie en bulken relatief veel vermogen uit.Hetgeen goed is voor kortstondig gebruik . Nu sleept er een bij ons op een biglift met een mvvs 26cc.Dit doet hij al een jaar .En ik moet zeggen op een krukas na in het begin gaat het goed . Hij heeft ook de koeling goed voor elkaar en vliegt op aspen . Het exacte verschil tussen aspen en benzine is dat aspen een schonere verbranding heeft . Juiste propmaat heeft ook invloed op je motor .
kijk dat is nou tiepies in de zenoah zitten dezelfde lagers als in dle of da namelijk GKN lagers c3 aleen zijn de lagers van de DLE en DA motoren berekend op het aandrijven van een propelor De zenoah lagers zijn dat niet die zijn een stuk kleiner de reden dat de zenoah het evengoed lang vol houd is omdat i lang niet het toerental en vermogen haald van de motoren die wel ontworpen zijn voor de modelbouw maar de lagers van de zenoah hebben het zwaar en dat gaat ook het eerste stuk ook bij een tik is de krukas zo krom ook omdat i niet bedoeld is voor een propelor daarintegen zijn de zenoah motoren dus wel weer beter geschikt voor een vertraging
Ik heb twee MVVS motoren. De belangrijkste motivatie voor mij om voor deze motoren te kiezen is de ontzettend actieve en enthousiaste nederlandse dealer (Pé Reivers, http://www.mvvs.nl/). Pé heeft mij al flink wat keren met raad en daad bijgestaan bij het monteren en afstellen van de motoren en hij heeft de meeste vervangende onderdelen wel op voorraad. Daarnaast weet hij ook ECHT waar hij over praat en sleutelt hij zelf heel veel aan de motoren. Ik gok zo dat hij meer van MVVS motoren weet dan de fabrikant. Dus tip: Bestel zo'n mooi gloednieuwe MVVS 175 voor je 125" Extra bij hem (zo te zien heeft hij ze op voorraad). Bestel dan wel telefonisch, want over het algemeen is hij niet zo goed met E-mailen. Maar dat maakt hij telefonisch meer dan goed!
is een zdz180RV-J niks? je ziet ze steeds meer komen op 3,10 kisten en bulken van het vermogen. naar mijn mening meer als een da170. hoor er ook veel positieve reacties over. heb zelf een mvvs en die loopt goed. heb wel een keer de lagers verloren maar dat kwam waarschijnlijk omdat we deze te lang hadden laten staan. bij ons op de club hoor ik veel verschillende verhalen over mvvs. bij sommige lopen ze perfect en hebben ze nooit problemen mee en andere krijgen ze amper aan het lopen of die stoppen er ineens spontaan mee. Da heb ik zelf geen ervaring mee maar deze word wereldwijd veel gebruikt. dit zal dus zeker een goede motor zijn. Gr. max
ikzelf vlieg met de mvvs 58 in een decathlon 2.80 m een mvvs 80 in een pilatus porter 3.2 meter en een mvvs 116 in een bidule 116 3 m deze zijn alle 3 slepers die intensief gebruikt worden in onze club en man ... wat een motors ... en power ... ikzelf zou niks anders willen . Ik heb hier nog nooit problemen mee gehad -5 of +30 ze starten altijd en doen nooit moeilijk ( toch nie bij mij) . mss moet je wel wat geluk hebben maar als je de motor goed onderhoud en je neemt goeie 2 takt dan gaan die jaren mee . bij deze mijn ervaringen ...
Zowel ZDZ als MVVS hebben vroeger een slechtere reputatie gehad onder de F3M wedstrijd piloten maar zijn sinds vorig jaar met nieuwe versie motoren gekomen en beginnen zich te bewijzen. Zowel de nieuwe ZDZ180 als de nieuwe MVVS175 bulken van de power. Ik vlieg sinds dit jaar ook met een MVVS175 en de power en het koppel is niet te vergelijken met een DA170, de MVVS heeft op normale KS-potten meer vermogen in zich als een DA170 op tuned pipes. Zelf vlieg ik ook met een 125'' Extra van Extreme Flight en uit ervaring kan ik zeggen dat hier de MVVS een betere keus voor is dan zowel de ZDZ als de DA. De motors zijn ongeveer allemaal gelijk, maar de zwaardere eigenschap van de MVVS kun je goed gebruiken in de neus van de 125''. De ZDZ is een heel pak lichter als de MVVS (ik meen zelfs haast 4-500 gram) en met de DA moet je er al tuned pipes insteken. In beide gevallen verplaats je het CG naar achter waardoor je een pak lood voorin aan het doen komt.