Ombouwen oude Graupner Amateur op elektro

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door EduardS, 22 aug 2012.

  1. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Een 50 grams motor met Kv 1230 zit op deze texan. Ik gebruik vanwege propbreken nu een klapschroef van 8x4.5 en ga moeiteloos vertikaal. Vermogen boven 150 watt op 3s.

    2 Brothers RC - Bussum

    Deze motor is van een populaire maat die door veel fabrikanten wordt aangeduid op verschillende manieren opmbasis van ankermaat, buiten maat of een combinatie van die twee.
    Bijvoorbeeldd
    2826 bij turnegy, dymond, go-fly
    2212 bij axi, suppo, himodel en vele anderen
    2812 bij himodel

    Zoals anderen hebben aangegeven is 150 watt ruim voldoende. Een speed600 van vroeger draaide een 8x4 prop met hetzelfde toerental!

    Een 50g motor kan prima 150 watt aan (3 x motorgewicht is belastbaarheid in watten als vuistregel)
    Je zei eerder dat een amateur niet ve4gelijkbaar is met een go fly trainer.
    Boeien. Die go fly gaat vertikaal. Dat hoeft die amateur niet. Overtrek snelheid, profielen etc... zijn heel onbelangrijk voor de beoordeling van een aandrijving. Ik spreek over 5 of 10 meter/s stijgen. Dan maakt een profieletje nikst uit (hoogstens 0.5 m/s). Massa van het vliegtuig maakt wel veel uit.

    Voor de amateur van 1kg is 150 watt echt prima, maar dat heb ik hier al door meerdere mensen genoemd zien staan met een aandrijvings voorstel vergelijkbaar met het mijne.

    Ik vloog 35 jaar geleden mijn eerste elektro vliegtuig. Ik weet ondertussen waar ik het over heb.
     
  2. EduardS

    EduardS

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Lelystad
    Die motor lijkt mij ook geschikt, met een 8x4 prop moet dat zeker gaan lukken. Ik heb hem voorlopig op mijn wenslijst gezet bij hk.
     
  3. EduardS

    EduardS

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Lelystad

    Mooi topic! Bedankt, daar kan ik volgens mij alles terugvinden. Ik heb me aangemeld op het forum maar mag nog niets plaatsen. Zodra dat kan ga ik vragen welke motoren/propellers er gebruikt zijn.

    Een goed tip uit dat topic om het vliegtuig hoger op de poten te krijgen; grotere banden. Ligt zo voor de hand, maar ik was te dom om daar aan te denken.
     
    Laatst bewerkt: 31 aug 2012
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja maar natuurlijk! ;)
    Blijf je draadje straf volgen! Veel plaatjes plaatsen!
     
  5. EduardS

    EduardS

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Lelystad
    1e plaatje:

    [​IMG]
    de motor is een oude permax 400 ligt er alleen maar in om de punt naar beneden te houden
    ik heb alles nog, bouwplannen, doos, overgebleven balsa :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Die oude toestelletjes blijven toch altijd nog even mooi.

    Probleem denk ik? waar ga je eventueel een lipo luikje aanbrengen, denk de enige optie die je hebt is gewoon telkens de vleugel verwijderen, gelukkig is deze nog bevestigd met elastiekjes, gaat snel dus.

    Johan.
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  8. EduardS

    EduardS

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Lelystad
    Hegi ... goh dat brengt herinneringen, de allereerste zwever die bouwde was een Spassvogel:

    [​IMG]
    Een paar onderdelen ervan liggen nog in de doos van de Amateur, de Spassvogel is lang geleden een keer gecrashed op de Rechte Heide. De bouwplannen heb ik nog liggen, in de doos van de Amateur.
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ook een mooi doosje :)
    Heb nog een Hegi Auster uit 1965 staan. (tekeningen gedigitaliseerd, super eenvoudig kitje)
    In 1973 koste die fl. 68,- bij een modelbouwzaakje in de Appelstraat in Den Haag... Tubetje UHU lijm zit er nog bij...
    Schiet er nog wel een plaatje van...
     
  10. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Ik heb hier "ergens" nog een Graupner Topsy liggen, (meer dan) 15 jaar gelden een aantal pogingen gedaan om deze te elektrificeren ... met de middelen van toen ging dan niet zo geweldig ... SPEED400 6V met 7 AR500'tjes eigenlijk net te zwaar en een SPEED280 6V met 7 AAA celletjes, net te weinig power .... maar met "moderne" middelen ... 15 tot 25 gram buitenlopertje, LiPo's en mini servo's en ontvanger ... wordt het kistje minimaal 100 gram lichter ... en vliegklaar "iets" tussen de 200 en 250 gram (wat een vleugelbelasting oplevert van "iets" tussen de 16 en 20 gram/dmĀ²) ...
     
  11. Nebukadzir

    Nebukadzir

    Lid geworden:
    15 jun 2011
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Amsterdam
    Ik begrijp dat deze Amateur zonder rolroeren vliegt, maar zijn er vliegers die dat wel met dit kistje doen?
     
  12. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Opzich is het kistje makkelijk om te bouwen naar rolroeren ... moet je alleen de vleugel met veel minder V-stelling bouwen (met de V-stelling van de tekening doen rolroeren vrijwel niets) ... aillerons zelf of de strip versie (=beweegbare achterlijst) of twee klapdeurtjes aan de tips maken ... maar "uit-de-doos" mis je de aillerons niet .... ;-)
     
    Laatst bewerkt: 29 aug 2013
  13. Nebukadzir

    Nebukadzir

    Lid geworden:
    15 jun 2011
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Amsterdam
    Heb een kistje overgenomen, tekening zit erbij. Ga eerst ff vliegen zoals ik hem nu heb gekocht. Zit nu nog een 2.5 cc motor op maar die wordt vervangen voor een brushless.
    Volgende doel is om een nieuwe vleugel zonder V-stelling maar wel met rolroeren te bouwen.
    Moet toch ook heel leuk vliegen denk ik.......
     
  14. Nebukadzir

    Nebukadzir

    Lid geworden:
    15 jun 2011
    Berichten:
    966
    Locatie:
    Amsterdam
    Mijn Graupner Amateur is ca. 25 jaar geleden gebouwd en beplakt. De cover op de vleugel is op meerdere plaatsen stuk. Hoe kan ik het best deze oude cover verwijderen? Heb al een stuk losgetrokken maar er blijft een deel hardnekkig aan het balsa kleven.
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal

Deel Deze Pagina