warme motor - niet de sensorkabel, wat dan?

Discussie in 'Electro onroad' gestart door Friit, 9 jun 2013.

  1. Friit

    Friit

    Lid geworden:
    22 okt 2009
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Almere
    aandrijflijn is idd soepel. Lagers nagekeken 1 groot lager voor liep niet helemaal soepel en is inmiddels vervangen. Test idd gedaan na ongeveer 7 minuten rijden.

    Het is wel zo dat ik een een hobbywing xerun 60 heb met het de nul graden software. Met deze software staat de start point standaard op 7 (max is 9) deze heb ik op 1 gezet voor minder warmte. Ronald heeft de cirtix regelaar.
     
  2. TomK

    TomK

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    4
    Dan zou ik eerst de regelaar eens overzetten. Weet je gelijk of t daaraan ligt.
     
  3. Athan

    Athan Guest

    rijstijl kan wel degelijk een groot verschil maken in de temp van de motor.
    In onze club zit iemand die er altijd in slaagt zijn motor naar 90° te krijgen na een minuut of 5. als zijn zoon de zender over neemt en nog enkele minuten rijd komt de motor op 60° van het circuit en de rondetijden zijn een stuk sneller.
    de zoon rijd supersoepel en de vader is heeft een super aggresieve stijl van rijden.
    Ook manier van remmen en dragbrake kunnen de motor iets warmer laten komen
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim

    Kon wel eens zo zijn. De betere prestaties (lagere weerstand) van het 60A FET-bordje tov. de matige 35A in de Citrix regelaar doet ook de prestaties op de motor verhogen.
     
  5. Vincent K.

    Vincent K.

    Lid geworden:
    12 feb 2003
    Berichten:
    1.409
    Locatie:
    Drenthe
    Met een GM regelaar op blinky mode werd mijn motor ook veel heter dan met de Cirtix.
    De GM kan meer leveren en zal daarom ook misschien meer punch geven waardoor de motor heter wordt.

    Dus wat Roelof en Tom zeggen, zeker het proberen waard.
     
  6. Velox

    Velox

    Lid geworden:
    9 nov 2009
    Berichten:
    1.491
    Na hoe lang rijden is de motor 75 graden, als het na een minuut of 10 is met een buitentemp van een graad of 25, dan is dat gewoon normaal.

    Motor mag gewoon 80 graden worden.
     
  7. René H

    René H

    Lid geworden:
    21 feb 2008
    Berichten:
    412
    Locatie:
    Almere-Buiten
    daarom rij ik met een LRP regelaar, kan je niet zoveel mee rommelen :p
     
  8. pkerstens

    pkerstens

    Lid geworden:
    17 jun 2013
    Berichten:
    11
    Even uitgaande van de volgende zaken;
    - beide auto's halen dezelfde (top) snelheid
    - omstandigheden zijn verder gelijk
    - je beschikt over de mogelijkheid om de (rest)capaciteit van je accu te meten

    Er is eigenlijk maar één referentie en dat is je accu. Deze slaat een bepaalde hoeveelheid energie op. Dit is per laadbeurt ongeveer hetzelfde. Als de auto's even hard rijden, maar je motor wordt heter, dan wordt meer beschikbare energie omgezet in hitte. M.a.w. je accu raakt in hetzelfe tijdsbestek verder leeg.

    Je kunt dit dus controleren door de (rest) capaciteit. Kun je dat niet, dan zou je andersom kunnen rekenen; als je de accu langer moet laden dan met de andere auto, (wél dezelfde accu erin stoppen dus) dan heeft heeft jouw auto in dezelfde rijtijd meer energie moeten gebruiken.

    Het nadeel is, zoals andere al melden, dat er meer factoren zijn. Je zou dit moeten testen onder dezelfde condities (rollerbank o.i.d.).

    maar goed; dit is iets om te proberen. Zie je duidelijk verschillen in capaciteit of laadtijd (ten nadele van je eigen auto) dan kan het niet anders dat ergens in je aandrijflijn een component hebt wat meer energie gebruikt en/of niet optimaal afgesteld is. Blijft de uitdaging bestaan te achterhalen wat dit is.....
     
  9. Friit

    Friit

    Lid geworden:
    22 okt 2009
    Berichten:
    178
    Locatie:
    Almere
    inmiddels weer twee keer gereden met de auto. Probleem met de warme motor is opgelost, maar nog niet verklaard. Ik heb er een ventilator opgezet van Yeah Racing. Damn wat komt er een geluid van af. Maar nu wel 60 graden.

    Wat ik gisteren nog wel merkte is dat ik eerst een rem percentage (in de regelaar) had van 87,5% de temperatuur was vervolgens 60 graden. Deze had ik omgezet naar 100% rem, volgende run werd de motor 65 graden. Moet zeggen rem op 87,5 vond ik wel iets fijner dus die gaat weer terug.
     
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Bij het remmen wordt ook de motor aangestuurd vanuit de regelaar dus is dat normaal.
     

Deel Deze Pagina