er stond snelle reactie boven het veldje... Met stabi heb je meer controle. In de bochten is het de bedoeling dat alle 4 wielen de grond raken.....eveneens na een hobbel. Maar wat precies het nut ervan is dat zou je even op moeten zoeken in het afstel-schema.
Je kan met de stabi's te steken grip gaan verminderen/vermeerderen aan de hand van de dikte. bvb op droog kunstgras is zoveel grip dat je lekker dik kunt gaan zodoende dat je minder griprol gaat krijgen. Is het kunstgras nat, ga je weer dunner... Natuurlijk zijn er ook neveneffecten zoals dat het stuur zich anders gaat gedragen etc... Dikker achter krijg je meer on power stuur, dunner voor krijg je meer offpower stuur etc...
Nat ga je dus dunner om meer grip te creëren. Kurt weet dat perfect maar heeft een typfoutje gemaakt .
Met stabi's wordt de auto rustiger, zonder stabi's is hij minder stabiel... Maar je hoeft geen stabi's te gebruiken, je kunt ook andere banden monteren, olie in de schokdempers veranderen etc... De meeste invloed op je wegligging hebben de banden, daarna de veren, dan de schokbrekers (olie dikte/soort zuiger metveel/weinig gaatjes), dan de geometrie van de wielen en daarna pas de stabilisatoren... Dus pas als je eerst de andere punten optimaal hebt merk je echt verschil in de diktes van de stabi's.....
Een stabi is meer om de roll (het overhellen) in het chassis te verminderen. Dit scheelt gewichtsverplaatsing wat weer ten goede komt van de wegligging. Het nadeel is dat het koppelen van links en rechts middels een stabi de wielen niet geheel onafhankelijk werken en dus minder grip wordt veroorzaakt. In de onroad bij een vlakke baan heeft het meer voor dan nadelen, in de offroad op een hobbelige baan waar alle wielen het beste onafkankelijk moeten werken kan het een nadeel zijn. Vaak gaat het om het zoeken naar een compromis tussen de voor- en nadelen.
Op de vlakke kunstgras banen in Nederland met hun mega-grip gebruikt vrijwel iedereen stabi's in de offroad, maar zoals Roelof al aangeeft, wordt er op de rotsige banen in italië en frankrijk vaak zonder stabi's of met hele 'losse' dunne stabi's gereden...
dan zullen het waarschijnlijk toch de dunne losse stabi's worden. ik rij dus puur voor de fun en zeker niet op bestaande banen en al zeker niet op iets nats. mijn "baan" is redelijk wild (waarschijnlijk een restant waar er met crosmotoren werd gedraaid) en heeft 2 behoorlijk stevige richels en volop los zand.