Fei Bao Mirage 2000

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Berto, 21 sep 2012.

  1. Henry_Mvsb

    Henry_Mvsb

    Lid geworden:
    23 nov 2005
    Berichten:
    633
    Locatie:
    Eindhoven
    Berto,

    is deze kist licht genoeg om er een edf van Schübler in te zetten?
     
  2. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Ger,

    Dank je ;-)



    Hoi Henry,

    Nope zeker niet.
    Naja, alles kan weet dat ze met een hele grote EDF bezig waren maar die kost bijna net zoveel als een turbine (de kleinere eigenlijk ook al................).

    Deze Mirage weegt volgetankt 18kg, de turbine levert 16kg.
    De kist vliegt er prima mee maar agressieve figuren wat hoort bij deze kist kan je wel vergeten.
    Daar komt ie niet wat te kort voor, vloog vrijwel constant half gas en in de bochten 3/4, just to be sure.

    Volgas gaf niet heel veel snelheidswinst, met gear in zal het zeker wel wat beter door vliegen en ook lekkerder maar iets meer zou wel mijn advies zijn.

    Dat ga je met een Schübeler EDF niet redden :nooo:

    Maar er zijn hele mooie kisten voor EDF`s die een mooi formaatje hebben en ook nog goed presteren.
    Meer info, check mijn avatar of stuur een PB ;-)



    Even terug naar de 2 vluchtjes.

    Aangekomen op het zwaar beveiligde :lol: veld alles uitgepakt en opgebouwd.
    De Mirage volgetankt en een reikwijdte test gedaan, dat was allemaal prima.

    Toen eens een stukje rijden, mhhh, dat is wel wat zwaar maar okee, we proberen het.
    Niet dus, blijkt dat het onderste deel van de wielpoten draait op het bovenste deel. Zat toch goed vast maar met de druk van de wielen erop draaien ze mooi naar buiten toe :mad:

    Dus beide poten eronderuit, uit elkaar, nog eens zo vast draaien dat de imbusjes bijna rond zijn, alles er weer onder, uit richten en weer vast zetten.
    Kijk dat rolt al beter.

    Lucht er weer op en hé, dat rolt weer voor geen meter.
    Het rolt wel maar veel te zwaar.

    Toch een high speed run maken en ik denk dat ik hem wel los kan trekken als het moet.
    Nou weer tanken die handel.

    Starten, en nee, dat rolt echt niet. Okee rem slangen eraf, hebben we ook meteen geen speedbrakes meer maar die gebruik ik toch niet.
    Nog een high speed run, kijk dat zien we liever, nu komt de kist beter op snelheid.

    Laatste check, even overleggen, wel of niet doen zonder remmen. Wel doen dus we kunnen ver uitrollen en daar kwam Ray aan.
    Mooi, Ray als kijker naast mij en dan moet het maar gebeuren.

    Kist oplijnen, vol gas, en gaannnnnnnnnnnnnnnnn.......................................
    Ai, moet de kist echt lostrekken, Ray; "7 klikjes up" kiojk da`s al beter, kan ik alleen trimmen.
    Eerste vlucht rustig een paar rondjes gedraaid op hoogte, toen een paar keer laag voorbij gekomen, ook om even het aanvliegen te voelen.

    Zoals gezegd vliegt de kist wel met 16kg maar agressief durf ik er nog niet mee te vliegen. Een 18kg turbine zou meer de kist tot zijn recht brengen.

    Maar okee, die heeft ie niet dus klaar!

    Nou dan maar binnen brengen, 1/2 op downwind, licht dalen bochtje, wordt iets te langzaam beetje gas erbij. Final dik 1/2 gas met een netje daalsnelheid.
    Boven de threshold (groot kruis op de baan....) kist rustig verder laten zakken, gas eraf, neusje iets op en staan.

    En rollen, en rollen, en rollen, en rollen, en rollen, en rollen, en rollen een einde de baan over :lol:
    Hup omkeren terug taxien.

    Zo dat was een geslaagde vlucht.

    Na +/- 4 min hadden de main tanks nog een bodempje, de center tank was nog helemaal vol.

    KABLAM, dat was de eerste vlucht :banana:


    Later opd e avond nog een 2de vluchtje gedaan, wilkde dit keer het gear indoen maar op de bok weigerde de rechter poot dienst :mad:
    Vermoedt dat 1 leiding een knik heeft, dat was wel een domper.

    Maar dan gaan we gewoon nog een rondje met gear uit.


    Zo gezegd zo gedaan, Mischa naast me als praatpaal en GOANNNNNN..............

    Moest de kist weer iets los trekken, ga de neuspoot dan ook een fractie verstellen zodat de neus iets meer ophoog komt dat kan nog net.

    Nu wat meer vol gas gevlogen, ook iets agressiever maar binnen de perken voor de kist met gear uit.
    Paar fly by`s en dan de landing weer ingezet.

    Was er wel weer 1 uit het boekje, hij kan zeker langzamer binnen komen maar de kist schijnt een abrupte stall te hebben als je net te langzaam gaat.
    De baan is lang zat dus dan maar wat meer snelheid met een minder hoog neusje.

    En weer rollen, rollen, rollen, rollen, rollen..............................


    Prima kissie, nog wat kleine zaakjes aanpassen en dan moet ie toch maar weer een keer de lucht in als het mag.

    Grt,
    Berto.
     
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Lavi is 17kg met 14kg motor, en dat vliegt ook aggressief genoeg. Gaat verticaal niet oneindig door, maar moet dat dan altijd? Lostrekken moet je zo'n delta altijd, die klimt echt niet vanzelf weg. Lavi start ik met 1/3 tot 1/2 up. Op gras nodig want als hij los stuiterd komt hij hard op de grond. Met 1/2 up blijft hij dan mooi high alpha hangen en klimt wel door.

    Hij remt dus wel mooi als het gas eraf gaat? Dat scheelt mooi. Op final al mooi de neus omhoog? Dat is soms nog wel eens lastig, dan blijven ze doorgaan.
     
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Verticaal oneindig vindt ik ook niet nodig.
    Wat agressiever mag wel voor deze kist.
    Lostrekken is ook geen probleem maar is nu iets te veel naar mijn zin en de neus staat net omlaag, scheelt toch.

    Remmen met gas eraf doet ie zeker wel, ben nog niet met high alpha binnen gekomen dat komt nog wel.

    Eerst even 'voelen', kist moet wel heel blijven ;-)
     
  5. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Hier nog het filmpje van de Mirage 2000:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Dat gaat aardig als een speer Bertro, hoeft toch geen zwaardere tor in??

    Mooie kist, vind de tweezits 2000 er veel mooier uitzien dan de single.

    Grt,
    Gerald
     
  7. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Gerald,

    mwah, vlieg alleen maar volgas bijna......................
    Is niet mijn kist heb ik gister weer gemerkt, naja, na de vakantie nog eens proberen.

    Met gear up scheelde wel :)


    Grt,
    Berto.
     
  8. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Afgelopen woensdag nog eens een vlucht gemaakt met de Mirage.

    Nu ook met gear in en dat scheelde wel wat, had ook de hardpoints eronder, gelukkig maar achteraf.

    Starten ging redelijk, moet hem aardig lostrekken dus wil de neuspoot iets verlengen, dat kan nog. Paar mm is genoeg.

    Vliegen ging redelijk, nog steeds veel gas nodig voor mijn gevoel.
    Kan onbekendheid met de kist zijn maar ik vlieg er nog niet lekker mee.

    Landing was op zich prima, iets te hard maar rustig neergezet en uit laten rollen.

    En toen ging het mis, voor mijn gevoel was de rolsnelheid acceptabel maar tijdens het linksom draaien brak de rechterpoot er volledig onder uit.
    Of nu het wiel eerst los kwam of later los ging durf ik niet te zeggen maar die lag er los bij.

    Zojuist de schade eens bekeken en de oorzaak ligt gedeeltelijk bij mij (iets te hard de bocht om) maar ook zeker voor een deel bij de bouwers.

    De ribben en spanten zitten met een soort hard balsaplamuur (althans daar lijkt het op) bevestigd/gelijmd aan de huidplaat.
    Deze verbinding is echter niet heel erg sterk. het zit zelfs niet eens tussen de oppervlakten maar alleen in de hoeken.

    Naja, weer wat om te verstevigen, zie hier de schade:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ahja, het houd me van de straat :)
     
  9. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Tjemig, wat een bouwconstructie zeg, snijd de andere zijde er ook maar uit, anders breekt deze er t.z.t. wel uit.
    Koolstof matjes op de juiste plekken en het zit veel beter dan nu en dan dunne boutjes voor de retract toepassen zodat de retract er onder weg kan slaan bij een 'novice' landing.
    Heeft mij al diverse malen behoed voor onnodige reparaties.

    Maar dat fix jij wel :wink:

    Ger.
     

Deel Deze Pagina