Nieuwbouw Big-Lift: Electro sleper!

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door Japie.G, 5 jan 2013.

  1. R.c. Paul.

    R.c. Paul.

    Lid geworden:
    14 aug 2008
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    Ootmarsum.
    Maak je geen zorgen Jaap.
    De meeste van mijn kisten doe ik precies zo en ik heb er nog nooit problemen mee gehad, zit knettervast. Veeeeel vaster dan met tape !
    Gewoon zo laten en lekker mee vliegen, gebeurt je niets mee.... :).

    Groeten,

    Paul.
     
  2. smarivoet

    smarivoet

    Lid geworden:
    28 okt 2008
    Berichten:
    251
    Locatie:
    Hakendover(BE)
    Jaap, het feit dat je niet gaat klooien met een hoop 2takt methanol-brol die de lijm doet lossen zal al héééél veel helpen.
    als je dezelfde test zou herhalen, maar op je proefstuk de dag ervoor wat olie/smurrie van een 2takt zou achterlaten zou je redelijk hard kunnen verschieten hoe zwak folie(lijm) soms kan worden...
    de reacties zijn dus begrijpelijk als ze melden dat boven en onderkant doorgefolied moeten worden om geen naden te krijgen (waarin dus eventueel olie terecht zou kunnen komen).

    langs de andere kant ben ik NOG ouderwetser :) ik werk met scharnieren :)
     
  3. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.838
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik heb het eigenlijk verkeerd gezegd. Ik bedoelde eigenlijk (mijn tape die ik vroeger wel eens gebruikte zat echt vaster) dat ik het met tape ook niet zou doen.
    Maar goed als je het in de gaten hou zal er niet veel verkeerd gaan.
    Ik geef mijn ongelijk graag toe als het goed blijf zitten.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  4. smarivoet

    smarivoet

    Lid geworden:
    28 okt 2008
    Berichten:
    251
    Locatie:
    Hakendover(BE)
    je hebt zeker geen ongelijk als er een klein scheurtje komt in de cover :rolleyes: dan scheurt de hele aileron eraf na 2 seconden en is het feest in de lucht :bye:...
    langs de andere kant... je hebt er dan nog eentje over om deftig te landen, dus geen paniek :yes:
     
  5. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik geef mijn ongelijk net als Bertus graag toe maar....plakband kun je heel makkelijk verder scheuren als er een beginnetje is. Probeer dat eens met Oracover. Dat kun je echt NIET scheuren, ook niet als je een beginnetje maakt.
     
  6. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Nee die folie wordt nadat het verhit is geweest supertaai. Scheurt bijna niet verder! Het brandstofverhaal kan ik inkomen inderdaad. Nouja, ik zal de roeren voor elke vlucht blijven controleren. Ik verwacht er niet direct door te crashen als er iets met de rolroeren mis gaat. Desalniettemin bedankt voor de aanwijzing en uiting van twijfels, maakt dat ik er beter op zal letten!
     
  7. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Inmiddels de staartvlakken uitgericht, en met epoxy vast gezet.

    [​IMG]
     
  8. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Wat een prutswerkje die staartvlakken, maargoed, het zit er op. Ik had het allemaal wat netter gewenst, maargoed, ii moet hiermee tevreden zijn.

    [​IMG]

    En zo wordt het steeds meer BigLift..
     
  9. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Even een beetje droogpassen :)

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ben alleen nog niet zo overtuigd van de m4 draadeinden als struts. Das toch wel heel flexibel.. Hendrik, jij hebt er een koolstofstafje overheen geschoven. Haalt dat de flexibiliteit een beetje weg?
     
  10. Lindert

    Lindert

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    1.500
    Locatie:
    België
    Ziet er goed uit !!
     
  11. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Jaap,

    Er komen trek krachten op, dus er valt niets te buigen (tenzij je heel hard land).

    Ps. Mijne gaat vanavond ingevlogen worden :D

    Groeten,
    Sander
     
  12. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Ja, ik zat aan harde landingen te denken, of loopings of andere per ongeluk uitgevoerde capriolen in de lucht...

    (Succes vanavond!!)
     
  13. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ja, dat haalt de buiging onder druk een heel eind weg. Origineel zijn het 8mm aluminium buizen, die knikken ook niet zo snel.
    Normaal gesproken is er enkel sprake van trekbelasting maar tijden stuiterlandingen of rugvlucht ook druk. Ik zou er wel wat omheen doen als ik jou was.
     
  14. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Ik kreeg via PB ook al de tip over alu buizen. Ik ga in ieder geval koolstof over de m4 staf zetten. Als me dat dan nog niet bevalt ga ik voor alu buizen met plat geknepen eindes. Kan altijd nog!

    Net nog even de servo's gesoldeerd en geplaatst.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Past allemaal weer als gegoten :)

    Net nog even een weeg ronde gedaan. Wat weegt een 10s accupakket? Ik denk dat ik totaal vliegklaar, maar zonder accupakket op precies 5 kilo ga komen. Valt me toch wat tegen, had gehoopt daar onder te blijven.
     
    Laatst bewerkt: 18 jun 2013
  15. smarivoet

    smarivoet

    Lid geworden:
    28 okt 2008
    Berichten:
    251
    Locatie:
    Hakendover(BE)
    dat is dus altijd hé met die scratch-builders :rolleyes:

    mijn 5000mah 40c zippy pack 5cellen met connectors weeg 715gram... doe dus maal 2 voor tien cellen en je komt op 1430gram extra voor de batterij.

    op zich geen ramp als je zou vergelijken met een (mega-)grote benzinetank :)
     
  16. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Ik heb om te beginnen het Zippy compact 10S 25C pack gekocht, weegt "maar" 1230 gram.
    Mijn gemeten stroom komt op maximaal 55.5A uit, ver onder de 25C.
    Wellicht dat dat met slepen anders is, maar daarvoor komen er nog een keer 5S paketten.

    Mijne weegt net geen 7 Kg, maar dat komt niet zo nauw bij een BigLift hoor.
    zet dat maar eens uit tegen 87dm², misschien heb je hier wat aan?

    Ps. Gisteren de maiden gehad, hij vliegt als een grote Charter :)
     
  17. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    gefeliciteerd dan met de maiden. heb je geen beeld?
     
  18. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Nog niet, ik wacht nog op beelden van een clublid.

    Edit: zie HIER

    Groeten,
    Sander
     
    Laatst bewerkt: 18 jun 2013
  19. Joran86

    Joran86

    Lid geworden:
    17 jul 2010
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Raalte
    Hey Jaap,

    Netjes gebouwd joh. Vandaag maar eens de tijd genomen om het topic door te lezen. Leuk om te zien dat de frees voor leuke projectjes gebruikt wordt.

    Wanneer maiden?
     
  20. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Hey Joran, ouwe freesert ;) Wist niet dat jij ook een account hebt hier! Bouw gaat mooi ja! Maar de maiden gaat nog wel even duren. Jij gaat jouw pakketje niet meer bouwen zie ik op marktplaats ;)?
     

Deel Deze Pagina