Mijn vlieg ervaring van vandaag

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Willem P, 29 jun 2009.

  1. bluefalconholland

    bluefalconholland

    Lid geworden:
    6 jun 2007
    Berichten:
    1.121
    Locatie:
    den helder
    Vanmorgen heerlijk spelen met wilde scholeksters in vlucht

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. piccolopup

    piccolopup Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    8 sep 2004
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Menaam
    Geweldig!
    Maar heb je wel eens een groep tamme scholeksters gezien! :)
     
  3. bluefalconholland

    bluefalconholland

    Lid geworden:
    6 jun 2007
    Berichten:
    1.121
    Locatie:
    den helder
    Jaha, daar heb je wel gelijk in maar veel filmopnames van vogels die meevliegen zijn met de hand grootgebracht. Sterker nog, ik ken geen andere opnames waarbij wilde vogels vrijwillig met je meevliegen....
     
  4. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Geen opnames maar wel vaak zat gezien hoor. Ik heb vandaag met 2 m/s wind de Alula op het duin gevlogen. De meeuwen begrepen er geen reet van, een voor een kwamn ze er even naast hangen maar de Alula vliegt te langzaam voor ze dus ze konden er niet bij blijven haha!

    Heerlijk een half uurtje weg kunnen knuppelen maar de beloofde windkracht 3 stond er niet dus alleen met de Alula gevlogen.
     
  5. piccolopup

    piccolopup Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    8 sep 2004
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Menaam

    Maakt niet uit hoor ik geniet er net zo goed van, maar ik kon het niet laten.....
     
  6. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Gisteren had ik een nogal wisselende ervaring. Ik zou mijn E-flite Mystique invliegen, maar een vriend zag dat één vleugel getordeerd is (buitendeel vleugel, tip omhoog getordeerd). Ondanks de aanmoedigingen om toch maar te gaan vliegen (kan makkelijk!) heb ik het niet gedaan en wil ik eerst de vleugel recht trekken. Een vliegtuig zijn eerste vlucht geven zonder wind en met een omhoog getordeerde tip klinkt mij niet lekker in de oren.
    Tijdens het onderzoeken van de vleugel is mijn zonnebril van mijn shirt geschoten (even los in de hals gehangen) en ben ik erop gaan liggen of staan. Zonnebril van €200+ helemaal naar de #$%#^&.

    De lucht trok inmiddels aardig open en ik heb nog een vlucht met mijn Ka-7 gemaakt. Het was goed thermisch en ik heb het model naar schatting tegen de 400m hoog gebracht. Aangezien ik niet zo'n held ben met enorm hoog vliegen ben ik de bel uitgegaan, en tegen de tijd dat ik bijna beneden was gaven mijn ogen er ook wel de brui aan zonder zonnebril. Het laatste stukje nog even genoten van het geluid van de Ka-7. Hij produceert exact hetzelfde soort licht-valse gefluit als 1:1 houten zwevers. Schitterend om te horen. Na een geslaagde landing hield ik zo toch nog een goed gevoel over aan deze middag.
     
  7. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    Na een geslaagde landing hield ik zo toch nog een goed gevoel over aan deze middag.


    Hallo Raymond,

    knap dat je dit soor shit positief blijft benaderen:thumbsup:


    Wat voor soort vleugel heeft de Mystique, dat die kan torderen?

    groet


    Terence
     
  8. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Gewoon een houten vleugel, voor de ligger ingedekt. Ik heb het vanmiddag nagekeken op de eettafel, en het buitenpaneel was inderdaad enkele graden getordeerd. Ik heb het met de fohn weer aardig recht gekregen, hopelijk zat alle spanning in de folie en niet in de constructie zelf.

    Vanavond heeft de Mystique alsnog gevlogen. Ik had even nodig om alles lekker afgesteld te krijgen, maar nu vliegt het model prima. Lekker langzaam en blijft in de bocht met handen los, prima thermiek eigenschappen. Toch loopt de snelheid lekker op als de neus licht gedrukt wordt. Ik denk dat dit (ondanks enkele nare problemen, die overigens wel vrij eenvoudig op te lossen zijn) een leuk model gaat zijn dat best vaak in de kofferbak zou kunnen belanden.

    Verder nog een mooi momentje met de Ka-7 vandaag. Gisteren heb ik al zo genoten van het geluid, dat exact als een echte houten zwever klinkt. Vandaag heb ik een gat in de vleugel gerepareerd (insnijding voor een remklep servo vervanging, gat moest nog dicht). De vleugel heeft daarvoor een tijdje buiten in de zon gelegen. Toen ik de vleugel terug in de zak deed snoof ik een lucht op die mij meteen weer terugbracht naar de cockpit van een Ka-7/Ka-8/ASK-13 op een zonnige dag. Echt exact dezelfde lucht. Frappant hoe je zo'n lucht meteen kunt plaatsen en hoe het herinneringen op kan roepen. De combinatie hout/doek/spanlak/verf produceert in het klein dezelfde lucht als in het groot, leuk.
     
  9. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    bijzonder die Ka 7 herrineringen:p

    Terence
     
  10. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Dit was vandaag het resultaat van mijn zwever veel te lomp uit een duikvlucht halen, omdat ik "even" iets uit mijn lipo koffertje ging pakken, terwijl ik aan het vliegen ben.
    [​IMG]
     
  11. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    dat is ff zonde:rolleyes:

    en nu?

    Terence
     
  12. 00Steven

    00Steven

    Lid geworden:
    27 mrt 2009
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Zonnegem , Oost-Vlaanderen , België
    DG300 3m or not

    Vandaag leuk gevlogen met een kist die al een aantal jaar op de kast van mijn vader lag. Na wat kleine opknap werkjes, het zwaarte punt op 1/3 van de vleugel gelegd te hebben en wat uren met de zender aan de slag .

    Misschien weet er iemand welke kist dit is. wij dachten dat het een DG300 is.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarnaast vraag ik me af of het nuttig is om de rolroeren nog als welfkleppen te gebruiken in verschillende vliegfases ? ze staan nogal ver op de tippen.

    [​IMG]


    de kist is behoorlijk zwaar ik schat 2.5 tot 3kg maar ze vloog vandaag wel goed tijdens de derde vlucht. Na twee motorstarts mooi 15min gevlogen tot de zoon (3jaar) dringend moest plassen.

    De eerste vlucht liep gelukkig nog redelijk goed af. bij een te laag ingezette landing raakte ik vermoedelijk net met het afdek kapje van de rolroer aansluiting de veld afsluiting. behoorlijke smak maar geen stukken. Goed gebouwd (met dat gewicht mag dat ook. Na snel het richtings roer met wat scharnier tape vast te zetten, alle uitslagen te verminderen en meer differentieel in te stellen weer de lucht in. Na de tweede vlucht weer alle uitslagen verminderd en dan ging het goed.

    Wat deze kist ook is ze is zwaar vliegt vrij snel maar laat ook mooi zien waar ik moet zijn.

    Mocht iemand weten welke kist het is laat het me dan ff weten misschien ook het zwaartepunt even laten weten nu vlieg ik hem op 7cm

    groeten Steven
     
  13. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Nu zal ik even op zoek moeten naar een ARF electrozwever voor de rest van dit seizoen, en dan van de winter weer een twee-asser bouwen. Gelukkig heb ik nog een paar vintage bouwdozen.
     
  14. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Het is een ASH 26 en wel van Graupner. De kist is sinds 1998 bij Graupner in het programma.
    Vliegfases programmeren is niet zinvol voor deze kist. Hij leent zich daar niet voor.
    Het zwaartepunt mag eerst eens naar 80mm, is nu te voorlijk. Wel eerst goed het instelhoekverschil nameten, dat moet bij deze kist rond de 1,5 graden liggen.
    Succes ermee het is een super kist. Ik kan het weten want ik vlieg er al jaren mee.

    Gisteren trouwens nog met een ooievaar in een bel gehangen. Dat is toch wel weer een belevenis.

    Groeten, Maarten
     
  15. astonia

    astonia

    Lid geworden:
    12 sep 2008
    Berichten:
    165
    Gisteren ook genoten, maar ben nog beginnend zwever. Via dit forum een Robbe ASW 15 gekocht en al een keer gecrashed nadat de vleugels op grote hoogte het toestel verlieten. Echter het is gelukt om de zwever te repareren.

    Gisteren wederom bijna de vleugels kwijt, dus die ga ik nu aan elkaar vast lijmen.
    De tweede lipo geen perfect. Hij ging hoger en horen. Leuk om te zien dat vogels mee vliegen als je in een bel gaat hangen. Na 30 minuten toch maar proberen de zwever naar beneden te halen, wat met moeite lukte door de thermiek. Uiteindelijk na ruim 32 minuten weer aan de grond en slecht 14% accu capaciteit gebruikt :cool:
     
  16. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.397
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
  17. Gert Mulder

    Gert Mulder

    Lid geworden:
    27 feb 2009
    Berichten:
    416
    Locatie:
    Oostenrijk, Zell am See
    Vandaag met Piet en Gerjan in Grossarl gevlogen.
    Pow wat een thermiek, overal ging het omhoog, was weer een super dag. Vanavond maar even weer de BBQ aansteken, wat is het leven toch slecht (morgen het filmpje).

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. Gert Mulder

    Gert Mulder

    Lid geworden:
    27 feb 2009
    Berichten:
    416
    Locatie:
    Oostenrijk, Zell am See
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Zucht, zit ons maar weer lekker te maken. Sadist!
    Op onze dijken ligt geen sneeuw maar ...
    ;-)
     
  20. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    En volgende week weer.
    En de week erna weer. :D
     

Deel Deze Pagina