De bouw van de Smit Mississippi, Schaal 1:25

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door wiggie, 13 jul 2009.

  1. marco.b

    marco.b

    Lid geworden:
    16 dec 2012
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Utrecht
    Als ik het snap, dan is het wel heel mooi! Maar als het motortje draait, hoe doet u dat met de stroomdraatjes? Ik ben heel benieuwd naar het resultaat!

    Marco
     
  2. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Wiggie,

    De motor in de trommel van een (sleep)lier is inderdaad een prima idee en binnen de MailLine-vloot zijn ook diverse schepen uitgerust met dit principe. Op zich werkt het allemaal naar volle tevredenheid, maar als er flink kracht op de sleepdraad komt te staan wil de boel nog wel eens door de vertraging van het motortje heen getrokken worden en wordt de sleepdraad onbedoeld gevierd. Nu hebben wij relatief kleine motortjes in de sleeptrommels zitten, maar ook de aandrijfmotoren zijn een "klein" beetje kleiner dan die "beesten" die jij in de machinekamer hebt staan..... :???:

    Groetjes, Danny.
     
  3. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Ik heb gelukkig de ruimte voor een iets sterker motortje Danny.
    En de rem moet de trommel tegen gaan houden tijdens het slepen. Als ik die werkend krijg tenminste.

    Hier dan de bouw van de trommel.

    Omdat de motor in de trommel komt kon ik deze niet uit een stuk maken en om er in de toekomst onderhoud aan te kunnen plegen wil ik het demontabel houden.

    Hier alle onderdelen bij elkaar. Het bestaat uit een centraal middendeel met twee deksels, een daarvan zit er al op, en de motorfundatie met motor.

    [​IMG]

    Andere zijde van het middendeel

    [​IMG]

    Het motordeel waardoorheen de draden van de motor komen. De draden komen uit in de 'tandwielkast'.

    [​IMG]

    Achterste deksel en de flens naar de kast erop geschoven.

    [​IMG]

    Doorvoeren van de draden in de motorfundatie, gepiel.

    [​IMG]

    En in elkaar.

    [​IMG]

    En als laatste het middendeel en voorste deksel erom heen. De motoras wordt dmv een madeschroef geborgd op de uitgaande as die op zijn beurt de trommel aandrijft.

    [​IMG]

    En om het onderhoud te kunnen plegen zijn de deksels geschroefd. Hier moeten nog verzonken kopjes in komen. Had ik even niet voorhanden.

    [​IMG]

    Hopelijk is het zo iets duidelijker.
     
  4. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.277
    Locatie:
    Turnhout belgie
    en dit is de eerste keer dat je zoiets in elkaar knutselt ??????
    knap staaltje machine bouw en denkwerk.

    vgr
    Marc
     
  5. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Dank je voor het compliment.

    Dit is wel de eerste winch die ik maak maar niet het eerste technische project hoor.

    Nog even een totaalplaatje en een filmpje van het draaien op 6 volt. Het geheel moet nog inlopen dus er zitten nog wat zware puntjes in de rondgang.

    [​IMG]

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. Bart Cornet

    Bart Cornet

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Haarlem
    Netjes William!
     
  7. bocdan

    bocdan

    Lid geworden:
    8 aug 2009
    Berichten:
    1.122
    Locatie:
    roermond holland
    sleep lier

    Wiggie.

    WOUW, niet normaal!! Een GROOT compliment.:yes::yes:
     
  8. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Mooi William! Dat ziet er behoorlijk "echt" uit en loopt ook schitterend.

    Kan je me uitleggen hoe je die motor hebt vast gezet in zijn behuizinkje? Dat ontgaat mij namelijk nog een beetje met deze foto's.
     
  9. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Een beetje lijm doet wonderen. De as moet nog vastgelijmd worden trouwens. Dat kan pas als alles klaar is.
     
  10. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Alweer knap werk.
     
  11. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    De reepgeleider deels in elkaar gezet en getest.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]



    Het werkt maar de verhouding tussen geleiden en inhalen en vieren mag nog wat groter. Het geleiden gaat nu nog te snel in verhouding tot het aantal omwentelingen. Dat los ik dmv snelheidsregelaars en een mixer in de zender op.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Zeer onder de indruk. Heel mooi gemaakt, ga ik onthouden.
     
  13. Bert Kroes

    Bert Kroes

    Lid geworden:
    6 mrt 2005
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Farmsum (Delfzijl)
    HALLO William
    ziet er goed uit komt er nog een buisje over de draat gelijder voor de sleepdraat
    anders op en duur gaat de sleepdraat ravelen van de schroefdraat. maar mijn complumenten? heb je zo bie zo
     
  14. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Dank jullie wel.

    De reepgeleider is hier nog maar deels in elkaar gezet. Puur om te bekijken of alles het doet.
    Er komt aan de onderzijde nog twee rollen die verticaal staan om de draad naar de trommel te geleiden.

    Een vraag aan de kenners. Wat is normaalgesproken een gangbare maat qua diameter voor de sleeptros die op de trommel zit? (ik praat over het 1:1 model)
     
  15. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    36 mm. William!

    (Edit) : dan hebben we het over de sleepdraad !
     
  16. bocdan

    bocdan

    Lid geworden:
    8 aug 2009
    Berichten:
    1.122
    Locatie:
    roermond holland
    draad diameter

    Wiggie.

    Op de sleepboten waar ik op gevaren heb, was dat 7 duim, er word zo wie zo rekening gehouden met het aantal pk. van het schip.
    Ik meen me te herrinneren dat de Zwarte Zee 9 duim had.
     
  17. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Meneer Bocdan, ik weet niet op welke sleepboot U heeft gevaren maar ik geloof niets van Uw verhaal !
    Of U moet zich vergissen met een sleeptros of rekker, dan zit U aardig in de buurt met 9" ofwel 22,5 cm.

    De Ievoli Black heeft sleepdraden van 71 mm. diameter voor z'n 10.000 PK. met een paaltrek van 123,1Ton
    ETV Dutch Coastguard
     
  18. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)

    Oohjah Sjoerd, wanneer ga jij zo'n klein slepertje bouwen dan? :D

    7 duim is echt absurd!! Tegenwoordig zijn de draadsterktes sowieso al velen malen hoger als op de oude slepers.
    Op mijn Multratug zit voorop 2x220 meter 60 mm Lankoforce lijn, achterop 750 meter 54 mm Euroneema staaldraad. En dat is voor een houdkracht van max. 200 ton!

    Gr.
    Pim
     
  19. bocdan

    bocdan

    Lid geworden:
    8 aug 2009
    Berichten:
    1.122
    Locatie:
    roermond holland
    sleepdraad

    Ik weet niet of je weet, of wat je bedoeld, een rekker was gemiddeld 21 duim, dat zijn allemaal omtrek maten.
    En dan is 7 duim heel normaal, ik geloof niet dat je ooit een sleeptros van een Zeesleper gezien hebt.

    Een voorloper was dunner, en was meestal een cobra hennep en staal doorelkaar.
    Dan had je manilla rekker, of een nylon rekker, de Manilla was dikker, dat zijn die 21 duim.

    Ik weet niet precies hoeveel een duim is, maar ik dacht rond de 2 cm, dat zou dan een omtrek van 14 cm zijn, veel ??? ik denk het niet.

    Maar ik hou me open voor sugesties, het is tenslotte alweer 50 jaar geleden.
     
  20. speedy bob

    speedy bob

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    550
    Locatie:
    Jabbeke W-Vl Belgiƫ
    Een duim (inch) is 25,4 mm.

    De een spreekt over omtrek, de ander over diameter, dit zijn 2 verschillende afmetingen !
     
    Laatst bewerkt: 2 aug 2013

Deel Deze Pagina