Ik heb een Futaba 6ex waar ik op kanaal 6 (flaps) 2 servo's heb gezet met een Y-kabel ( in de vleugel zit 1 servo per flap !) , nu werken ze tegengesteld als rolroeren . Wie kan mij vertellen hoe ik de zender moet programmeren, zodat ze parallel gaan werken ?? Hoor graag, Wim Nieuwhof
Hoi, Met een standaard Y-kabel zal dat helaas niet gaan werken. Beide flap-servo's zullen op een ander kanaal op de ontvanger aangesloten moeten worden. Als je geen kanalen meer vrij hebt zou je een 'inteligente/instelbare' Y-kabel kunnen gebruiken, zoals deze: Turnigy 3 Channel Servo Speed/Direction Regulator Hierop is de richting (en snelheid waarmee de servo beweegt) instelbaar met potmeters. Groeten, Mark
je kunt de ene servo ook omdraaien in de uitsparing zul je alleen de aansturing e.d. moeten verplaatsen
of, als je handig bent, en goed kan solderen, de servo zelf ompolen. Motordraden omwisselen, en de BUITENSTE draden op de potmeter omwisselen.
Hoi Wim welkom op het forum. Ik begrijp uit je verhaal dat je flaps mee doen met je rolroeren als je kanaal 6 schakelaar omzet. Kijk eens in je handleiding pagina 20 flapperon mixing die moet je denk ik uitzetten. Als het goed is zullen je flaps dezelfde beweging maken en niet meer met je rolroeren meedraaien. Als ze da nog tegenovergesteld werken met y kabel is dit niet met je zender te corrigeren en alleen door buitenste draadjes van de servo of kabel/stekker om te draaien. Groet michel
Dat zou ik maar niet doen. Dan gaat de elektronica kapot. Nico van Kooten heeft in post 4 de juiste manier beschreven. Een andere optie is een mixer in de zender te gebruiken en 100% tegengesteld te mixen. Dit kan echter alleen als je een vrij kanaal over hebt. Als het een elektrozwever betreft zal je die niet hebben? Max
En neutraal positie moet dan opnieuw ingesteld worden met stelfschroefje. @*michel* Elektronica (huis, tuin, auto etc) is niet bestand tegen verwisselen van plus en min van de voeding. @Wim e.a., forumtipjes: Indien je leeftijdsweergave activeert in jouw MBF profiel, die altijd zichtbaar zijn links naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, rij- en zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt. En leeftijd kan een (zeer) ruwe indicatie geven van de 'kwaliteit' van jouw antwoorden. Geef ook je woonplaats of regio in je MBF profiel op, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Is handig voor verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties, drinkgelagen en wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek, of iemand die jij kunt helpen. Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.
DLG twister ll rolroeren/flaps verbinding in de vleugel Hallo , Ik heb recent een wat oudere Twister ll overgenomen. Nu zit een van de rolroeren los. Alles is ingebouwd, weet iemand hoe de constructie daarvan is gemaakt ?? Ik zie alleen een stuurstang lopen die in een rolroer loopt en daar een vreemde draai maakt ?? Ik kan de kapotte rolroer gewoon heen en weer bewegen , hij moet dus kunnen draaien en opgesloten zitten ?? Wie weet iets meer van een dergelijke constructie !! hoor graag, voordat ik de boel ga openmaken , Groet Wim.
Beste Wim, Wellicht te laat en heb je inmiddels de oplossing. Ik heb hetzelfde probleem opgelost door een reverser te plaatsen tussen de servo en de y-stekker. Het tegengesteld draaien is zo opgelost. Met vriendelijke groet Rene