Algemeen NOMAC brandstof circuit 1:8 draadje.

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Roelof, 8 apr 2009.

  1. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Nee, hoeft niet maar je betaalt dan wel wat extra's. In het laatste artikel van het NOMAC handboek (staat online) zijn de nodige tarieven terug te vinden.
     
  2. Alex F.

    Alex F.

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    2.767
    Locatie:
    Den Haag
    Wat ik kan terugvinden

    Een Efra licentie kost 35 euro, een allocatie voor een EK 100 euro en voor een WK 175 euro.
    Als je dit jaar geen NOMAC licentie hebt gehad, dien je bij het totaalbedrag 30 euro op te tellen.


    Betekent dat ik altijd die 100 euro moet bijbetalen of is dat optioneel en kan ik wachten op een open plaats zonder die 100 euro te betalen?
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Een startplek aanvragen voor een EK-A of B (B is al geweest en A is spoedig) gaat samen met een directe betaling van 100 euro bovenop de licentiekosten en dit jaar ook met een extra naheffing van +/- 130 euro voor een aantal sets banden vanwege de verplichte hand out tire.
    Eigenlijk als alles vol is kom je op een re-allocation lijst wat naar mijn weten ook wat extra's kost, gelukkig zijn de EK's tegenwoordig niet meer geheel gevuld en heb je geen re-allocation procedure.

    Geen plek betekent dat je de 100 euro terug krijgt.

    Voor de EK40+ is geen aanvraag nodig, dit verloopt via open inschrijvingen bij de organiserende club.
    Ook GP's verlopen via een open inschrijving bij de organiserende club.
     
  4. Alex F.

    Alex F.

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    2.767
    Locatie:
    Den Haag
    Roelof bedankt voor de info.

    Iemand had me gevraagd om met de EFRA classic 2wd european championship mee te doen in Frankrijk. Lijkt me wel gaaf om mee te doen maar dat zal volgend jaar worden dan. Ik weet (nog) niet of die klasse met handout banden werken maar hoop van niet.
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Lees je even in met het EFRA handboek. Volgens mij valt de EK classic samen met de 40+ of met een andere EK zonder alle verplichtingen, mogelijk is het een open inschrijving met alleen een licentieverplichting. (net als de 40+)

    Handout tires is daar niet ter sprake.
     
  6. Alex F.

    Alex F.

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    2.767
    Locatie:
    Den Haag
    Bedankt, dat maakt het wel interessant. ik zal het handboek nog eens aandachtig bestuderen.
     
  7. juliuskolff

    juliuskolff

    Lid geworden:
    23 feb 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Amsterdam
    Helaas nog geen handout tires op de 40+. Zou het wel erg fijn vinden voor komend jaar. Ik hoor uitsluitend positieve geluiden van de tot mog toe verreden races mat handout banden.
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Voor dit jaar is het alleen voor de EK's A en B geregeld, voor de GP's en de 40+ is het aan de organisatie wat ze willen regelen. Smeren is niet toegestaan maar als de rijder zijn eigen banden kan inbrengen weten we het wel......
     
  9. bciere

    bciere Guest


    Dat zeg je heel mooi hugo, het nieuwe gladde asfalt.... tis idd glad! :)
    Maar dat weekend verwacht ik 7/8 rijders op zaterdag. Ik heb het circuit open mits het droog weer is.
     
  10. willywuyts

    willywuyts

    Lid geworden:
    5 jul 2005
    Berichten:
    310
    Locatie:
    heist op den berg
    flat chassis ek

    @ Alex: Na lang aandringen vanuit Franse zijde is vanaf dit jaar is het Flat chassis EK apart van de 40+ 1/8 en 1/10.
    Of dat dit zo zal blijven is voorlopig nog een vraagteken.
     
  11. Alex F.

    Alex F.

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    2.767
    Locatie:
    Den Haag
    Hoi willy, bedankt voor de info. Hangt het af van de deelnemersaantallen of het apart of samen gaat met 40+? Persoonlijk maakt het mij niet uit.

    Vanwege andere prioriteiten heb ik geen meter met de auto gereden dus laten we dat maar eerst doen de komende tijd. :D
     
  12. willywuyts

    willywuyts

    Lid geworden:
    5 jul 2005
    Berichten:
    310
    Locatie:
    heist op den berg
    De vraag om dit gescheiden te houden van de 40+ werd waarschijnlijk gesteld omdat personen in deze klasse zich tekort gedaan voelden tegenover andere klasses.
    Spijtig dat de belangstelling voor de flat chassis bijna uitsluitend in Frankrijk en Italie te vinden is.
    Met een deelnemersveld van +-30 rijders zal het moeilijk zijn om in de toekomst nog personen te vinden die het apart willen organizeren vrees ik.
     
  13. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik denk dat juist door het afscheiden men voorkomt dat er ver van Italiƫ en Frankrijk wordt gereden. Hoe verder daar vandaan des te lager de opkomst.
     
  14. willywuyts

    willywuyts

    Lid geworden:
    5 jul 2005
    Berichten:
    310
    Locatie:
    heist op den berg
    Uiteraard Roelof, maar met die deelnemers aantallen blijft het moeilijk om dit organisatorisch vol te houden, als het niet samengaat met wedstrijden in andere klasses, ook als is het evenement in Frankrijk, Monaco of Italie.
     
  15. hansdo

    hansdo

    Lid geworden:
    13 jan 2006
    Berichten:
    330
    Locatie:
    Zoetermeer
    handout tyres

    Zoals wellicht bekend ben ik een tegenstander van het banden prepareren en zie in de handout tyres een manier de boel te reguleren. Ik ben afgelopen week naar de ENS wedstrijd in Oostenrijk geweest en heb daar kunnen ervaren wat het is om met dit systeem te rijden.
    M.i. moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan om de handout tyres naar ieder genoegen uit te voeren ;
    1] Geen commercieele belangen bij de banden keuze ,
    2] Merk/type band moet zorgvuldig worden gekozen waarbij uiteraard de band die de meeste grip geeft gekozen dient te worden ,leg het oor te luister bij de betreffende clubleden,
    3] Laat de rijders profiteren van een lage prijs door grootschaliger inkoop.
    4] Uitgifte moet eenvoudig uit te voeren zijn.

    In mijn opini is dit in Oostenrijk niet goed uitgevoerd, de uitgegeven Matrix banden gaven weinig grip op de met suikerwater bewerkte baan . Bovendien waren de banden gewoon te duur ; er moest 20,- betaald worden voor een setje (achter 76mm/voor 68.5)op standaard dikke velgen. Voor deze banden betaal je per set hier max 19,- met enig speurwerk wellicht nog minder. Met de Matrix banden kon ik geen goede balans vinden op de lastige baan , de auto was achter te los of anders te weing stuur . Je zag dat bij veel andere rijders ook terug . Ik heb nog even met mijn eigen banden (contact/hot race) gereden met een enorm verschil , de balans was direkt terug net als de smile op mijn gezicht.
    De uitgifte verliep wel probleemloos.
    Je moet je overigens niet teveel voorstellen van zo'n ENS wedstrijd , de gemiddelde clubwedstrijd in nederland wordt beter geleid , aan marshalling werd niet gedaan ,voor mij een reden om zondags niet meer mee te rijden ,ik wil Marisca niet aan de risico's die dat met zich mee brengt blootstellen. Ook auto's die aan het eind van het rechte eind op hun dak lagen ,bleven dan ook een tijdje in de gevaren zone liggen alvorens iemand vanuit de pits de rampplaats had bereikt . Jilles heeft trouwens de 1/10 gewonnen die door veel rijders als test voor de komende EK ,die daar verreden wordt, is gebruikt .
    Ik ben voorstander van handout tyres mits goed uitgevoerd ,zoals in oostenrijk vindt ik het een miskleun en had dan nog liever gesmeerde banden gezien.
    Nog even iets over de 40+ ; er zijn nu wedstrijden verreden met 3 klasse; 1/10 , 1/8 4*4, 1/8 star . Je moet dan voor 12 platte bak rijders heel veel tijd reserveren (incl finale van 45 min ) . Je komt dan zelf aan weinig rijden toe . Het snelheids verschil met de normale 1/8 is zo groot dat samen in een heat rijden ook geen optie is . Voor mij mogen ze bij de 40+ best de platte bakken combineren maar dan geen 1/10 want dan wordt het teveel.
     
  16. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Zo zie je maar dat een organisatie niet zomaar vanzelfsprekend is. Ik heb de aantal deelnemers gezien en ik moet zeggen dat de opkomst van de ENS vooral bij de 1:8 dramatisch laag was, misschien kwam het ook door de Nitro-West die op hetzelfde moment gaande was.

    Maar ja, de ENS is een commerciƫel feestje dus de hoofdsponsor verdient een leuk centje aan de banden (sponseren en toch verdienen?) welke mij voor 16 euro een set is aangeboden. Daar zit het probleem, wij hebben overal wel zo onze adresjes waar gesjoemeld wordt met de prijzen maar in dergelijke aantallen de prijzen misschien wel kortingen kennen maar wel eerlijk met BTW en zo moeten verlopen. Op de EK werden deze banden voor 18,50 verkocht.

    Hiermee is wel weer bewezen dat een massa inkoop niet voor iedereen goedkoper hoeft te zijn.

    Ik zag net het bericht dat de IFMAR voor de komende WK ook handout tires gaat gebruiken.
    http://news.efra.ws/fileadmin/news/2013/07/Controlled%20tire%20for%20Japan%20V2.pdf
    Mooi streven maar een ingewikkelde uitvoering voor de organisatie als ze voor iedere rijder de juiste merk banden moeten neerleggen. Voordeel is wel dat een dergelijke organisatie een grote inzet kent en het doenbaar is.
     
    Laatst bewerkt: 2 jul 2013
  17. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Alleen is dat wel kofferbak verkoop, en exlusief btw.
    Iets waar een organisatie niet aan kan beginnen lijkt me.
     
  18. Johnson40

    Johnson40

    Lid geworden:
    4 mei 2012
    Berichten:
    64
    Middels 'kofferbak verkoop' zijn banden altijd voordeliger....
    Iedereen rijdt met dezelfde banden en iedereen ervaart dus dezelfde uitdagingen. M.i. dus eerlijk. Vanuit de electro ervaar ik ook dat het zo eerlijk is. Zelfs als de banden weinig grip geven. Het voordeel is dan ook dat het echt op de bestuurder aan komt: zijn stuurcapaciteiten en of hij het chassis goed kan afstellen...
    Baaninzet: het is toch redelijk dat in ieder geval de rijders zelf na hun kwali gereden te hebben baaninzetten bij de daarop volgende kwali?

    Da's mijn mening en hulde aan al die vrijwilligers die zo'n race organiseren :)
     
  19. hansdo

    hansdo

    Lid geworden:
    13 jan 2006
    Berichten:
    330
    Locatie:
    Zoetermeer
    Nee , ik heb het niet over kofferbak verkoop en waarschijnlijk ook niet het goedkoopste adres,maar de standaard Matrix is zo ongeveer de goedkoopste band die er is .
    Je zou zeggen dat de problemen voor een ieder gelijk zijn maar het is gewoon niet lekker rijden ,dus ook minder fun en dan laat je zo'n wedstrijd eerder links liggen, ook de kosten meewegend. Voor hetzelfde geld doet de organisatie zijn werk wel goed en kiezen ze voor banden waarmee je gewoon lekker kunt rondgaan want dat is toch wat we willen. Zo'n wedstrijdje in Het buitenland kost (reis/verblijfkosten) algauw meer dan 1000,- en daar wil je dan toch lol voor hebben ,bovendien zijn we niet allemaal pro's die hun auto maximaal af kunnen stellen naar de omstandigheden en de kunst 100% beheersen ook op gladde banen strak rond te gaan .
    Wat inzetten betreft had ik ook verwacht dat we gewoon inzetten zoals we gewend zijn maar de organisatie ,bestaande uit 3 man , had besloten dit niet te doen . Waarschijnlijk vonden ze het teveel werk om dat te regelen en had geen oren naar de oproep van een aantal rijders wel voor baaninzetters te gaan. (dus na het rijden gaan inzetten)
    In dit specifieke geval zet ik ook vraagtekens bij het commercieeele aspect ,als ze een 5 tal merk sponsoren hebben , 30,- inschrijfgeld , 10,- voor trainen op de donderdag , 20,- /setje banden waar is dan het sponsorgeld naar toe gegaan. Maar ik ben ervan overtuigd dat er ook evenementen georganiseerd worden waarbij de rijdersfun voorop staat ,die ga ik proberen te vinden. Ik weet wel dat ik in duitsland GP's heb meegereden waar het altijd feest was , een gezellig BB'tje op zaterdag (inbegrepen in het beperkte inschrijfgeld) en leuke sportieve wedstrijden ,is wel al een paar jaar geleden.
     
    Laatst bewerkt: 2 jul 2013
  20. petter

    petter

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    433
    Locatie:
    Hoogerheide
    Tja, vroeger was alles beter;-)
     

Deel Deze Pagina