Goedemorgen, Heb even een vraag i.v.m. een Servo in mijn boot, deze klinkt erg rauw als ik met de hand aan het heveltje draai. Ook voel je dat die iets blijft haken. Maar als ik de servo bedien vanaf de zender klinken ze verder wel goed. Zijn wel wat lawaaierig maar oke, is ook geen topmerk. Gaat om de Rechter servo die het roer moet bedienen. Kan iemand mij vertellen of die stuk is, of stuk gaat. Kan ik dit misschien ook zelf verhelpen..? Groet, Dennis
Is het geluid van je servo veranderd? Zo ja, kijk naar de tandwielen. Een nieuw tandwielen setje hoeft niet zo veel te kosten. Zo niet dan zal het wel bij de servo horen. Tip: houdt het te koop in de gaten voor een ace1015. wereld servo voor je roer. Kost nw iets van 100 euro. 2e hands zie je ze voor een derde hiervan langskomen.
Ja de servo maakt iets ander geluid, als ik er rustig aan draai. Eenmaal via de zender hoor ik niets bijzonders en werken ze goed. Ik zou dus de tandwieltjes kunnen bekijken op slijtage en eventueel vervangen. Maar moet wel zeggen dat er geen merk op te vinden is, dus denk dat het verstandiger is om ze dan te vervangen voor een merk. Ik vroeg mij ook al af wat een goede vervanger zou zijn voor de servo, dus ik hou het Te Koop topic zeker in de gaten. @. nspierbundel: Bedankt!
Punt één: je moet servo's zo min mogelijk met de hand heen en weer draaien. Dat kan je namelijk een servo of op z'n minst een tandwielset kosten. Zoals nspierbundel al aangeeft kan er een tandwiel kapot zijn, dat zou kunnen komen door het met de hand heen en weer bewegen! Punt twee: kijk eens naar de stuurstang! Wat ik zie is een draadstang, als dat in een buisje gaat of langs de rand van een gat gaat kan dat een ratelend geluid maken. Als dat het geval is zou er weinig aan de hand zijn. Misschien is het wel beter om die draadstang te vervangen door een gladde stuurstang. Niet voor het geluid maar vooral om de slijtage die de draadstang veroorzaakt te voorkomen. Het buisje of het gat waar hij doorgaat zullen uitslijten wanneer die schroefdraad daar steeds langs schuurt. En dan de slijtage aan het schroefdraad nog.
Je moet servo's zo min mogelijk aan de hevel verdraaien. Dat kost (te) veel kracht en is slecht voor de tandwielen. Groet, Ad Bakker PS Ik zie dat Ernst me voor was, in ieder geval spreek ik hem niet tegen.
Ja dat is zeker waar Ernst, ik weet dat ik er zo min mogelijk aan mag draaien. Als het al gebeurd dan heel voorzichtig. Het geluid maakt hij ook zonder de draadstang. Trouwens de draadstang had wel ruimte genoeg, en kwam bij volledig insturen nergens tegenaan. Was een iets oudere foto die ik geplaatst heb, want de draadstang heb ik inmiddels al wel vervangen. Bedankt voor je reactie.
Behalve slijtage bij aanlopen kan draadstang daardoor ook zwaarder bewegen (hoger stroomverbruik servo en accu) of zelfs blokkeren.
Als ie anders klinkt dan voorheen en je kan geen tandwielen vervangen, neem geen risico. Niets is zo l*llig om em met een noodgang tegen de kant te kwakken omdat ie niet meer stuurt. Een ace1015 ga je geen spijt van krijgen.
Hier de foto waar ik hem heb vervangen voor een dunner stangetje M3 Maar zorg zeker dat het nergens aanloopt hoor. Ben best Pietje Precies.
Voordeel van ball-link onder de servo arm is dat je kleiner kantelmoment op servo krijgt, ook al heb je dwars- i.p.v. langs-montage van servo.
Wat krachtenspel betreft is een kwiklink (onder) toch veel aantrekkelijker, Ron? Moment is 0. Groet, Ad
Met kwiklink kom je verder/hoger van het servohuis, groter kantelmoment. Maarruh ... het kan best zijn dat ik wat kantelmoment/beweging/speling en kwart slag draaien van servo hier boter aan het zagen ben.
OK, jij bekijkt het vanuit de servo as, en dan heb je gelijk. Ik vind de krachtoverdracht naar de arm niet zo mooi (wringing op de arm) met kans op schranken als dat bolscharnier z'n werk niet goed doet. Maar is lood om oud ijzer, servo is er gewoon op gemaakt Groet, Ad
Ik heb de servo's zo zonder de rubbers gemonteerd. De zelftappers zijn inmiddels ook al vervangen voor RVS inbusjes en zelf borgende moertjes. Zo vast als een huis. :lol:
Kleine Update: Heb voor het beter reageren en afstellen Ball-links gemonteerd. Zie foto 2: Hiervoor zat dit gewoon met alleen een stangetje. (Rood) En overal zat best veel speling op zodat de afstelling nooit goed komt. (Blauw) Na montage al even getest, en is een behoorlijke verbetering zo. Ik goa die kant op. Tjhuuu maar weer.:sleepy:
Dit is boot met brandstof motor en zal best wel snel zijn. Er kunnen dan grote krachten ontstaan op de stuur servo. De servo lijkt me zo te zien niet over bemeten dus houdt ook even in de gaten of deze servo dat wel trekt. Dus kijk wat in soortgelijke boten als stuurservo gebruikt wordt.