Zivko Edge 540 laser gesneden (eigen ontwerp)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door trampo, 29 jan 2013.

  1. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    topp ziet er zeeer strak uit!
     
  2. Bmstar

    Bmstar

    Lid geworden:
    17 aug 2012
    Berichten:
    19
    Locatie:
    Noord-Brabant(NL)
    Ziet er heel goed uit !! :)
     
  3. vliegtuigje

    vliegtuigje

    Lid geworden:
    28 mrt 2012
    Berichten:
    165
    Locatie:
    Staphorst, vlakbij meppel en zwolle
    Word heel mooi!
     
  4. bgjbrok

    bgjbrok

    Lid geworden:
    30 mei 2008
    Berichten:
    72
    Locatie:
    Melderslo (pittoresk en immer zon overgoten)
    Zeldzaam gaaf:worship::worship::worship::worship::worship:


    Vleugel wel wat aan de "zware" kant (de voorste met vezel versterkte ligger lijkt me over done) Hoewel je dat waarschijnlijk wel bekeken hebt in de simulatie module van Inventor.
     
  5. trampo

    trampo

    Lid geworden:
    2 nov 2006
    Berichten:
    791
    Locatie:
    Enter
    Vleugel heb ik inderdaad aardig overdone ontworpen. Ik wil het model namelijk voorzien van een sterke motor en wil dan ook dat het geheel zo stijf als mogelijk is. Helaas ben ik nog niet zo gevorderd in Solidworks dat ik dingen kan simuleren, as is het met het programma zeker mogelijk!

    Morgen ga ik op school weer paar kleine onderdeeltjes snijden en probeer ik onder andere de cockpitkap te snijden (schuimsnijder). Deze beplank ik vervolgens met balsa, waarna ik de schuimen kern grotendeels wegsnijd om gewicht te besparen (en extra ruimte in romp).
     
    Laatst bewerkt: 3 sep 2013
  6. trampo

    trampo

    Lid geworden:
    2 nov 2006
    Berichten:
    791
    Locatie:
    Enter
    Vraagje:

    Wat is de meest efficiënte en doeltreffende manier om de rolroeren schuin te schuren en te bevestigen?

    [​IMG]
    Blauw: Ca scharnier
    Rood: Eventueel afdekplaatje

    Situatie 1: Ziet er van boven gezien netter uit, maar heeft onderaan (naar mijn gevoel) veel weerstand. Wat zijn de mogelijkheden om voor de efficiëntie boven (op tekening rode lijn) op de spleet een afdekstrip te plakken van plastic (?) of iets dergelijks?

    Situatie 2: Symmetrisch, beide kanten evenveel weerstand, maar van boven gezien zie je een grotere spleet.

    Iemand enig idee?
     
    Laatst bewerkt: 5 sep 2013
  7. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
    Beetje afhankelijk hoeveel uitslag je wilt hebben.

    Tot +/- 30 graden is de bovenste van je keuze de mooiste,

    daarboven is de onderste beter, en kan je b.v. ook nog 15 graden aan de achterlijst wegschuren, dus voor b.v. 45 graden uitslag schuur je 30graden aan het roer en 15 aan de achterlijst. de kier valt dan mee en je haalt ook weer niet belachelijk veel materiaal aan 1 kant weg.
     
  8. trampo

    trampo

    Lid geworden:
    2 nov 2006
    Berichten:
    791
    Locatie:
    Enter
    De laatste dagen weer erg opgeschoten! De vleugels zijn inmiddels af (rolroeren nog niet)

    M4 moertjes in binnenkant van vleugel gelijmd. Straks kan ik de vleugels met nylon boutjes aan de romp vastschroeven :)
    [​IMG]

    Beide vleugelhelften aan één kant beplankt.
    [​IMG]

    Andere kant...
    [​IMG]

    Tussenstukjes erin plakken.. Wat een prutswerk. Hier ligt de voorlijst inmiddels ook aan het drogen.
    [​IMG]

    En na veel plak en extra schuurwerk is dit dan het resultaat! :
    [​IMG]

    De linkerhelft weegt 61 gram en de ander helft 59. Mijn doel was om de vleugelhelften onder de 75 gram te houden (inclusief rolroeren). Er komen nog wel tips op, net als de Edge van de Red Bull Air Race.

    Nog 14 gram te gaan dus!
     
  9. trampo

    trampo

    Lid geworden:
    2 nov 2006
    Berichten:
    791
    Locatie:
    Enter
    Ondanks school heb ik nog aardig veel kunnen doen aan de Edge de laatste tijd…

    De vleugels zijn nu nagenoeg af. De tips zijn eraan geplakt, de neuslijst is geschuurd. Er hoeven alleen nog paar kleine dingetjes gebeuren zoals het schuren van de tip en het plamuren van een enkele beschadiging.
    [​IMG]

    Ik zag er nogal tegenop om de rug te beplanken, aangezien mij het een vervelend klusje leek om het balsa netjes op maat af te snijden en niet (ook maar een mm) tekort. Helaas viel het enorm tegen en na veel vloeken en gepruts is het redelijk gelukt. Ik moet hier nog wel het één en ander plamuren en schuren.
    [​IMG]

    Klein stukje beplankt op de neus.
    [​IMG]

    De kap die over de romp komt heb ik gesneden met een hete draadsnijder met behulp van vier mallen. Vervolgens nog een beetje op maat schuren en dan beplanken met 1mm balsahout. Ziet er erg mooi uit!
    [​IMG]
    [​IMG]
    Binnenin de kap ga ik het meeste schuim nog wegsnijden, zodat er een wand van ongeveer 5-6mm (incl. beplanking) overblijft. Dit puur om gewicht te besparen. Daarna lijm ik er smalle balsa latjes tussen, voor de stevigheid, en voor de bevestiging van de kap op de romp. Dit wil ik met magneetjes gaan doen.

    Gisteravond heb ik de onderkant van de Edge beplankt. Daarbij ook direct rekening gehouden met het bevestigen van het ‘staartwiel’, oftewel een carbon strip die ongeveer 30mm onder het rudder uitsteekt. Dit lijkt mij voldoende.
    [​IMG]
    [​IMG]


    Vandaag ben ik bezig geweest met het ontwerp van de motorkap. Dit wordt de grootste uitdaging van het hele bouwtraject van het vliegtuig. Ik wil een mal frezen van de kap om er vervolgens een glasvezel motorkap van te maken. Erg interessant allemaal.=)
    [​IMG]

    Totaalplaatje tot nu toe, wauw!
    [​IMG]

    Gewicht zit momenteel op 333 gram. Mijn doel is om het totaalgewicht van het model (leeg) niet boven 450 gram te laten komen. De volgende dingen komen daar nog bij:
    - Landingsgestel
    - Cockpitkap (plastic)
    - Beplanking schuine kanten romp
    - Rolroeren
    - Motorkap
    - Roerhoorntjes + aansturing

    450 gram moet dus zeker haalbaar zijn!


    Vraag:
    [​IMG]

    Voor de ‘glazen’ cockpitkap heb ik een mal gemaakt (zie hierboven) zodat ik er plastic omheen kan vormen. Dit heb ik inmiddels al geprobeerd door de mal in een sinasfles van dunwandig plastic (PET) te stoppen en dit plastic vervolgens zodanig te verhitten dat het krimpt en vormt om de mal. Helaas kromp het net niet genoeg.

    Enig idee hoe ik dit anders kan doen?
     
    Laatst bewerkt: 30 sep 2013
  10. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    Je zou de kap kunnen vacuum vormen , voor mijn empire vliegboot is dit ook op deze manier gedaan.



    [​IMG]

    [​IMG]


    Mvg,

    Bart
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Altijd leuk om te lezen dat scholieren het zo druk hebben met school. Dat was voor mij de periode met de meeste vrije tijd! Geniet er nog van zolang je kan!

    Bij hobby in kunnen ze kappen voor je vacuum vormen als je een mal hebt.
     
  12. trampo

    trampo

    Lid geworden:
    2 nov 2006
    Berichten:
    791
    Locatie:
    Enter
    Crisis:

    Morgenavond wil ik de setup en een aantal hardware onderdelen bestellen voor de Edge, alleen twijfel ik even welke motor ik er nu op wil zetten.

    Turnigy Park480 Brushless Outrunner 1020kv
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__19037___Turnigy_Park480_Brushless_Outrunner_850kv_.html
    of
    Turnigy D3536/8 1000KV Brushless Outrunner Motor

    De eerste twee zijn 20 gram lichter maar hebben ook ongeveer 80W minder vermogen. Ook vraag ik me af welke van de eerste 2 het beste een 11x7 of 11x8 kan verdragen. Op schaal moet de prop namelijk tussen de 11 en 12 inch liggen.

    De tweede daarentegen is iets zwaarder, heeft dan wel meer vermogen, en die kan sowieso een 11x7 of 11x8 prop verdragen.

    Wat is jullie mening? Het moet een sportief vliegtuig worden en het mag wat mij betreft lekker snel gaan.
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    eCalc - propCalc - the most reliable RC Calculator on the Web

    Kun je wat dingen bekijken
    Let wel: ieder vliegtuig heeft een andere weerstand in de lucht.
    feit dat uit de berekening komt dat het spul hard zou moeten gaan, zal met een laagdekker racevliegtuig meer kloppen dan met een dubbeldekker achter de motor...
     
  14. Majestic

    Majestic

    Lid geworden:
    25 mrt 2009
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Huissen
    Wat ziet dit er mooi uit!
    Erg gaaf hé? Om iets te ontwerpen op de computer en dat het dan ook werkt in het echt ;)

    Je hebt wel snel leren omgaan met solidworks zo te zien!
    Ik ga dit volgen!
     
  15. trampo

    trampo

    Lid geworden:
    2 nov 2006
    Berichten:
    791
    Locatie:
    Enter
    Elektronica besteld =)

    Ja klopt inderdaad. Erg leuk om iets te ontwerpen om het vervolgens perfect in elkaar te zien passen. Helaas zit ik nu in de fase dat dat niet meer het geval is, en ben ik vooral druk met schuren en bedenken hoe ik de elektronica in ga bouwen.

    Vannacht is het pakketje dat ik besteld heb verzonden uit Hong Kong. Ik ben gegaan voor de Turnigy 3536 910kv motor. Lijkt me sterk zat, vooral op een vliegtuig die waarschijnlijk vliegklaar niet boven 950 gram uitkomt.

    Voor die tijd probeer ik de volgende dingen nog te doen:
    - vleugel afmaken (tips schuren, rolroer scharnieren uitlijnen)
    - aansturing staart aanbrengen
    - romp dichtplakken en schuren
    - soldeerstation kopen

    Binnenkort misschien een update met weer een aantal foto's.
     
  16. trampo

    trampo

    Lid geworden:
    2 nov 2006
    Berichten:
    791
    Locatie:
    Enter
    Binnenkort weer een update, maar wil eerst nog 2 dingen afmaken. Daarvoor heb ik jullie nodig.

    De twee hoogteroeren moeten door middel van een verbindingsstukje worden verbonden. Hieronder afgebeeld:
    [​IMG]

    Dat komt er dan zo uit te zien: (het stangetje komt uiteindelijk in het roer gelijmd)
    [​IMG]
    Nu vroeg ik mij af welke dikte stang ik het beste kan gebruiken. Eerst wilde ik een stangetje buigen van een oud Minimag landingsgestel (zwart), maar vandaag vond ik een mooi stukje messing?/koper? dat erg sterk is en naar mijn gevoel ook minder buigt. Dit stukje past ook in het geleidingsbuisje (oranje op foto). Nu is mijn vraag:
    Heb ik een geleidingsbuisje nodig die ik vastlijm op de scharnier-as van het roer, of niet? Als zo'n buisje niet nodig is zou dat namelijk net zo handig zijn. Mijn tweede vraag is uiteraard welk materiaal ik het best kan kiezen.

    Probleem 2:
    [​IMG]
    Dit is de bovenkant van mijn romp, de rug. Ik weet niet of het goed te zien is op de foto, maar er zitten een soort van 'verbuigingen' in. Een soort inhammen. Dit komt omdat het materiaal (beplanking 1 mm) erg dun is en dit is gebeur nadat ik het heb proberen gelijk te schuren met de andere plankjes.

    Nu vroeg ik me af hoe ik dit het best kan wegwerken, een nieuw plankje erop heb ik al geprobeerd, maar omdat ik triplex schotten heb, en het ontworpen is voor 1 mm beplanking, kreeg ik het zelfde probleem helaas weer. De triplex schotten zo vijlen dat er een 1,5 mm beplanking op kan, is denk ik niet verstandig omdat ik de romp daar alleen maar mee kan beschadigen.

    Bedankt alvast!
     
  17. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Stein
    Je kan eventueel de beplanking vervangen door 0,4 of 0,6 mm triplex.
    Als je die buigt krijg je een sterke en vormvaste rug.
    Je kan op de spanten strookjes triplex lijmen om het dikteverschil op te vangen.

    Ton
     
  18. trampo

    trampo

    Lid geworden:
    2 nov 2006
    Berichten:
    791
    Locatie:
    Enter
    Sinds de laatste keer ben ik weer aardig opgeschoten.

    Stuurkabels in de staart gelijmd. Op elk schot zitten de buisjes vast dus dat zit mooi stevig vast.
    [​IMG]

    De servo komt tussen de 2 houtjes. Die schroef ik vast. Op deze manier kan ik er nog goed bij.
    [​IMG]

    De onderkant beplankt en geschuurd. Nu begint de romp er pas echt mooi uit te zien!
    [​IMG]

    De staart deels beplankt. Ik heb het gevoel dat wanneer ik de staart ga foliën, dat dat er niet mooi uit komt te zien met die open gaten… (en beschadigd sneller). Vandaar dat ik het dicht gemaakt heb. Dit ga ik ook bij het stabilo doen.
    [​IMG]

    Motorschot weg gedremeld. Het schot was ongeveer 8 mm te lang. Volgende week lijm ik er een nieuw schot in waarbij nog 2mm spelingsruimte over is zodat ik de motor later precies goed kan vastschroeven.
    [​IMG]

    Close-up van de staart met het rudder roerhoortje (nog niet gelijmd).
    [​IMG]

    Sinds de vorige post heb ik de rolroeren gemaakt. De tips zijn ook geschuurd en alles loopt mooi in elkaar over! De vleugels zijn dus nagenoeg af!
    [​IMG]

    De onderkant van de vleugel met de aansturing van het rolroer.
    [​IMG]

    Vandaag is het pakketje uit Hong Kong binnengekomen. Heb net het één en ander gesoldeerd en nog even gebouwd. De cockpitkap zit straks met magneetjes vast en de staart wil ik volledig beplanken.

    Bij de volgende update dus een begin aan het inbouwen van de elektronica!
     
  19. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
    Mooi werk hoor!
     
  20. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
    Ziet er prachtig uit, maar ik zou je stabilo niet beplanken...

    Zal nodeloos zwaar worden en zal mss problemen geven met je zwaartepunt (te ver naar achteren).
     

Deel Deze Pagina