JZ-PAB, DHC-2 Beaver van de Kroonduif

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Bonechopper, 12 sep 2013.

  1. Bonechopper

    Bonechopper

    Lid geworden:
    19 mei 2008
    Berichten:
    396
    Na jaren schaalheli's weer eens tijd voor een langlopend houtbouwproject. Gisteren een houtset van de Mr Aerodesign Beaver opgehaald met een set tekeningen en 2 reeds ruwbouw gebouwde drijvers. Goede keuze, niet te groot, niet te klein. Nu eerst inventariseren, epoxy spullen bestellen en de hardware van de kist en documentatie verzamelen. Is weinig van te vinden.

    De motorkeuze vergt nog wat studie.Liefst zou ik een Brownbear stermotor willen monteren maar of dat gaat is maar de vraag. Met de ZG38 of 45 moet het overigens ook wel gaan lukken. De EVO wordt het in ieder geval niet, gezien de klachten. Doel is om zo veel mogelijk schaal te blijven en niet buiten de motorkap te komen.

    Wordt vervolgd.
     
  2. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Mooie kist en uitvoering!
    Ga je er mee vanaf het water vliegen of maak je er (ook) wielen onder?

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Veel plezier met de bouw, ik blijf het volgen

    Groeten, Ramses
     
  3. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Mooi ding hoor, en un abbo. Ik heb ook een dhc beaver kit gekocht, moet eerst nog 2 andere vliegtuigen afbouwen, dan begin ik er aan.

    Freek
     
  4. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.690
    Locatie:
    Werkendam
    Jan Hagens boek rimboevliegers leert veel over de Kroonduifgeschiedenis en alle ellende op Papua.
    Afbeeldingen over de Kroonduif dhc2 vind je op meerdere plaatsen maar vaak kom je dezelfde tegen. Er zijn veel fora die de geschiedenis van Papua in leven houden. Fijn dat je ermee verder gaat. Misschien pik ik het later weer op.......een kopie van de tekening hangt nog aan de muur.
    Succes!
     
  5. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.106
    Locatie:
    Sleen
    Leuk , ga ik volgen ( [size=-2]en mooi de gebruikte technieken afkijken voor mijn eigen ontwerpen;)[/size] )
    De ontwerpen van deze fabrikant vind ik zeer fraai , op rc groups een draadje gevolgd over de cl-415 van mr earodesign.
    Zelf heb ik een E-flite beaver arf-je klaarliggen , ook een leuk kistje. Ben benieuwd naar je vorderingen.

    Succes !

    Bart
     
  6. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    Christ zijn DHC-2 is inderdaad prachtig gebouwd en gedetailleerd!

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Piper

    Piper

    Lid geworden:
    5 nov 2003
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Almere
    Het blijft een machtig toestel.
    Zelf heb ik ook de kist van Martin Rousseau, in de kleuren van de N755JM gebouwd.
    Nog een paar kleine dingen, dan kan de kist in 2014 vliegen.
    Als je nog moet beginnen met de bouw, overdenk dan de positie van de tank. In de vloer onder de cockpit / cabine misschien.
    Hou de bouw van je toestel in de gaten en wens je succes met de bouw
     
  8. Piper

    Piper

    Lid geworden:
    5 nov 2003
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Almere
    Beaver

    Nog wat belangrijks aan dit model: zorg dat de beide hoogte roeren en het richtingroer zo licht mogelijk worden. Liefs het gehele stabilo zo licht mogelijk.
    Ik heb conform de tekeningen gebouwd en dat breekt op aan het eind.
    Moet nog gaan uitwegen, maar denk toch gauw naar 750 gram in de neus.

    Groet,

    Louis
     
  9. Bonechopper

    Bonechopper

    Lid geworden:
    19 mei 2008
    Berichten:
    396
    Dank je Louis voor de tips. ik vond die tank in een kist al handig maar ik ga eens kijken of dat onder de vloer kan. Ik was al aan het rekenen met het gewicht aan de achterzijde, dat moet idd lichter.
     
  10. Bonechopper

    Bonechopper

    Lid geworden:
    19 mei 2008
    Berichten:
    396
    Afgelopen week eens geinventariseerd wat er nog nodig is om de kit compleet te krijgen. Heel bijzonder, dat contact met Martin Rousseau. Ik bouw toch al aardig wat jaartjes maar zo'n support heb ik zelden meegemaakt. Keurige lijstjes voor alle hardware, houtset en suggesties voor verzending. Een aanpassing aan de vleugel wordt meegestuurd.

    Kortom, superieure service waar veel (grote) leveranciers nog wat van kunnen leren.

    Documentatie over De Kroonduif is zeldzaam. Vandaag een voormalig inwoonster uit Nieuw Guinea gesproken die eind jaren 50 met de Beaver heeft gevlogen en de orginele tickets nog heeft. Ook heeft ze nog oude foto's.

    Kortom, het zit allemaal mee, ik kan zo gaan bouwen
     
  11. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Mooi! :D

    En geabonneerd.

    750 gram lood is niet niks.

    Dan gaat je vleugelbelasting met 11 gram omhoog (en erg laag is die toch al niet . . . :eek:)

    Succes!


    jan.
     
  12. Bonechopper

    Bonechopper

    Lid geworden:
    19 mei 2008
    Berichten:
    396
    Als voorpret voor zijn grote broer een Robbe Air Beaver omgebouwd, inclusief soundmodule. Waanzinnig mooi kistje:p. De drijvers gaan er na de eerste vluchten pas onder.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  13. Piper

    Piper

    Lid geworden:
    5 nov 2003
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Almere
    Kroonduif

    Leuke outfit.

    Heb nog een beaver (1.60) van Hobbyking, met wielen, met drivers en met ski mogelijkheden.
    Vliegt goed op 5 cellen / 5000 ma
     
  14. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Ik kwam deze nog tegen bij het opruimen van m'n PC ...

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  15. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  16. Bonechopper

    Bonechopper

    Lid geworden:
    19 mei 2008
    Berichten:
    396
    Dank je Henri

     
  17. Bonechopper

    Bonechopper

    Lid geworden:
    19 mei 2008
    Berichten:
    396
    Terug achter de bouwtafel. De kleine Kroonduif heeft zijn rondjes al gedraaid en staat klaar om het water op te gaan. De grote broer geeft nogal wat denkwerk. Ik wil het meteen goed aanpakken en voor een radial gaan, een Brown Bear Penta 54. Die weegt 2900 gram tegenover 1800 gram voor de Zenoah (zonder uitlaat en motorsteun). Het probleem met het zwaartepunt wordt dan wel opgelost maar de vraag is of de kist niet veel te zwaar wordt en veel te veel vermogen krijgt. Een alternatief zou dan de Beaver van Yke Rusticus worden. Ook met de cowl van de MR Aerodesign Beaver wordt het krap aan. Buitendiameter is gelijk aan de diameter van de motor.

    Heeft iemand suggesties of ideeen?
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2015
  18. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Bouwtekening iets groter schalen en zelf motorkap maken?
     
  19. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    van de beaver van yke komt er een lazerkit in verschilende schalen

    er word nu hard gewerkt aan het project om alle tekeningen stap voor stap om te zetten naar snij bestanden en ook verder uit te werken zodat bouwen een eitje word
    zal zeker een geode keuze ziin

    wat het monteren van een radiaalmotor in een toestel wat in het echt ontworpen is om met een radiaal te vliegen betreft

    nee je model word en niet zwaarder door
    je hoefd gewoon geen lood meer te plaatsen in de neus om het te kort aan gewicht aan te vullen
    ik had dat ook met mijn 1/4 Fokker d6
    met een 7/70 van sidel was I perfect in balans
    met de accu nog steeds in de neus
    wat het vermogen betreft
    geen problem
    je kunt een mooie schaal prop draaien en hoefd niet vol gas te vliegen

    je motor krijgt dus total niet op zijn donder en gaat jaren mee
     
  20. champ8242

    champ8242

    Lid geworden:
    24 nov 2014
    Berichten:
    5
    Een plaatje van de JZ-PAA

    JZPAA.jpg

    Bart
     

Deel Deze Pagina