Gemodificeerde Thermy voor F5J

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Willy Swart, 17 jul 2013.

  1. Willy Swart

    Willy Swart

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Voorst
    Een paar weken geleden liep ik tegen de F5J klasse aan. Ik heb me opgegeven voor de clinic maar kwam ook tot de conclusie dat ik eigenlijk niets had om mee te oefenen. Even snel een model kopen gaat me wat te ver. Daarvoor moet ik eerst meer inzicht in de klasse hebben.

    Dan maar iets zelf bouwen? M'n oog viel op de Thermy uit FMT 2011-10, wat draadjes gelezen, globaal ingeschat dat de bouwkosten niet exorbitant zullen zijn dus maar besloten er "even" een te bouwen.

    [​IMG]

    De freesset frees ik zelf. Maar dan moet dus eerst freesfiles gemaakt worden. Op basis van de FMT tekeningen bovenstaand model getekend. Het profiel is aangepast naar MH32. Staart gaat de kruisstaart worden.

    Wat ik nog overweeg om aan te passen is het volgende. Neus verlengen. Voor de F5J kan m.i. een klein accupakket toegepast worden. Dat tezamen met de t.o.v. de V-staart zwaardere kruisstaart zou wel eens een zwaartepunt probleem kunnen vormen. En ik heb iets tegel lood in een elektromodel.

    Andere mogelijke wijziging is de romp wat slanker maken. Maar dat zal niet echt veel winst in vlieggedrag opleveren verwacht ik. Zal wel opgeschoven worden naar een volgende versie.

    Het stabilo wil ik zodanig veranderen dat hij met één stuurkabel aangestuurd kan worden in plaats van met een v-aansturing zoals in het origineel.

    **********************************************************************************

    Het resultaat van de houtbouw is te vinden vanaf http://www.modelbouwforum.nl/forums/3064698-post26.html

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 8 aug 2013
  2. Willy Swart

    Willy Swart

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Voorst
    Vleugel is uitgewerkt

    De freesdelen van de vleugel lijken compleet. De neus is 40 mm langer gemaakt. Is een gokje. Ik hoop hiermee wat ruimte te krijgen om het zwaartepunt goed te kunnen krijgen. Daarnaast is de romp circa 10 mm minder hoog gemaakt en circa 10 mm smaller op het hoogste/breedste punt. Als de rompspanten getekend zijn kan ik beter nagaan of lipo's e.d. er in passen. Hieronder de status.

    Gisteren het bericht gekregen dar de F5J workshop op 10 augustus is. Dat wordt dus haasten om dit voor die tijd af te krijgen.

    [​IMG]

    Een vraag. Ik ben op zoek naar goede en betaalbare vleugelservo's. Wat ik veel lees zijn S3150 servo's van Futaba. Maar die vind ik nogal prijzig voor dit probeersel. Is er een betaalbaar alternatief? Is de Turnigy TGY-S712G bruikbaar in de vleugel?
     
  3. robertboxhoorn

    robertboxhoorn

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    1.970
    Locatie:
    emmeloord
    Waarom wil je mh-32 gebruiken? Is het standaard profiel te dik? Eventueel kun je ook wel kijken naar een profiel van marc drela in de ag-serie die schijnen het ook goed te doen.

    Standaard word de thermy gevlogen met 4x 9gr servo's die prima zijn maar alsje het beter wil kun je bijv. D60 doen en maak je een 2s setup dan kun je een opto esc kopen en zo gewicht van de bec winnen.

    Dymond d47 en d60 zijn high voltage dus die kun je direct aan de 2s lipo koppelen en de nieuwe ontvangers kunnen dat ook
     
  4. Willy Swart

    Willy Swart

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Voorst
    Mijn ervaring met het SD7037 profiel op m'n Sharon zijn erg goed. Maar wat ik her en der lees is dat het MH32 profiel zich beter gedraagt bij wind. En dat hebben we in Nederland nogal eens. En ja, het is wat dunner dan het SD7037 profiel, wat spitser en ietsje meer hol. Maar eerlijk gezegd is het een probeersel. Eens kijken hoe dat vliegt.

    Als de HXT-900's voldoende zijn, dan ben ik klaar. Die heb ik nog liggen. Ik was bang dat de trekkracht van 2.5 kg niet voldoende zou zijn.

    Als aandrijving wil ik er een Hacker A30-14L inzetten die ik nog heb liggen. Met 3S 2200 MAh.
    En een 5A UBec denk ik voor de servo's.
     
    Laatst bewerkt: 18 jul 2013
  5. robertboxhoorn

    robertboxhoorn

    Lid geworden:
    10 sep 2009
    Berichten:
    1.970
    Locatie:
    emmeloord
    Perfecte motor die hacker, die heb ik ook alleen is er even een punt om bij op te letten:
    Het opstarten van de motor gaat eigenlijk niet goed met regelaars van dymond en andere merken die niet van hacker zijn. Wat de motor dan doet bij het opstarten is gaan trillen zoals een motor waar een fase ontbreekt, dit kan best vervelend zijn als je laag boven de grond toch nog even gas wil geven. Bij rustig gas laten opkomen gaat het meestal gewoon goed maar toch geef ik voor de zekerheid nooit gas los met deze motor.

    Succes!
     
  6. swilkens

    swilkens

    Lid geworden:
    31 mrt 2011
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Sneek, Friesland
    Ik heb zelf de standaard Thermy gemaakt met verwijderbare v-tail. Met een motor van 165 gram heb ik een 3s LiPO van 200 gram nodig om het model juist te balanceren. Hierbij zit de batterij zo ver mogelijk naar voren.

    Mogelijk geeft dit een indicatie voor je neus aanpassing.
     
  7. Willy Swart

    Willy Swart

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Voorst
    Voor de Hacker motor heb ik een bijbehorende 40A Hacker regelaar. Moet dus goed gaan.

    Wat betreft het zwaartepunt heb ik wel hoop dat het goed komt. De staartboom wordt ook wat smaller, dus lichter, neus 40 mm langer dus de motor 40 mm naar voren. Kruisstaart wordt wat zwaarder. Maar dit alles inschattend denk ik dat het wel goed komt.

    Als ik alles teken kan ik in het tekenpakket het zwaartepunt laten uitrekenen. Maar ik was niet van plan alles te tekenen. Alleen de te frezen delen. Rechte delen snij ik wel. Ook de rondingen in de vorm van de romp teken ik niet. De schaaf/vijl erover heen bij het bouwen gaat een stuk sneller.
     
  8. Lindert

    Lindert

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    1.500
    Locatie:
    België
    Als dit model dan met succes ingevlogen wordt, Kunnen wij dan ook een evt freespakketje bemachtigen via jou ?

    Groeten

    Lindert
     
  9. Willy Swart

    Willy Swart

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Voorst
    Tja, moeilijke vraag.

    Ik pak dit tekenwerk recht toe recht aan op. Ik teken alleen de dingen die ik wil gaan frezen. Daarnaast wat zaken die nodig zijn om de te frezen onderdelen te kunnen tekenen. Er van uitgaande dat als ik een half uurtje een vijltje pak ik alle onderdelen wel passend heb.

    Als tekening heb ik niet meer nodig dan een globaal vleugelplan waar de centerlijnen van de ribben op staan.

    In het verleden heb ik wel eens freespakketjes van modellen gemaakt. Maar doordat ik ook gewoon alles regulier moet inkopen zijn de kosten vaak niet echt veel lager dan in de handel verkrijgbare pakketjes. Dus verheug je op voorhand niet op een exorbitant lage prijs.

    Maar ik ben best bereid om in één keer een aantal pakketjes te frezen, mits dat zinvol is. En dat kan ik eigenlijk pas beoordelen als het prototype klaar is.
    Dus, naar ik hoop: na 10 augustus.....
    Wel in 2013 :) bedoel ik.

    Dan zal ik wel op dit onderwerp terugkomen.

    Willy
     
  10. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Eibergen
    Denk eens aan een spoiler de EON komt goed mee alleen zie je dat hij bij de landing een rem mist en daar loopt hij dan punten mis.

    Misschien is de bubble dancer een idee en dan ipv een gfk romp een doos romp.
     
  11. Willy Swart

    Willy Swart

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Voorst
    De Thermy heeft van origine rolroeren en flaps. Dus een landing met de kleppen in butterfly stand is mogelijk.
     
  12. Willy Swart

    Willy Swart

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Voorst
    Ik heb overwogen om de vleugel op te rekken met 20% naar een kleine 3m en er dan een knik in zetten. Maar dat is wel erg veel in één keer. En de prob;lemen metd e strkte van de vleugel in houtbouw nemen dan ook toe. Maar 't kan en dan krijg je iets á la Bubble Dancer.

    De gemodificeerde Thermy kan ik denk ik in een paar weken in elkaar zetten. Zitten geen spannende onderdelen in. En levert hopelijk een model op waar ik nog wat F5J ervaring kan op doen dit jaar.

    Dus het in tijdpad "ik wil hem vrij snel hebben" zijn een aantal opties vervallen.
     
  13. Willy Swart

    Willy Swart

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Voorst
    Alle te frezen onderdelen zijn nu wel zo'n beetje getekend. Zie hieronder ter beeldvorming.

    [​IMG]

    Ik heb de spant voor de vleugellist wat naar achteren gezet. De neus van de vleugel komt nu tegen het spant aan i.p.v tegen de balsa romp zijkanten. De overgang van staart, stabilo en kielvlak samenstellingen zijn voorzien van pasgaten en lipjes zodat het recht in elkaar gezet kan worden.

    Het linker en rechter hoogteroer hebben nu een rechte lijn. Kan op één punt aangestuurd worden. Het oppervlak van het stabilo en de roeren is gelijk aan het origineel gebleven, dus het vlieggedrag zal niet echt veranderen.

    Alle onderdelen van stabilo en kielvlak ga ik frezen. Heb ik zodanig getekend dat ze als een puzzel in elkaar vallen en zonder tekening in elkaar gezet kunnen worden.

    Al met al: er is denk ik geen onderdeel meer gelijk aan het origineel.

    Volgende stap is de onderdelen op de freesplaten zetten en de freesprogramma's maken.
     
  14. Willy Swart

    Willy Swart

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Voorst
    De onderdelen gefreesd

    Alle onderdelen verdeel ik nu over de beoogde frreesplaten. De wingtip is origineel uit 8 mm balsa. In de diverse bouwverslagen las ik dat dit te dun was. Bleek ook tijdens het tekenen. Ik maak het uit 2x5mm. Kan m'n freestafel ook beter tegen. Ik hou zo'n 6 mm aan als maximum dikte,

    [​IMG]

    Van deze tekening maak in een doorsnede vlak boven het vlak waar alle onderdelen op gepositioneerd zijn. Deze doorsnede gebruik ik om de freesfiles te maken. Her lijkt omslachtig, maar het geeft een perfect. foutloos uitgangspunt om vanaf te frezen.

    En als het dan gefreesd is ziet het er zo uit.

    [​IMG]

    En dan nu bouwen. Na het frezen zag ik dat ik rib 2 tweemaal gemaakt had en rib 3 niet. Is niet te zien op het screenshot, dat heb ik al aangepast. Wordt dus nog wat nawerk. Maar er zal ook nog wel een servoplankje moeten komen en....
     
  15. Bmstar

    Bmstar

    Lid geworden:
    17 aug 2012
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Noord-Brabant(NL)
    Dit word interessant :) Mooi werk !!
     
  16. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ha Willy
    Leuk dat je ook mee komt doen!!!
    Even een paar opmerkingen waar je misschien je voordeel mee kunt doen:

    Aangezien je motor na uiterlijk 30 seconden wordt uitgeschakeld als je dat zelf al niet eerder hebt gedaan is 2200mAh wel erg veel. En dan vooral veel gewicht.....Veel mensen vliegen met 1000 of 850mAh pakketten, meestal is dat voldoende voor 3 starts. Aangezien je tussen de rondes tijd hebt om je accu weer even bij te laden heb je echt niet meer nodig, zeker als je 2 accu's bij je hebt.

    Iets om even héél goed op te letten:
    De Unilog2 heeft F5J firmware waardoor je slecht één keer de motor in kunt schakelen. Zodra je gas geeft kun je wel gewoon meer en minder gas geven maar als je het gas dicht doet, kun je de motor daarna niet meer starten. Je moet daarvoor eerst de accu loskoppelen.
    Dat betekent dat je dus niet net voor de start even moet proberen of de motor het doet - en dat een haperende motor knap vervelend kan zijn. als je het gas namelijk dicht doet moet je de accu losmaken om een nieuwe poging te doen. Motor moet daarom echt betrouwbaar in één keer aanlopen.
     
  17. Willy Swart

    Willy Swart

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Voorst
    Benodigde materialen

    In een pb heb ik de vraag gekregen welek materialen, behalve de freesset nog meer nodig zijn. Een kopie van de tekst uit het artikel in FMT:

    Balsa, 2 mm: 9 struks
    Vuren latjes, 5x3 mm: 9 stuks
    Eindlist, 6x40 mm: 3 stuks
    Balsa, 3 mm: 2 stuks
    Balsa driehoek, 6x6 mm: 4 stuks
    Balsa driehoek, 12x12 mm: 2 stuks
    Balsa latje, 5x5 mm: 1 stuk (vervalt, ik frees het hele stabilo en kielvlak)
    Beuken rond , 6 mm: 1 stuks
    Vleugel bevestiging, Stahl, 6 mm + 4 mm met passende messing buizen
    Bespanning, b.v. folie Oralight en/of Oracover

    Wat ontbreekt in dit overzicht (tot op heden tegengekomen):
    Balsa 4 mm, 1 stuks voor de neuslijst
    Magneetjes voor de kapbevesting en b.v. beuken of koolstsof rond 3 mm.
    Diverse kleinere delen als vleugelbouten, stuurstangen, hevels e.d.
     
  18. Willy Swart

    Willy Swart

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Voorst
    Alle onderdelen voor het stabilo staan op onderstaande foto. Ook de liggers heb ik op maat gefreesd en inkepingen in de lijsten.

    [​IMG]

    Dit kan dus als een puzzel in elkaar gelegd worden. En na wat secondelijm zit het in elkaar.

    [​IMG]

    Hier de onderdelen voor het kielvlak.

    [​IMG]

    En dat weer met secondelijm vastzetten.

    [​IMG]

    Waarna het geheel er als volgt uitziet.
    [​IMG]

    Totale bouwtijd, inclusief het verwijderen van frees lipjes: minder dan een half uur.
     
  19. Willy Swart

    Willy Swart

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Voorst
    Lijkt me erg leuk. Ik baal er van dat ik dit de afgelopen jaren gemist heb. Maar op de een of andere manier is het F5J gebeuren helemaal aan mij voorbij gegaan.

    Heb ik me gerealiseerd. Ik heb nog 1300 mAh 3S pakketten, maar daarmee haal ik de maximum stroom voor de Hacker niet. Kleiner kan ook maar dan met een 30C pakket. Vergt nog even wat uitzoek werk.

    Je beantwoord hiermee een vraag die ik voor de workshop bewaard had :)
     
  20. Willy Swart

    Willy Swart

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Voorst
    Bouw van de romop

    De gefreesde onderdelen van de romp uitgezocht,

    [​IMG]

    Niet verlijmd in elkaar gezet om te passen.

    [​IMG]

    De linker en rechter zijkant worden voorzien van driehoekslijsten en een vuren 5x3 latje.

    [​IMG]

    Nadat linker en rechterhelft aan elkaar zijn gezet middels de spanten wordt de onderkant beplankt. Let op bij het aan elkaar zetten dat de romp recht wordt en niet tordeert.
    Tijdens het beplanken van de onderkant houd ik bij voortduring gewicht op de samenbouw. Dit zorgt er voor dat de basisplaat voor het stabilo en de spant waar in de vleugelpennen vallen evenwijdig zijn.

    [​IMG]

    De kap wordt op de romp gebouwd. Ik zet er eerst de magneten in en dan bouw ik het samen.

    [​IMG]

    Vanuit een andere hoek.

    [​IMG]

    En dit is dan de romp. Achterkant boven van de staart is nog niet ingedekt. Er moeten eerst nog stuurkabels is. Doe ik later.

    [​IMG]

    Met de kap er af.

    [​IMG]

    En vanuit een andere hoek.

    [​IMG]

    En dan ben ik zover.

    [​IMG]

    Totaal heb ik aan de romp ongeveer een uur of acht aan besteed aan de bouw van de romp verspreid over twee dagen.
     

Deel Deze Pagina