Hallo alle ben eens in een andere winkel gegaan en daar vertelde die het zelfde gelijk AD verteld daar rade ze aan ,mocht het niet goed lukken van een dubbel antenne te zetten Was wel een stuk duurder we zien wel Grt Noël
Gewoon proberen met 1 antenne, zolang de romp niet van koolstof is, verwacht ik geen problemen. De meeste zeilboten hebben geen met speedboten vergelijkbare waterspray aan de achterkant...
Hallo Wopanga, Ik zeil al mijn modellen met 2,4Ghz en heb nog nooit last gehad. En zoals indoorvlieger al schreef onder tegen het dek of door een waterdichte doorvoer boven je dek uitlaten steken. Succes Imre
Trimmen van de zeilen De voorlijkspanning tussen 4 en de masttop is van belang om de aan de windse zeileigenschappen te bepalen. Bij hardere wind wordt over het algemeen gevaren met een strakkere voorlijkspanning om het voorzeil vlakker te maken. Bij een te los voorlijk neemt de haalbare hoogte (aan de windse koers) in graden af. Punt 5 laat ik even over aan andere deskundigen, mijn zeilervaring omvat geen modelzeilen maar 1:1 zeilen. Waarbij ik mij wel voor kan stellen dat door het naar voren brengen van het voorzeil het model lijgieriger wordt en naar achteren loefgieriger. Met de achterstag wordt ook de voorlijkspanning geregeld, maar zeker wanneer er sprake is van een uithouder/ hefboom bij 6 als op de tekening de voorwaartse mastbuiging, waardoor bij sterkere windkracht het grootzeil vlakker wordt getrokken. Uit het bovenstaande blijkt een zekere tendens: bij lichte winden wordt gevaren met minder strak aangetrokken lijnen dan bij wat meer wind. Boller/voller getrimde zeilen zullen bij meer wind resulteren in meer helling en minder bootsnelheid, vlakkere zeilen 'lozen' bij meer wind gemakkelijker. Bij lichte wind zullen zeilen met meer profiel/bolling weer effectiever zijn, al leveren te bol getrimde zeilen weer beperkingen op bij aan de windse koersen. Bij het serieus 1:1 zeilen worden de zeilen voortdurend getrimd, niet alleen met de schoten maar ook de achterstag, neerhouder, leiogen van het voorzeil, onderlijk van het grootzeil enzovoort, al naar gelang de koers, bootsnelheid en windkracht, maar of dat bij een modelboot haalbaar is ....? Denk dat het zoeken is naar het ideale compromis naar gelang de omstandigheden. Ter illustratie: toen mijn 1:1 zeilboot van nieuwe zeilen werd voorzien, was het op slag een geheel andere boot! Alsof het van een hobbelpaard een renpaard was geworden. Toch vind ik juist dit het fascinerende van de zeilsport! Maar dit terzijde ... Johan
Heyy all Dank u voor de goede uitleg Johan Heb vandaag dan toch polyester papier gevonden door mijn werk rij ik bijna heel vlaanderen door was al op vele plaatsen geweest maar niemand had het Opeens een oude papier winkel in een afgelegen dorp dacht ga eens binnen en had prijs man vertelde had nog een hele rol liggen 2 meter op 91 cm dan maar genomen Hoop dat ik er goed mee gedaan heb leesde hier op de forum dat het ook gebruik wordt voor zeilen Heb nu bijna alles bij elkaar kan beginnen met ombouwen Grt Noël
Heyy alle Heb vandaag weer eens wat hobby tijd gevonden Door mijn drukke werkweken , nog een paar maanden en dan ga ik op rust Heb hem al een ander kleurke gegeven De kop moet ik nog aanpassen Tis wat passen voorlopig heeft alles zijn plaats gevonden zeilwinch servo ga hem voorlopig er boven op zetten ,van de winter ga ik het dek er af nemen zodat ik meer plaats kan maken en roer servo denk dat hij daar goed zit Grt Noël
Mooi dek Noel, mooi, mooi mooi, prachtig dat een 'zoldervondst' zo'n moderne look kan krijgen! En ik zie dat je een diepstekend roer hebt gemaakt?
Heyy all zou het slim zijn van staal draad van 0.80 in zeil te verwerken zeil is polyester papier wild zich niet gemakkelijk bewerken ,wil het stevig maken. waar ik moet bevestigen wat denken jullie Grt Noël
0,8 mm is veel te zwaar, ik gebruik 0,5 mm voor mijn wanten en stagen op mijn schip van 1.8 m 15 kg totaal gewicht, dynema takel garen voor het voorlijk van je GZ, rekt weinig en is beter te bewerken. De hengelsport heeft ook verschillende draaddikten en sterkte die weinig rek hebben en die je ook als wanten en stagen kan gebruiken, weinig REK is hier het voornaamste .
Hallo all Heb weer wat tijd gevonden ,en eens proef opstelling gedaan .zeilen heb ik gemaakt uit een regen jas [URL=" - YouTube[/URL] De fijn afwerking is voor later eerst kijken of alles past Grt Noël
Heyy all vandaag heeft de m weer eens na zo veel jaren water gevoeld Der was wel bijna geen wind maar toch ben ik tevrede ,met de zelf gemaakt zeilen uit regenjas stof vaarde hij Nu kan ik beginnen met alles goed te maken ga toch de mast naar 2.20 brengen is nu 1.50 romp is breed en heeft te weinig zeil en moet de zeil dichter tegen romp zetten alléé dat is de raad die ik gekregen heb van een M klasse bezitter natuurlijk met een paar goede zeilen wat deden jullie er van Grt Noël
Als ik zo naar het geheel kijk zou wat meer zeil geen kwaad kunnen denk ik. Ook staat het voorlijk van de fok niet mooi strak, en die is toch al zo smal. Nog een heel ander advies. Noël. Sommige van je foto's zijn wel heel erg groot, en dat terwijl het maximum voor het forum 800 x 800 pixels is. Misschien kan je op je server een aparte directory met verkleinde versies van je foto's aanmaken? Meestal duurt het wel even, maar er komt een moment dat een moderator je daarop opmerkzaam maakt. Foto;s met een grootte van meer dan 2 of 3 Mb vragen gewoon veel van het forum, ook al zijn ze elders gehost en worden ze kleiner weergegeven. Groet, Ad Bakker
Wat mooi dat je al aan de proefvaart bent toegekomen met je zoldervondst! Zal een bijzonder moment zijn geweest na zoveel jaren In vergelijking met de romp zou de tuigage nog wat groter kunnen, zo op het eerste gezicht. Heb je met deze set van mast en zeilen gelijk een stormtuig! Ik blijf je volgen, Johan
Erg mooi! En de eerste stappen zijn altijd het moeilijkst. Je zult wel merken dat de verdere verfijning erg leuk is en zeker de nodige winst in vaargedrag (o.a. snelheid) zal opleveren.
Heyy All Ja eric en johan het was heerlijk Heb ondertussen veranderingen gedaan voorziel verkeerd gemaakt zag het toen ik hem wilde plaatsen verkeerd kant gestikt nuja wilde vandaag varen , bulb ook te ver naar voor gezet wat een paar mm kan uitmaken kont uit het water (ken zo niet de scheep termen) aldoende leerde men Was jammer niet veel wind [URL=" 2 - YouTube[/URL] Grt Noël