e-revo to big scale rally conversion

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Mc T, 17 jul 2012.

  1. Mc T

    Mc T

    Lid geworden:
    8 sep 2008
    Berichten:
    170
    Done

    ..even klaar met bouwen, de wielen zijn binnen, het zijn HPI Goliats geworden. Nu aardig wat ritten achter de rug/ niet voorzichtig en het lijkt heel te blijven. Tzt nog een voor en achterbumper bouwen, de e-revo body verbouwen/ verlengen voor gebruik als overtray. En aan de slag voor het maken voor een mal voor de Daf Turbotwin kap maar dat wordt een 'slow build' winter projectje, ik ben er denk ik al uit hoe ik dat ga doen, dat zal wel in 3 delen moten ivm het grote formaat en de hoge vorm.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. michael-broek

    michael-broek

    Lid geworden:
    6 apr 2010
    Berichten:
    835
    Locatie:
    Gelderland
    nice..!!
    Heb je ook een foto van de bodypost hoe je dat hebt gedaan
     
  3. Mc T

    Mc T

    Lid geworden:
    8 sep 2008
    Berichten:
    170
    Overtray

    Een monster onder de kap ;-:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Voor het verlengen van de draadeinde gebruik ik rond berken (jawel, hout). Het is sterk/ taai en makkelijk te bewerken. Een stukje rond berken, zolang mogelijke gaatjes er in boren, draadtappen, draadeindjes er in monteren en in elkaar schroeven.

    Na de verbouwing eigenlijk nog niets getuned aan het onderstel dat flinke vermoeidheids verschijnselen toonde. Rolcenter voor en achter verlaagt, blauwe veren achter, witte voor, 70 olie rondom en alle wielstanden aangepakt. En dat maakt een groot verschil, hij rijd nu meer als een truck ipv dat typische revo-achtige, de totale rijeigenschappen zijn er flink van opgeknapt. Het blijft een lomp paard maar erg leuk om flink mee uit te leven.
     
    Laatst bewerkt: 14 sep 2012
  4. bobbeldorp

    bobbeldorp Guest

    leuk project! ik zag dat je de 2 chassis aan elkaar gesmolten had, hoe heb je dat gedaan?
     
  5. d3nn1s

    d3nn1s

    Lid geworden:
    21 feb 2013
    Berichten:
    714
    Hoe heb je hem aan elkaar "gesmolten"?
     
    Laatst bewerkt: 30 mrt 2013
  6. Mc T

    Mc T

    Lid geworden:
    8 sep 2008
    Berichten:
    170
    Soldeerbout

    Dit projectje heb ik aan elkaar verbonden met aan elkaar smelten en plaatjes carbon die ik verlijmt heb met Araldite 2029.

    Een ander projectje, een 1/16 Summit 4ws daar bij zijn de chassis en de cardan deksels alleen aan elkaar gesmolten, geen gebruik van plaatjes en lijm.

    Traxxas kunststof is goed te 'lassen'. Ik heb daar voor een goedkope regelbare soldeerbout voor gekocht. Met de regelaar op 10 over twaalf gaf het beste resultaat. De tip heb ikeen klein beetje bol afgevijlt en vervolgens heel glad geschuurt.

    De te verbinden delen moeten naadloos op elkaar aansluiten. Oefen eerst op proefstukjes, voor de juiste temparatuur, snelheid en druk. De tempratuur moet diep genoeg komen in het plastic, de druk voegt het plastic samen. Maar doe je het te langzaam dan verbrand het plastic.

    Je krijgt maar 1 kans is mijn ervaring. De tweede keer dat je het probeert lijkt de bovenste laag van het eerder gesmolten plastic een hoger smeltpunt te hebben gekregen. Je smeert dan een laagje kunststof, die de bout oppakt van de zijkant van het ' smeltbad', over de eerste laag, doordat je de eerste laag in het ' smeltbad' duwt. De eerste smeltlaag smelt slecht samen met de nieuwe laag, met een mes kan je die los pulken. Op deze manier kan je de 'plastic las' wel na bewerken/ glad maken. De las wordt er niet slapper van is mijn ervaring. Daarna een nog een beetje gladsnijden en klaar.

    Op zwaar belastbare delen, zoals bij de summit de delen die op de rotsen slaan tijden het rijden, daar heb ik extra stukje plastic overheen ' gelast' .

    Beide auto's hebben al flinke klappen en crashes meegemaakt, maanden en talloze ritten verder is er nog niets losgkomen. Een kennis van mij heeft het zelfde gedaan met een associated 1/18 chassis. Hij heeft een stuk uit een tweede chassis gesneden en daarmee het chassis verlengt naar 1/10 formaat en die blijft ook heel.
     
  7. bobbeldorp

    bobbeldorp Guest

    ok, ik ga eens even proberen... bedankt voor de uitleg.
     
  8. d3nn1s

    d3nn1s

    Lid geworden:
    21 feb 2013
    Berichten:
    714
    Haha, ik ben kunststof monteur van beroep. Ipv lassen zou je ze eventueel ook aan elkaar kunnen "spiegelen" zoals dat heet. Een hete metalen plaat met anti aanbaklaag erop. Ik dacht al dat je geen lasfohn gebruikt had. Stonk het niet heel erg? Zolang de kunststof niet watert of verbrand (verkoold) zou het wel moeten lukken idd.

    Klein vraagje, waarom niet gewoon een roller bijgekocht ipv knutselen? Of ging het juist om het knutselen?
     
  9. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Dan heb je twee auto's van dezelfde lengte.
    Volgens mij ging het hier juist om het verlengen, en dus de twee chassiss aan elkaar lassen/verbinden.

     
  10. RCNoob

    RCNoob

    Lid geworden:
    21 apr 2010
    Berichten:
    439
    Locatie:
    Utrecht (stad), Nederland
    Mooi om te zien dat iemand met mooie, speciale projecten kan komen!
     
  11. Mc T

    Mc T

    Lid geworden:
    8 sep 2008
    Berichten:
    170
    Upgrade voor Traxxas 5SC

    Besloten geen HPI Super 5SC te kopen maar het te houden bij dit unieke karretje. Tijd voor een paar upgrades:

    -Mamba Monster is vervangen door een mamba 1520, de 2200kv liep op 6 cellen op zijn teenen en op 4 cellen was het gewoon net niet leuk genoeg.
    -de bodyposts vervangen door RPM E-Maxx extra lange bodypost, een beetje bijsnijden, gaatje boren voor de borging en monteren/ met kunststofepoxy tegen eventueel bewegen/ gewiebel.
    -traxxas stalen aandrijfassen gemonteerd, de lagers waren toch aan de beurt en de astappen waren door ruimte op de meenemers uitgelubberd.

    Nog even puzzelen, kijken of ik de X0-1 meenemers met een goede 'centreermoer' (??, ik weet niet hoe zo'n moer heet) er netjes op vast krijg/ om af te zijn van het 'gewobbel'. Ze passen maar de borgmoer op de astap is m4 ipv m5. Misschien iets verzinnen met een blinklinkmoer, insert of patenthuls.

    De belangrijkste reden om te kiezen voor juist deze meenemers; 7mm breder per kant met een standaard traxxas onderdeel (links X0-1, rechts 17mm hex standaard):
    [​IMG]
     
  12. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Dat klinkt goed!
    7MM scheelt nog wel ja, kan je niet een hulsje maken van een klein buisje over de centreermoer?
     
  13. Mc T

    Mc T

    Lid geworden:
    8 sep 2008
    Berichten:
    170
    Goed is goed genoeg

    Het heeft wat tijd gekost. Rondmoeren vinden, zelf maken. Dat laatste daar ging het meeste tijd in zitten maar kreeg het niet naar mijn zin. Had ik de bussen op maat was het weer te groot of te klein na het draadtappen.

    En toen kwam ik deze tegen:
    [​IMG]

    Bij de sloten specialist, montage beslag voor slotplaten, patenthuls.
    M5 L= 12mm D=8mm (kop), messing/ verzinkt.

    Ik had liever dat de kop over de hele lengte 8mm zou zijn. Maar de X0-1 meenemer krijgt in iedergeval zo ver mogelijk naar het uiteinde van de steun. Alleen even een gleufje in de kop zagen en monteren.

    De auto heeft weer wat uurtjes er op zitten, het lijkt als vast te zitten als een huis/ geen spelingen meer.

    Ik heb geen ervaring met nieuwe e-rovo meenemers maar het is opvallend hoe exact/ hoe strak de X0-1 spulletjes op maat zijn (bij andere traxxas producten heb ik dat nog niet zo gezien).
    [​IMG]
    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina