tips suggesties voor overstap naar warbird gevraagd.

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door patrickesky, 15 jun 2013.

  1. patrickesky

    patrickesky

    Lid geworden:
    13 jul 2009
    Berichten:
    49
    hallo mede-vliegers.

    aangezien ik deze maand een ander vliegtuig bij wil kopen wil ik eerst nog even de mening(en) van jullie vragen wat betreft de overstap naar een warbird.

    ik vlieg zelf al 3 jaar met oa de pz radian,easystar,cessna745, een j3 pipercub,en een hk mini-dolphin.

    nu wil ik me aan de overstap naar een warbird wagen.(heb ik toen ik net begon ook al gedaan maar dat was te vroeg,toestel eindigde dan ook na tig chrashes,en een liter purlijm in de kliko).

    nu,na een 2-tal jaren schadevrij vliegen(een vlucht of 7-8 per week gemiddeld),gaat het er toch van komen.

    wat het beste toestel zijn vd overstap?,ik denk dat het een parkzone gaat worden,maar wat voor type precies weet ik nog niet.
    ik denk zelf een mustang of corsair.

    heeft er iemand met dit soort vliegtuigen (en ook die overstap) goede ervaringen?.

    bvd,gr patrick
     
  2. elrofotografie

    elrofotografie

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    320
    Locatie:
    Ergens bij Rotterdam in de buurt
    Ik ben ook pas overgestapt op een war bird en wel de P-51D Mustang van FMS ik ben ooit op mijn 13de begonnen met vliegen en daar na 2 jaar mee gestopt Nu ben ik bijna 46) zo'n 3 jaar geleden weer begonnen maar dan met helikopters en daar mijn brevet voor gehaald, vorig jaar mei weer begonnen met vliegtuigen enkele lessen gevolgd aan de kabel en sinds dit jaar ook mijn brevet weten te halen. dit gedaan met eerst een Cessna 182 van hype maar wilde niet zo lekker rijden over het gras van ons veld. Toen enkele weken /maanden niet gevlogen en sinds dit jaar januari de Robbe Air Trainer aangeschaft en ook mijn brevet mee gehaald.
    Sinds begin Mei de Mustang in huis en sinds dinsdag 6 Juni de eerste maiden gemaakt,

    Zie filmpje hier onder

    [URL="[/URL]

    Ik moet zeggen vliegt heel anders dan een hoogdekker, maar valt reuze mee wel met landen wat meer snelheid houden van wegen de kans op een tipstall verder geen problemen met vliegen of opstijgen.
    Nu vliegt een Corsair iets makkelijker dan andere war birds van wegen de V stelling in de vleugel.
    Mij werd in eerste instantie aangeraden om een laagdekker trainer te kopen maar ik ben eigenwijs en toch met een war Bird begonnen en totaal geen spijt van.
    Dus als je de ervaring al heb met vliegen en dan al 2 jaar zonder schade dan moet het denk ik geen probleem wezen.

    Gr
    Ronald
    ps
    de Corsair is trouwens ook wel een mooie kist hoor.
    Maar ja de Mustang ook.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Patrick,

    als je voor de parkzone's gaat: de Mustang!
    Ik heb met beiden gevlogen. De corsair vliegt heel leuk maar word al snel 'wiebelig' met een beetje wind/turbulentie. Dit jaar is het bijna nog niet anders geweest :-(
    Daarnaast is het landingsgestel van de Corsair eigenlijk alleen geschikt voor asfalt.

    Ik heb met alle twee veel plezier gehad, en met de corsair nog 2 mensen laten lessen, dus als het wat rustiger weer is kunnen zelfs beginners er goed mee overweg maar de mustang is sneller, vliegt strakker met wat wind en is over het geheel genomen wat leuker om mee te vliegen (vind ik)

    succes met je keuze
     
  4. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    De parkzone vliegtuigen vliegen niet als een echte warbird. Ze zijn zelfs voor redelijk onervaren mensen nog goed te besturen. Maar de looks zijn zeker goed.
     
  5. Maestro NL

    Maestro NL

    Lid geworden:
    15 aug 2012
    Berichten:
    220
    Locatie:
    Lekkerkerk
    Ik heb een parkzone corsair v1 van Patrick overgenomen en dat ding vliegt fantastisch, zo rustig en gemoedelijk.. Bijna te makkelijk.

    In een beetje wind 4 bft ermee gevlogen en ja dan gaat ie wiebelen maar was nog steeds goed te handelen.

    Er zit bij mij geen wieltjes onder maar twee plastic plaatsjes welke volledig naar tevredenheid werken. Met 3 bft landen gaat dan gewoon vertikaal.

    De mustang kan ik niet over oordelen..
     
  6. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Heb je geen zin om wat te bouwen? Een top flite spitfire is bv een goede keus voor een eerste warbird/ schaalvliegtuig.

    Freek
     
  7. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. patrickesky

    patrickesky

    Lid geworden:
    13 jul 2009
    Berichten:
    49
    allereerst iedereen bedankt vd tips en reacties.

    wat het zelf bouwen betreft moet ik zeggen dat ik vrij gemakzuchtig ben.
    liefst loop ik het plug and play.
    hooguit de ontvanger en lipo derin en gaan ermee.

    waarschijnlijk dat het dan toch de pz mustang gaat worden.
    ik zal mn keuze hier sowieso nog bekend maken.

    nogmaals bedankt,gr patrick
     
  9. patrickesky

    patrickesky

    Lid geworden:
    13 jul 2009
    Berichten:
    49
    welnu,

    de keuze is gemaakt.
    vandaag een pz mustang aangeschaft,en nog sterker:de eerste 2 vluchten zitten er al op.
    ging op zich niet slecht,al is het wel wennen aan een warbird.
    nu viel het mij op dat ik de mustang redelijk wat up moet geven met het trimmen.
    zelfs met de voorgeschreven (vrij lichte) 1300mah lipo.
    is dat normaal,of heb ik er nog wat te weinig snelheid in,ik heb nl mn spectrum op de lo-rate staan.
    dit ivm niet te grote uitslagen.
    bvd vd tips,
    gr patrick.
     
  10. MartinT

    MartinT

    Lid geworden:
    24 aug 2008
    Berichten:
    116
    Hi en lo rate heeft niets te maken met je benodigde trim. Alleen maar met zoals je zelf aangeeft de maximale uitslag van je roervlakken.

    Als je het juiste CG aanhoudt volgens de gebruiksaanwijzing dan moet de trim die jij nodig hebt om level te vliegen wel goed zijn. De oorzaak van veel uptrim kan zo maar zijn dat de clevis (weet de NL naam ff niet, maar is dat vorkvormige plastic dingetje dat aan de hoogteroer hevel zit) door die chinees in de fabriek niet met 10 slagen vastgedraaid is, maar met 6, want hij was nog moe van die wilde nacht met zijn vriendin. Of met 20 slagen, want hij was ondertussen druk aan het opscheppen tegen zijn collega over diezelfde wilde nacht...
    M.a.w. zoals de afstelling uit de doos is wil zeker niet zeggen dat dat de juiste is...

    Die PKZ P51 blijft een mooi ding!
     
  11. Heli freak

    Heli freak

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Velsen Noord
    Hoi Patrick,

    Ik begin net met vliegen met een vliegtuig maar ik weet al wel welke warbird het wordt als ik het eenmaal onder de knie heb:

    De FMS B25 Mitchell.

    Ik vind het een fantastisch vliegtuig om te zien.

    Op youtube staat een vlieg presentatie van Pete van Banana Hobby.com

    Erg leuk om te zien.

    Ik wens je heel veel plezier met jou keuze :D
     
  12. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Heli freak.

    Leuk toestel die B 25, vliegt goed maar kort met de aanbevolen lipo.
    Verder zijn er al eens wat problemen met het landingstel, zijn wel op te lossen met ingrepen, maar van FMS verwacht je beter.

    [URL=" film - YouTube[/URL]

    Johan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  13. patrickesky

    patrickesky

    Lid geworden:
    13 jul 2009
    Berichten:
    49
    bedankt vd reacties.

    martin, voordat ik met de mustang de lucht in ging heb ik eerst alles op '0' gezet.
    dus zender aan,de trimstanden in het midden,en toen de uitslagen vd elevator en ailerons precies gelijk met het vleugelprofiel gericht.
    er zit zeker eea in wat je eruit moet stellen.

    echter in een gewone rechte vlucht moet ik continu redelijk up geven anders zit ie constant in een dalande lijn.
    dat viel me erg op.
    ik weet niet of anderen hier ervaring mee hebben?.

    en heli-freak,zo'n b25 is ook super!.
    komt er bij mij ook nog wel eens een keer.
    dat is met deze hobby het nadeel,het is verslavend en je blijft bij kopen.haha.
     
  14. Heli freak

    Heli freak

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    196
    Locatie:
    Velsen Noord
    Johaver, leuke filmpjes :D
     

Deel Deze Pagina