Dag allemaal, ik ben mijn Summit aan t schoonmaken en de gearbox stond helemaal droog en vol roestplekken. Allemaal netjes weten weg te poetsen mbv WD 40. De vraag is nu; Waarmee zal ik de gearbox smeren? En wat zal ik in de diffs stoppen? Voor de grave digger heb ik de kleine tubetjes van Traxxas gebruikt maar die zijn zo klein; is bij de Summit geen beginnen aan. Verder heb ik hier wel nog liggen; Griffon kogellagervet op basis van lithium (van de doe-t-zelf-zaak) en Team Orion silicon oil (4000, van de modelbouwwinkel). Zijn deze te gebruiken voor gearbox en diffs of beter voor een andere optie kiezen ? Heb denk ik een voorkeur voor producten uit doe-t-zelf zaak: goedkoper en groter volume? Hoor graag jullie tips ! Met vriendelijke groet, Brey Maastricht
Lekker vet in stoppen. Dat kogellager vet moet het prima doen. Neem aan dat je nog weleens in het water rijdt (door de roest) vandaar de gearboc lekker vol gooien met vet.
Inderdaad lithium grease op je diff, op het grote en kleinere tandiwel. Mag je lekker veel voor gebruiken. Gearbox van een summit hoor je officieel droog te gebruiken, maar ik geloof dat net zoveel mensen er vet in gebruiken. Is meer een persoonlijk voorkeur dus.
Ik zelf gebruik ook een op lithium gebaseerde vet in de transmissie van mijn Summit. ...En dat bevalt prima!
Ik dacht altijd dat je Lithium vet in de gearbox moest gebruiken en siliconen vet in de DIFFS. Maar zo nauw komt t dus niet en je mag lithium vet overal gebruiken. Maar is t lithium vet van de doe-t-zelf zaak dan ook goed ? Ik vind t erg dik en kleverig namelijk... Groeten, Brey
Ja hoor dat is goed, zolang je maar niet teveel gebruikt. Gebruik zelf in de racerij lager vet van brega. Is wat minder duur dan telkens zo een klein potje te kopen In de diffs zelfs wordt er eigenlijk altijd silicone olie gebruikt. Hoe dikker hoe meer sper effect je krijgt en hoe dunner hoe minder sper effect je krijgt. Voor de summit zou ik al gauw gaan kijken voor 50-80K in de diffs .
Hoi Brey. Dat vet dat je hierboven laat zien is wel erg dik, daar wordtie langzamer van. ik zou bij de Brezan of zo een blikje lithiumvet of molybdeenvet voor smeervet scoren. Kost de hele wereld niet, en je doet er heeeel lang mee. Dan. Je hebt gelijk, dat IN het diff siliconenvet moet, met de dikte van het siliconenvet bepaal je de sperwerking van je diff. De metalen delen aan de buitenkant kun je het best rondom, dus niet alleen het tandwiel, insmeren met een dun laagje smeervet. Dan roest het lekker niet meer. Ook kun je de aslagers en de naden van je tandwielbak insmeren met een beetje smeervet, zodat je daarmee de gaten in je tandwielbak een beetje afsluit. Zo komt er minder snel water in, en als er wat inkomt gaan de metalen delen niet zo snel roesten. Het is GEEN goed idee om de hele tandwielbak vol te baggeren met vet. Het resultaat daarvan is, dat de tandwielen in je bak al dat vet om moeten roeren om een beetje te kunnen bewegen, en dat kan heel veel trekkracht kosten. Succes!