opgelost - Stationairprobleem ASP FS 91 ar

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door blaauwen, 18 aug 2013.

  1. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Ik heb sinds kort mijn Fourstar 60 klaar. Alleen veel plezier heb ik er nog niet van gehad. De eerste poging had ik een probleem met mijn motorrubbers. De rubberen diffusor kwispelde er lustig op los en het toestel trilde bijna uit elkaar. Daarna heb ik de motor star op de romp gemonteerd het kwispelen was over. Nu heb ik alleen nog een stationairprobleem. Ik kom niet onder de 3400 toeren stationair. Dat is niet vliegbaar, wel al gedaan toestel vliegt prima verder als een echte fourstar, met één tandje gas :). Ik heb toen met veel geklier een deadstick veroorzaakt en ben toen veilig geland. Vandaag de gewraakte motor in de teststand. Eerst de hoofdsproeier afgesteld, keurig 9400 toeren met een 14x6. Stationair blijft het boven de 3000 toeren, regel je het verder terug dan vertikt de motor om uit te gaan en gaat hij gewoon 4100 toeren draaien om dan plots ineens uit te gaan. Rijker zetten van stationairsproeier levert niets op alleen gedruppel uit de carburateur.

    Wat data;

    Motor, nieuwe ASP FS/AR 91 plus/minus 2 uur gedraaid nu.
    Brandstof standaard hobbyinmix met klotz en 10% nitro.
    Prop 14x6, ook 13x8 geprobeerd probleem blijft
    Uitlaat Merker.
    Propellor in balans.
    Plug OS-f
    2 Jaar viertakt ervaring met Saito 56, 70, 80, ASP FS 61.
    Stationairsproeier is uiteraard ook versteld dus is niet meer fabrieksinstelling.

    Wie het weet mag het zeggen.
     
    Laatst bewerkt: 28 aug 2013
  2. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Hoe is je timing van de motor ?(fabrieks nieuw wil niet zeggen dat dit goed is )
    En heb je geen last van valse lucht tussen carburateur en motor ?
     
  3. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    @Serge

    Bedankt voor je reactie. Volgens mij is de timing het probleem niet. 9400 toeren met een 14x6 is een keurige prestatie, En dan soepel terugregelen tot 3500 toeren is er dan ook niet bij. Die valse lucht daar geloof ik meer in. Temeer daar er bij de te hoge stationair toch nog brandstof uit de carburateur druppelt. Tot nu toe rijker zetten levert wel verbetering naar beneden op maar het oppakken van het gas wordt dan heel slecht. Ik zal morgen een nieuwe pakking maken voor tussen de cylinder en de aanzuigleiding en de aansluiting tussen carburateur en aanzuigleiding voorzien van een dun laagje teflontape.

    to be continued zullen we maar zeggen.
     
  4. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.674
    Locatie:
    Onbekend
    Aad,

    De stationair naald regelt het stationair toerental en de transitie van stationair naar volgas. Tevens moet je de hoofdnaald instelling aanpassen als je de nullast instelling veranderd. De instelling van beide naalden beinvloeden elkaar.
    Dit is geen gemakkelijk klusje om af te stellen.

    Als ik zo kijk naar jou teoerentallen kun je ook een kleinere propellor proberen. Bij een minder zware belasting loopt de motor over het algemeen makkelijker door en is de instelling ook makkelijker te maken. Neem bijvoorbeeld een 13 X 8 prop, vliegt de fourstar ook wat sneller.

    Als ik op het veld ben wil ik je er graag mee helpen.

    Grt,

    Arnoud.
     
  5. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    9400 toeren met een 14x6 is veeeel te weinig.
    Een 91 4T van Magnum/ASP/SC moet net over de 10.000 toeren gaan met een APC 14x7 en 5% nitro.
     
  6. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Mee eens Robke er zou meer uit te halen moeten zijn, al gaat mijn zorg op dit moment uit naar het stationair toerental. Ik heb wel een nieuwe pakking tussen de cilinderkop en het buisje naar de carburateur geplaatst en kwam erachter dat er van de oude pakking een stukje mistte. Dus hopelijk is dat het probleem. Verder nog wat rondgezocht op het internet en dan kan je van ASP weinig terugvinden wel is er veel te vinden van de Magnum, die volgens mij de dezelfde is als de ASP. Hierin wordt gesproken over het terugzetten naar factorysetting van de stationaire sproeier al is dat niet helemaal duidelijk. Men schrijft dat het gas volledig open moet, de stationair er volledig uit gedraaid moet worden (ik begrijp hieruit tegen de wijzers van de klok in) tot ie niet verder kan, en dan 4,25 omwentelingen met de wijzers van klok mee gesteld moet worden. Please correct me when I'm wrong!

    Hier de originele tekst uit de manual;

    Low Speed Needle Valve
    The low speed needle valve regulates the air/fuel mixture at idle and during
    transition from idle to full throttle. Turn the idle mixture screw clockwise to
    lean the mixture. Turn it counterclockwise to richen the mixture. The idle
    mixture screw is preset from the factory, but minor adjustments may need to
    be made after the engine is broken in. To reset the mixture screw to the
    factory setting, open the carburetor barrel completely. While holding
    the barrel open, turn the mixture screw OUT until it stops. From this
    point, turn the mixture screw IN 4-1/4 turns. This is the factory setting.

    Ik heb dit nu zo ingesteld en ga dit morgen testen hopelijk lost dit mijn probleem op en kan ik eens echt vliegen met mijn Fourstar.

    Ieder bedankt alvast voor zijn input. En het aanbod van Arnoud houd ik in gedachte. En to be continued,
     
  7. raesi01

    raesi01

    Lid geworden:
    30 sep 2010
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Ameide
    Ik heb het zelfde probleem gehad met mijn ASP 91.
    Bij mij zat de oplossing in de low-speed needle !
    Van fabriek af stond deze veel te arm.

    Wat gebeurd er als je de motor een paar minuten stationair (voor zover dat lukt) laat lopen en dan de gloeiplug stekker er af haalt ?
    Hieraan kan je goed zien of je low-speed needle goed is afgesteld.
    Als je instelling "redelijk" goed staat dan zal de motor niet in toeren zakken als je de gloeiplug stekker verwijderd.

    Dit zijn mijn gegevens na goed afstellen:
    Prop: 14x7
    Max: 10.500 rpm
    stationair: 1800 rpm
    temp: 85-90 graden bij volgas
    5% nitro
     
  8. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    @Raesi01

    Mooie getallen ik hoop dat ik daar ook aan kom :)
     
  9. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Het hoofdpijn dossier vervolgd :-(

    Het goed stationair draaien lukt niet. Ik kom met heel veel gezeur aan de 3000 toeren en de motor loopt dan nog betrouwbaar. Trek je hem verder dicht dan klimmen we naar 4100 toeren om dan abrupt af te slaan. Roept iedereen .... te mager op stationair. Niet waar de brandstof loopt met stralen uit de motor. Motor als volgt afgesteld; volgas 9800 toeren. Drie avonden, een middag klooien alles vetter dan vet, ik weet niet meer wat er mee aanmoet.

    Wie het weet mag het zeggen.
     
  10. cajo

    cajo

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    675
    Locatie:
    Uden
    Het zou ook kunnen dat de tank niet op de goede hoogte zit ten opzichte van de carburator, dit is te vinden in de beschrijving van de motor.
    Is de motor rechtop gemonteerd of hangt die op z'n kop ?
     
  11. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Motor is in de teststand. Dus rechtop en tank in optimale positie. Slechts 5 cm slang tussen tank en motor. Al mijn andere motoren zijn ingedraaid op zelfde teststand zonder problemen. Met goede stationair getallen. Er is nog een twijfel en dat is de afdichting tussen cylinderkop en aanvoerbuis, ik bedoel valse lucht. Ga ik morgen testen.
     
  12. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.674
    Locatie:
    Onbekend
    Aad,

    Valse lucht kan bijna niet bij een nieuwe motor.

    Het moet wel de afstelling van de stationair sproeier zijn.

    Hieronder staat de juiste afstelprocedure :

    Have you leaned out the low speed mixture at all? Again, from the factory they are WAY to rich, mostly for initial break in. Screw it in (clockwise) to lean it out. Go in a 1/4 trun at a time until it idles good than do smaller increments until you get a good idle and a good transition to WOT. Keep in mind that you need to dial in the High end first, than the low end. If you make a change to the low end, you need to adjust the high end, etc. They both affect each other.

    Succes, het is een kwestie van volhouden.

    Grt,

    Arnoud.
     
  13. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Probleem gevonden... toch valse lucht.(1/0 voor Serge.)

    Deze motor met dit probleem heeft een geschiedenis. Namelijk twee jaar geleden heb ik deze motor in laten lopen. Ongelukkigerwijze wurmde de motor zich los uit de teststand. Achteraf startte de motor vol gas en hikte zich los. Daarna vloog de motor letterlijk 30 meter door de lucht schampte mijn hand wat 18 hechtingen veroorzaakte. Het had nog slechter kunnen aflopen want in de grote rafelige wonden zag je botten en pezen en die zijn onbeschadigd gebleken. Eind goed al goed op enkele littekens na is er 0% schade aan mij. En ja :) het bloed gaat waar het niet gaan kan, ik heb nitrovliegen niet afgezworen. Na dit voorval was de enige schade aan de motor het buisje tussen de cilinderkop en de carburateur deze was gescheurd. Voor 10 pond bij JEN was alles weer als vanouds. Vervangen en daarmee de kous af dacht ik. Zoals in mijn handtekening ik ben Aad voorraad, dus had ik nog zo'n zelfde motor nieuw in de doos. Vanavond de nieuwe getest en in laten lopen en na twee tankjes 2100 toeren stationair en geen brandstoflekkage. De top lag op 9800 toeren met een JXF prop (zware prop). Ik denk dat dit beter wordt naarmate de motor langer in bedrijf is. Ook startte deze motor veel makkelijker. De motor die niet wilde eens nader bekeken, de caburateur eraf stukje siliconenbuis op het buisje, blazen en storm tussen de cilinder en het buisje dus wel degelijk valse lucht. het buisje eraf gehaald en er was letterlijk een stuk van de pakking weg. Vandaag loctite vloeibare pakking gescoord en weer dicht gemaakt. Het zie er nu veel beter uit en de lekkage is verholpen.

    Ik ga een dezer dagen weer de gewraakte motor proberen... dus to be continued :)
     
  14. michana

    michana

    Lid geworden:
    6 nov 2008
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Oldeholtpade
    en Aad nu goed?
     
  15. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Gisterenavond eens even de tijd gehad om weer te vliegen. Fourstar 60 heeft nu wel goed gevlogen. De motor lijkt wel als herboren. Veel makkelijker te starten, geen brandstoflekkage en een betrouwbaar stationair toerental tussen de 2200-2300 toeren. Stationair sproeier volgens fabrieksinstellingen en 1/8 slag rijker moeten zetten. Kortom probleem opgelost. Wat een motor die niet goed loopt te weeg kan brengen. Verder functioneren de motorrubbers nu ook naar behoren, scheelt erg veel in het geluid en het schudden bij lage toerentallen is voor 95% opgelost. Al metal is het nu een prettig vliegtuig dat gisteren met een ruime windkracht 4/5 gewoon prima te vliegen is. Met zelfs dan een landing als een eitje. Kortom eind goed al goed. :)

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. cajo

    cajo

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    675
    Locatie:
    Uden
    Ben blij voor jou dat je nu echt kunt gaan vliegen zonder stress.
    groet Johan
     
  17. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Iedereen bedankt voor zijn bijdrage :)
     
  18. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Wat is dat voor een mooi slangetje wat je hebt gebruikt om de demper onder je vliegtuig te brengen? Van wat voor hittebestendig materiaal is dat gemaakt?
     
  19. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    @Hmeijdam
    Ik vlieg op Valkenburg zh. Daar waar ook de musical 'Soldaat van Oranje' wordt gehouden.. persoonlijk haat ik die. Een musical staat al niet bol van de spanning en als het spannend dreigt te worden dan gaan we zingen.... :bad-words:walgelijk:bad-words:! Moest er even uit. :eek:ntopic: Voordat minister Kamp het vliegveld verkwanseld had vlogen daar Orions. Bij ons in de vereniging zaten mensen die monteur waren van die dingen. Nadat de Orions verkwanseld waren, moest er opgeruimd worden. Wij mochten helpen. Zoals bij ieder technisch bedrijf zijn daar vaak 'afvallen' die voor de modelbouwer interessant zijn. Die slang dat is brandstofslang van een Orion. Het werkt beter dan de breed verkrijgbare geribbelde RVS buis die kapot gaat door trillingen, het is goed hittebestendig en zo'n slang gaat echt jaren mee. Er zit een soort kunststof in die heel stevig is en het is bijzonder goed bestand tegen trillingen/hitte. Nadeel is wel dat het knetterhard is en een goede ijzerzaag binnen de kortste keren bot is, ook zij uitsteeksels gemeen scherp. Maar we zijn er goed zuinig op en waarschijnlijk gaat de buis langer mee dan onze modelvlieglocatie helaas.
     
    Laatst bewerkt: 29 aug 2013
  20. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.674
    Locatie:
    Onbekend

    Hoi Aad,

    Als het huidige kabinet nog een tijdje blijft zitten hoeven we ons de eerste 20 jaar geen zorgen te maken over de vlieglocatie. Huizen worden door het goede beleid nog steeds niet verkocht, dus nieuwe huizen zijn ook niet nodig.
    Ik denk dat Valkenburg in de huidige situatie nog heel lang blijft bestaan.

    Grt,

    Arnoud.
     

Deel Deze Pagina