Multiplex Funcub 2010

Discussie in 'Watervliegen' gestart door Mijnheer Rob, 9 feb 2010.

  1. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Hoi Hugo, ik heb servo op drijver zitten, net boven het water dus. Alle kieren van servo dicht laten vloeien met dunne secondelijm, behalve de uitgaande as natuurlijk. Servo op kop, dan helpt zwaartekracht met het eruit laten lopen van water mocht dat er toch in komen.
    Servo heeft al veel water voor kiezen gehad, tot nu toe geen enkele probleem. Gewoon goedkope HK servo.

    Hierrrrrrrrrrr wat meer info.
    er zijn meer oplossingen, sommige bouwen servo in toestel of linken naar richtingsroer (mechanisch). Mij leek dit de simpelste en lichtste oplossing.


    Jup, sorry :oops: , wil is er wel, maar het kan niet meer. Zo langzamerhand ook niet meer te doen om alles wat er laatste jaren gepost is nog te verwerken mocht de optie er weer komen (Robert heeft me ooit verteld dat het wel weer terug zou komen, nog niet gelukt blijkbaar).

    @ Jetprop, keertje watervliegen ergens regio Eindhoven als het mooi weer is?
     
  2. vliegman

    vliegman

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.715
    Locatie:
    In Braband waar het mooi is
    mag ik dan ook meedoen
     
  3. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    @ mijnheer Rob , Graag ,lijkt me leuk.
    Ken er nog wel een paar in de buurt die dat wel willen (he Vliegman ;) )
    Looping en RC-parachute zullen dat ook wel willen als ze tijd hebben.
     
  4. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    Hallo Mensen!

    Ik vlieg al een tijdje met een Multiplex Easy Cub RR. Heb alleen de originele regelaar vervangen voor een 45a regelaartje ivm een coggin probleem (kon de mnotor vanuit stilstand neit aan het draaien krijgen, maar als de propellor eenmaal draaide, pakte de regelaar hem altijd netjes op. )
    Maargoed, op dat kleinigheidje na, ben ik dus erg tevreden met 't beesje.

    Nu heb ik onlangs een Fun Cub kit er bij gekocht, om deze op te bouwen, en in eerste instantie de vleugel te gebruiken op m'n Easycub romp, en zo dus rolroeren er bij te hebben.
    M'n Easycub is erg licht. het motortje is vrij klein, en ik vlieg op een 2s 2200mAh accu.'dit icm een slowfly propje (originele heeft het niet overleefd. :lol: ) komt 't ding al na een meter los van de grond.

    Nu zit ik zelf met de gedachte te spelen om de funcub romp ook op te bouwen met electronica. maar dan een wat sterker motortje er in. zodat ik als ik nog iets beter kan vliegen, ook met wat meer power rond kan dwarrellen op 't veld.

    Nu ben ik dus nog aan het kijken voor een mooi motorsetje voor de Fun Cub. Ideal gezien zou ik hiermee graag op of 2s 2200mAh of 3s 2200mAh willen vliegen. evt heb ik ook nog 3300mAh 3s Lipo's. al denk ik zelf dat dit misschien al wat aan de zware kant zal zijn.

    verder zit ik er dan ook aan te denken om de Easy Cub romp te gebruiken om drijvers onder te monteren. (incl roeren op de drijvers, een bowden kabel naar de romp en deze gewoon op de standaard rudder servo monteren moet toch vrij makkelijk te doen zijn. )
    Maar zou het originele motortje van de Easy Cub RR sterk genoeg zijn om los te komen van het water? Deze zou dan zowiezo op 2s blijven. vliegt fantastisch daarmee.

    Gr,
    Tim
     
  5. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Uiteraard, hoe meer zielen.... :cool:
    Weer even in de gaten houden, als voorspellingen droog en weinig wind weergeven, keer wat plannen, kijken dan wel waar. Hier op kanaal kan prima, maar jullie hebben ook een paar geschikte plekken volgens mij.


    @Tim, even aangenomen dat andere romp weinig effect heeft op het totaal gewicht hebt je nog steeds een toestel wat op een meter los komt (mijn 3S setup doet dat niet veel beter). Als je na een meter (dus serieus vermogen!) los bent op gras, heb je zoveel trekkracht dat een waterstart geen enkel probleem moet zijn.
     
  6. helerik

    helerik Guest

    Hoi,

    Zou het er dan toch nog en keer van komen? Ik hoop het. Misschien een keer 's avonds.

    Groetjes, Erik.
     
  7. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Eerste vlucht vanaf water:



    Nou, ik heb dus gewatervliegd. Water gevlogen. Of zoiets. Gedeeltelijk succesvol. Ik lees het topic op RC Groups mee, en daar las ik dat het zwaartepunt niet verandert bij montage van de drijvers. Dus, hopla, monteren en vliegen maar! Had ik nou maar even gechecked... Het zwaartepunt lag veel te ver naar achteren. Je kan het op het filmpje ook zien, vliegt als een dweil.

    Tweede vlucht was perfect. De accu bijna 8 centimeter (ja, zoveel) meer naar voren, zwaartepunt dus goed. Vliegen maar! Ging goed, hij reageert wel trager vooral op de rolroeren. Zal wel door de 'bungelende' drijvers komen.

    Derde vlucht was, eh, enerverend. Ze wilde maar niet loskomen, en hing raar achterover. Aangespoord door het publiek (grote fout) toch het gas erop en losgerukt. Toen bleek dat de bevestiging van de achterste steun aan de romp los was gekomen. De drijvers, en daarmee het zwaartepunt, vlogen naar voren. Oh boy, wat nu? De drijvers raakten ook de prop. Nou ja, gas er vol op, dan worden de drijvers ietsje naar achteren geblazen, en hoogte winnen. Na een paar rondjes vliegen had ik een plan van aanpak; ik scheerde zo hard en laag mogelijk over het water. Precies toen de drijvers, die door de snelheid redelijk naar achteren hingen, het water raakten, gooide ik het gas dicht en de kleppen vol uit. Da's bijna 90 graden naar beneden, met recht remkleppen. Het toestel remde dus keihard, helaas stuiterde hij wel over de kop. De snelheid was er toen al goed uit, geen schade anders dan een deukje in mijn ego.

    Daarna niet meer gevlogen met de drijvers, alleen met de wielen. Ik was op vakantie en had alleen het hoognodige bij me. Ik wil er zeker weer mee aan de slag, en dan met besturing, en wellicht een V-bottom zodat ze niet zo blijven plakken.

    Hugo
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel

    Hallo Rob,

    Bedankt voor je antwoord. alleen heb ik dus niet zozeer vermogen in m'n easycubje zitten. meer een tekort aan gewicht. :) 't is echt een klein motortje wat er nu in zit. (maar hoop zelf dus dat het lage gewicht dan bij watervliegen ook ten goede zal komen, gezien het vliegtuigje hoger in het water zou moeten liggen. (of zal dat een verkeerde aanname zijn? )

    In ieder geval heb ik nu ook een motor in de romp van de FunCub zitten.
    Gens ace Mars BL3738 1300KV & Mars BL45A - Gens ace

    is een 350W motortje, en is ongeveer 1,5x zo groot als het originele motortje van de EasyCub rr. (dus verwacht dat in die easycub dan zo'n 200W of zo zal zitten? )
    In ieder geval binnenkort maar een setje drijvers halen voor de easycub, en dan het watervliegen eens proberen. :) zou denk ik erg makkelijk moeten gaan met de easycub vleugels. (en ook vrij veilig.. alle electronica zit dan toch aardig beschermd in de romp, niets in de vleugel.

    @Hugo, mooi dat die in ieder geval weer heel aan de grond is gekomen!
    dat soort situaties zullen altijd spannend blijven. :shock:
     
  9. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Even terugkomen op het verhaal van Hugo betreffende het zwaartepunt.

    Ik vlieg de funcub op wielen en op drijvers en heb in beide gevallen de accu op dezelfde positie (accu zit voorin, ik heb een stuk lood in de staart).
    Dat betekent dat het zwaartepunt van de drijvers gelijk is aan het zwaartepunt van de kist.
    Ik weet dat veel vliegers echter vliegen met een zwaartepunt dat zo'n 30 mm voor het aanbevolen zwaartepunt ligt, in dat geval zal de montage van drijvers dus invloed hebben op het zwaartepunt!

    Ik heb de Funcub gevlogen met verschillende zwaartepunten en heb de volgende ervaringen:

    Zwaartepunt op de kunststof vleugel buis (dus ver naar voren):
    - Kist is zeer stabiel, reageert nauwelijks op windvlagen.
    - als je rolroer geeft (dus zonder richtingsroer of hoogteroer) maakt de kist een vrij normale, iets dalende, bocht.
    - Als je een rol maakt moet je veel down geven tijdens de rugvlucht en de rol is een soort wokkel.
    Je kunt de kist dus zelfs zonder gebruik van richtingsroer vliegen, al zal hij mooier vliegen met gebruik val alle roeren tegelijkertijd in de bocht.

    Zwaartepunt volgens manual (dus ver naar achteren, in mijn geval moest er lood in de staart).
    - Kist is zeer wendbaar maar niet stabiel, je moet aktief blijven sturen en windvlagen corrigeren.
    - Als je rolroer geeft blijft de kist gewoon rechtdoor vliegen, in een dalende meskant vlucht.
    - Als je een rol maakt hoef je zeer weinig gebruik te maken van hoogteroer en richtingsroer, de kist rolt netjes om zijn as.

    Een simpele verandering van het zwaartepunt maakt er dus een heel andere kist van, iemand die rustig wil vliegen zal voor een voorlijk zwaartepunt kiezen.
    Een meer ervaren vlieger zal gebruik maken van een zwaardere motor en wil een lekker wendbare kist. (wat jij dus denk ik vliegen als een dweil noemt)

    Groeten Willem
     
  10. Tanos

    Tanos

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    49
    hallo

    ik heb zonet mijn ez 2 verkocht & wil nu een funcub kopen,

    ik heb al wat gelezen maar weet niet echt welke motor & servo's

    Het mag een vrij krachtige motor zijn want ik moet op vrij korte afstand kunnen opstijgen,

    wat raden jullie mij aan ?

    ik post zeker foto's want ik wil er een piper gele van maken ;D
     
  11. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.979
    Locatie:
    Lelystad
    Kijk eens bij post 2059.
     
  12. Tanos

    Tanos

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    49
    Is die motor niet te zwak ?
     
  13. Gerard VLC

    Gerard VLC

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Veendam
    nee, met die setup is die binnen 0,5 meter los
     
  14. Pebbles

    Pebbles

    Lid geworden:
    25 aug 2009
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Hoofddorp
    Standaard multiplex setup is zonder flaps ook met 1 meter los.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  15. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Dank, Willem!

    Ik ga er zeker mee experimenteren. Mijn motor is niet zwaar, maar power zat. Het zwaartepunt zit inderdaad op de vleugelbuis bij mij, ik zal eens op het originele balanceren, de boel uittrimmen en dan kijken hoe het vliegt. Ik had de het vleugelbuis zwaartepunt op RC groups gevonden, en daar kreeg het veel bijval. In ieder geval dank voor de tips!

    Hugo
     
  16. JelcoRC

    JelcoRC

    Lid geworden:
    10 jul 2013
    Berichten:
    31
    Blijkbaar moet ik dit hier plaatsen :

    Hallo forumleden

    Ik heb al enkele multiplex easy stars gevlogen, maar nu wil ik wat anders.

    Ik ben vandaar om een Funcub geweest & wil deze painten zoals een piper

    Ik zal al jullie help kunnen gebruiken !

    Eerst en vooral, welke setup koop ik best ? kwa servo's & motor

    Nog een bijkomende vraag ivm het painten, ik heb verf en tape gekocht.

    Paint ik best voor het bouwen ( zo zou ik het doen )
    of paint ik beter als het vliegtuig af is ?

    Groetjes

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  17. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Je mag het hier posten, je mag hier ook lezen. Zie bijvoorbeeld mijn post:
    [post2059]

    Succes, het is echt een super kist!

    Hugo
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2015
  18. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Los solderen van een Funcub regelaar, hoe werkt dat?!?


    Ahum, watervliegen en zorgen dat er een druppeltje in je regelaar terecht komt, dan gaat dat volledig automatisch (en roooooooooooooken hahahaha).

    O ja, niet twijfelen, als ie het doet, gewoon weer opstijgen, gaat 9 van de 10 keren goed, dit was blijkbaar de 10e keer... :celebrate:

    Regelaartje gisteren binnen gekomen, hij is weer startklaar :thumbsup:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  19. mavlo77

    mavlo77

    Lid geworden:
    16 jun 2009
    Berichten:
    537
    Dat is ook exact mijn ervaring!

    Bij mij zit het zwaartepunt volgens het manual. Inderdaad is hij dan minder stabiel (je moet meer zelf sturen met al je controls als het waait). Maar in ruil daarvoor krijg je terug dat hij zich heel makkelijk op de rug laat vliegen, meskant en ook slippen gaat erg mooi.

    Maar ik heb ook gemerkt dat als je nog maar iets verder naar achteren gaat met je zwaartepunt dan in het manual, dat het dan niet leuk meer wordt. Hij wordt dan echt staartlastig en het is moeilijk om zijn neusstand constant te houden. Als je dan rugvlucht doet, wil hij juist omhoog en moet je tegennatuurlijk "up" geven (dus stick naar beneden!). De "sweet spot" vind ik als hij ook zonder (of minimaal) hoogteroer input vlak blijft vliegen, zowel rechtop als rugvlucht.
     
  20. tank532

    tank532

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    342
    Heb laatst mijn vleugel/wing spar gebroken tijdens een high-G manouvre. Ik vloog volgas een loop in waar ik direct een roll in stuurde. Ik hoorde een duidelijk breekgeluid en zag meteen dat de rechter vleugel helemaal omhoog stond. Na het inzetten van een rustige bocht zag ik dat de vleugel echt los zat dus meteen gas zo ver mogelijk terug en aan de grond gezet. Uiteraard moest ik extra corrigeren maar kon hem aan de grond zetten.
    Mijn geluk was dat ik over de glasvezel wing spar een brede strook glasvezeltape had zitten tot aan ca. 2/3 van de vleugel. Dit heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat de vleugel niet helemaal is afgebroken.

    Ik heb thuis een carbon buis in de wing spar geduwd en de breuk gelijmd. Daarna natuurlijk weer glasvezeltape erover. Bij de volgende vlucht hing de vleugel nog steeds te ver door dus dat wordt gewoon een nieuwe vleugel... :-(

    Je kon aan de bovenzijde van de vleugel ook duidelijk zien dat door het dubbel vouwen, de Elapor structuur beschadigd was dus alle stijfheid van het materiaal is er uit.

    Bij de nieuwe vleugel zal ik de gf tape iig niet vergeten... :)
     

Deel Deze Pagina