Amerikaanse tiener gedood door modelhelikopter

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Wiert Land, 6 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Ik lees in engelse berichten , dat ie de heli met een bladestop (= stilstaande bladen) op zichzelf laat neerstorten,
    en dan net, net op tijd de handel weer op toeren krijgt om m weer weg te sturen / op te stijgen..

    Nu.. net niet..

    Kan zomaar een regelaar zijn die even tegenhikt, een motor die even niet oppakt.. en je bent die paar centimeter marge die je dacht nog te hebben kwijt

    Hij stuurde de heli, hij bepaalde de stunts.. Hij bepaalde zelf zijn veiligheid..

    Mijns inzins is veiligheid anderen uit gevaar houden.

    Ik heb dit seizoen ook door overmoed / te dichtbij willen landen een doorzwevende zwever en een keer een wwII foamie "down!" de grond in moeten sturen om anderen niet te raken.

    Veiligheid is ook, jezelf niet raken.. afstand houden.

    Als je bewust je eigen kop bij stunts wil gebruiken,
    pak dan een depron sjocky, of een mini blade heli. Paar watt, met moeite.
    Niet een opstartende Trex 700, Killowatts...

    ps: Zon staartrotortje van een nCpx, een rotortje van een hubsan x4 deet mn neus ook auw.. pleister..
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou, ik ga dan toch maar even van mezelf afbijten:

    Peerdeman, Ik noem het slachtoffer niet dom: die deed gewoon wat heel veel mensen doen, en wat blijkbaar als "normaal" ervaren wordt.... Echter, Ik noem alle 3D vliegers met een vergelijkbare vliegstijl dom, en ik zit daar totaal niet mee, omdat er onnodige (zééééééér onnodige) risico's genomen worden.

    Ben ik een fantastische vlieger? Nou.... alleen als je lazy eights fantastisch vind.... Doe ik nooit iets fout? Weet ik niet, ik let er niet op en dat betekent per definitie, dat ik dingen fout doe zonder het zelf te weten.

    Maar er vallen bij ons geen doden op het veld, gewoon, omdat dit soort achterlijk vlieggedrag niet plaatsvind bij ons.

    Theo, je hoeft me geen welkom te heten, wat wat dit onderwerp betreft, zit ik al vele jaren in jouw wereld.... (zie mijn onderschrift). En ook met dat tulpen-maai incident, tsja, ik was er toch zijdelings bij betrokken, en ik was niet een van de helden-vereerders....

    Groet, Bert
     
  3. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.495
    Locatie:
    Heerenveen
    Je kan je kop in het zand steken wat betreft risico's, met een beetje pech volgt de rest van het lichaam vanzelf.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  4. lifeliner4

    lifeliner4

    Lid geworden:
    25 okt 2011
    Berichten:
    143
    Locatie:
    Oosterwolde (Fr.)
    Beste heli-piloten

    Wat ik niet kan begrijpen is het volgende.
    We gaan lopen praten over een een tragische ongeval waarbij een heli- piloot om het leven is gekomen.
    Of hij nu goed of fout bezig is weten we niet,we waren er niet bij.
    Maar dat we dan ook nog eens elkaar hier op het forum gaan aanvallen, vindt ik te belachelijk voor woorden.
     
  5. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Jammer dat onze schitterende hobby weer maar eens op een negatieve manier in de media komt...
     
  6. peerdeman

    peerdeman

    Lid geworden:
    28 feb 2008
    Berichten:
    151
    Locatie:
    Warmenhuizen
    Hallo Brutus, excuses voor mijn iets te fanatieke reactie. Naast de modelvlieghobby doe ik aan een andere hobby namelijk brandweer. Helaas worden we nog weleens voor een verkeersongeval opgeroepen. Als ik soms de reacties van lezers in de krant lees over hoe en waarom een ongeluk gebeurd is (te hard rijden, drank ed.) terwijl ze er helemaal bij betrokken zijn geweest dan kan ik mij daar best wel over opwinden.

    Natuurlijk is veiligheid bij modelvliegen een belangrijk onderwerp. Bij ons vliegcluppie wordt weinig heli gevlogen en (gelukkig) al helemaal geen 3d. Over het algemeen worden de regels goed opgevolgd en als iemand zich daar niet aan houdt wordt hij daar op aangesproken.

    Groet,
    Bas.
     
  7. Pieter

    Pieter

    Lid geworden:
    12 okt 2003
    Berichten:
    676
    Locatie:
    Delfzijl
    jammer dat we dit allemaal weer oppakken en mooi wereldkundig houden we graven zo mooi ons Eigen graf door hier lekker lang op doorgaan weer een hoop pagina,s vol op het mbf met ellende waar iedere x weer een schepje bij gedaan moet worden
     
  8. Zer0

    Zer0

    Lid geworden:
    18 jun 2013
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Sliedrecht
    Doen alsof er niks aan de hand is is erger in mijn ogen. Dit soort berichten maakt ook duidelijk dat veiligheid een issue is, en dat je als modelvlieger je eigen veiligheid en die van anderen moet bewaken.

    Wat me wel irriteert is dat een aantal (voornamelijk amerikaanse) artikelen over dit nieuws spreekt over "toy helicopter". Dat geeft wel een verkeerd beeld van dit soort modellen, het is absoluut geen speelgoed in de zin dat het geschikt is voor kinderen.
     
  9. aeroxfrank

    aeroxfrank

    Lid geworden:
    5 okt 2009
    Berichten:
    155
    Locatie:
    Hengelo(O)
    Brutus wat een minne hond ben jij toch!! Je zal eens respect moeten hebben voor iemand die 3d vliegt!
    Als jij met je ouwe meuk vliegt en een servo stopt ermee dan kan die heli heel snel bij je zijn!
    We waren er niet bij en wat er gebeurd is blijft nog wel een raadsel!!
    Technisch defect,stuurfout het kan vanalles zijn maar zeggen dat elke 3d vlieger dom is? Met mensen zoals jou wordt de hobby straks wel door den haag strakker aangepakt!!
     
  10. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Volgens mij zei Brutus: alle 3D vliegers met een vergelijkbare vliegstijl
     
  11. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    [mod]Heren Heren, graag wat respect voor elkaars mening, elkaar voor een halve dierentuin uitschelden valt daar beslist niet onder.......goed lezen lijkt ons ook een kunst......[/mod]
     
  12. Pieter

    Pieter

    Lid geworden:
    12 okt 2003
    Berichten:
    676
    Locatie:
    Delfzijl
    zero
    ik zeg ook niet dat we moeten doen of er niets aan de hand is maar hoeveel berichten staan er nu die daadwerkelijk met het gebeurde te doen hebben?
     
  13. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    Er mag toch over gepraat worden, als je de grenzen opzoekt, zul je ze ook een keer tegenkomen. Of mogen we slechts R.I.P. zeggen ?
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Haal nou eens diep adem, en lees de boel nog eens op je gemakje door:
    Ik heb alle respect voor 3D vliegers op zich. Ik heb alleen GEEN respect voor mensen die zichzelf (of erger nog, anderen) in gevaar brengen. Manouvres uitvoeren, zo dicht bij jezelf dat je geen kans meer hebt opzij te stappen, valt daar volgens mij volledig onder....

    Ik rij ook motor (en ja, ik heb geraced en een circuitlicensie), en ik heb nul respect voor mensen die met de knie aan de grond op plekken waar dat niet kan, zichzelf of anderen dood rijden.
    Daar kan een ongeluk OOK door technisch falen komen, en dan is de vangrail of dat boompje opeens ook heel snel dichtbij. Doe zoiets op een circuit met grindbakken, is mijn gedachte dan.

    Maar mijn klomp breekt, als de hobby door mensen als mij strakker aangepakt zou worden: Ik zit nota bene in de KNVvL commissie, die juist probeert te voorkomen dat de hobby door "zichzelf of anderen doodvliegende mede-hobbyisten" strakker aangepakt gaat worden.

    Ik heb daarentegen weer uitermate weinig respect, en ook heel weinig geduld voor mensen die niet goed lezen en veel te snel reageren.

    Groet, Bert
     
  15. B. de Groot

    B. de Groot

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Amstelveen
    Wat mij opvalt is dat voornamelijk schaalvliegers deze "mogelijkheid" direct aangrijpen om het 3D vliegen zwart te maken, een persoon gaat zelfs zo ver om 3D piloten voor "dom" uit te maken, beetje jammer.

    Natuurlijk brengt het 3D vliegen enige risico's met zich mee, maar in mijn ogen zeker niet meer of minder dan schaalvliegen. Ik zal hieronder proberen te beschrijven waarom ik dit denk.

    Ik besef dat onderstaande omschrijving het risico met zich meebrengt dat ik door enkele (schaalvliegende) leden van dit forum voor varkentje met het intellectuele vermogen van een decoratief kussentje uit gemaakt ga worden.

    De gemiddelde 3D piloot heeft veel meer controle over zijn model dan de gemiddelde schaalvlieger.
    De afgelopen jaren heb ik meerdere malen schaalheli's van verschillende piloten zien crashen omdat de heli net in een verkeerde positie uit een "simpel" figuur kwam. Omdat deze schaalvliegers vaak zitten vastgeroest in een vast vliegpatroon zijn ze veelal niet in staat om zich te herstellen van redelijk eenvoudige stuurfouten die een 3D piloot met de twee spreekwoordelijke vingers in zijn neus had opgevangen omdat deze veel vertrouwder is met zijn model in alle denkbare posities.

    Niet alleen 3D piloten vliegen (te) dicht bij zichzelf
    Tijdens meetings en demo's heb ik het al vaak genoeg zien gebeuren dat een schaalvliegen zijn model tussen zichzelf en het publiek in vliegt (ja, ook in Nederland). Iets wat ik tijdens 3D demo's nog niet heb zien gebeuren.

    Nieuwe technologie
    Over het algemeen zijn 3D heli's uitgerust met de nieuwste componenten terwijl er een hoop schaalheli's rondvliegen met spul van 10 jaar oud. Denk hierbij aan 35mhz en de safety wires die zo een beetje in elk 3D rotorblad verwerkt zitten.

    Waarom gebeuren er dan toch vaker ongelukken tijdens 3D?
    Op dit moment is het 3D vliegen een stuk populairder dan schaalvliegen, dit betekend dat er per jaar veel meer 3D vluchten dan schaalvluchten worden gemaakt. Logischerwijs betekend dit dat er meer ongelukken zullen gebeuren bij het 3D vliegen.

    Al met al voel ik mij veiliger wanneer ik een vlucht lang naast een gemiddelde 3D vlieger sta dan naast een gemiddelde schaalvlieger, om die hierboven genoemde redenen.

    Einde monoloog.
    Bas
     
  16. aschaake

    aschaake

    Lid geworden:
    13 dec 2006
    Berichten:
    141
    Locatie:
    naast Amersfoort
    Uitstekend verwoord bas!

    En als iedereen zich zo zou afzetten tegen de technologische vooruitgang vlogen we nog steeds met rubber modellen en drukknop zenders.

    Bah al die aannames van die niet heli piloten of piloten die niet 3d vliegen.....jakkes! En ja dat is misschien ook een aanname.... maar dat is hier mode hè.

    +4000
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  17. arjan-kok

    arjan-kok

    Lid geworden:
    30 mrt 2013
    Berichten:
    85
    ik heb ook een heli gehad deze ging 20 meter voor mij de grond in om dat de ontvanger er mee stopte deze was een 20 vluchten oud en vloog wel 50 meter recht door toen .
    ik had het geluk dat ik niet zo kan vliegen als deze piloot maar ik heb respect voor rc modelbouw. alles gaat een keer stuk of met 20 vluchten dan wel met 500.
    ik smeer hem als ik deze dingen zie op vliegvelden deze mannen vliegen op 2 meter voor hun langs en zien geen gevaar en het lijkt ook niet gevaarlijk .
    je moet met alles je volle verstand gebruiken of het nu een motor starten is of vliegen .
    het is geen speelgoed .
    heel jammer dat hij het met de dood heeft moeten bekopen,
    en als ik het filmpje zie dat die een meter voor hem lang komt super snel.
    en dat die daar niet van schrikt dan ken je geen verantwoordelijkheid en ben je overmoedig en speel je met je leven.
    en 3D vliegen met een heli is heel moeilijk een foutje kun je zo maken .
    er zijn heel veel 3d piloten die echt wel veilig vliegen bv robert sixt alles gebeurd op veilige afstand zo als het hoort en dan is er niks mee zelfs heel mooi .
    op rheit dit jaar prakt ook een heli vol in de grond deze man vloog ook te dicht bij vond ik
    was een top piloot uit Nederland oja hij vloog in de nacht met een als verlichting een zak lamp die er op werd geschenen en met hard D3 was het dan ook 30 sec dat hij in de grond zat er waren op dat moment dik 2000 man toeschouwers . tja dom ontverantwoord
    zeg het maar.ik was op dat moment zeker 200 meter weggelopen om dat ik het eng vind.
    maar de mensen kruipen er heen das mooi ja.

    veilig vliegen begint bij je zelf .
     
  18. nspierbundel

    nspierbundel

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    1.234
    Technologie en vooruitgang,
    Het is maar hoe je ermee omgaat.
    Winter banden zijn veiliger, gebeuren meer ongelukken mee door roekeloosheid, heb toch winter banden.
    Zelfde voor abs (in mindere maten)
    Moeten we de techniek dan verbieden ?
    Misschien moet de techniek wel verder, breekzone in de bladen oid?

    is oude techniek dan slecht?
    35mhz gebeuren minder crashes mee dan 2.4.

    Er zullen heel wat minder schaal helies sneuvelen door slechte techniek dan er door een stuur / inschattings fout bij 3d sneuvelen door de pros.

    Slechte pre flight checks, roekeloosheid en tot het uiterste willen gaan. Daar zit het probleem. Of je nu schaal of 3d vliegt maakt niet uit.

    Als er een helie optoerd moet je afstand houden, is de afstand mijnsinziens te klein ga ik verder weg staan.

    Sterkte aan de ouders van deze jonge knaap gewenst.
     
  19. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Ik vind zowel 3D- als schaalvliegen erg knap en heb voor beide respect. Alleen 3D vliegen vind ik ronduit lelijk (in het filmpje hierboven lijkt de heli wel een boze libelle met adhd) en schaalvliegen is nooit schaal, want de piloten vergeten altijd de tijd ook mee te schalen.

    Maar ieder zijn ding hoor ;).

    Martin
     
  20. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Met verbazing lees ik zowel de voorstanders, tegenstanders en alle andere sterke posts. Ik denk, als ik de Amerikaanse berichtgeving lees, dat dit een ongeluk is. En, zoals bij bijna ieder ongeluk, kan je achteraf van alles verzinnen. Het is vreselijk dat iemand het leven gelaten heeft. Hoe en waarmee is wat mij betreft irrelevant als het maar niet door iemand anders z'n schuld is. Ik heb zelf maar weinig heli gevlogen, te ingewikkeld voor mij. Wel heb ik het ding, een HK450GT, een paar keer gecrashed. Bij één crash vloog een houten rotorblad in mijn richting, gelukkig werd ik niet geraakt. Als ik het ding in mijn oog gekregen had, dan was het ineens een wereldzaak en zou alles eindeloos geanalyseerd worden, hier, en zou iedereen er een mening over hebben, en vooral een vinger wijzen naar iets of iemand anders. Kom op zeg. Ongelukken gebeuren. Als er grove nalatigheid aantoonbaar is, OK, dan kunnen we er wat van leren. Maar "3D vliegen is gevaarlijk" en "schaalvliegen is gevaarlijk", poehé. Naar de bus wandelen is ook gevaarlijk, las ik een tijdje geleden, toen er een oudere man door een brommert geschept was en overleedt.

    Als deze vent een halve meter opzij gestaan had hadden we nooit van hem gehoord. Ik vind het heel naar voor z'n nabestaanden.

    Just my two cents...

    Hugo
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina