Waterdichte hoofdschakelaar

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Hanselpansel, 1 okt 2013.

  1. Hanselpansel

    Hanselpansel

    Lid geworden:
    30 sep 2013
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Wie o wie weet waar ik een WATERDICHTE hoofdschakelaar kan krijgen.

    Ik zoek me suf in diverse catalogussen maar nergens tot op heden een schakelaar gevonden die waterdicht is en buiten op de boot kan worden gemonteerd om mijn gehele schakelingen van stroom te vorzien.

    Ze zijn er wel, maar waar..........

    Net zoals een waterdichte LED-volt display........ik weet dat ze er zijn........
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
  3. Robert-10

    Robert-10

    Lid geworden:
    9 jan 2008
    Berichten:
    726
    Locatie:
    Wolvega(Frl)
    is dit voor een speedboot of voor een ander schip??

    voor een ander schip zou je natuurlijk een degelijke schakelaar onder dek kunnen bouwen en deze bedienen met een stang/hevel oid die boven deks een ontluchter oid is zodat deze niet opvalt.... en dit is gemakkelijker waterdicht te maken en een stuk kleiner dan een waterdichte schakelaar.....
     
  4. Hanselpansel

    Hanselpansel

    Lid geworden:
    30 sep 2013
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Nee het is voor een voerboot.
    De schakelaar zal op een makkelijk te bereiken plek moeten zitten en helaas zitten er op een voerboot weinig verborgen plekjes,,,,,,,,,,,,

    @NPS : Gelukkig wel wat bruikbare gezien bij Conrad idd. Maar de schakelaar met zo'n sliconen kapje erover heb ik nog nergens kunnen vinden. (Dat zijn de schakelaars die verder gaan dan "spatwaterdicht")
     
  5. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Voor een voerboot zou ik gewoon 2 goudstekkers in de romp verlijmen en een lus maken zoals ze in de speedboten gebruiken.

    Geheid waterdicht en tegen de tijd dat je die te zwaar belast fikt je boot waarschijnlijk al af , waar je met schakelaars wel op moet letten of ze wel genoeg ampere's aan kunnen ;-)
     
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Een schakelaar met een los verkrijgbare rubber kap vindt je hier: Schakelaars
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Zou ook mijn voorkeur zijn, of, in het kader van KISS, gewoon accu-connector los koppelen.
    Desondanks, hoeveel stroom moet de schakelaar voeren?
     
  8. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Accuconnector kan lastig zijn in een boot , een mogelijkheid om dat van buitenaf te kunnen is dan makkelijker.

    Ik zou voor deze toepassing in ieder geval geen schakelaar gebruiken , gewoon 2 setjes goudstekkers zijn veeeeeeel betrouwbaarder.

    Staat zo lullig een stilvallende boot midden op je visplas vanwege een slecht contactje in de schakelaar ;-)
     
  9. Etapje

    Etapje

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    1.308
    Locatie:
    Oldebroek, Gelderland
    Ik kreeg laatste te tip te werken met een magneetschakelaar. Relais onder dek, magneetje erop. Geen lekkage op deze wijze.
     
  10. Paul Nieuwenhuijse

    Paul Nieuwenhuijse

    Lid geworden:
    25 jun 2012
    Berichten:
    2.751
    Locatie:
    Rilland (Zeeland)
    van Sjoerd zeker Stefan? ;)
     
  11. pimboly

    pimboly

    Lid geworden:
    9 feb 2013
    Berichten:
    291
    Locatie:
    eernegem belgie
    magneetschakelaar word gebruikt bij duikboten ,de schakelaar is op zich niet waterdicht maar zit tegen de wand en word van buitenaf geschakeld
    Modell-Uboot-Spezialitäten zoek magnetischer Betriebsschalter
     
  12. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Precies, werkt perfect en volledig waterdicht.
    Met twee Reedcontacten kun je een relais aansturen wat je hoofdstroom kring verbreekt.
    In m'n Smit Kamara heb ik een 30A relais zitten wat daar voor zorg draagt.
    Je moet alleen zorgen dat je niet je magneetje verliest ;)
     
  13. Hanselpansel

    Hanselpansel

    Lid geworden:
    30 sep 2013
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Idd perfecte oplossing: Magneet schakelaar........nooit aangedacht. Heeft iemand nog meer internet adressen voor magneetschakelaars ?????

    @ ron van sommeren: Ik heb nog niet berekend wat de stroom is die over de schakelaar gaat lopen. Maar batterij is 6v/12Ah............. en de schakelaar moet de toevoer naar print gaan schakelen.

    Maar vervolg vraag op ditte:
    Hoe een goede oplossing te maken om de accu te laden? Zijn er ergens (spat)waterdichte oplossingen om de lader aan de (vaste) accu te koppelen? Zal zeker bij een duikboot een vereiste zijn?
     
  14. pimboly

    pimboly

    Lid geworden:
    9 feb 2013
    Berichten:
    291
    Locatie:
    eernegem belgie
    beste is batterijen te laden in een niet afgesloten ruimte(warmte)
    zeker nooit een loodbatterij laden in een gesloten ruimte
     
  15. marzon

    marzon

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    395
    Locatie:
    Heerhugowaard
    schakelaar

    in de catalogus of webshop van Conrad.nl

    de webshop zoekt wel wat lastig vindf ik, maar ze hebben veel... heel veel.
     
  16. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Maximale accu-stroom die kan gaan lopen wordt bepaald door accuspanning, Kv constante van de motor, reductie/gearing/vertraging en de schroef. Regelaar en accu-capaciteit (in Ah, 'liter') hebben geen invloed op de maximale stroom. zolang capaciteit niet te klein is gekozen want dan wordt accu te zwaar belast waardoor de klemspanning daalt t.g.v.spanningsverlies in de accu.
     
  17. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Lex verkuijl (op dit forum) verkoopt ze. Hij is sub-specialist (specialist in submarines dus). Kijk even in een post van hem, en je hebt het internetadres van zijn toko. En anders kun je hem een PB sturen.

    Vrijwel alle model-subs hebben een romp uit twee delen: voor en achter. Die twee delen worden gekoppeld middels een bajonetsluiting.
    Als de accu's geladen moeten worden draaien ze de twee delen uit elkaar en dan komt de WTC (Water Tight Container) tevoorschijn. In die WTC zitten de accu's. En die gaan er echt uit alvorens te laden...

    Accu's laden in een afgesloten schip is NIET handig. Accu's worden warmer (bij overlading zelfs heet) en dat wil je niet hebben in een afgesloten model.
    Kortom: zorg ervoor dat je accu's UIT je model zijn tijdens het laden of dat op z'n minst je boot "open" staat.
    Dit laatste ook om eventueel vocht in de boot (lekwater en/of condenswater) na het varen uit te laten dampen.
     
  18. Hanselpansel

    Hanselpansel

    Lid geworden:
    30 sep 2013
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Bedankt voor je reactie Roel........ Er ging een wereld voor mij open toen ik de verhalen over Sub bouw las.
    Idd is het logisch accu's te laden in de vrije lucht. Ik heb ooit (vroeger) een tijd professioneel gevaren en toen moesten we ook de accubakken luchten tijdens het laden........
    Maar ik zal je de kost geven hoeveel pre-fab gekochte boot modellen een VASTE accu hebben, die ergens in de romp vast gelijmd of gebeugeld zitten.
    Ik ben weer een stap verder in verbeteren van de voerboot.........Dank jullie wel.
     
  19. baddodo

    baddodo

    Lid geworden:
    10 feb 2012
    Berichten:
    55
    Locatie:
    deventer
  20. baddodo

    baddodo

    Lid geworden:
    10 feb 2012
    Berichten:
    55
    Locatie:
    deventer

Deel Deze Pagina