Vraag: vleugelverbinder schiet los

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door PH-SVV, 19 aug 2013.

  1. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    In mijn Aeronuat SHK zit een vlakstaal als vleugelverbinder, deze krijg ik niet goed vast in de messing hulzen die in de romp zitten. Je moet namelijk een inbus aandraaien die in een klem om de hulzen zit.

    Nu dacht ik eraan om een multiplex multilock systeem aan te brengen maar hoe doe je dat bij een gfk wandje welke niet erg sterk is ?

    Stukkie hout ertussen is het eerste wat in mij opkomt.

    Foto's:

    Vleugelverbinder
    [​IMG]

    Binnenkant romp
    [​IMG]
    Ps. ball-links moeten inderdaad nog :)

    Buitenkant
    [​IMG]

    Adviezen zijn zeer welkom
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat systeem werkt bij mij perfect.
    Wel ik heb ik dat kleine inbusje/madenschroefje vervangen door een 'bout' met grote inbuskop. Die kan ik met een grote inbusschroevendraaier aandraaien, een stuk vaster dan zon klein schroefje als je nu hebt.

    Gerben
     
  3. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Na een totaal crash van mijn Discus ben ik in de "gelukkige" omstandigheid de verbinder van Graupner te kunnen laten zien.

    [​IMG]
    Deze heeft aan de ene kant de imbus bout om de vleugel vast en los te maken, maar aan de andere kant zit nog een imbus boutje die de messing mantel aan de achterzijde aandrukt.

    [​IMG]

    Als die ook goed is afgesteld blijft de vleugel goed zitten.


    Rick
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    @Gerben

    Doen de 2 schroeven ook nog iets?
    Ik kan die "huls" gewoon heen en weer schuiven namelijk


    @Rick, dat wist ik dus niet, even los maken misschien?

    Groeten,
    Sander
     
  5. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Dat heen en weer schuiven is bij Graupner ook mogelijk maar wordt beperkt door dat de boutjes door het gat in het messing heen gaan.

    [​IMG]

    Rick
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Kijk dat is handig, zo leer je nog eens wat..
    Misschien een gat erin boren bij mij want nu drukt hij de 2 messing delen tegen elkaar, maar dat houdt dus niet.
     
  7. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    verbinder

    [​IMG]

    Dit is de mijne, nogal simpel dus en door die 2 busjes krijg je dat ding ook niet strak.
    ps. het gaatje in het achterste blokje loopt niet door.
     
  8. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Ik heb ook wel eens gezien dat aan de achterkant een stalen kogel zit, i.p.v. een boutje, misschien is die weg?

    Is dat gat in het achterste blokje helemaal doorgeboord?
    anders hoort daar dus een kogeltje...
     
  9. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Dan is bij mij het kogeltje waarschijnlijk ergens uit de bocht gevlogen.
    Straks even kijken of de lokale hobby bouwmarkt wat heeft liggen.

    Ik ga in ieder geval een M5 inbus clinderkopschroef plaatsen, die is wat makkelijker aan te draaien.
     
  10. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Helaas geen kogeltje kunnen vinden, straks nog even naar de bouwmarkt voor de M5 inbus schroef.

    Er werd nog geoppperd om de zaak helemaal te doorboeren en er dan gewoon een bout doorheen te jassen, is dat een optie?
    (dus ook door de het vlakstaal wanneer de vleugels in de romp zitten)
     
  11. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Fietsenmaker heeft vast wel kogeltjes (van kogellagers)
    Nee, is geen optie als je het mij vraagt. Dan zitten je vleugels echt vast en in geval van de kleinste fout breek je alles kapot (vleugels-romp). Het moet vast zitten maar wel los kunnen.
    Anders is het ook een idee om twee haakjes in de wortelribben de draaien, gaatjes in je romp maken waar die haakjes door naar binnen kunnen en hup stevig elastiek er tussen. Als ik naar je romp kijk is dat heel makkelijk te doen.
     
  12. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Niet doorboren!, gaat je met het verenstaal toch al niet makkelijk lukken.
    Je kan natuurlijk wel het gaatje in het achterste blokje helemaal doorboren, en er een boutje in zetten, zoals de constructie van rick.nl
     
  13. Ron Gijzen

    Ron Gijzen

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Liempde
    F3B/J modellen volstaan doorgaans met een strook tape tussen de overgang vleugel-romp aan de wortel. Zit best stevig, en geeft toch mee bij een crash. Wellicht oko een optie?
     
  14. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Probleem is opgelost door een kogeltje in het achterste gaatje te doen (met vaseline bleef hij mooi plakken ) en door een Gerben schroef te plaatsen.

    Bedankt voor jullie hulp!
     

Deel Deze Pagina