Ik ben al een poos geïnteresseerd in radiografisch vliegen door verschillende topics op internet. Omdat ik er maar weinig geld voor heb, kwam ik uit bij helikopter en werd mij de HoneyBee Fixed Pitch aangeraden. Laatst heb ik voor het eerst een beetje geoefend met simulatorsoftware en mijn zender, echter merk ik heel sterk dat de helikopter goed bedienen enorm moeilijk is, terwijl je al heel gauw met een beetje game-ervaring en wat logisch verstand, leuk rondvliegt met een beginnersvliegtuigje. Ik haalde meer voldoening en plezier uit het leuk rondvliegen met de vliegtuigen dan het meer verticaal georienteerde gevlieg met de helikopters, ook zie ik bij helikopter-vliegen voornamelijk van dat onrealistische 3D-gevlieg, waar de helikopter als een acrobaat in de lucht kunstjes doet. Zelf ben ik veel meer van het leuk rondvliegen dan dergelijke dingen. Mijn argumenten om helikopter te vliegen waren dus vooral omdat ik dacht dat vliegtuigen per definitie duur waren en je niet zonder club zomaar kon rondvliegen. Nu zag ik dat beide aannames onwaar zijn, lijkt het me ergens wel leuk om wellicht over te stappen naar het vliegtuigen-kamp in plaats van het moeilijke helikopter-vliegen. Wat zou een goede optie vliegtuig als je erg goedkoop (<100 euro) gewoon een beetje rond wil vliegen. Ik zie bij Conrad bijvoorbeeld een leuke schuimen Cessna (Reely vliegtuig Cessna R2F in de Conrad online shop) is dat iets, of moet je dat niet willen? Ik geef wel sterk de voorkeur aan een realistisch vliegtuigje dan een fictief beginners-apparaat. Zo'n Cessna'tje vind ik bijvoorbeeld heel erg leuk. Er is achter de flat waar ik woon wel een groot grasveld waar het wel zou kunnen. Momenteel ben ik qua tijd en geld niet in staat om het groots aan te pakken met een heuse vliegclub en dergelijke.
Het vliegen met een vliegtuig is relatief simpel, het heli vliegen is een stuk moeilijker onder de knie te krijgen, daar ligt nu net de uitdaging. Maar heli's zijn, meestal, duurder dan vliegtuigen, buiten de bijkomende crash kosten... Met depron zijn ook hele leuke vliegtuigen zelf te bouwen, voor een paar tientjes materiaalkosten kun je al aan je vloot beginnen...
Mijn punt is dus een beetje dat ik nog niet weet of het me echt om de uitdaging gaat, of gewoon ontspannen rondvliegen. Zijn er binnen de schuimen modellen nog modellen specifiek aan te raden en of af te raden? net als dat iedereen bij de helikopters de Honeybee serie mij wel aan kon raden.
Heli vliegen is inderdaad een stuk lastiger! Een goed(koop) beginnersvliegtuigje voor je is de MultiPlex EasyStar 2. Deze is relatief goedkoop en zeer vergevingsgezind. Omdat het een schuimen vliegtuig is, is deze zeer crashbestendig en makkelijk te repareren. Hoewel ik begrijp dat je graag voor een "schaal" vliegtuig wilt gaan raad ik je toch sterk aan eerst te kijken naar vliegtuigen die gewoonweg makkelijk zijn voor beginners, ongeacht de vormgeving. Je zult al snel merken dat je in het begin toch wat moeite zal hebben met vliegen en dan is een schaalmodelletje een stuk vervelender om te repareren dan een Elapor vliegtuigje zoals de EasyStar. Check: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/517902?WT.mc_id=gshop Is wel flink wat duurder dan je budget van max. €100.
Hoe je vliegt is een keuze... Ongeacht wat voor toestel je vliegt ;-) dat 3d gebeuren bij heli's is ook niets voor mij, al heb ik wel respect voor de mensen die het kunnen.. aan de andere kant heb ik dat ook voor de "echte" schaalvliegers, dit heeft ook zijn eigen uitdagingen Ook vliegtuigen kennen 3d vliegen, en dit zul je een echt vliegtuig ook niet snel zien doen. al is het verschil tussen een echte en een schaalvliegtuig wel een heel stuk kleiner dan bij heli's Als je echt wilt leren vliegen, kun je het beste eerst voor een trainer achtige gaan, zoals men eerder al heeft voorgesteld. Het vliegen zelf zal je waarschijnlijk meevallen, omdat je al een heli gewend bent alleen heeft een vliegtuig gewoon een heel stel eigen uitdagingen, bv landen en langzaam vliegen.. Als je alleen cheap ass wilt vliegen, kun je eens op RCpowers kijken zij verkopen veel tekeningen voor allerlei depron toestellen. tekeningetje kopen, depron en wat carbon staafjes halen, en je frutselt zo een vliegtuig in elkaar. besturing erin en knallen.. ik heb zelf een f18, ik dacht dat deze in totaal op 50 eur zat (even ontvanger niet meegerekent, deze zijn erg duur bij futaba) vliegt leuk tot windkracht 3, makkelijk te repareren. alleen om echt goed te leren vliegen heeft ie iets teveel eigenzinnigheden..
pas op dat je je niet laat verrassen door de wind als je vlakbij een flatgebouw gaat vliegen. die flat gaat er voor zorgen dat er een rollende/wervelende wind ontstaat. beter een echt open veld zoeken...... en inderdaad is iets maken van depron een goed idee, is eigenlijk het goedkoopste van alles en erg makkelijk mee te bouwen/repareren. er staan genoeg bouwdraadjes van leuke vliegtuigjes hier op het forum.
goed en goedkoop beginnersvliegtuig Een goed en goedkoop beginnersvliegtuig is de bixler 2 van Hobbyking. Je moet hierbij aanschaffen een ESC en een accu. ben je voor 90 euro klaar. Dit vliegtuig kan heel wat ongecontroleerde landingen overleven en vliegt echt goed. Succes MSG.
Ik zie van dezelfde types foamen vliegtuigjes die jullie aanraden ook Cessna'tjes van. Is dat nou vreselijk veel moeilijker of gewoon "ietsje" moeilijker? Het lijkt me dat dat foam überhaupt weinig schade doet, zolang je de neus niet expliciet de grond in boort? Ik heb ook jarenlang op de computer de simulator IL-2 gespeeld dus de basisprincipes van een vliegtuig, met stalls en dat soort dingen zijn mij allemaal wel bekend. Ik zie bijvoorbeeld de Nine Eagles Xtra 300 PRO ([media=youtube]urzmMYp6hKQ[/media]) iemand daar ervaring mee?
Nee ze vliegen niet veel moeilijker maar de ene vereist wel wat ervaring en de ander wat minder. Trainertjes zijn eigen stabiel dus als je de sticks los laat compenseert hij zijn eigen (deels) Zijn wat trager en vliegen rustiger (stuurgedrag) Daarom zijn er trainer modellen. Heb ook geen rijles gehad in een Ferrari maar in een Golfje. Wil jij het risico lopen om heb een paar keer goed te prakken voor je kunt vliegen is dat je eigen beslissing. Heb je wat hulp bij de hand en idd al wat ervaringen op andere vlakken dan kan je het risico nemen. Maar iedereen doet zo moeilijk. Met een bixler EZ of iets gelijks kan je echt wel fun vliegen. Rollen, loopen, stallturns en inverted kan je ook met die dingen en daar vermaak je jezelf echt wel een poosje mee als je dat op 1m hoog gaat proberen. Bixler 1 of AXN floaterjet (de laatste kan behoorlijk hard, zeker na een motor upgrade) 25/ 30A ESC regelaar (of je koopt de RtF versie.) Radio Control Planes, Helicopters, Cars, Boats, FPV and Quadcopters - Hobbyking* 2200/3300 3s lipo erin Eventueel upgrade motortje maar origineel is voldoende. Turnigy zendertje + bv accucell 6 ladertje voor je lipo's en dan vliegen. Hoeft niet gek veel te kosten maar dan heb je wel een basis.
Het is af te raden om te starten met schaaltoestellen. De Cessna'tjes waarvan hier sprake is zijn echter niet echt schaalmodellen te noemen: ze hebben een vorm die lijkt op die van hun grote broers. Je kan er mee beginnen, maar dan met begeleiding. Zonder begeleiding zou ik er niet mee beginnen. Je sim ervaring - in tegenstelling met wat vele beginners denken - heeft weinig waarde. Je staat als RC piloot op de grond naar je toestel te kijken (je zit er dus niet in). Op het moment dat je toestel naar je toe komt wordt links sturen naar rechts bewegen... daar ga je gegarandeerd fouten tegen maken de eerste keren. Ervaring met rc autootjes is bijvoorbeeld waardevoller (omdat daar hetzelfde principe geldt). Als je zonder begeleiding wil starten neem dan een toestelletje type Easystar, Bixler, ... Het feit dat beide types toestellen beiden uit schuim gemaakt zijn is 1 ding, maar er zijn een paar belangrijke details die zo'n toestel type Easystar beter geschikt maken, bijv: - schroef zit achter de vleugel (en niet vooraan op de neus): ze breekt dus niet af wanneer je te hard met de neus de grond in gaat - er zit geen landingsgestel onder (kan dus ook niet uitbreken of te zwak zijn bij ruwere ondergrond) - vliegt trager door z'n grotere vleugeloppervlak (meer bedenk en reactietijd) Dus gewoon de bovenstaande adviezen volgen (die waarschijnlijk al honderden keren gegeven zijn)
Ik zie bijvoorbeeld de Nine Eagles Xtra 300 PRO ([media=youtube]urzmMYp6hKQ[/media]) iemand daar ervaring mee?[/QUOTE] Ja die zou ik vooral kopen!
Ter aanvulling: - deze toestellen hebben omhoog staande vleugeltips waardoor ze stabiel vliegen; als je in een bocht de sticks loslaat dan komen ze weer horizontaal en zweven zo verder. Als je van een Cessna de sticks loslaat dan gaat hij schuin de grond in. Martin
Ik zou eens kijken naar de Multiplex Easy Cub. Ben er zelf ook mee aan het vliegen, en dat is een erg leuk ding. Komt na een aanloop van een metertje allos van de grond, en als het waait kun je vrijwel stilstaand landen. Dus qua langzaam vliegen zit het wel goed. :lol: Maar 't ding vliegt ook nog eens erg leuk. (ondanks dat die geen rolroeren heeft. ) Mocht je dan later nog iets meer willen, koop je de vleugels van een Fun Cub er bij. (los te verkrijgen.) en kun je hetzelfde vliegtuig upgraden met flaps en rolroeren. dit laatste ge ik dus doen met m'n easycub. heb ik verder niets nieuws nodig om er een ander vliegtuig van te maken.
Je kunt ook zelf iets bouwen natuurlijk. Biloute, pour débuter et bien plus encore... Vliegt heel makkelijk en kost minder dan €100. Accu's en zender niet meegerekend. Groet Arthur.
heb toevallig afgelopen dinsdag die ez hawk 3 ch binnen gekregen. ziet er prima en degelijk uit. foam is ook lekker stevig viel me meteen op. kreeg hem met ailerons en elevator, weet niet of dit bij allemaal zo is. maiden moet ik nog maken, wacht op een rustig moment qua wind.
Ik ben ook begonnen met de hawk sky. 4 ch broertje van de ez hawk. In het begin weet je niet dat je fouten maakt of wat er fout gaat en dat is lastig. Als het kan probeer iemand in je buurt te vinden die al vliegt. Die kan je helpen met veel start fouten en je sneller op weg helpen, dan vlieg je in no time met een ez hawk of hawk sky rondjes.