Brushlessmotoren voor schepen

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Roel van Essen, 24 feb 2011.

  1. carpfinder

    carpfinder Guest

    als beloofd even plaatje van de haakse opstelling[​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Je fotoalbum staat op privé, dat moet op openbaar staan.
    Het verradelijke is dat jij de foto wel ziet, maar wij niet:(.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  3. carpfinder

    carpfinder Guest

    excuses heren hij is openbaar
     
  4. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Kun je er geen tandriemoverbrenging van maken?
    Slijt minder en maakt veel minder herrie.
     
  5. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Lijkt mij toch een kunst Wiggie !!!!!!!!
    Om op een haakse overbrenging :een riem te gebruiken.
    mvg
    Frederik
     
  6. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Motor een kwartslag draaien?

    Groet,

    Ad
     
  7. Vincent1979

    Vincent1979

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.253
    Locatie:
    Dolhuis
  8. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Precies, kwartslag draaien en een tandriem gebruiken.
     
  9. Dutch*DDS*

    Dutch*DDS*

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Lemgo-Duitsland
    Hallo mensen,

    Ik ben van plan deze Motoren te kopen:

    Roxxy C35-29 500KV
    Bestelnr: 4988
    Voltage: 10-12v
    RPM onbelast 500
    Max amperage 13
    gewicht 78
    asdiamer 4mm
    power in Watt 130
    Max diameter schroeven: 40mm drieblads
    Max diameter schroeven: 50mm drieblads

    Toepassing: modelschepen van 2000 tot 6000 gram
    Vervangt: Navy Kompakt Geared motor.

    Dus als ik het goed begrepen heb kom ik met een regelaar uit die bv.tot 30 Amp
    kann hebben,net zoals bij konventionele regelaars?

    Iemand uit ons clubje vertelde me vandaag het is beter op iedere Motor een eigen regelaar te zetten.Bij BL Motoren ook?

    Heb een paar schepen met 2 Motoren erin en zoiets nog nooit gebruikt.

    Wie weet er Meer?

    Groet John
     
  10. ceewee

    ceewee

    Lid geworden:
    27 aug 2009
    Berichten:
    342
    Locatie:
    Lelystad
    Iedere brushless motor heeft een eigen regelaar nodig.
    Dus bij 2 motoren 2 regelaars.

    Groet, Cees :cool:
     
  11. Dutch*DDS*

    Dutch*DDS*

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Lemgo-Duitsland
    @ Cees,

    Okay,dankje,had ik het toch niet goed begrepen ;-)
    Ga ik er nog ff eentje bij bestellen.

    Groet John
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Brushless motoren 'communiceren' via het BEMF signaal (spanning ge-induceerd in de onbekrachtige fase) met de borstelloze regelaar. Bij twee motoren op een enkele regelaar zou de regelaar twee van die signalen zien, en er bijgevolg niets meer van begrijpen, alsof twee mensen tegelijk tegen je praten.
     
  13. powerpat

    powerpat

    Lid geworden:
    6 mei 2010
    Berichten:
    78
    Locatie:
    weert
    beste heren iets mis ik in dit verhaal waarom je geen twee brusless motoren op een regelaar kunt zetten dat kan wel en onbelast draait dit ook maar waarom het niet gaat is dat de belasting niet gelijk is gaat een motor als generator werken en is de regelaar de weg kwijt de spanningen lopen hoog op enblaas je de mosfets op exploderen en veroorzaken brand in de boot tot gevolg totaal schade aan de boot
    kan dit uit ervaring vertellen fout voorgelicht
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    ALS het werkt, lopen de motor perfect 100% synchroon. Rem je de ene motor wat af dan zal de andere ook langzamer gaan lopen. Daarvoor moeten motoren zoveel mogelijk identiek zijn (KONTRONIK verkocht daartoe gedurende een jaartje(?) op elkaar afgestemde/gematchte motoren), idem props, vertraging, weerstand in het systeem. Zo ken ik de verhalen uit de vliegtuigwereld, een paar slechts (US en DE fora). Maar het zou niet moeten kunnen want zero-crossing-detection in de regelaar krijgt twee signalen door elkaar geklutst en kan daardoor niet bepalen wanneer gecommuteerd moet worden.
    Borstel- en borstelloze motoren werken altijd als generator. De gegeneerde spanning kan niet, per definitie, hoger worden dan rpm / Kv, (in de grote mensen wereld wordt 1/Kv ook wel de generatorconstante genoemd) en dat is nu net het werkgebied van de regelaar, ap;peltje-eitje voor de FETs en de vrij-loop-FETs. Dus daardoor gaat regelaar niet kapot lijkt me. Hoe het dan wel fout gaan precies verloopt, geen idee. Toch iets te maken met onderbreken van stroom die door een spoel loopt, want daarbij kan spanning wel hoog oplopen (denk aan hetvonken van koolborstels).
    Of te veel stroom, zoals door bij een slecht contact tussen regelaar en 1 van de motordraden?
     
  15. powerpat

    powerpat

    Lid geworden:
    6 mei 2010
    Berichten:
    78
    Locatie:
    weert
    beste heren
    het verhaal is van de motoren met sensor kabel dan heb je gelijk maar niet bij motoren zonder sensor kabel dan programeer je de regelaart via een curve en deze volgd deze kijkt nergens naar signalen en als dan een motor minder draait merkt hij niets en dan heb je last van generator werking en gaat het goed fout
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dat is onjust Patrick, BEMF signaal en zero-crossing-detection hebben betrekking op sensorloos borstelloze motoren. Dat signaal wordt afwisselend opgepikt/'gedestilleerd' van de fase die op dat moment niet bekrachtigd wordt. Bij sensor-motoren (die overigens ook gewoon met sensorloze regelaar kunnen werken) gebruik je drie optische- of drie Hall-sensoren om rotor-positie en -snelheid te bepalen. Daarvoor is t.ov. sensorloos een extra setje draden tussen motor en regelaar nodig.

    Heel veel doe-het-zelf borstelloze regelaar discussie
    BLDC controller - RCG
    www.yahoogroups.com/group/osmc

    Idem zelfbouw borstelloze motoren
    (Re)winding and building motors FAQ - RCG
    www.yahoogroups.com/group/lrk-torquemax

    Regelaars met sinus-vormige commutatie i.p.v. (nog) gebruikelijke trapezium-vormige commutatie. Kijk maar eens naar de fimpjes met vliegtuigen, boten (SolarChallenge Friesland 2012) en de grote shovel onder Referenzen/Projekte. Vooral bij het vliegtuig is goed hoorbaar hoeveel mooier de motor loopt met sinus-commutatie:
    www.sinusleistungssteller.de

    cSLS-60-70 regelaar
    [​IMG]
    [​IMG]



    Shovel, met Torcman TM685-40 buitenloper
    [​IMG]


    De FuriaOne tijdens SolarChallenge Friesland 2012, SLS regelaar met Lehner buitenloper
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 24 sep 2013
  17. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    bestaan er dan geen dubbele regelaars???
    een ingang en twee keer uitgang
    dit zou kleiner en lichter moeten zijn dan twee afzonderlijke regelaars daar er een stukje electronica weg valt om de puls uit de zender om te zetten naar de uitgang
    want dat zou handig zijn bij een twee motorig toestel
    gr raf
     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  19. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    daar word je echt niet vrolijk van als je die prijs ziet
    van de 240 amp moet ik er maar 20 amp hebben LOL

    zal het maar bij twee aparte houden
    gr raf
     
  20. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Nee, en van dit zullen veel vaarders ook niet blij worden raf:

    Forward to reverse delay time, .25S to 5S

    Dit vraagt om helderziende kapiteins:D.

    Groet,

    Ad
     

Deel Deze Pagina