Zivko Edge 540 laser gesneden (eigen ontwerp)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door trampo, 29 jan 2013.

  1. trampo

    trampo

    Lid geworden:
    2 nov 2006
    Berichten:
    791
    Locatie:
    Enter
    Beste allemaal,

    Sinds een half jaartje doe ik Industrieel Product Ontwerpen en met die opleiding leer ik onder andere te werken met Solidworks (ontwerpprogramma). Bovendien hebben we een laser snijder staan dus het leek mij leuk om daar een vliegtuig uit te laten snijden. De afgelopen weken ben ik bezig geweest met het ontwerpen en uittekenen in Solidworks. Als model heb ik de Zivko Edge 540 gekozen omdat ik het een gaaf vliegtuig vind omdat er met de Red Bull Air Race mee wordt gevlogen.

    Specificaties model:
    - Spanwijdte: 1000 mm
    - Lengte: 843 mm (zonder spinner)
    - Gewicht: 900-1000 gram

    Dit is het resultaat (renders in Solidworks)

    Het volledige model
    [​IMG]

    De romp zoals die ongeveer moet worden
    [​IMG]

    De spanten waaruit de romp wordt opgebouwd. Deze zijn gemaakt uit 2 mm multiplex
    [​IMG]

    Vervolgens exporteren we alle vlakken en zetten die over in Coreldraw
    [​IMG]

    En vanmiddag heb ik de spanten laten snijden met dit als resultaat:D:D:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Volgens Solidworks zouden de onderdelen samen bij elkaar rond de 90-100 gram gaan wegen. Net gewogen en jawel: 95 gram. Mooi dat dit zo goed werkt allemaal. Nu hoop ik dat de romp rond de 150 gram gaat wegen klaar. Daar komt dan nog wel de staart bij....

    De vleugel maak ik uit ribbetjes met een dikte van 2 mm. De vleugelbuis wordt 10 mm carbon. Dikker paste niet vanwege gebrek aan ruimte. Vervolgens beplak ik de vleugel (niet volledig) met 1 mm balsa.

    Groeten Ike
     
  2. Ravian

    Ravian

    Lid geworden:
    17 mei 2010
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Merksplas - Belgiƫ
    ....heel mooi , dat moeten we allemaal volgen. Je hebt al 70%, grote onderscheiding. Nu rest nog de theorie ;)
     
  3. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Ziet er goed uit Ike!

    Ik zie dat de randen van het hout aardig zwart zijn geworden. Dat kan problemen opleveren bij het lijmen. Even schuren is dus aan te raden. Je zou eens goed naar de settings van de laser moeten kijken, op de juiste setting heb je geen zwarte randen. Ze zijn wel verkleurd maar niet verkoold.

    Succes met de bouw!
     
  4. trampo

    trampo

    Lid geworden:
    2 nov 2006
    Berichten:
    791
    Locatie:
    Enter
    @emanuel Heb inderdaad ondervonden dat de randen aardig zwart zijn. Heb alle randen al met een doekje afgenomen. Dit heeft al veel verschil gemaakt. Bij het snijden van de ribbetjes vraag ik of de laser op wat minder vermogen kan draaien.
    Lijmen ga ik denk ik doen met constructie lijm.
     
  5. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    goed bezig !!

    mvg,

    Bart
     
  6. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Zwarte randen hou je altijd bij laseren omdat je t materiaal weg Brand... Wil je dat niet zul je t moeten laten frezen...
     
  7. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Dit is vaak een combinatie van te veel vermogen en verkeerde focus. Als de focus ideaal is, heb je weinig vermogen nodig en wordt het materiaal verdampt. Dan heb je dus geen verkoolde randen. Of deze perfectie te behalen is op je opstelling weet ik niet, maar het is het proberen waard.

    Succes, leuk project,

    Hugo
     
  8. trampo

    trampo

    Lid geworden:
    2 nov 2006
    Berichten:
    791
    Locatie:
    Enter
    Vermogen stond op 100%. Dan kan de snijsnelheid mooi omhoog... maar dan krijg je inderdaad verkoolde randen. Misschien het vermogen op 30% zetten en de snijsnelheid omlaag krikken. Vooral met het balsahout.

    Heb gister de eerste delen gelijmd. Vanmiddag komen de 10 mm carbon buis en de M4 nylon boutjes binnen. Misschien dus nog even verder bouwen.
     
  9. stekkestim

    stekkestim

    Lid geworden:
    2 apr 2011
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Waanrode (BE)
    De verkoling komt door een slecht verhouding tussen vermogen en snijsnelheid.

    Ik snij hier enorm veel 3mm populieren triplex en de zijkant is goudbruin. Als je er met je vinger over wrijft blijft deze proper.

    Op de foto is zeer goed de goudbruine rand te zien en deze heeft geen nabewerking gehad. (zo uit de laser gekomen)

    [​IMG]
     
  10. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.868
    Locatie:
    Velserbroek
    Indekken met 1mm is erg kwetsbaar en gaat snel zakken (tussen de ribben) beter is om 1.5mm te nemen en die te schuren met een lange schuurklos....


    Wel mooi project !!
     
  11. trampo

    trampo

    Lid geworden:
    2 nov 2006
    Berichten:
    791
    Locatie:
    Enter
    @Winvried: Helaas was de 1,5 mm balsa op bij de modelbouw winkel...=( toen ik de 1 mm voelde leek het mij ook aardig flexibel en erg dun. ik heb daarom de meest stevige (hardere en zwaardere) 1 mm balsa meegenomen die er was.

    Gesneden deeltjes nogmaals:
    [​IMG]

    En lijmen maar :D
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  12. trampo

    trampo

    Lid geworden:
    2 nov 2006
    Berichten:
    791
    Locatie:
    Enter
    Even weer een update,

    De laatste week niet echt op kunnen schieten. Ik zal een keer met de auto naar school moeten gaan om de resterende onderdelen te laten snijden.
    Intussen heb ik het grootste deel van de romp spanten kunnen lijmen en het begint al zeker ergens op te lijken. Super dat alle deeltjes zo perfect passen. Bovendien is dit ook een leerproces voor mij om te ondervinden wat de meest logische en praktische manier is om de romp op te bouwen. Ik had bijvoorbeeld nog iets meer tijd moeten steken in het maken van letterlijk 'puzzelstukjes'. Dit heb ik bij een redelijk aantal onderdelen gedaan en dat past ook perfect. Voor het herontwerp ga ik dit zeker meer toepassen. Bovendien had ik verwacht dat de onderdelen lichter zouden zijn. Alle triplex rompdelen samen (incl. motorschot) wegen 111 gram. Hopelijk weegt mijn romp klaar rond de 250 gram inclusief landingsgestel, staart enz.

    De romp, de grote zijkanten en de bovenkant zijn even tijdelijk met wat tape vastgezet.
    [​IMG]
    [​IMG]

    De onderkant. Het landingsgestel 'schot' is gemaakt uit 2 plaatjes 2mm triplex. Mooi stevig dus.
    [​IMG]

    Heb nog tijd gehad om het motor schot te snijden, dus die ook maar direct gelijmd.
    [​IMG]

    Volgende week ben ik op wintersport dus voordat ik de resterende delen kan snijden duurt dat nog 2 weken ben ik bang. Tot die tijd kan ik nog niet verder, dus hierbij wou ik het voor deze keer laten.

    Groeten Ike
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Goed bezig!

    Ben je trouwens niet bang voor molshopen/gaten in je landingsbaan?
    Als je landingsgestel nu een verkeerde oplazer krijgt, breekt volgens mij je hele romp dwars doormidden..
     
  14. Zivko

    leuk project :yes:
     
  15. vliegtuigje

    vliegtuigje

    Lid geworden:
    28 mrt 2012
    Berichten:
    165
    Locatie:
    Staphorst, vlakbij meppel en zwolle
    Ik vind hem nu al mooi worden! Veel succes met het bouwen
     
  16. trampo

    trampo

    Lid geworden:
    2 nov 2006
    Berichten:
    791
    Locatie:
    Enter
    Vorderingen

    Ik heb op het moment vakantie en heb voor de vakantie een groot aantal delen uit balsa kunnen snijden. De afgelopen dagen ben ik weer aan het bouwen geweest en het schiet al aardig op!

    Alle onderdelen die ik tot nu toe verzameld heb
    [​IMG]

    De staartdelen (bijna allemaal gelijmd nu)
    [​IMG]

    De spanten in de romp onder de juiste hoek verlijmen, zo dat de staart recht is..
    [​IMG]

    De balsa stripjes in de spanten gelijmd. Die zijn op het moment aan het drogen
    [​IMG]

    Binnenkant ziet er gaaf uit=)
    [​IMG]

    De balsa ribben. In totaal 24 onderdeeltjes
    [​IMG]

    Tijdens het laseren van het balsahout heb ik het vermogen van de laser erg laag gezet. De randen zijn al een stuk minder verbrand dan bij de triplex spanten. De volgende keer probeer ik de randen nog iets minder te verbranden door het vermogen nog iets lager te zetten.
    [​IMG]

    Tot zover!
     
    Laatst bewerkt: 10 jul 2013
  17. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.324
    Locatie:
    Den Haag
    wow, mooi man, kan ik alleen maar van dromen :)

    Freek
     
  18. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    mooi hoor, zelf je bouwkit maken, is heel wat mooier dan zelf je spantjes en ribbetjes snijden volgens tekening.
    Ik wou dat ik de midddelen (en de kennis!) er voor had :-(
     
  19. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Op zich is er niet veel meer nodig dan dat je redelijk met een 2D vector tekenpakket kan omgaan. Ik gebruik zelf Inkscape, en dat is nog gratis ook, Adobe Illustrator kan ook als je daar de beschikking over hebt.

    Ik heb onlangs alle spanten en kielbalk voor een schip gelaserd uit 6 mm berkentriplex bij het Stadslab/Fablab in Rotterdam. Als je geduld hebt lukt dat goed (je mag een machine maar 1 uur achter elkaar bezetten, daarna weer achteraan aansluiten), je krijgt er ook de nodige ondersteuning.

    De voorwaarden zijn bij elke Fablab vestiging anders, om dat te bekijken even op internet zoeken.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  20. trampo

    trampo

    Lid geworden:
    2 nov 2006
    Berichten:
    791
    Locatie:
    Enter
    Eindelijk weer even gebouwd!

    De laatste week ben ik weer een beetje op geschoten. Mocht ook wel natuurlijk na zo'n lange tijd.

    Ribben op dunne stripjes gelijmd om ze op de goede plek te houden.
    [​IMG]

    Vleugels nadat de liggers erin gelijmd zijn. Ook de geleidingsbuisjes voor de carbon stok zijn hier al gelijmd. Erg vervelend werk om die buisjes te maken, ze moeten namelijk strak om de carbon buis zitten zodat er geen speling is.
    [​IMG]

    Detail van het geleidingsbuisje. Deze zijn gemaakt van opgerold kaftpapier met parketlak als 'lijm'.
    [​IMG]
    [​IMG]

    De staat van de romp op het moment. De staartdelen heb ik er inmiddels ingelijmd en ook hier heb ik het geleidingsbuisje erin gelijmd.
    [​IMG]

    Tot zover!
     

Deel Deze Pagina