Serpent 977E conversie

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Richard E, 5 sep 2013.

?

Als er een Elektro conversie kit was voor je 1:8, zou je die kopen?

  1. Absoluut! Super om mee op de clubavonden te rijden.

    18,2%
  2. Absoluut, hopelijk komt er een een mooie 1/8E competitie.

    24,2%
  3. Absoluut niet, ik hou van die gillende 3,5cc verbrandingsmotor.

    33,3%
  4. Alleen als ie net zo hard gaat als de normale brandstof versie.

    6,1%
  5. Misschien, beetje afhankelijk van de prijs.

    33,3%
Meerdere stemmen zijn toegestaan.
  1. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Nu snap ik de uitsteeksels van de schroefgaten, om het geheel een fixed positie te geven. Netjes
     
  2. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik denk dat er wel meer hebben zitten denken hoe het nou exact allemaal in elkaar zou steken. Mooi dat het nu allemaal duidelijk is. En bedankt nog Roelof voor het stuk stafmateriaal 7075 alu, ik heb er al een mooie spur adaptor van gemaakt. Vandaag de achterkant ervan op maat gedraaid en er een sleuf in gefreesd voor de pin die de meenemer borgt in de SL8 as, zie filmpje.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. Bart Horstman

    Bart Horstman

    Lid geworden:
    27 mei 2013
    Berichten:
    459
    Locatie:
    Stramproy, Limburg
    Gaaf gemaakt! Moest ook ff 2x kijken hoe het moest gaan werken, maar kende die helel Serpent 977 niet, dus Google heeft me ff geholpen ;)
     
  4. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Zo zie je maar weer, net als met eigenlijk alle info die je zoekt tegenwoordig, (bijna) alles staat op het internet, en "google is your best friend" om het allemaal te vinden wat je zoekt.

    Hier nog een aantal foto's die denk ik redelijk duidelijk laten zien hoe het er op dit moment allemaal uit ziet.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  5. FireFrenzy

    FireFrenzy

    Lid geworden:
    22 jun 2009
    Berichten:
    2.451
    Locatie:
    Utrecht
    Ziet er netjes uit man! Zou zo uit een fabriek gerolt kunnen zijn (of natuurlijk geraced:p)
     
  6. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Dankjewel mooi compliment !!

    Gisteravond heb ik de brackets gefreest voor de bevestiging van het onderplaatje voor de ESC (snelheidsregelaar), ontvanger en PT (Personal Transponder). Het lijkt zo'n simpel werkstukje, maar is meer werk dan het lijkt, met name omdat echt alle zijden bewerkt zijn en de relatief nauwkeurige maatvoering.

    [​IMG]
     
  7. MR. DYNAMITE

    MR. DYNAMITE

    Lid geworden:
    29 jun 2008
    Berichten:
    64
    Ziet er goed uit Richard, erg strak werk zo door de CNC! Teken je alles uit in SolidWorks? Meen de belichting te herkennen. Vooral die motor steun met verzonken pas busjes is mooi gelukt, conventioneel toch ff wat lastiger. Keep up the good work ;)
     
  8. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Klopt Mr. Dynamite, ik werk met SolidWorks, supertevreden over. De motorsteun met die verzonken ovale uitsteeksels vullen inderdaad exact de sleufgaten voor de bevestiging van de verbrandingsmotor in de bodemplaat op. Daardoor heeft deze S977E motorsteun een vaste positie gekregen, waarop en waartegen de andere componenten gemonteerd kunnen worden, zoals bijvoorbeeld het nieuwe topdeck. Met de motorpositie kan geschoven worden door de sleuven in de S977E motorplaat, om zodoende andere pinions te kunnen monteren.

    Om een indruk te geven hoe het gaat worden, zie het volgende plaatje van de gedeeltelijke assembly.

    [​IMG]
     
  9. petter

    petter

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    433
    Locatie:
    Hoogerheide
    Tis een plaatje
     
  10. Bart Horstman

    Bart Horstman

    Lid geworden:
    27 mei 2013
    Berichten:
    459
    Locatie:
    Stramproy, Limburg
    Gaaf! Zat naar het "palletje" te kijken boven de ene aandrijfas. Is deze voor de rem(servo)? Ga je die nog gebruiken als je brushless rijdt? Lijkt me niet toch?
     
  11. Bart Horstman

    Bart Horstman

    Lid geworden:
    27 mei 2013
    Berichten:
    459
    Locatie:
    Stramproy, Limburg
    En SolidWorks is inderdaad prettig. Heb ik het verleden ook met Inventor, Solid Edge en Unigraphics NX3/4 getekend, maar ik vind SolidWorks verreweg het prettigst en de grote broer UG het irritantst.
     
  12. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Dankjewel Petter!

    Bart, nee uiteraard ga ik in de S977E de mechanische rem niet meer gebruiken, aangezien ik ga remmen op de motor. Alle onderdelen voor de normale mechanische rem gaan er dan af, maar aangezien ik deze auto nog 2 races dit seizoen ga gebruiken, kan dat op dit moment nog niet.

    Allereerst ga ik met deze auto nog een NK 1:8 40+ wedstrijd aankomend weekend op mijn thuiscircuit van de AMCA in Apeldoorn en het weekend daarna een 2-uurs 1:8 team race samen met M7H op het circuit van de MACH in Heemstede. Dus kan ik 'm op dit moment nog niet geheel ombouwen. Gaat daarna zeker gebeuren !! Eerst nog even met die jankende Xceed DS6 EM racen in Apeldoorn en daarna met de Novarossi N21-5T + Hipex combi in Heemstede. Is en blijft natuurlijk een héérlijk geluid.

    Ik vind SolidWorks ook erg prettig werken, al kan ik me ook nog heel goed de frustraties herinneren bij het allereerste begin. Gaandeweg werd het steeds makkelijker en intuïtiever om ermee te werken. Je praat niet over andere professionele pakketten zoals daar zijn Catia en/of Pro E(ngineer), heb je daar wel/geen ervaring mee?

    Als volgende stap moet er in de S977E natuurlijk ook nog wel ergens een stuurservo geplaatst worden. Allereerst maar even de situatie opgetekend zoals de servosaver normaalgesproken in de auto zit.

    [​IMG][/QUOTE]
     
  13. Bart Horstman

    Bart Horstman

    Lid geworden:
    27 mei 2013
    Berichten:
    459
    Locatie:
    Stramproy, Limburg
    Strak getekend, vreet wel geheugen op die manier ;)

    Catia is niet heel gangbaar in de machinebouw, Pro E toevallig nooit mee gewerkt... Machinebouw omgeving Eindhoven is veelal UG, omdat Philips/ASML er van oudsher mee werkt, en verder veel SolidWorks is mijn ervaring...
     
  14. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Dankjewel Bart, vreet geheugen?? Dat valt wel mee hoor ;) SW draait op mijn laptop probleemloos zonder enige hapering, zelfs met dit soort relatief complexe assemblies.

    Een ontzettend gaaf race weekend in Heemstede, waar we, M7H, Danny Essenstam & ik de 3-uurs 2013 race 1:8 gewonnen hadden.

    Afgelopen zaterdagavond hebben we bij M7H thuis met z'n 3-en de bedrading gesoldeerd, geen makkelijk klusje met dat soort dikke draden, zelfs met die dikke 100W soldeerbout die Martin net vers aangeschaft had.

    Gisteravond en vanavond heb ik de epoxy onderplaat en zijplaat gemaakt, waarop de ESC, ontvanger + PT gemonteerd zullen worden.

    Hierbij een 6-tal foto's hoe de auto na de 3-uurs race met de N21-5T + Hipex low noise combo, er nu bij staat, met de epoxy montageplaten, de aandrijfmotor, regelaar en bedrading.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  15. FireFrenzy

    FireFrenzy

    Lid geworden:
    22 jun 2009
    Berichten:
    2.451
    Locatie:
    Utrecht
    looking good
     
  16. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Thanks !!

    Eergisteravond en gisteravond heb ik gewerkt aan het voorste stukje topdeck en de inbouw van de stuurservo (zit er inmiddels in). Foto's volgen daarvan. Ook heb ik de Spur adaptor op 1 punt aangepast. Het oorspronkelijke idee was een groef, waarin een O-ring zou komen, om de pen die de meenemer op de bak-as borgt op te sluiten. Een constructie die je veel ziet bij de aandrijfassen van electro auto's. Afgelopen zaterdag echter, bij de eerste keer opspinnen van de Tekin set, vloog het borgpennetje door M7H's woonkamer, uiteraard onvindbaar. Dus voor de 3-uurs race even een nieuw pennetje moeten dremelen. Ik heb nu de groef voor de O-ring volledig vlak weggedraaid, een alu ring gedraaid van 14x17x6mm en deze op de adaptor bevestigd met een perspassing en Locktite 620. Deze constructie gaat op zeker werken. Zie de foto hieronder voor het resultaat.

    [​IMG]
     
  17. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Afgelopen woensdagavond weer verder gewerkt aan de S977RE, zie onderstaande foto's.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Inmiddels zit sinds gisteravond ook de accu erin, is alle elektronica aangesloten, en werkt allemaal. Ook heb ik even een tijdelijke oplossing voor de snaarspanner gemaakt, en al een paar rondjes door onze woonkamer gereden. :D Foto's van het geheel volgen uiteraard.
     
  18. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Mooi!

    Hoe is het totaal gewicht en de balans in de auto?
     
  19. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Totaal gewicht moet ik nog even bepalen Roelof, kom ik op terug. De balans in de auto is niet perfect maar best heel goed. Bij mijn S977RE zit dezelfde accu die M7H gebruikt in zijn S966E, ten opzichte van die van hem ca. 1 cm meer naar achter, door het elimineren van de S977 topdeck steun c.q. het integreren van de topdeck bevestiging in de S977RE motorsteun. Dat is een hele grote plus voor de balans in de auto. Alleen aan de rechterkant zit in totaal ca. 100 gram van de ESC, RX + PT + epoxyplaatjes, dat links niet zit. In overleg met deze en gene heb ik gisteravond de keuze gemaakt tussen de groene en rode body die Fedor al voor me had gemaakt. Als die af is, kan ik het voorlopige totaal gewicht bepalen. Van dit gewicht, dat weet ik nu al, kan ik heel eenvoudig nog 50-60 gram besparen, met name door lichtere bouten te gebruiken (en/of ander materiaal) en enkele mooie uitsparingen in het expoxy te frezen, schets daarvoor staat al op tekening. Door later carbon i.p.v. exp[oxy te nemen zal dat weer een behoorlijke gewichtsbesparing opleveren. Ik heb de auto eerst maar eens rijklaar gemaakt, want het begint nu wel echt te kriebelen, heb ontzettend veel zin om de auto te testen op het circuit. Misschien ga ik a.s. zondagmiddag even de S977RE testen bij de AMCA in Apeldoorn. Eerst nog even een mooie bevestiging voor de spanner van de zijsnaar maken en een body knippen. :D
     
  20. petter

    petter

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    433
    Locatie:
    Hoogerheide
    Ziet er mooi uit, kan me voorstellen dat je niet kan wachten met testen.
     

Deel Deze Pagina