Epoxy romp voorbereiden op spuiten.

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door Lindert, 11 jul 2013.

  1. Lindert

    Lindert

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    1.500
    Locatie:
    Belgiƫ
    Ik heb een romp van een Graupner DG100, deze wil ik graag volledig herspuiten. Er zitten enkele scheuren rond de cockpit hoe vul ik deze het best op ?

    - Welke verf heb ik nodig ?
    - Hoeveel lagen kan ik het best gebruiken ?
    - Welk plamuur kan ik het best gebruiken ?
    - Waarmee kan ik de scheurtjes opvullen ?
    - Moet ik de romp helemaal kaalschuren ?

    Ik heb nog nooit een epoxyromp gehad, laat staan herstellen.

    Groetjes

    Lindert
     
  2. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Bij een GRP romp moet je onderscheid maken tussen de romp zelf, met de glaseefsels en de toplaag, bij polyester gelcoat genoemd, terwijl dit bij epoxy vaak ook gewone dunne hars is.
    Zitten de scheurtjes diep in de romp dan moet de romp op die plaatsen aan de binnenzijde versterkt worden met epoxy en glasweefsel, anders komen ze zeker terug.
    Vervolgens de scheurtjes aan de buitenzijde iets V vormig uitslijpen, zonder het glasweefsel te beschadigen!.
    De V groefjes dan vullen met epoxy plamuur (polyester plamuur hecht niet goed op epoxy!)
    Alles goed gladschuren, dit kun je nat met waterproof doen maar dan moet je de romp hierna goed laten drogen (meerdere dagen!).
    Meestal is het niet nodig om alle oude verf te verwijderen, maar in sommige gevallen kan de nieuwe verf de oude verf "aanvreten", zodat je een rimpelachtig oppervlak krijgt, dit hangt af van de gebruikte verf.

    Afwerken kan op 2 manieren:
    1) met 2K PU verf, die heeft meestal geen primer nodig en is brandstof bestendig (in jouw geval niet nodig)
    2) Met gewone spuitbussen verf, dit moet in meerdere lagen.
    a- zeer dunne laag kunststofprimer, even kort laten drogen en dan
    b- spuitplamuur, na uitharden goed schuren.
    c- kale plekken weer even dun in de kunsstofprimer.
    d- en dan de kleur, beste is 2 lagen, is de eerste laag netjes dan kunje de 2e laag nat in nat spuiten (dus na enkele uren drogen)
    Maar zie je nog foutjes in de eerste laag dan moet je die 24 uur laten drogen en weer schuren om de foutjes weg te werken, en pas hierna de 2e laag spuiten.

    Belangrijkste is dat je moet begrijpen dat een verflaag nooit fouten zal verbergen maar altijd juist beter zichtbaar zal maken.
    Vaak denk je, een klein gaatje in de eerste laag, die vul ik wel op met een dikkere 2e laag, maar dan krijg je zakkers terwijl het gaatje nog zichtbaar is!
    En zakkers kun je pas wegschuren na meerdere dagen drogen, dus ben je nog veel meer tijd en geld kwijt!

    Succes Willem
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De Graupner rompen hebben een kleurlaag van vorgelat, oftewel verdunde polyester.
    Zoals al geschreven is, diepe scheuren of gekraakte romp van binnenuit versterken met glasweefsel en epoxyhars.
    Wel eerst opruwen en ontvetten.
    De buitenkant is het mooist te plamuren met epoxyplamuur.
    Je kan er ook nog voor kiezen om je eigen plamuur te maken, epoxyhars indikken en vullen met microballoons.
    Dan zou je de buitenkant, als ie glad is, kunnen spuiten met vorgelat en daarna polijsten.
    Of gewoon met autolak, dat gaat ook prima.

    Je moet om te beginnen een hoop spul kopen.
    Je kan er ook voor kiezen iemand je romp te laten repareren.
    Een specialist op dit gebied is Fred op dit forum.
    Modelbouwforum.nl - Bekijk profiel: fredmens

    Ik denk dat het goedkoper en sneller is om hem dit te laten doen.
    Je kan daar dan ook nog het een en ander leren.
    Hij woont in Limburg dus niet zo heel ver van Belgie.

    GJ
     
  4. Lindert

    Lindert

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    1.500
    Locatie:
    Belgiƫ
    Ok bedankt, hier heb ik weer wat van geleerd. De bedoeling is om deze romp deze winter aan te pakken.
     

Deel Deze Pagina