Ik ben toch wel blij dat jij niet bij Boeing of Airbus vliegtuigen bouwt (geintje Bart) Leuk dat je weer een Flamingo hebt! Succes met de afbouw
Ach, ik denk dat als ze bij Airbus moeten kiezen tussen 12,50 per meter of 1,50 per meter (resp. Oracover of HKcover) ze zich nog veel harder achter de oren krabben dan ik...
Folie van HK verhitten met hete fohn, vervolgens met zachte verfroller vastrollen op het hout. De lucht rol je naar de open kant (achterlijst bv) toe. Geen blazen Hoorde op het VGG treffen iemand die het ook zo deed, en aan de overlappende kant van de folie wasknijpers met een gewichtje hing. Zo blijft de folie ten aller tijde mooi strak staan over de gehele oppervlakte. Dat heb ik nog niet geprobeerd, maar ga dat bij mijn biglift vleugels toepassen!
Een BigLift heeft toch een ribbenvleugel? Dan hoef je je zowiezo nergens zorgen over te maken, zoals ik al schreef ik heb diverse ribbenvleugels zonder problemen bespannen met HK folie. Alleen de schuim / abachi vleugel van de Sirion gaf problemen...
Klopt, ik doelde alleen op het feit dat ik de wasknijpertechniek zou gaan proberen op mijn BL vleugel. Verder de verfrollermethode gebruiken voor ingedekte vleugels.
Hi Bart, mijn ervaringen met HK folie op styro abachi vleugels is super. Ik heb er nu enkele kisten mee afgewerkt en het resultaat is bij mij stukken beter dan ik met Oracover (waar we veel te veel voor betalen) kan behalen. Over de voorbehandeling van ingedekte vleugels voor het bespannen is hier een aardig stukje: Tragflächenvorbehandlung vor dem bespannen mit Oracover erforderlich? - Seite 3 Blazen ontstaan niet door de folie maar door het onderliggende schuim. Zelf behandel ik nix voor. De blazen prik ik door met een speld en dan opnieuw folien. Dan blijven ze weg. Succes.
Naar dit draadje was ik op zoek inzake bespannen, met name ingedekte vleugels: Bespannfolie? Welche nehmen?
effe off-topic missch maar heeft iemand nog een elektro omgebouwde flamingo liggen waar hij vanaf wil.. of zen broertje (maar die zen naam ontsnapt me nu even mvg.
die was het! maar het "probleem" is ondertussen opgelost, was voor een kameraad van mij maar heeft een last down gekocht nu. mvg.
Is hier nog iemand op geabonneerd? Eindelijk ben ik een beetje aan het beginnen met mijn Flamingo 2001. (Een klein beetje, want ik heb onlangs ook nog mijn Epsilon gekraakt en de vervanger daarvoor moet ook nog af... maar voorlopig is er toch geen thermiek.) Ik vraag me iets af... als ik in de (gebroken) romp van mijn oude Flamingo kijk, zie ik dat waar de vleugelpen door de romp gaat, daar een soort glasvezel buis zit die de krachten opneemt. In mijn nieuwe Flamingo-romp zit er niks van die aard, gewoon links en rechts de gaten waar de pen door de glasvezel romp gaat en verder niks. Het zou erg moeilijk worden om zelf zo'versterking te maken want je kan er eigenlijk niet bij - het zit een cm of 10 achter de cockpit-opening en zulke lange vingers heb ik niet. Hoe ziet dat er bij jullie Flamingo's uit, is daar in de romp een versterking rond de vleugelpen aangebracht?
Hoi Bart, Ik zag deze voorbij komen op RCNetwork.de! Misschien iets voor jou? HANGARREDUZIERUNG; Flamingo 2001, SP 2850mm von Tangent, Neu Groeten Rick
Haha... ik heb een half jaar geleden al een onafgebouwde Flamingo van een Nederlander overgenomen, via het Forum; meer geld voor betaald, en dat zonder electronica... maar die had ik nog. Dus ik ben voorzien... Maar, ik ga die Duitse verkoper wel even vragen hoe zijn romp er van binnen uit ziet, vwb die versterking rond de vleugelpen. Het is precies hetzelfde model als ik heb... bedankt!
Hallo Bart, ben in bezit van een 2006 Flamingo en daar zit geen buis voor de vleugelpen in de romp. Romp lijkt wel erg veel op het vorige model. Misschien is de vleugelpen ook zwevend zoals bij 2006 model? de carbon vleupelpen raakt de romp verder niet als die met vleugels gemonteerd zit maar wie weet kan de duitse verkoper je meer vertellen. Groeten Peter
Hoe bedoel je precies "de carbon vleupelpen raakt de romp verder niet als die met vleugels gemonteerd zit"? Wordt de romp dan gedragen door de multilock en/of de torsiepennen? Tijdens vliegen is de romp natuurlijk sterk zat met deze bescherming. Maar bij de minder geslaagde landingen (zoals die waarbij mijn oude Flamingo terziele ging) is extra sterkte nooit weg... maar ja ik zie mezelf zo'n glasvezel buis eigenlijk niet aanleggen. Evengoed heb ik het aan die Duitse verkoper gevraagd. Bedankt!
Baubericht Multiplex Tangent Flamingo Hoi Bart, hier een verslag van een Flamingo 2001, ook daar dus een zwevende vleugelpen verbinding. Gaat toch om dit model? Groeten Peter.