In mijn Aeronuat SHK zit een vlakstaal als vleugelverbinder, deze krijg ik niet goed vast in de messing hulzen die in de romp zitten. Je moet namelijk een inbus aandraaien die in een klem om de hulzen zit. Nu dacht ik eraan om een multiplex multilock systeem aan te brengen maar hoe doe je dat bij een gfk wandje welke niet erg sterk is ? Stukkie hout ertussen is het eerste wat in mij opkomt. Foto's: Vleugelverbinder Binnenkant romp Ps. ball-links moeten inderdaad nog Buitenkant Adviezen zijn zeer welkom
Dat systeem werkt bij mij perfect. Wel ik heb ik dat kleine inbusje/madenschroefje vervangen door een 'bout' met grote inbuskop. Die kan ik met een grote inbusschroevendraaier aandraaien, een stuk vaster dan zon klein schroefje als je nu hebt. Gerben
Na een totaal crash van mijn Discus ben ik in de "gelukkige" omstandigheid de verbinder van Graupner te kunnen laten zien. Deze heeft aan de ene kant de imbus bout om de vleugel vast en los te maken, maar aan de andere kant zit nog een imbus boutje die de messing mantel aan de achterzijde aandrukt. Als die ook goed is afgesteld blijft de vleugel goed zitten. Rick
@Gerben Doen de 2 schroeven ook nog iets? Ik kan die "huls" gewoon heen en weer schuiven namelijk @Rick, dat wist ik dus niet, even los maken misschien? Groeten, Sander
Dat heen en weer schuiven is bij Graupner ook mogelijk maar wordt beperkt door dat de boutjes door het gat in het messing heen gaan. Rick
Kijk dat is handig, zo leer je nog eens wat.. Misschien een gat erin boren bij mij want nu drukt hij de 2 messing delen tegen elkaar, maar dat houdt dus niet.
verbinder Dit is de mijne, nogal simpel dus en door die 2 busjes krijg je dat ding ook niet strak. ps. het gaatje in het achterste blokje loopt niet door.
Ik heb ook wel eens gezien dat aan de achterkant een stalen kogel zit, i.p.v. een boutje, misschien is die weg? Is dat gat in het achterste blokje helemaal doorgeboord? anders hoort daar dus een kogeltje...
Dan is bij mij het kogeltje waarschijnlijk ergens uit de bocht gevlogen. Straks even kijken of de lokale hobby bouwmarkt wat heeft liggen. Ik ga in ieder geval een M5 inbus clinderkopschroef plaatsen, die is wat makkelijker aan te draaien.
Helaas geen kogeltje kunnen vinden, straks nog even naar de bouwmarkt voor de M5 inbus schroef. Er werd nog geoppperd om de zaak helemaal te doorboeren en er dan gewoon een bout doorheen te jassen, is dat een optie? (dus ook door de het vlakstaal wanneer de vleugels in de romp zitten)
Fietsenmaker heeft vast wel kogeltjes (van kogellagers) Nee, is geen optie als je het mij vraagt. Dan zitten je vleugels echt vast en in geval van de kleinste fout breek je alles kapot (vleugels-romp). Het moet vast zitten maar wel los kunnen. Anders is het ook een idee om twee haakjes in de wortelribben de draaien, gaatjes in je romp maken waar die haakjes door naar binnen kunnen en hup stevig elastiek er tussen. Als ik naar je romp kijk is dat heel makkelijk te doen.
Niet doorboren!, gaat je met het verenstaal toch al niet makkelijk lukken. Je kan natuurlijk wel het gaatje in het achterste blokje helemaal doorboren, en er een boutje in zetten, zoals de constructie van rick.nl
F3B/J modellen volstaan doorgaans met een strook tape tussen de overgang vleugel-romp aan de wortel. Zit best stevig, en geeft toch mee bij een crash. Wellicht oko een optie?
Probleem is opgelost door een kogeltje in het achterste gaatje te doen (met vaseline bleef hij mooi plakken ) en door een Gerben schroef te plaatsen. Bedankt voor jullie hulp!