is het eigenlijk de bedoeling dat wanneer je, je auto wil balanceren dat je op alle vier de wielen hetzelfde gewicht krijgt?
zie het als staan! ga maar is op 1 been staan en je evenwicht houden en ga maar is op 2 benen staan.. doordat je het gewicht verdeeld over de 2 benen blijft alles veel beter in balans. balanceren heeft vooral te maken met hoe je wagen zich gedraagt met hogere snelheden.. Trillen, stuiteren etc.
Nee, op alle 4 de wielen evenveel gewicht is het laatste wat je wilt. In ieder geval wil je gewicht boven je aangedreven wielen, daarom hebben de de supercars altijd de motor achterin. het geeft extra druk op de wielen voor meer grip. Links/rechts evenveel is soms wenselijk maar ook niet altijd haalbaar, zeker op een circuit waar meer bochten de ene kant op lopen tov. de andere kant op is het voor de bandenslijtage ook prettig dat het gewicht meer naar 1 kant komt.
over hoeveel verschil in gewicht hebben we het dan? bv: ik maak 6 bochten naar links en 2 naar rechts over het ganse circuit met een 1/10 electro, hoe bereken ik dan de gemiddelde trekkracht over de linkse kan van de auto? of is het met de natte vinger, en b.v. beginnen met 20 gr links, voor en achter te plaatsen en zo verder tot je het gewenste rijgedrag hebt.
Een balans links rechts is heel prettig, voor achter is bij 4wd niet zo belangrijk. Als racer wil je een auto die voorspelbaar linkse en rechtse bochten neemt. Wat heb je voor auto en hoe stel je hem af?
Als je boven het gewichtslimiet zit wil je niet nog meer gewicht plakken, bij de latere TC modellen kan je wat makkelijker met de accu schuiven voor de balans. Ook bij 4WD wil je kunnen spelen met de gewichtsverhouding voor/achter bij de TC's wordt dit gedaan met grotere of kleinere pinion/spur waardoor met behoud van de FDR de motor naar voren of naar achteren legt.
Er zijn zelfs rijders die claimen het verschil van enkele grammen, te kunnen bemerken in het rijgedrag??? Het gewicht moet niet alleen gelijk zijn aan beide kanten van het model, maar ook het zelfde middelpunt hebben, oftewel dezelfde hoogte alsmede hetzelfde verwijderd uit het midden/middelpunt van de auto…alleen is niemand die zich daar druk overmaakt, terwijl dit vele malen groter is van invloed op het rijgedrag….zelfs als eenvoudige trucker weet ik, dat een vracht van 10 ton stenen op de laadvloer, betere rijkarakteristieken vertoond, dan 10 ton slachtvlees aan het plafond van de bak (zeer onprettig), dus hoe hoger het middelpunt gewicht (zoals bij zo’n zwaar onderdeel als de motor), hoe meer verstorend het werkt, dus wanneer je hiervoor een “contra gewicht” moet aanbrengen, is het simpel gelijk maken van het gewicht aan beide kanten, niet hetzelfde als “balanceren”, dit ligt iets gecompliceerder!!!