??Xray t1fk05 wat is een goeie tanwiel verhouding spurgear pinion

Discussie in 'Electro onroad' gestart door traxxas jato 2013, 9 sep 2013.

  1. traxxas jato 2013

    traxxas jato 2013

    Lid geworden:
    22 feb 2013
    Berichten:
    15
    Locatie:
    deventer
    hallo

    ik had een vraagje wat is een goeie tandwiel verhouding voor een xray t1fk05

    SNELHEID

    daar bedoel ik mee spurgear pinion


    hoor het graag van jullie


    mvg kevin:D
     
    Laatst bewerkt: 9 sep 2013
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Welke motor/regelaar?
     
  3. traxxas jato 2013

    traxxas jato 2013

    Lid geworden:
    22 feb 2013
    Berichten:
    15
    Locatie:
    deventer

    motor is een yellow rc 10.5 turns regelaar is een year racing 50a


    mvg kevin
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    een FDR van +/- 4 lijkt mij wel het laagste wat je kunt gaan. In het geval van vertimen misschien niet lager dan 4.5

    (FDR = spur/pinion x interne ratio)
     
  5. traxxas jato 2013

    traxxas jato 2013

    Lid geworden:
    22 feb 2013
    Berichten:
    15
    Locatie:
    deventer

    snap dr niks van
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Interne ratio = kleine poelie naar diff poelie, zal ergens rond de 2 zitten....

    OK, even gezocht: Welcome to GearChart.com is dus 1.7

    dus spur/pinion x 1.7 = 4

    Of spur/pinion = 2.35
     
  7. Vincent K.

    Vincent K.

    Lid geworden:
    12 feb 2003
    Berichten:
    1.409
    Locatie:
    Drenthe
    Het is jammer dat er geen Gearchart in de manual van Xray staat want dan was er mogelijk ook duidelijk geweest welke combi's passen.

    Op het cirquit zitten we met een 10.5 zonder timing eigenlijk wel net wat hoger dan de 4.0 overbrenging. Tussen de 4,5 en 5 zou iets vriendelijker zijn voor de motor.

    Dit zou betekenen dat je combinaties kan maken van 82 spurgear en 31 pinion (zit op mijn eigen T1) of ergens in die buurt. 82/31*1,7 = 4,49 overbrenging.

    Maar een 98 spur met 37 pinion is 4.5
    en zo kun je wel meer combinaties maken.
    Het hangt er allemaal van af of ze op de auto passen, even passen en meten is wel aan te raden.
    Als je dan vervolgens een combinatie hebt zou ik wel even de temperatuur van de motor in de gaten houden om te kijken of de motor de combinatie aan kan.
     
  8. Vincent K.

    Vincent K.

    Lid geworden:
    12 feb 2003
    Berichten:
    1.409
    Locatie:
    Drenthe
    PS. misschien goed om te weten wat je er nu aan tandwielen op hebt zitten.
    Kan je dat niet even posten?
     
  9. traxxas jato 2013

    traxxas jato 2013

    Lid geworden:
    22 feb 2013
    Berichten:
    15
    Locatie:
    deventer

    ik heb nu spurgear 86
    pinion 23


    :eek:
     
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    FDR van 6.3, zit zeker aan de veilige kant.
     
  11. Vincent K.

    Vincent K.

    Lid geworden:
    12 feb 2003
    Berichten:
    1.409
    Locatie:
    Drenthe
    Zoals Roelof al zei zit je daarmee aan de veilige kant.
    Als je rond de 4,5 wil gaat zitten zou je er een 32 / 33 tands motor tandwiel op kunnen zetten.
    Echter hoe ver kan je motor nog schuiven.. past er nog veel groter op?
     
  12. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Ik heb even wat van de X-ray site afgeplukt, misschien heb je er wat aan, om te bepalen wat mogelijk nog past..


    What range of gears can be used on the T1FK05?

    The largest 48Dp spur that can be used on a T1FK05 is 87t. With the optional 3mm chassis a 90t spur can also be fitted. With the 87t spur the smallest pinion that can be fitted is 14t while the largest is 26t.

    It is easy to determine what the smallest and largest pinion will be when running a different spur. The trick is to look at the total number of teeth of the pinion plus the spur. 87 + 14 = 101 which is the lower limit. So with an 84t spur the smallest pinion is 17t (84 + 17 = 101) while the largest is 29t (84 + 29 = 87 + 26 = 113). As long as the sum of teeth of your 48Dp gear and pinion is between 101 and 113 it should fit.

    As 64Dp pinions and spurs are not in the XRay range no definitive range can be provided. However it is known that a 116t 64Dp spur has the exact same diameter as a 87t 48Dp spur and is therefore considered the largest 64Dp spur that will fit with the 2.5mm chassis. With the 3mm chassis a 120t should fit (same size as 90t 48Dp spur). Although it is unverified it is likely that with 64Dp a 19t pinion will fit (smallest) with the 116t spur as should a 35t (largest). Therefore if the sum of your 64Dp spur and pinion is between 135 and 151 it is expected they will fit.

    NOTE: numbers provided for 64Dp spur and pinion sizes that will fit are unverified at this time!
     

Deel Deze Pagina