brekende propellers

Discussie in 'Multicopters' gestart door Gerardtt1998, 22 sep 2013.

  1. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    OK, ook een doodlopend pad dus.
    Goede kwaliteit kopen is inderdaad de beste remedie dan.

    Wat ik eerder las van kunststof props met verkleurde (lichte) plekken dan zijn dat zogenaamde "crazes", en die vormen het begin van scheuren. Als ze dat vertonen dus direct weggooien.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  2. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    En toch merk ik wel dat 2 van de 4 moeren bij mij altijd net wat stroever los gaan.
    Ik gebruik geen borgmoeren of locktite.
     
  3. lennie054

    lennie054

    Lid geworden:
    19 mrt 2008
    Berichten:
    1.778
    Locatie:
    Tilburg
    Waarschijnlijk je tegen de klok in draaiende? Alsbje geen locktight gebruikt draaien je motoren die moeren aan. Daarom zou linkse draad op de propadapters van de motoren die met de klok meedraaien een mooie extra veiligheid zijn tegen loslopende moeren.. wss ook wat Ad aan wilde dragen.
     
  4. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Welke kant ze op draaien let ik meestal niet op met loshalen, maar het is wel linksvoor/rechtsachter volgens mij. (of net andersom)
     
  5. markw

    markw

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    556
    Locatie:
    Veenendaal / EHTL
    Als het steeds bij dezelfde motor is zou het ook kunnen dat deze minder goed in balans is en je daardoor veel meer vibratie hebt op de propellers. Zeker de plastic propjes krijgen dan uiteindelijk een soort 'plasticmoeheid'. :) Dat betekent in ieder geval dat je al heel erg op het randje zit qua kwaliteit.

    Het is zoiezo wel handig voor iedere vlucht even te kijken of er, waar de propeller bladen overgaan in de 'centrale ring', een wit lijntje ontstaat. Dit gaat soms heel geleidelijk, wit randje betekent meteen vervangen.

    Dat je propellers breken in een bocht kan worden verklaard doordat je motoren in een bocht meer vermogen moeten leveren (je vliegt immers met een hellingshoek waardoor je liftvector niet meer 180 graden tegengesteld is aan de zwaartekracht). Meer vermogen betekent zwaardere belasting op de propellers ...

    Groeten,

    Mark
     
  6. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Bij mij braken ze telkens na het nemen van een agressieve bocht, bij het uitkomen van die bocht.
    Ze breken wel degelijk door de grote krachten waaronder ze onderhevig zijn in zo'n bocht, geen twijfel aan.
     
  7. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    De g-krachten in een bocht zijn te verwaarlozen ten opzichte van de centrifugaalkrachten op props. In een bocht gaan bepaalde props wel sneller draaien, maar dat gebeurt ook bij snel stijgen voor allemaal. Dus ik vind het moeilijk te verklaren, wellicht dat de versnelling van de rotatie in bochten hoger is dan bij stijgen.


    Groet,

    Ad Bakker
     
  8. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Vergeet niet dat de props bijna nooit een gelijk toerental aanhouden in een bocht, ze zijn constant aan het corrigeren.
    Daarbij komt nog eens dat de achterste props flink wat turbulentie van de voorste props over zich heen krijgen.
     
  9. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Versnelling zou wel eens de oorzaak kunnen zijn. Constante rotatie geeft een trekkracht aan de propellers, een versnelling van de rotatie geeft een buiging op de propellers. Wellicht dat in die richting de oorzaak gezocht moet worden.
    De oplossing was al bekend: goede props kopen:D.

    Groet,

    Ad
     
  10. menno

    menno

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    1.273
    Locatie:
    Rosmalen
    Enkel de centrifugale krachten zijn denk ik niet het probleem, meer de massa van de quadcopter die bij het in hoogte corrigeren aardig aan de bladen van de propellers gaan hangen. Een quadcopter van ruim een kilo die met enige vaart naar beneden valt heeft aardig wat lift nodig om weer plotseling tot stilstand te komen.

    De meeste propellers buigen, maar ik heb ook wel een van die dunne (glanzende GWS) propellers gehad die dus niet buigen maar breken. Vaak blijkt een (te) goedkope propeller na een crash best duur.
     
  11. Gerardtt1998

    Gerardtt1998

    Lid geworden:
    13 jun 2013
    Berichten:
    43
    Ik heb het wat druk met school gehad en ik heb al een tijdje niet gereageerd, mijn excuses daarvoor. Tijdens mijn laatste vlucht zijn er 2 propellers tegelijk gebroken. Ja echt, 2 tegelijk. Dit zijn ze: Slow Fly Electric Prop 1045SF (4 pc) Ik denk dat mijn motoren (1100kv op 3s) teveel toeren maken en dat ze daardoor breken. Opvallend is dat er wel wat luchtbelletjes in het plastic lijken te zitten.

    Nu ben ik op zoek naar een degelijk alternatief, propellers die nooit zonder reden breken. Heeft iemand ervaring met Graupner e-props?
     
  12. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Gemfan!!
     
  13. MPX

    MPX

    Lid geworden:
    14 nov 2011
    Berichten:
    484
    Locatie:
    ZHZ
    Het geinige is dat dit Gemfans zijn, althans er staat GF op.
     
  14. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Voor zover ik weet staat er bij Gemfan props het hele woord Gemfan op.

    Moet wel zeggen dat ik zelf geen 10"props gebruik, dus weet niet hoe het daar mee zit.
     
  15. MPX

    MPX

    Lid geworden:
    14 nov 2011
    Berichten:
    484
    Locatie:
    ZHZ
    Ik heb een keer een stel 10", 11" en 12" carbon verstevigde Gemfans besteld bij dezelfde zaak.
    Op 1 setje, weet niet meer welke stond ook gewoon GF op, of het nep weet je nooit.
     
  16. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Gf = glass fiber
     
  17. MPX

    MPX

    Lid geworden:
    14 nov 2011
    Berichten:
    484
    Locatie:
    ZHZ
    Er stond ook GF op de carbon verstevigde Gemfans props, geeft dan nog steeds te denken toch.
    Die goedkope dingen van HK zijn gewoon Nylon, daar is niets glass fiber aan.
     
  18. Gerardtt1998

    Gerardtt1998

    Lid geworden:
    13 jun 2013
    Berichten:
    43
    Dus er zit wel een verschil in materiaal bij de duurdere propellers? Of zijn de e-props gewoon van plastic?
     
  19. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Ze zijn glass fiber enforced. Ze zetten het erop zodat mensen denken dat het gemfan is, terwijl het niet is.

    e-props kunnen van alles zijn, zegt niets over de materiaal.

    Beste is carbon verstevigde props.
     
  20. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Toch heb ik liever glasvezelversterkt nylon ofwel APC ;)
     

Deel Deze Pagina