Furio

Discussie in 'F3B' gestart door Berrie, 9 mei 2009.

  1. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ben ik niet zo bang voor. Het is een F3Berrie zwever. ;)
     
  2. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik ben zaterdag vrij.... Ik zal eens kijken of er nog plannen zijn thuis.
     
  3. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Dennis kan zaterdag niet, Vincent ook niet. Terwijl ik denk dat beide heren het leuk zouden vinden deze maiden met elkaar te beleven.

    Ik schuif het een weekie op!
     
  4. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Hij doet het!!

    Vandaag heeft de Furio zijn eerste vluchten gehad. Hoewel ik me ingesteld had op een snelle zwever bleek dat in eerste instantie erg mee (tegen?!?) te vallen. De eerste handstarts werden zonder ballast uitgevoerd. Het bleek dat de gekozen instelhoekverschil te groot was. Deze werd teruggebracht en steeds met handstarts werd gecheckt of het beter werd. Tjidens de handstarts kon ik wat vertrouwt raken met de Furio. Toen er eenmaal voldoende vertrouwen was ging het aan de lier. Dat lieren is niet mijn sterktste kant, maar goed, het hoort er bij.

    De eerste vlucht zonder ballast. De wind was behoorlijk, de start verliep goed. Eenmaal boven was er van lekker vliegen niet echt sprake. De Furio wilde niet echt "lopen". Met +/- 2200 gram vlieggewicht is het een floater. Ook moest ik nog veel down trimmen. Na de landing, die overigens probleemloos verliep, heb ik gelijk ballast toegevoegt en het "veiligheidslood" uit de neus gehaald.

    De daarop volgende start verliep wat chaotisch. De invloed van het meer naar achteren liggende zwaartepunt was groter dan ingeschat. Ook de grotere massa, er was 450 gram lood in gedaan, liet zich gelden.

    De derde start was beter. Ik kon ruimschoots de Furio snelheid laten maken, eens een rolletje proberen en luisteren hoe hij fluitte....... En dat doet'ie leuk!

    Later heb ik nog een vlucht van 8 minuten kunnen maken. Al die tijd heb ik gevlogen met een vlieggewicht van circa 2700 gram. Er kan nog 300 gram ballast bij, maar dat lijkt me meer voor aan de helling.

    De fijnafstelling van de Furio heb ik nog niet te pakken. Volgens mij kan het zwaartepunt nog verder naar achteren. Voor het vliegen aan de helling kan ik nog een "pretprogramma" in mijn zender programeren. (o.a. snapflap en met de ailerons meesturende flaps)

    Ik heb al wel kunnen merken dat de Furio perfect gemoedelijk binnen te vliegen is voor de landing. Ideaal voor aan de helling. De remmende werking van de butterfly is behoorlijk. Ik ben erg blij dat de Furio niet giftig reageert op langszaam vliegen. Je blijft controle houden tijdens de landing.
     
  5. btc-rc.nl

    btc-rc.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2003
    Berichten:
    661
    Locatie:
    Soest
    gefeliciteerd berrie! Toch grappig om te zien hoe het karakter van een kist zo kan verschillen. het is dus in ieder geval een verrijking van je vloot en je kunt weer verder leren zo! super!

    p.s. evo op de post... bibber bibber..
     
  6. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Video:

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Thanx, Prop-er!

    Leuk om na elke start wat meer dynamiek in het vliegbeeld te zien komen. Voor zover de harde wind het toeliet.

    Bij de tweede start zie ik (als ik het goed zie) dat ik links aileron stuur, nog voordat de zwever gelierd wordt.(op 4.05 komt het in beeld) Da's niet zo handig....

    Leuk dat je toch een rolletje (6.04) op film hebt! En zo'n rolletje is al heel dapper, gezien mijn vliegkwaliteiten.

    Ik mis wel de starts met de easyglider! Dat was toch erg leuk.
     
    Laatst bewerkt: 22 jun 2009
  8. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Jaren later,

    Jaren later, en de Furio niet vaak gevlogen.

    De afgelopen weken weer veel geleerd. Op de Weiherberg bleek de Furio niet mee te kunnen komen met de kleinere belletjes, terwijl een zwaardere F3F zwever er geen moeite mee had. Ik moest steeds aan m'n hoogteroer trekken, en dat gaf een raar vliegbeeld.

    Het volgende bleek (nadat ik ontdekt had in eerste instantie het instelhoekverschil verkeerd te hebben gemeten)

    Ik vloog een EWD van 1°. Zwaartepunt 108/109mm. Volgens XFRL5 vliegt de Furio daarmee stabiel op 11 meter per seconden. (paarse lijn) Beste glijden ligt op 9 m/s, geringste dalen nog iets langzamer. Vandaar dus dat je steeds aan je hoogteroer trekt om de kist langzamer te laten vliegen. Je wilt hem naar zijn punt van beste glijden/geringste dalen brengen.

    [​IMG]

    Het zwaartepunt in XFRL5, en ook in de Furio, zo geplaatst dat deze bij een EWD van 1° stabiel zou moeten vliegen op het punt van beste glijden. (Rode lijn) (Zwaartepunt ligt nu op circa 115mm, SM van circa 7-8%. Neutraalpunt ligt rond de 128-130mm)

    [​IMG]


    [​IMG]


    Nou, de verbetering is wel duidelijk! Levendigere kist, makkelijker belletjes uit vliegen. Houdt snelheid beter vast. Ook gelijk maar met ballast gevlogen. Dat brengt dan de nodige rust in het vliegbeeld. Het was druk voor de helling, en daar wordt ik wat nerveus van, zeker als ik eigenlijk hard wil vliegen...

    Ook heb ik gezien hoe je een kist als de Furio kunt laten rollen. Daar kan ik ook nog heel wat winnen. (maar wat expo op aileron kan dan geen kwaad...)

    Binnenkort maar weer eens aan de lier, of op de sleepmeeting, want zoals het karakter van de Furio nu is, zie ik daar ook meer mogelijkheden.

    Zo'n kist is net Formule 1....

    Ik wel even een vraag: Nu het zwaartepunt nog meer naar achteren ligt, is het effect van ballast op de verschuiving van het zwaartepunt nog groter.

    Hoe gaan mensen die veel met dat soort kisten vliegen om met dat verschuiven van het zwaartepunt?
     
  9. heij_eri

    heij_eri

    Lid geworden:
    5 jun 2007
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Nijmegen
    zwaartepunt verandering

    Hoi Berrie,

    voor elke ballast situatie corrigeer ik het zwaartepunt. Nagenoeg alle taken bij F3B vlieg ik met hetzelfde zwaartepunt. Soms kan dat doordat je verschillende kamers in je model hebt zodat je met het ballast zelf het zwaartepunt kunt "regelen" (Cyril b.v.). Soms moet je ook gewoon verschillende stukjes lood in de neus wisselen (Stinger, Ceres).

    groet,

    Erik.
     
  10. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Bedankt voor je uitleg Erik.

    Dat betekend in mijn geval, dat ik lood uit de neus zou moeten halen, als er ballast bij komt. Ballast gaat namelijk in de verbinder. Die zit weer voor het zwaartepunt.

    Eigenlijk zou ik wel eens en zaterdagmiddaagje willen vliegen met F3B vliegers. Dit zou mij, denk ik, helpen om de Furio beter te leren vliegen/afstellen. En vooral de mogelijkheden van dergelijke vliegtuigen beter in te zien. Nu ben ik begrenst door wat ik nu weet en gezien heb.

    Ik zit nu al 4 jaar te pielen met de Furio, en elke keer gaat het beter. Maar daar ik in mijn naaste omgeving geen vliegers ken met dit soort zwevers schiet het niet op...

    Met name lierstart optimaliseren/afstellen (moet ik nu met het zwaartepunt zo veel verder naar achteren op nieuw doen. Flapstelling/hoogteroer lierfase bij overschakelen van Multiplex naar Jeti ben ik vergeten over te nemen.... Starthaak moet nu ook weer wat naar achteren.)

    Wie zou mij een willen en kunnen helpen? En waar kan dat dan?

    Het lijkt me veel leuker dan F3J ;)

    [media=youtube]oI0CSzi8DVM[/media]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. heij_eri

    heij_eri

    Lid geworden:
    5 jun 2007
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Nijmegen
    F3B vliegen/trainen

    Hoi Berrie,

    dat lood uit de neus halen is inderdaad meestal het geval. Dat is eigenlijk best onhandig want dan wordt hij weer lichter.....:)

    Bij deze ben je van harte uitgenodigd om een keer te komen vliegen in de buurt van Zevenaar/Duiven, als dat dicht genoeg in de buurt is. We vliegen daar in de polder op gras. De velden wisselen een beetje afhankelijk van hoe lang het gras is. Als je me een PB stuurt met je email adres kan ik je tzt een exacte datum en tijd sturen.

    groet,

    Erik.
     
  12. Ron Gijzen

    Ron Gijzen

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Liempde
    Dat is het ook :)

    Je kunt ook een keer bij mij komen vliegen (Boxtel), of eens komen kijken bij een speed-training van team Freebird (zo 1 september, Rosmalen). Op een speed-training kun je ook wel vliegen maar hebben we iets minder tijd om aan jou te besteden. Daar zijn echter wel 3 zeer ervaren F3B-piloten aanwezig die je meer kunnen leren dan ik.
     
  13. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Hoi Ron,

    bedankt voor je aanbod! Ik kijk eerst even af hoe het afloopt bij Zevenaar/Duiven.
     
  14. Ron Gijzen

    Ron Gijzen

    Lid geworden:
    28 nov 2006
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Liempde
    Nog een optie:
    kom kijken bij de laatste F3B-wedstrijd van dit sezoen, zo 8 sept in Winterswijk.
    Zelf vliegen dan niet echt mogelijk, maar er valt wel veel te kijken en kletsen.
     
  15. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.482
    Locatie:
    Schoonhoven
    Vandaag was het zover. In de buurt van Duiven mocht ik mee vliegen met een drietal F3B vliegers.

    Het was prettig om tips te krijgen omtrent afstellingen.

    Het was goed om bevestiging te hebben dat de Furio niet al te slecht stond afgesteld. Op het sleeptreffen bij Wijk en Aalburg merkte ik dat de Furio nog licht ondersneed als een duikvlucht was in gezet. Vandaag nog voor de eerst vlucht een 2-4grams loodje in de neus er bij gedaan. Nu ging dat goed.

    Het was vandaag fijn om een referentie te hebben aan de drie F3B vliegers. Leerzaam.

    Erik, nogmaals bedankt!
     

Deel Deze Pagina