Vbar 5.3 vraag...

Discussie in 'Flybarless' gestart door Lunuxrc, 28 okt 2013.

  1. Lunuxrc

    Lunuxrc

    Lid geworden:
    13 jan 2005
    Berichten:
    300
    Locatie:
    Belgie- Kapellen
    Hallo,
    Na enige tijd de Beastx uitgeprobeerd te hebben, komt op de nieuwe 700 een Vbar Silverline 5.3
    Echter de setup is verwarrend.
    Alles gaat goed tijdens de wizard setup, maar sommige instellingen komen alleen op het scherm als de Vbar niet geconnecteerd is.
    Bv. daar waar de bankswitching staat en waar je bv de gain aan het aux kanaal koppeld. Daar stel je ook diverse instellingen in van de staart (P,I,...)
    Wanneer je nu de Vbar connecteerd, dan springt hij naar het setup menu.
    Wat gebeurd er dan met de instellingen in het vorige scherm? Moet je deze apart uploaden of zijn deze automatisch overgenomen als je connecteert?
    Verder is het niet duidelijk wat de led op V doet bij het initialiseren !?
    Hij doet volgens mij alles wat hij moet doen ( bij elev en ail compensatie krijgt deze overwegend de kleur zoals vermeld in de manual) maar verder blijft hij continue van kleur veranderen, ook bij opstart.
    Is dit normaal, ik zou het vast licht verwachten alvorens te gaan vliegen ?

    Iemand een idee. Heb al op verschillende fora gekeken en niets specifiek gevonden, ook niet op youtube filmpjes.

    Alvast bedankt !
     
  2. Lunuxrc

    Lunuxrc

    Lid geworden:
    13 jan 2005
    Berichten:
    300
    Locatie:
    Belgie- Kapellen
    Ok, ik denk in een video van Mr Mel te verstaan dat je verder niets hoeft te doen. Alles gaat automatisch, correct ?

    Blijft nog de vraag van de verlichting in de V.
     
  3. Lunuxrc

    Lunuxrc

    Lid geworden:
    13 jan 2005
    Berichten:
    300
    Locatie:
    Belgie- Kapellen
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat is het verschil tussen de express (standaard) en de pro versie.
    de software op de pc heeft alle opties erin, en deze kijkt naar de aangesloten vbar om te zien welke opties deze kan verwerken.

    hang je er een express aan, laat hij die opties zien. Hang je er een pro aan, laat hij alle opties zien.
    pro geeft idd veel meer mogelijkheden om hem geheel naar je hand te zetten. Maar met express zou het ook goed moeten gaan.
    Dat kan ik zelf niet uit eigen ervaring zeggen, ik heb op mn mini vbar en de normale vbar de pro zitten.

    De kleuren van de vbar laten idd een hoop zien. tijdens aansluiten kun je er ff op letten, maar als hij doet wat hij moet doen, is het goed. Is hij goed, gaat hij idd alle kleurtjes van de regenboog circuleren.

    tijdens de setup hoef je niet tussendoor iedere keer te uploaden naar de vbar. Als het goed is doet hij dat zelf al met wisselen, anders met afbreken/afronden van de setup wel.
    zelf doe ik het bij iedere stap wel ff, iets teveel ervaringen met setups en net ff te laat send drukken.. zekerheid voor alles ;-)
    alles gaat eigenlijk allemaal redelijk automatisch ;-)

    Enigste waar je echt erg in moet houden, is dat de vbar tijdens aansluiten van de accu gaat initialiseren.
    Als hij dit heeft gedaan, schiet de swash even rechtstandig een keer op en neer (bij mij meestal tussen de 5 en 10 sec)
    Doet hij dit niet, of scheef, is het foute boel. Even opnieuw doen.
    Blijft hij het doen, moet je gaan troubleshooten.
    Foutmelding van de vbar laat hij oa zien door de swash scheef te gooien na initialisatie.
    fouten tijdens een vlucht kun je er met de computer uit halen. kwestie even log ophalen.
     
  5. Lunuxrc

    Lunuxrc

    Lid geworden:
    13 jan 2005
    Berichten:
    300
    Locatie:
    Belgie- Kapellen
    OK Student, bedankt voor de antwoorden.
    Het is inderdaad vervelend dat hij bij het opstarten veel meer opties laat zien dan wanneer hij geconnecteerd is.
    Ik heb binding in de swash en had ergens een swashring gezien en kon deze niet meer terugvinden. Als ook het instellen van het type servo.
    Als je dan achteraf bedenkt dat de express versie geen swashring heeft en deze versie alleen digitale servo's ondersteund is het normaal dat je deze opties niet meer vind, maar erg verwarrend als je deze eerst wel ergens gezien hebt.

    Verder is de wizard redelijk eenvoudig te doorlopen, maar of nu alles goed in de Vbar zelf zit, is niet altijd even duidelijk. Dat heb je altijd met soft- en hardware die je moet op- of downloaden en waar je moet opletten of je offline of online bezig bent.

    Nog even een andere vraag, je kan saven onder een vbr-file. Als je het programma start en wil verder gaan met dezelfde Vbar, moet je deze file dan altijd laden alvorens de Vbar aan te sluiten?
    En als je een parameter veranderd in de setup, schrijft hij dan alleen deze parameter weg of een volledige configuratie?

    Er is al veel over gezegd en geschreven, maar dan zijn de ledjes op de Beastx redelijk eenduidig. Wat je ziet, zit er ook in.
    Dat vind ik bij de Vbar zeker niet duidelijk.
    Het initialiseren zal wel goed zijn denk ik. Bij opstart gaat de swash even op en na enig tijd nog eens op en neer denk ik. Trekt in ieder geval niet scheef en corrigeert zoals het moet.

    Ik ben een newbie wat Vbars betreft en de 700 moet ook zijn maiden nog krijgen, daarom is het allemaal nogal spannend. Zou de 700 niet graag de grond in zien gaan owv een stomme programmeerfout.
     
  6. Lunuxrc

    Lunuxrc

    Lid geworden:
    13 jan 2005
    Berichten:
    300
    Locatie:
    Belgie- Kapellen
    :roll: En nog even dit voor de Vbar fans...

    Ik heb behoorlijk wat binding bij de 700 DFC. Op Amerikaanse fora lees ik dan dat je dit kan oplossen door te upgraden naar de Pro versie omdat de swashring de enige goede oplossing is om dit netjes op te lossen.
    Ik zou kortere ballinks kunnen proberen, maar dit gaat de geometrie zeker niet ten goede komen, dat zie ik zo al.
    Als je dan beseft dat je €329 uitgeeft voor een Silverline en nog eens mag betalen voor een Pro versie om je probleem op te lossen, stel ik mij toch de vraag of ik de juiste keuze heb gemaakt.
    Als je dan weet wat een Beastx kost....

    Misschien ga ik de Vbar nog wel apprecieren als ik gevlogen heb, maar tot nu toe... ik weet het nog zo niet hoor.:-?

    Grtz Luc
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Qua ledjes denk je te moeilijk ;-)
    Vbar is makkelijk. hij doet het, of niet. je hoeft dus niet net als bij een 3g, 3gx, mb etc alle ledjes constant in de gaten te houden.
    Heeft ook geen nut, je kunt er nl geen fluit mee.

    het programma is ook redelijk gemakkelijk.
    hij laad terug vanuit de vbar tijdens het linken met de vbar.
    die .vbr is dus puur voor de backup, dus voor jezelf.

    Waar je nog ff naar kunt kijken, is het hoedje en de smiley's rechtsbovenin ieder venster van de pc software. Met het hoedje ga je wat dieper de software in, de smiley is de simpele weergave. ik heb bij de express alleen nooit goed gekeken wat deze wel, en niet kan..


    En de vraag of dit het waard is..
    Ik weet wel dat ik het waard vind. mijn 450 met minivbar had even wat aandacht nodig, maar dat lag voornamelijk aan een domme ontwerpfout van align zelf. alleen wees de vbar me hier op, en zo ben ik er achter gekomen. sindsdien is al het gerommel weg..
    De 600 N vloog altijd al geweldig met zijn 3g. De vbar heeft dat "geweldig" veranderd naar "als een droom"

    Enigste nadeel is die ### computer die je echt nodig hebt om in te stellen.
    maar eenmaal ingesteld...

    Qua swash ring, deze had ik bij mn 600 ook hard nodig. Ook binding in de swash.
    De 450 weer niet, stom genoeg.
    in principe, als je de snelheden op een normale manier instelt, zou de swash nooit bij die uitersten moeten komen. maar het is en blijft een computer, en hij gebruikt de ruimte die je hem geeft wel degelijk. Dus je moet daar wel iets mee..

    Eenmaal in de lucht ga je hem wel waarderen.
    de eerste keer instellen was ik ook ff van de leg. Met de 3g was het altijd een heel gerommel met handleidingen, stukken text 100x lezen, proberen rommelen en vogelen.
    vbar was 1 keer doorlopen, en ook in 1 keer goed. Beetje tweaken in de staartsectie, beetje tweaken bij de snelheden en klaar.
     
  8. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    :confused: Control panel en de Bluetooth link(die is te maken voor 2 tientjes)
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    klopt.
    maar sinds die van mij zijn ingesteld, heb ik nooit de zin op kunnen brengen die bluetooth module werkend te krijgen..
    ben bang 2 stekkertjes verkeerdom in de vbar te duwen, precies de + en -
    rest kan ik achterhalen.
    en naar het schijnt is omdraaien garantie voor rook.

    Of weet jij de pin indeling van de vbar?
    ik zoek er al een tijdje naar, kan niet vinden waar de pinnen voor zijn..
     
  10. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    De save optie is alleen handig om jouw instellingen veilig te stellen voordat je gaat experimenteren.
    De instellingen hoef je niet steeds te laden.
     
  11. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Ik heb de Vbar silverline express zelf op de T-rex 700 gehad en volledig zonder problemen. 8 en 12 graden instellen en niet teveel letten op de binding. Dit haalt de heli in de lucht toch niet tenzij je echt smack 3d kan vliegen. En dan nog......

    Ik heb er in ieder geval maanden prima mee gevlogen. Succes!
     
  12. MacIak

    MacIak

    Lid geworden:
    10 sep 2011
    Berichten:
    517
    Locatie:
    Mordor
    Dat je binding hebt op de bouwtafel wil niet zeggen dat je dat krijgt in de lucht.
    Probeer op de grond maar eens je cyclic bladhoek te meten..vstabi duwt de hoek door tot boven de 15 graden. En ja, dan krijg je binding. Dat zeggende heb ik ook een upgrade gedaan naar pro voor mn TDR. Ik kreeg simpelweg niet het optimale uit de heli met express. Bij de ene machine voldoet het maar als je perfectie zoekt vind ik het bedrag wel op te hoesten. Eenmaal pro wilde ik ook geen notebook meer meezeulen om met alle parameters te gaan spelen dus de control panel aangeschaft. Heeft voor mij persoonlijk een extra funfactor: 4 verschillende banks instellen en een schakelaar omgooien als je de behoefte hebt om eens wat anders uit te proberen zonder te hoeven klooien met instellingen terplaatse. Indien nodig nieuwe instellingen laden en tweaken vanaf de SD kaart ter plaatse en whoppaa! 4 nieuwe banks! Ik heb op deze manier de instellingen gevonden die mij het meeste verbinden met de heli.
    Er zullen heus wel betere FBL systemen zijn met meer opties maar ik heb voorlopig niet de behoefe om deze te uit te proberen.
     
  13. Lunuxrc

    Lunuxrc

    Lid geworden:
    13 jan 2005
    Berichten:
    300
    Locatie:
    Belgie- Kapellen
    Wouw, dat vind ik precies toch wel een gevaarlijk uitgangspunt.
    Alle servo's raken op de werkbank bij full pos en neg en ail het frame echt hard.
    Ikzelf ben altijd de mening toegedaan dat je met binding niet vliegt.
    En om er zeker van te zijn dat de cyclic ring niet actief is geweest tijdens de vlucht, moet ik de logs uitlezen, maar ook daar weer is de Pro update voor nodig als ik het goed begrijp.
    Ik vind het in ieder geval onbegrijpelijk dat als je €329 uitgeeft voor een FBL systeem, je dit niet goed kan krijgen en dan vervolgens nogeens langs de kassa mag op je probleem op te lossen.
    Ok, 35€ is het einde van de wereld niet, maar toch vind ik het niet kunnen.:???:

    Luc
     
  14. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Tja, als je hem niet goed kan krijgen vraag ik mij toch af waarom ik er maanden prima mee gevlogen heb ;-)

    Even zonder gekheid, als het goed is heb je alleen binding als je roll en elevator combineerd. Als dit niet zo is klopt er in je setup iets niet. En hoe vaak vlieg je met de stick vol elevator en roll??????
     
  15. TdeB

    TdeB

    Lid geworden:
    5 jun 2008
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Noord-Holland
    Er is een workaround voor binding met Express software.
    Als je je .vbr bestand opslaat kun je het openen met Kladblok/Notepad
    Register value 48 is de "cyclic ring".
    Deze staat standaard op 85.
    Als je binding hebt kun je deze wat verlagen (bijv. 75), het bestand opslaan en vervolgens uploaden naar je v-bar.
     
  16. MacIak

    MacIak

    Lid geworden:
    10 sep 2011
    Berichten:
    517
    Locatie:
    Mordor
    Deze is heel waardevol, thx!
    Ik weet heel zeker dat er n hoop vstabi gebruikers rondvliegen met potentiële bindingsproblematiek omdat niet iedereen even aandachtig leest of de 'mening' van anderen dat het geen probleem zou zijn te snel aannemen. Ik heb in t verleden vaak genoeg vage antwoorden of contradicties ontvangen, ook van vstabi helpdesk.
    De log uitlezen onder andere kan een zekere twijfel wegnemen of bevestigen.
    Zoals eerder gezegd hoef je tijdens de vlucht niet de zelfde extremiteiten te verwachten als op de werkbank. Achter iedere stap van de setup schuilt een complexe control loop. Daarom is t belangrijk dat je de instructies wel goed opvolgt. Checken op binding bij hoover collective is daar 1 van. Dat betekent dus niet: vol collective en dan checken op binding.
     
  17. Lunuxrc

    Lunuxrc

    Lid geworden:
    13 jan 2005
    Berichten:
    300
    Locatie:
    Belgie- Kapellen
    Dat is inderdaad waardevolle info.
    Ik ga de vbr file eens goed bekijken.
    Dit is wat ik ondertussen nog op het Vbar forum heb gevonden.
    Volgens mij komt de info van één van de ontwikkelkaars.
    Het zou dus wel eens inderdaad zo kunnen zijn:

    Is 65 to low cyclic ring?
    ......
    Also, do the check for binding at hovering collective, everything else will give false results, the angles that the open control loop tries to reach will never be reached in flight.


    Hopelijk komt het allemaal wel goed !

    Luc
     
  18. fbk

    fbk PH-SAM

    Lid geworden:
    25 apr 2005
    Berichten:
    1.858
    Locatie:
    Nijmegen
    Ik heb ook de express software en ook last van binding.
    Bovenstaande workaround geprobeerd maar dit werkt bij mij niet :confused:
    Na uploaden van het aangepaste .vbr bestand is er geen verschil te merken wat binding betreft, zelfs niet als ik register 48 verlaag tot 50.
    Als ik na uploaden de vbar weer uitlees en dit bestand dan save als nieuwe file, blijkt de register waarde nog steeds 85 te zijn.
    Het lijkt wel of de aangepaste register 48 waarde niet geaccepteerd wordt door de express software?
     
  19. TdeB

    TdeB

    Lid geworden:
    5 jun 2008
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Noord-Holland
    Ik meen van iemand anders gehoord te hebben dat het werkt, echter heb ik het nooit zelf getest, aangezien ik geen V-bars heb met Express.
     
  20. Lunuxrc

    Lunuxrc

    Lid geworden:
    13 jan 2005
    Berichten:
    300
    Locatie:
    Belgie- Kapellen
    +1
    Inderdaad, bij deze kan ik bevestigen dat het niet werkt. :nooo:
    Waarde in .vbr file veranderd -> bestand opslaan -> nog altijd binding -> configuratie opslaan -> uitlezen -> :sad:

    Spijtig, maar als ze de "deutsche gründlichkeit" toegepast hebben, is het wel te begrijpen dat het zo simpel niet zou zijn.
    Er zullen nog wel andere ingrepen nodig zijn om deze parameter vrij te geven.

    Luc
     

Deel Deze Pagina