bedankt voor de link baggeraar ik zet liever een racefiets in elkaar als ik die pdf zo zie maar ja daar kan je niet mee zeilen maar alles is te leren
Yep, dat is de goede foto. De fokkeschoot wordt (onzichtbaar op de foto) rechtstreeks door de stuurboord arm bedient, de grootschoot zit op een vast punt voor de servo en loopt via een katrol. Dit vanwege de enorm lange giek (en dus lange schoot) op dit eind jaren 80 America's Cupper model. De servo is een GWS IQ-900BB (bestelnummer 080-900BB), nog wel leverbaar, maar door de fabriek inmiddels vervangen door een opvolgertype. GWS Servo IQ-900BB Jumbo - GWS Servo nodig? GWS Servo's uit voorraad! - Toemen Modelbouw De arm is een stukje carbon plaat van 1 mm dik. De 5 cellige ontvanger accu is al een jaar of wat ter ziele en is vervangen door een 2S 4000mAh Lipo met een UBEC, zodat de voeding 6V bedraagt, dan is de trekkracht van de servo 13 Kg. Dit is niet voldoende om de schoten bij windkracht 4 en hoger tegen de winddruk in dicht te halen, maar zoiets doe je ook niet; goed 'zeemanschap' schrijft voor dat je onder die omstandigheden de schoten aanhaalt tijdens een wending, als de druk van de zeilen af is. Groeten, Jan.
Er is inderdaad ontzettend veel te vinden over (zeil)servo's: winches, armen, gearboxjes, lineaire servo's, enz. Ik zit zelf aan één van deze armservo's te denken: redelijk betaalbaar, ontzettend sterk, en met open loop (servo blijft staan in zijn positie, ook al gaat de stick terug: [media=youtube]3om3RAInJ7w[/media]). SPG785A-CM Servo Gearbox Hebben we hier op 't forum al ervaring met deze buffels? Groet, Hendrik
Dat is een mooi ding. Heeft de aansturing van een SDU (servo drive unit) maar wel met de eindgrenzen van een lier. Zeker interessant, omdat de SDU niet meer wordt gemaakt (door Robbe althans) Kan alleen op dat servo blad nog niet vinden of die open of closed loop zijn.
Volgens mij inderdaad toch closed loop. Maar er is ook een open loop, wel een tikkie sterker: 48 kilo per inch op 6 volt als ik het wel heb: SPG805A-CR Continuous Rotation
Voor het aansturen van de ra's op een (heel) groot model lijkt me dit heel geschikt. Voor een 1 M boot als de ETNZ zal het natuurlijk ook werken, maar vind ik het een tikje overkill. Bijkomend 'nadeel' is het enorme koppel van zo'n lier, als er eens iets vast haakt en klem zit, zal zo'n lier je hele tuigage aan gort (kunnen) trekken, terwijl een servo met arm gewoon dienst zal weigeren. Groeten, Jan.
dat is wel echt mooi spul maar dat mag ook wel voor die prijs link opgeslagen je kan nooit weten waar ik het voor nodig heb misschien voor de karl zijn shottles te laten draaien gr raf
na een paar weken vakantie , ben ik aan de gang gegaan met de etnz heb inmiddels deze sailwinch erin zitten ACE SAIL WINCH SERVO,WQ2811 This servo is specially design for ETNZ, China Team and Voyager II. That torque is up to 11kg/cm, the speed is at 0.28sec/60 and max. rotation at 2 turns (720 ). Standard quarter size with water proof seal between cases. All plastic gears. Comes with drum and mounting hardware. Specification Torque 4.8V / 6V (oz-in) Torque 6V / 7.4V (oz-in) Torque 4.8V / 6V (kg-cm) 11 Torque 6V / 7.4V (kg-cm) Speed 4.8V / 6V (sec/60°) 0.28 sec Speed 6V / 7.4V (sec/60°) Gear: Plastic Bearing: 1BB Size L x W x H (inch) 2.3x1.1x2.04 Size L x W x H (mm) 58 x 28 x 52 Weight (g/oz): 120 / 4.26 ik merk nu dat ik teveel travel heb waardoor de servo te lang doordraait , , ik weet inmiddels dat ik dat kan verstellen in de zender ,(turnigy 9x mode2 ) ik kan er echter niet achter komen wat ik moet verstellen in de zender ik heb de handleiding al doorgelezen , en zie subtrim , epoint ,ed , dan kan je daarin percentages veranderen , maar welke moet ik dan veranderen , aileron ?