Klinkt als een belachelijke vraag, en is het misschien ook, maar hoe maak je een mooie nose in bocht, zodat het eruit ziet zoals een vliegtuig? Ik vlieg meestal in stable mode, dus uiteraard houd ik elev stick naar voor. Als ik dan enkel rudder gebruik is het niet goed, en schuif ik (in auto termen, overstuur). Enkel aileron is -niet onverwacht-, nog slechter. Als ik beide gebruik ziet het er nog steeds raar en onnatuurlijk uit. Misschien gebruikt ik gewoon de juist verhouding niet, maar bij deze mijn vraag; hoe maak je een (mooie) bocht? Ter illustratie, dit heb ik vandaag gefilmd: Reptile V550 FPV test flight - YouTube Edit: Niet echt veel bochten in dat fragment, maar goed, je ziet er een paar in het tweede helft. Dat stuk boven de bomen mag je negeren, daar was ik mijn videolink kwijt en verblind door de zon. De rest, vliegend zag dat er meestal ok uit dacht ik, maar als je dat dan in HD achteraf bekijkt denk ik; ik kan helemaal niet vliegen ! Alleen rechtdoor
Ja... Hoe leg je zoiets nu uit d.m.v. internet. Het beste wat je kunt doen is leren vliegen d.m.v. een vliegsimulator. Zo heb ik het ook geleerd. Toch een poging. Het is eigenlijk een combinatie van alle bewegingen. Je moet voorwaartsvliegen, dus rechter stick naar voor. Je moet een draaibeweging starten, dus rechterstick naar links voor linkerbocht. Tegelijkertijd moet je ook werkelijk draaien naar links, dus linkerstick ook naar links. En dan moet je ook nog je snelheid van je bocht regelen (en hoogte) door gas te geven, dus linkerstick ook naar voor. Eigenlijk kun je dat niet uitleggen, je moet dat voelen.
Wat jij nu zegt is gewoon een "gecoordineerde bocht" (in vliegtuig termen). Zo probeer ik het ook, maar dat lijkt nog steeds niet natuurlijk. Maar ik bedenk me wel net dat ik een fikse portie expo op mijn rollen heb, en niks op mijn rudder. Hm... dat moet ik misschien eerst maar eens veranderen!
Met een vliegtuig maak ik geen bocht d.m.v. rudder en aileron in combo te gebruiken hoor. Maar goed, zo vlieg ik met m'n heli's.
wowww (in het midden van het filmpje) ben ook beginnende FPV 'vlieger' (tussen aanhaling tekens) vond het ook best moeilijk maar nu gaat het wel heb gewoon elke dag 3 a 4 lipos gevlogen met fpv en hoe streetbiker1977 al zegt: in combinatie van alle bewegingen IK vindt het een beetje op motor-rijden lijken ,, sturen met linkse-stick en gaan hangen met rechtse-stick (natuurlijk alle 2 in zelfde richting) ik doe linkse-stick (+/-) 1sec eerder als rechter-stick en ik vlieg op mode 2 trouwens: hoog/laag en yaw op links dus maar zoals ik al zei: ik ben ook een :newbie: dus je kan maar beter op andere reacties wachten hahahaha
Je hebt gelijk, het is een beetje zoals motorrijden. Zo had ik het eigenlijk nog niet bekeken. Sturen, liggen in de bocht en gas doseren. Bij het motorrijden kun je nog je knie tegen de grond houden ook...
:shock: Mja, misschien vlieg jij met een 'bank and yank' (acro/3d) toestel, ik heb meer een achtergrond in zweefvliegen (fullscale vooral) en daardoor een natuurlijk instinct om "het koordje in het midden' te willen houden (ie, niet slippen of schuiven) en daarvoor heb je echt rudder en aileron nodig. Misschien moet ik eens een koordje op mijn quad hangen
Voor de niet ingeweiden (allicht de meerderheid hier); in zowat elk zweefvliegtuig is het "koordje" het aller eenvoudigste, maar niet onbelangrijk instrument. Letterlijk een koordje met wat plakbank op de cockpit. Dat koordje geeft de luchtstroom aan en toont of je in een bocht slipt of schuift (te veel of te weinig richtingsroer). Een slecht gecoordineerde bocht kost in zwever nogal wat energie/hoogte/vliegbereik en het geval van schuiven (te weinig rudder), riskeer je ook in vrille te geraken. Random youtube clipje waar je een "koordje" kan zien: [media=youtube]PpJA53LjarM[/media] Moet op een quad ook kunnen als je het uit de prop wash kan houden
Hoe maak je een mooie bocht? Hoe smeer ik een boterham met pindakaas? Dit zijn moeilijk te beantwoorden vragen, omdat je dit soort dingen jezelf moet aanleren. Dit kan alleen maar door iets veel te oefenen. Vallen en opstaan. Ik kan mijn zoontje van 8 precies vertellen hoe je een boterham met pindakaas smeert, maar hij moet het toch zelf doen. Hij is er inmiddels best handig in geworden,...
Zoals Tijn ook al zegt; Je doet het in principe goed, door rol én richting te gebruiken. En dan is het een kwestie van oefenen. Het kan wel helpen te zorgen dat je expo en maximale uitslagen op beide functies een beetje met elkaar in evenwicht brengt tot waardes waarmee jij lekker vliegt (en waarbij de verhouding wél in evenwicht is).
Daarvoor heb je google, clubs, leraren e.d. Streetbiker in post #2 legt het in principe goed uit. ....en daar gaat het dan ook meestal fout zonder leraar. Cor
Met of zonder leraar, op de sim of op het veld,... je zal het vaak moeten doen. Het gevoel kweken, dat kan je iemand niet uitleggen.
Verlies je niet teveel voorwaartse snelheid? Probeer in de bochten je pitch voorover iets hoger te houden. Wellicht ook wat extra gas bijgeven om hoogte en snelheid te behouden. Het blijft toch een kwestie van veel vliegen en gevoel ervoor kweken. Daarnaast heb ik er de voorkeur voor om enkel acro te vliegen. Als je nu namelijk een keertje je pitch iets loslaat dan heeft de Flightcontroller de neiging om weer recht te gaan hangen. Nu ik erover nadenk lijkt een vloeiende bocht mij in atti moeilijker dan in acro
Misschien wel ja. En heel natuurlijk voelt het niet aan in att, maar voorlopig vind ik het wel fijn als ik bv video link kwijt geraak, dat ik enkel de sticks moet centreren en dan desnoods "op mijn gemak" schakelaars kan zoeken voor alt/pos hold en/of rth. Eenmaal mijn FPV op punt staat en voorspelbaar genoeg is, wil ik terug in acro mode gaan oefenen, ik heb eigenlijk meer ervaring in die modus dan att (mqx blade). Soit als de wind gaat liggen probeer ik nog wel eens nu mijn rudder en aileron expo gelijk staan. De een stond op 65, de andere op nul, dat zal niet geholpen hebben.