RESTAURATIE in 2012/2013 van de (Ver)bouw VOLVO F12 Bakwagen met Aanhangwagen

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door VOLVO FH 16 750, 3 jul 2008.

  1. nade

    nade

    Lid geworden:
    14 okt 2012
    Berichten:
    22
    Locatie:
    enschede
    hoi piet

    mooi een oude type volvo
    Wat een mooi detaillering ziet er erg goed uit
    ik blijf jou topic zeker volgen kan ik veel van leren

    grt dennis
     
  2. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 0065


    Hallo allemaal,

    Verder gegaan met de restauratie van de Volvo F12 bakwagen.

    Begonnen met het maken van een navigatiesysteem en een mobiele telefoon.
    Gelijk nog een 2e stel gemaakt voor de 4 assige Volvo F16 Zwaartransporttrekker.

    De messing plaatjes (3mm dik) op maat gefreesd.

    [​IMG]

    De telefoonhouders gefreesd uit een messing u profiel, dit U profiel is door mij zelf gezet op de zetbank.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De telefoonhouder op maat gefreesd en de onderste lip omgezet.
    Helaas zijn de foto's wat onduidelijk, het wordt tijd voor een nieuwe fotocamera.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De messing telefoons met de telefoonhouders.

    [​IMG]

    De steunen voor het navigatiesystemen gemaakt van messing.

    [​IMG]

    [​IMG]
    De navigatiesteun vast gesoldeerd op het navigatiesysteem en de steun schuin afgefreesd, om het er optisch
    wat mooier uit te laten zien.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het navigatiesysteem gemonteerd op het dashboard.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De navigatiesystemen mooi afgewerkt, deze worden middels een M2 boutje van gemonteerd
    op het dashboard.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De telefoonhouder aangepast met een schuine spie. zodat deze iets schuin gemonteerd wordt op het
    dashboard, waardoor de telefoon makkelijk afleesbaar is.


    [​IMG]

    [​IMG]

    De telefoonhouder met de telefoon gemonteerd op het dashboard.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De mobiele telefoon ligt los op het dashboard.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het navigatiesysteem en de telefoon worden nog zwart gespoten en worden de displays nog gemonteerd
    op de telefoon en het navigatiesysteem.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. rss17

    rss17

    Lid geworden:
    23 mei 2012
    Berichten:
    303
    Locatie:
    wijchen
    ziet er leuk uit piet :>

    fantasie genoeg das mooi om te zien .

    gr rick
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  4. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    misschien kunt u een nieuwe fotocamera frezen :D:D:D
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  5. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Marco,

    Nog even wachten, binnenkort als ik mijn 3D printer heb, kan ik zelf een nieuwe fotocamera printen. ;) :cool:
    Ik moet eerst nog wel even op cursus om met de 3D printer te kunnen omgaan. (het zelf programmeren van tekeningen)
     
  6. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    simpel hoor


    [​IMG]
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  7. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
  8. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    u doet toch enkel met messing bouwen???
    gaat u vreemd dan ??!!met kunstof:D:D:D
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  9. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Marco,

    Ik ga niet vreemd hoor !!

    Ik wil zelf div. types Volvo cabines gaan printen.
    Alleen de cabines printen, de accessoires worden wel van messing en RVS staal
    Deze zijn ook wel van messing te maken, maar dat is echt heel veel werk.
    En ja, gemak dient de mens.

    Alle nieuwe Volvo FH en FM/FL cabines 4e generatie
    Volvo FH12/FH13/FH16 3e generatie
    Volvo FL4/FL6
    Volvo F7/F10
    Volvo N7/N10/N12
    Volvo NL10/NL12
    Volvo NT12
    Volvo F10/F12 1e generatie
    Volvo F88/F89 N86/N88
    Volvo 465/475/485/495
    Volvo Viking/Titan
    Volvo 5 spijlen grille (jaren 60)

    Eigenlijk alle typen Volvo cabines die niet verkrijgbaar zijn in de schaal 1:14.8 gaan printen.
    Ik wil alleen deze VOLVO cabines gaan verzamelen, geen complete modellen van maken.
     
  10. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    wilt u klein beginnen doe dan de kleinste Volvo fl6 dan aub voor mij :D:D:D
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  11. demian1290

    demian1290

    Lid geworden:
    6 mrt 2013
    Berichten:
    321
    Locatie:
    Rosmalen NB
    Mooie aankoop Piet! ben benieuwd naar je eerste cabine.

    succes
    gr
    marco
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  12. prof.bd

    prof.bd

    Lid geworden:
    29 apr 2012
    Berichten:
    256
    Locatie:
    Hasselt, Belgie
    wel even off topic, maar de leapfrog is bij printershop.be zomaar even 300€ goedkoper..

    Dirk
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  13. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Hallo Dirk,

    Ik heb de 3D printer in België gekocht omdat deze daar goedkoper was, namelijk 279, = Euro om precies te zijn, na de gegeven korting.
    De webshopprijs is gelijk aan de prijs in Nederland : 1815,= Euro
    Portokosten : 21,= Euro meer dan in Nederland.
    Maar dan toch nog veel goedkoper !
    Helaas kon ik de link van Printershop.be niet geplaatst krijgen, dus had ik de Nederlandse link geplaatst.

    p.s.
    wel een langere levertijd, maar dat is niet zo erg.
     
    Laatst bewerkt: 22 okt 2013
  14. markioo

    markioo Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    6.443
    langere levertijd
    omdat ie nog geprint moest worden soms??:D:D:D
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  15. Cor

    Cor In Memoriam

    Lid geworden:
    30 apr 2009
    Berichten:
    4.164
    Locatie:
    Heemskerk
    Zeer benieuwd naar de eerste resultaten :D
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  16. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Update : 0066


    Hallo allemaal,

    Verder gegaan met de restauratie van de Volvo F12 bakwagen.

    Begonnen om de Volvo bakwagen weer in elkaar te zetten.

    De standaard kunststof velgen vervangen door aluminium naven met
    aluminium velgen.
    Deze naven en velgen zelf gedraaid en gefreesd.
    In de voornaven per naaf twee lagers gemonteerd.

    In de naven 10 gaatjes van 1,2 mm geboord en M1.4 draad in getapt om de
    velgen met 10 RVS M1.4 boutjes te monteren.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De naafkappen gemonteerd met RVS M1.2mm boutjes gemonteerd.
    In de naven 10x 1mm gaatjes geboord en M1,2 draad getapt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het oude dichte chassis gebruikt, omdat je het chassis onder de bak toch niet ziet,
    het is een Low Budget restauratie

    [​IMG]

    Het bestaande Wedico kunststof cardan(differentieel) vervangen door een 2e
    hands Rüst cardan 2:1 vervangen uit de Duitse rommelbak.
    De Bühler motor met de Wedico versnellingsbak weer gemonteerd met een
    nieuwe stalen Scale-Art cardanas met stalen kruiskoppelingen gemonteerd.

    [​IMG]

    De oude Wedico kunststof Wedico vooras vervangen door een 2e hands
    aluminium Wedico vooras uit de Duitse rommelbak gemonteerd, maar eerst
    de vooras voorzien van nieuwe messing fuseebussen en nieuwe fusee pennen
    van zilverstaal, zodat er een minimale speling zit op de fussee's.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De versnellingsbak vastgezet in de eerste versnelling.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De smalle standaard voorvelgen vervangen worden nog door brede aluminium voorvelgenvelgen.
    Twee nieuwe brede aluminium voorvelgen gedraaid en gefreesd.
    De smalle velgen worden gebruikt voor reserve wielen voor de bakwagen en de aanhangwagen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Brede banden voor gemonteerd met brede Aluminium velgen met een
    aluminium sier-ringen tussen de bouten en de velgen.

    [​IMG]

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. boyke

    boyke

    Lid geworden:
    3 mrt 2013
    Berichten:
    26
    knap werk!!
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  18. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    hoi piet,

    mooie velgen, alleen voor mijn gevoel klopte er iets niet (ook deels persoonlijke smaak).

    Heb even moeten zoeken naar een mooi voorbeeld maar is het niet mooier om als je een sierring gebruikt deze te voorzien van gaten waar de bouten invallen? en de plaat dicht te maken zodat de moer niet meer zichtbaar is?

    Misschien iets meer werk, en zoals gezegd blijft natuurlijk een persoonlijke keuze!

    [​IMG]
     
  19. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Alwin,

    Even een reactie op jou sierringen van Scania.

    Die sierringen die jij laat zien zijn van de laatste jaren en daarin zijn inderdaad de moeren verzonken in de sierringen

    Maar ik heb de sierringen nagemaakt naar het echte model 1:1 Volvo F12 van 1988.
    De Volvo F12 is namelijk van de 2e generatie F10/F12
    In 1988 hadden ze nog geen verzonken sierringen, tenminste niet de Volvo F12 waarvan ik foto's heb gemaakt, waar deze sierringen opzitten en die sierringen heb nagebouwd.
    Ik probeer altijd zoveel mogelijk alles na te bouwen naar het echte 1:1, al moet je soms concessies doen in de modelbouw.
     
  20. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.648
    Locatie:
    Drenthe
    Dat zijn helemaal geen "sier"ringen, maar ringen om uitstekende delen te vermijden.
    Dat werd al in de '70er jaren verplicht in Duitsland, en sommige TÜV afdelingen gingen helemaal over de top, soms eisten ze zelfs een schuin oplopend kantje bij richtingaanwijzers, of een uitstekende deurhendel!

    De ringen die op de voorwielen zitten hebben echter wel degelijk een nuttig doel, omdat de wielbouten, die nogal uitsteken, bij wielrijders of motorrijders werken als een gehaktmolen, als je er tegenaan rijdt.
    Daarom zijn die ringen, waardoor de buitenkant van het wiel relatief glad is; de gaten zijn natuurlijk nodig om een kruissleutel op de wielmoer te krijgen.

    Heeft dezelfde oorzaak als de geleidevlakken op trekkers en trailers, oftewel de 'fietsenvangers'...

    Hoewel, de foto's van Alwin tonen natuurlijk wel sierringen, maar dat kunnen we beter gewoon 'wieldoppen' [wheelcovers] noemen.
    Cor
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina